[Excel] Cijferlijst met weging

Pagina: 1
Acties:
  • 4.694 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annuh
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-06 20:03
Beste tweakers,
Ik ben bezig met een cijferlijst (voor mijn schoolcijfers :P ).
Hieraan stel ik de volgende eissen:
- Cijfers hoeven niet allemaal ingevoerd te worden, excel moet gemiddeldes berekenen van cijfers die WEL ingevuld zijn.
- Cijfers kunnen een bepaalde weging hebben.

Dit is me opzich wel gelukt, maar het is (volgens mij) erg omslachtig. Weten jullie misschien een betere/slimmere manier om dit te doen?

Ik heb de volgende formule gebruikt:

=((ALS(B5>0;B6*B5;0)+(ALS(C5>0;C6*C5;0)))/((ALS(B5>0;B6;0)+(ALS(C5>0;C6;0)))))

Waarin:
B5:C5 twee cijfers zijn (respectievelijk T1 en T2
B6:C6 de wegingen voor bovenstaande cijfers. (komen in apart tabblad later voor overzichtelijkheid)

Dit zijn twee cijfers voor een vak. Later komen er nog veel meer cijfers bij voor nog veel meer vakken, daarom vroeg ik me af of er misschien een betere oplossing hiervoor is.

Heeft excel zelf een formule hiervoor? Ik ben hem namelijk nog niet tegengekomen.

Als deze af is, zal ik hem natuurlijk hier aanbieden als download, want ik denk dat veel mensen dit wel kunnen gebruiken! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:16

Hu9o

Schokkend

gebruik gewoon AVERAGE(range)

En doe binnen die haken het cijfer * de weging.

Moet werken volgens mij.

edit:
net ff getest en werkt idd

=Average(B5*B6,C5*C6)

[ Voor 80% gewijzigd door Hu9o op 01-11-2007 18:53 ]

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annuh
Hu9o schreef op donderdag 01 november 2007 @ 18:44:
gebruik gewoon AVERAGE(range)

En doe binnen die haken het cijfer * de weging.

Moet werken volgens mij.
Maar de wegingen zijn verschillend, de ene keer 2x en de andere keer bijvoorbeeld 4x.
Moet ik dan in een aparte kolom de cijfers * de weging doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:16

Hu9o

Schokkend

Zie edit vorige post.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-05 20:54

snooze

kinda busy atm.

een kolom met cijfer een kolom met weging dan een verborgen derde kolom met cijfer*weging
onderaan een totaal voor cijfer*weging delen door totaal van de kolom weging is het gemiddelde voor je cijfer

weet iemand nog een leuke signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112359

Het kan natuurlijk ook nog wat eenvoudiger met behulp van de in excel ingebouwde SUMPRODUCT formule. Geen extra kolommen nodig en je hoeft slechts 1 formule in excel invullen.

Wat je doet is hetvolgende: boven (of onderaan) een rij voeg je de wegingsfactor in. In de rijen daaronder zet je je cijfers neer. Een eind verder op in je worksheet bereken je in een kolom als volgt het gemiddelde:

=SOMPRODUCT(B2:D2;$B$1:$D$1)/SOM($B$1:$D$1)

Je berekent dus in feite eerst de som van je cijfers met de wegingsfactoren, waarna je deelt door de som van de wegingsfactoren. Zo krijg je precies het gemiddelde waarnaar je op zoek bent.

Let erop dat je de weginsfactoren "vast zet" in excel zodat deze niet veranderen in de cellen eronder. Formule even kopieren en klaar ben je.

Mocht je interesse hebben in een in 1 minuut in elkaar gezette excel sheet, stuur me dan even een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annuh
Bedankt voor jullie reacties!
Maar helaas zijn ze allemaal niet precies wat ik wil 8)7 .

Ik wil 1 grote tabel hebben, waar alle wegingen al in staan, van dit hele schooljaar, voor alle cijfers.
Maar omdat ik nu natuurlijk nog niet alle cijfers weet (omdat ik ze nog niet gehaald heb :P )
Kan ik nog niet alle cijfers invullen.

Ik heb dus een rij, met alle wegingen al genoemd, en al 2 cijfers, dan moet hij dus het volgende berekeken die twee ( cijfers * wegingsfactor ) / de wegingsfactor van die twee cijfers bij elkaar ALLEEN!

Ik denk dat dit alleen maar kan met de ALS-constructie, nietwaar?

EDIT: Dit is de kortste , en de makkelijkste oplossing denk ik:
Rij 7 is een rij waar alle cijfers * weging staan. Als het cijfer dan niet genoegd is, dan is die cel in rij nog ook 0, want niks keer de weging (bv 2) = 0

=(SOM(7:7))/((ALS(B5>0;B6;0))+(ALS(C5>0;C6;0))+ALS(D5>0;D6;0))

[ Voor 19% gewijzigd door annuh op 02-11-2007 07:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

annuh schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 07:09:
Ik denk dat dit alleen maar kan met de ALS-constructie, nietwaar?
Niet helemaal :)

Je kunt werken met matrixformules of met dynamische bereiken, maar het meest simpel is toch gewoon de ingebakken functies somprodukt en som.als gebruiken:
code:
1
=SOMPRODUCT([weging];[cijfers])/SOM.ALS([cijfers];">=0";[weging])

l

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1