Staggering spinup

Pagina: 1
Acties:

• Dr.Trunks
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-02-2020

Dr.Trunks

Rationalist

Topicstarter
Gisteren heb ik mijn nieuwe systeem in elkaar gezet, alleen krijg ik geen post.
Er zit een 610watt voeding in met 49ampere op de 12v lijn, en 30a op de 5v lijn.
Als ik de knop indruk om hem aan te zetten start hij op, zodra ik hem loslaat stopt hij met booten.

Nu heb ik 4 harde schijven, een dvd speler, een pentium d 805(met 80watt peltkoeler), 2x1gb ddr2 en een RD2400pro erin zitten. Mijn inziens zou een 610watt voeding dit moeten kunnen opstarten, helemaal met zo'n ruimte op de 12v lijn. Maar ik denk dus dat de voeding het niet zo leuk vind om 4 harde schijven op te starten, nou zijn de 4 harde schijven allemaal SATA 2.0 (niet dat het zo'n standaard is) maar mijn moederbord heeft geen staggering spin up, is er een manier om zoiets alsnog te forceren of faken? De schijven gaan hotpluggen elke keer als ik windows opstart zie ik ook niet zo zitten...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:09

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waarom denk je dat het aan de voeding ligt en niet aan iets anders? Je zou een berg spullen los kunnen halen om te zien of hij wel start. Je zou ook met een miltimeter kunnen kijken wat je lijnen doen tijdens het aanzetten..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:07
start je computer dan wel normaal door als je de hardeschijven los koppelt?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:56

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

610Watt voeding zegt natuurlijk niets :) Als het een 610Watt Sweex is of een 610Watt Tagan is een wereld van verschil. Test je lijnen eens voor de zekerheid.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:21
Mij lijkt het dat de voeding wel genoeg kan leveren. Ik heb een fileserver draaien met 8 harde schijven. De voeding daarvan is maar 410watt. Ik had ook nergens de mogelijkheid voor staggered spinup, maar de voeding schijnt het toch aan te kunnen.

Gezien dat hij uitvalt op het moment dat je de aan/uit-knop loslaat, lijkt me daar meer een probleem te zitten dan in de harde schijven. Je kunt altijd de harde schijven elimineren als oorzaak door ze gewoon los te gooien.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Verwijderd

Dr.Trunks schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 10:55:
Er zit een 610watt voeding in met 49ampere op de 12v lijn, en 30a op de 5v lijn.
Als ik de knop indruk om hem aan te zetten start hij op, zodra ik hem loslaat stopt hij met booten.
even rekenen:
49*12 = 588
30*5 = 150
dat maakt al een totaal vermogen van 738 Watt, ik weet niet hoe je bij die getallen komt maar ik zou ze even checken ;)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb een 550W voeding gehad in een server met daarin 24 (!!) harddisks en dat ging ook prima :)

Piek vermogen tijdens het starten was 660W maar daarna ging het snel terug naar rond de 280W volgens mij.

Een 610W voeding met "slechts" 4 schijven moet echt makkelijk kunnen.

Ik vermoed dat het probleem ergens anders zit.

http://crazy.mofo.nl/~redfox/img_0079.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door redfoxert op 02-11-2007 11:09 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 22:21

Swaptor

Java Apprentice

Hier 4 schijven + randspul, zonder staggered spinup (want PATA) zonder problemen op 380 watter van Antec.
Ik vermoed een ander probleem dan je voeding, probeer eens kaal op te starten, of te starten door niet je knop te gebruiken maar de twee juiste pinnetjes te verbinden op de header op je mobo.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• Dr.Trunks

Dr.Trunks

Rationalist

Topicstarter
Janoz schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 10:57:
Waarom denk je dat het aan de voeding ligt en niet aan iets anders? Je zou een berg spullen los kunnen halen om te zien of hij wel start. Je zou ook met een miltimeter kunnen kijken wat je lijnen doen tijdens het aanzetten..
Omdat de voeding stroom hoort te geven aan mijn systeem en dat niet doet.

Kaal opstarten heb ik vanochtend even gedaan, werkte gelukkig wel. Dan weet ik in elk geval dat het moederbord en de processor in orde zijn. Ben nu op mijn werk dus kan nu even niks eraan doen. De voeding is een PC Power & Cooling Silencer, geen slecht merk. Ik weet verder ook niet wat er fout zou kunnen zijn, alles is netjes aangesloten (loop dat soort dingen altijd 2x na).

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dr.Trunks schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 11:31:
[...]

Omdat de voeding stroom hoort te geven aan mijn systeem en dat niet doet.

