Diskettestation doorgebrand, PC kaduuk?

Pagina: 1
Acties:

• pipo01
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-12-2025
Dit is de situatie:

Een oude P3 in elkaar gezet en wil er Winxp erop zetten. Bij het opstarten van de computer ruik ik een brandgeur en voordat ik het weet valt de computer uit. Bij nader inspectie blijkt de geur van de diskettestation (A:) te zijn. De stroomkabel van de diskettestation gaat via de HD naar de voeding toe. Na de diskettestation eruit te hebben gehaald probeer ik het gehel alsnog op te starten, maar dit gaat niet meer goed. Bij het opstarten gaat het de eerste 10 seconden wel goed, mar dan valt het constant om de seconde uit waardoor het telkens opnieuw start. Daarbij krijg ik geen beeld te zien, dus ik weet helemaal niet wat er nu gebeurt.

Mijn vraag is nu of iemand iets weet hoe ik dit kan repareren en of naast de diskettestation er nog iets anders kapot kan zijn.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:20

Theo

moederbord

Het eerste wat mij te binnen schiet is een kapotte voeding als gevolg van kortsluiting in de floppy. Ik heb soortgelijk ook meegemaakt alleen met een cdromspeler welke stuk ging, kortsluiting veroorzaakte en de voeindg sloopte.

Probeer de voeding daarom eens te vervangen of meet de voeindg na met een goede multimeter.

Nu met WP, PV, EV en PC

• pipo01
In het begin dacht ik ook dat het de voeding was, dus die was gelijk omgewisseld. Er is echter niks veranderd, dus ik denk niet dat het aan de voeding lag.

Nog een vraagje: Heeft kortsluiting/doorbranden van de diskettestation effect op de HD? De stroomkabels waren immers aan elkaar verbonden (liep van diskettestation naar HD naar voeding).

• Theo

Theo

moederbord

De HD zal er niet stuk door gaan, als er kortsluiting is zal er een grote stroom gaan lopen richting de floppy waardoor de spanning zakt. Op een gegeven moment kan de voeindg niet meer stroom leveren, echter blijft de floppy om meer vragen waardoor de voeindg stuk gaat. De spanning op de kortgesloten lijn kan dan gerust 50% lager zijn dan standaard (nooit hoger, dit is niet mogelijk).

Helaas is niet bekend wat de voeindg doet met de andere voeindgslijnen als hij stuk gaat. Het kan dus best zijn dan de 12 volt lijn kortgesloten is maar dat er een spanningspiek op de 5 volt lijn kwam op moment dat de voeding stuk ging.

Het beste kun je de HD uit de computer halen en in een computer stoppen waavan je zeker ben t dat hij werk, bijv de pc war je nu achter zit. je kan dan kijken o0f de HD nog goed is.

Als de computer opstart en je drukt direct na het POST piepje op pause, komt er dan wel beeld of blijft het scherm uit en loopt hij weer vast? Kun je de bios inkomen?

Nu met WP, PV, EV en PC

• pipo01
Helaas werk ik nu op een laptop, dus de HD testen is een beetje lastig...

En als ik de computer opstart, dan krijg ik helemaal geen beeld te zien want de PC blijft dan continue opnieuw opstarten. Alsof de stroom constant wegvalt en weer terugkomt. Ik krijg dan ook niet de kans om in de bios te kijken omdat het nooit zover komt.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45

r0b

pipo01 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 22:41:
Helaas werk ik nu op een laptop, dus de HD testen is een beetje lastig...

En als ik de computer opstart, dan krijg ik helemaal geen beeld te zien want de PC blijft dan continue opnieuw opstarten. Alsof de stroom constant wegvalt en weer terugkomt. Ik krijg dan ook niet de kans om in de bios te kijken omdat het nooit zover komt.
Haal alle overbodige randapparatuur eruit / koppel het af (PCI kaarten, VGA-kaarten indien mogelijk, etc, 1 reepje geheugen ipv alles, etc..), en probeer het eens opnieuw.
Werkt het: stapsgewijs alles aansluiten totdat het niet meer werkt, en dat onderdeel vervangen
Werkt het niet: in de richting van CPU / geheugen / moederboard / toch nog voeding zoeken
Hier kan je zonder CPU en/of geheugen starten, waarbij je moederboard een serie piepjes zou moeten geven ivm missende kritieke onderdelen. Doet hij dit niet, dan is er een grote kans dat je moederbord defect is.

Verwijderd

Reset ook je bios ff, je weet nooit wat voor effect het daarop heeft gehad...

(een reset kan iig geen kwaad)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2007 23:08 ]

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:47
En controleer als je echt ten einde raad bent ook nog even of de reset-knop niet toevallig is blijven steken in de behuizing :+

Klinkt gek, maar ik heb 't een keer meegemaakt. Was bij een wat oudere computerkast waar die reset-knop (was eigenlijk geen knop, meer een puntje) een stukje in de behuizing verdwijnt wanneer deze ingedrukt wordt. PC bleef toen ook continue opnieuw opstarten, zonder beeld te geven op de monitor.

