Domeinnamen, WHOIS privacy en rechten van registrar

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-12 15:09
Naar aanleiding van deze nieuws deze thread.

Door het raadplegen van het WHOIS-database kun je veel gegevens krijgen van de persoon achter een domeinnaam. Dat dit de nodige privacy problemen geeft ligt voor de hand en niet iedereen is daarmee gediend.

Persoonlijk vind ik het een onveilig idee, bijv. stel dat ik een persoonlijke website wil maken en daar ook onze foto’s en van mijn kinderen heb staan, dan kan iedere idioot meteen te weten komen waar mijn kinderen wonen, waar ze spelen etc. Er zijn een heleboel legitieme redenen te bedenken waarom je een beetje anoniem wilt blijven.

Een oplossing is, vaak aangeboden door je ISP of waar je een hosting pakket afneemt, om op hun naam een domeinnaam te registreren, de registrar genoemd.

Dit klinkt ideaal, je kunt een . nl domeinnaam gebruiken en je gegevens liggen niet op straat. Maar wat kan er gebeuren als de registrar bijv. een heel goed bod heeft gekregen van een ander om die domeinnaam te verkopen of je krijgt ruzie met je registrar?

De domeinnaam is niet geregistreerd op jouw naam, dus heb je er wel recht op? ... of kan de registrar gewoon jouw domeinnaam verkopen of houden, ook al betaal je er voor?

Mijn registrar vertelde mij dat ik altijd 100% recht houd op mijn domeinnaam, zelfs als ze een faillissement hebben.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 16:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ik maak voor klanten die een domein niet op hun naam willen hebben gewoon een contractje aan waarin ik aangeef dat het betreffende domein echt van hun is.

Aan alleen hun woord heb je in principe niks. Zeker bij een faillissement kan het lastig worden aangezien het domein dan gewoon als eigendom van de registrar wordt gezien en je dus 'schuldeiser' wordt (en naar alle waarschijnlijkheid achter in de rij mag aansluiten). Neemt niet weg dat ik me er niet zo druk om zou maken.

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-12 20:00
Ik denk dat het juist belangrijk is dat je weet WIE er achter een bepaalde website zit.
Niet iedere website is zo betrouwbaar als ie er uit ziet.

Met privacy heeft dat niets te maken, het belang om te weten wie er achter een site is vind ik belangrijker dan de privacy van die persoon. Er staat overigens niets meer dan NAW dus zo bijzonder is dat niet. Dat staat ook gewoon in de telefoongids.

• honey
HoppyF schreef op donderdag 01 november 2007 @ 22:07:
Ik denk dat het juist belangrijk is dat je weet WIE er achter een bepaalde website zit.

Met privacy heeft dat niets te maken, het belang om te weten wie er achter een site is vind ik belangrijker dan de privacy van die persoon. Er staat overigens niets meer dan NAW dus zo bijzonder is dat niet. Dat staat ook gewoon in de telefoongids.
Het is helemaal niet belangrijk om dat te weten, als dat wel zo is, dan kunnen de gegevens gewoon bij de registrar worden opgevraagd. Elke ander heeft daar niks mee te maken. Mensen die kwaad willen gebruiken gewoon valse gegevens of een andere constructie. Maar deze thread gaat daar niet over, het gaat over wie welke rechten heeft.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
HoppyF schreef op donderdag 01 november 2007 @ 22:07:

In de telefoongids wordt geen koppeling met mijn NAW gegevens en mijn domeinnaam gemaakt, om die reden kun je de telefoongids niet vergelijken met deze Whois.

🌞🍃

• honey
Eigenlijk had ik een levendige druk beantwoorde topic verwacht, maar blijkbaar staat privacy niet zo hoog in het vaandel van velen en worden er geen oplossingen gezocht. Wonnen de burgers van Nederland niet de 'Big Brother Award'?

Blijkbaar ben ik ook de enige die zich afvraagd hoe het zit met je rechten als een registrant je domeinnaam op naam heeft.

Vreemd. :? ..., maar goed het zij zo.
Pagina: 1