Kaal opstarten heb ik vanochtend even gedaan, werkte gelukkig wel. Dan weet ik in elk geval dat het moederbord en de processor in orde zijn. Ben nu op mijn werk dus kan nu even niks eraan doen. De voeding is een PC Power & Cooling Silencer, geen slecht merk. Ik weet verder ook niet wat er fout zou kunnen zijn, alles is netjes aangesloten (loop dat soort dingen altijd 2x na).
Daarom eventjes alle niet essentiele dingen los halen en eruit halen en dan een voor een aan gaan sluiten. Dan kom je vanzelf bij het probleem-veroorzakende onderdeel uit en kan je dat weghalen cq vervangen.

https://discord.com/invite/tweakers

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-02 13:19

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Als 1 van de onderdelen kortsluiting veroorzaakt start je voeding ook niet op. Dat kan veroorzaakt worden door een kortgesloten voedingsmolex of door een defecte hdd/floppy/vidkaart.

Alles afkoppelen en dan 1 voor 1 aankoppelen is de remedie......

T60P Widescreen

• Dr.Trunks

Dr.Trunks

Rationalist

Topicstarter
Seesar schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 14:10:
Als 1 van de onderdelen kortsluiting veroorzaakt start je voeding ook niet op. Dat kan veroorzaakt worden door een kortgesloten voedingsmolex of door een defecte hdd/floppy/vidkaart.

Alles afkoppelen en dan 1 voor 1 aankoppelen is de remedie......
Alle onderdelen komen uit mijn vorige systeem (behalve mobo/ddr2). Behalve 2 nieuwe harde schijven, hoop niet dat een van die 2 stuk is.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

er is altijd ene kans da tje iets gesloopt hebt met statisch elekstrische tijd, per ongeluk verkeerd aansluiten, niet gebruiken van standoffs achter je mobo of simpelweg niet aansluiten van je 2e voedingsstekker op je mobo. En er is altijd een kans dat je een DOA krijgt die problemen voor de rest veroorzaakt.

Een foutje is makkelijk gemaakt en uiteraard houd je daar geen rekening mee/besef je dit niet totdat je alles 1 voor 1 gecheckt hebt.

Ik zeg niet dat er perse iets kapot is, maar kleine zaken als extra voedingstekkers, standoffs etc kunnen ook fouten veroorzaken.

Dus gewoon 1 voor 1 aansluiten: beginnen met alleen mobo, cpu, geheugen en vidkaart: kijken of je in bios komt. Dan aansliuten van 1 hdd, dan 1 dvd enzovoorts en met niet aansluiten bedoeli k dan ook HELEMAAL loskoppelen, dus ook de pata/sata kabels en ook de voedingskabels (mss kortsluitinkje in satakabel door per ongeluk knikken).

Tis tasten in het duister als niet op deze manier werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Seesar op 02-11-2007 15:15 ]

T60P Widescreen

• Dr.Trunks

Dr.Trunks

Rationalist

Topicstarter
Mijn moederbord ondersteunt geen processors met een 533FSB... wilde ik net deze Pentium D 805 even flink gaan overklokken...

Heeft dus niets te maken met iets van stroom, hij sloot gewoon af omdat hij de processor niet op 800Mhz kreeg.

offtopic:
Ik kan soms in de BIOS komen, misschien kan ik hem dan toch zo op zijn staart trappen...

[ Voor 17% gewijzigd door Dr.Trunks op 02-11-2007 20:14 ]

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 11:01:
[...]

even rekenen:
49*12 = 588
30*5 = 150
dat maakt al een totaal vermogen van 738 Watt, ik weet niet hoe je bij die getallen komt maar ik zou ze even checken ;)
onzin. om dit soort fabels dan maar meteen even recht te zetten (voorbeeldje van mn 700W straightpower):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/theplague/700W.JPG

[ Voor 4% gewijzigd door Mr Alfabet op 02-11-2007 22:13 ]

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Mr Alfabet schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 22:12:
[...]

onzin. om dit soort fabels dan maar meteen even recht te zetten (voorbeeldje van mn 700W straightpower):
[afbeelding]
wat hij zegt is geen onzin.......en jouw plaatje gefet niet weer bij welk voltage hoeveel ampere je kunt trekken, alleen aantal amps is gegeven......

P=U*I, dus als hij zegt dat hij 49 amp op 12 V kan trekken en 30 A op 5V dan is zijn berekening juist.

je voorbeeld geeft het zelf al aan: ik neem aan dat die 4 18A rails 12 V zijn : 18*4*12V = 672

Als je fabeltjes aan flarden wilt schieten moet het wel een fabel zijn EN je tegenargument goed zijn, anders staat het een beetje knullig nietwaar?

Basis natuurkunde/elektrotechniek...........

[ Voor 9% gewijzigd door Seesar op 03-11-2007 19:09 ]

T60P Widescreen

• Dr.Trunks

Dr.Trunks

Rationalist

Topicstarter
We gaan een beetje offtopic... De voltlijnen zijn tegenwoordig allemaal geshared, in theorie kan er 49ampere over de 12v lijn alleen dat haal je in de praktijk nooit.

Mijn vraag uit de TS staat overigens ook nog steeds open.

Overklokken lukt niet, als ik op save & exit druk gaat de computer meteen uit zonder de instellingen op te slaan. Dat wordt dan maar een nieuwe processor :/
Pagina: 1