• pipo01
Goede tips iedereen, bedankt! Van de resetknop moet ik nog even checken.

(het volgende onder voorbehoud van de resetknop-vraagstuk)
Na een beetje testen van de onderdelen denk ik dat de moederbord de kuren veroorzaakt. Na het vervangen van de moederbord is er niks meer aan de hand. Probleem met de werkende moederbord (die ik eigenlijk ook in de PC wil gebruiken omdat dat een Athlon 1800+ is ipv een P3 700 van de oude moederbord) is dat de CPU-koeler te groot is voor de behuizing waardoor er niet of nauwelijks luchtdoorvoer naar de CPU is. Dit heeft dan als gevolg dat het te warm wordt met vastlopers als resultaat. Nu vraag ik me af of het misschien mogelijk is om de koeler van de P3 (een Intel-boxed koeler) op de AMD Athlon 1800+ kan gebruiken omdat de koeler van de P3 vele malen kleiner is waardoor een luchtstroom naar de CPU wel mogelijk is.

Kan iemand mij misschien vertellen of dit verstandig is?

• Theo

Theo

moederbord

pipo01 schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 00:05:Nu vraag ik me af of het misschien mogelijk is om de koeler van de P3 (een Intel-boxed koeler) op de AMD Athlon 1800+ kan gebruiken omdat de koeler van de P3 vele malen kleiner is waardoor een luchtstroom naar de CPU wel mogelijk is.

Kan iemand mij misschien vertellen of dit verstandig is?
Dit is niet verstandig om te doen. Niet alleen zal het fysiek niet passen ook is de koeler veel te klein om de warmte van een 1800+ af te voeren. Hierdoor zal de cpu veel te warm worden en stuk gaan.

Bij de 1800+ zit niet voor niets zo'n grote cooler, deze heb je ook echt nodig. Mocht je de cooler vervangen zorg dan dat je er één neem welke beter of net zo goed koelt. Neem er nooit één welke slechter koelt, want dat zal echt fout gaan, en goed fout ook...

Nu met WP, PV, EV en PC

• pipo01
Ok, de P3 koeler valt dus af. Probleem nu is dat de CPU-koeler (een Coller Master met een grote koelblok) zodanig dicht op de voeding zit (ongeveer 5mm) dat de luchtstroom volgens mij niet optimaal is. Ik had namelijk de AMD moederbord al een keer in de PC gezet en windows ging om de haverklap vastlopen. Zelf denk ik dat de reden hiervoor oververhitting van de CPU is omdat de luchtstroom niet optimaal kan zijn om de CPU fatsoenlijk te koelen. Kan dit kloppen? (ik zal het nogmaals proberen en dan in de bios kijken wat de temp is)

Oh ja, de resetknop is (jammer genoeg) niet de oorzaak van de constante resets. Ik vrees dat ik de moederbord heb gesloopt :(

• Theo

Theo

moederbord

Als je te weinig airflow heb doe je er goed aan om een exta fan in de kast te zetten als outtake.

Wat jij trouwens zeg klopt niet helemaal, de fan op de cpucooler zorgt voor voldoende koeling van de cpucooler waardoor deze niet oververhit kan raken. De koeler mag dan wel gedeeltelijk de airflow naar de voeidng blokkeren, maar dit zal hoogstens 5 graden van de cpu schelen, helemaal in jouw oude en niet echt warm wordende computer (niet negatief bedoeld).
Heb je geen ruimte om een outtake te plaatsen kun je ook de kast (een stukje) openzetten voor een betere koeling

Nu met WP, PV, EV en PC

• pipo01
Van de airflow was een vermoeden van mijn kant omdat niet de cpu-koeler de voeding blokeert, maar juist andersom. De voeding (en niet de kant met de luchtgaten) zit zodanig dicht bovenop de cpu-koeler waardoor ik dacht dat het daardoor niet goed de cpu kon koelen. En de oude P3 cpu had een zodanig kleine koeler dat er voldoende ruimte tussen de cpu en voeding zat (ongeveer 3cm) waardoor de airflow waarvan nooit in gevaar zou kunnen komen. Nu staat de kast nog helemaal open en de moederbord haf uit de kast waardoor de cpu niet echt warm wordt (in tegenstelling als het helemaal in de kast zit, want dan kan ik de heatsink niet eens aanraken)

Is er trouwens een manier om te checken of de geheugen het goed doet? Probleem bij de nieuwe moederbord is dat bij gebruik het soms de neiging heeft eruit te knallen (maw alles opnieuw opstart). Een vriend van mij vertelde me dat het wellicht de geheugen hier mee te maken heeft en deze theorie wil ik wel even testen, als dat mogelijk is natuurlijk.

• Theo

Theo

moederbord

geheugen kun je het beste checken met mentest86. Je maakt met dat programma (op een andere computer) een bootable floppy en je start de computer op vanaf de flop.

Nu met WP, PV, EV en PC

Pagina: 1