Toon posts:

[Excel] Als in als formule?

Pagina: 1
Acties:
  • 761 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag over Excel. Ik kom er zelf niet meer uit. Vandaar dat ik het hier vraag in de hoop dat iemand allereerst begrijp wat ik bedoel (Best lastig uit te leggen) en mij hiermee kan helpen.

Afbeeldingslocatie: http://www.tequi.nl/klein.png

In kolom T moet een formule komen te staan. Deze formule kijkt eerst in cel I of deze voldoet GA? OF aan GK?. Als dit zo is kijkt hij naar cel D. Als cel D gelijk is aan het artikelnummer daarboven dan pakt hij de (opgetelde) waarde uit cel F. Zoniet pakt hij de standaard waarde uit cel E.

In kolom T heb ik nu de volgende formule staan:
=SOM.ALS(I3:I3;"GA?";S3:S3). Ik zal in deze formule nog een ALS-formule moeten maken om bovenstaand verhaal te realiseren, maar ik kom er niet meer uit.

De uitkomst in kolom T wordt nu uit kolom S gehaald. In kolom S heb ik de volgende formule staan:
=ALS(D1=D2;F2+S1;F2)

Ik hoop dat er iemand is die snapt wat ik wil, zo niet.. vraag het gerust. dan ga ik kijken of ik het specifieker kan uitleggen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Even pseudocode: ALS ( ( (i3 = "GA?") OF (i3 = "GK?") ) EN (D3 = D2) ) DAN F3 ANDERS E3.

Of ik begrijp het verkeerd :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

klein vraagje, voldoet waaraan? of in kolom I wel GAG staat?

zoja dan moet het zijn: =ALS(I15="GAG";Als(D15=D14;F15;E15);E15)

waarbij 15 natuurlijk maar een voorbeeld is. Snap k het nou goed?

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07 19:01
Visual Basic:
1
=ALS(EN(OF(DEEL(I15;1;2)="GA";DEEL(I15;1;2)="GK");D15=D14);F15;E15)

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de antwoorden! Ik heb niet meer achter de computer gezeten vanavond en over een kleine 7 uur gaat de wekker weer. Ik ga er morgen even mee worstelen.

Verwijderd

Topicstarter
RoeAntSte, ik heb jouw formule gebruikt. Ik had het wat verkeerd uitgelegd, maar na het aanpassen van wat cellen werkte de formule. Het enige wat ik nog niet voor elkaar krijg is het volgende.

Afbeeldingslocatie: http://www.tequi.nl/klein.png

Formule:
=ALS(I2="GAG";ALS(D2=D1;F2+T1;F2);0)

Formule:
=ALS(I2="GAG";ALS(D2=D1;F2+T1;F2);0)

De formule staat in kolom T. =Als(I2=”GAG”;ALS(D2=D1;F2+T1;F2);0)
Hij kijkt eerst in kolom I of de waarde die hierin staat GAG is. Als dat waar is kijkt hij of de waarde in cel D2 gelijk is aan D1. Zo ja, dan telt hij de waarde in Kolom F, cel 1 op bij de waarde die in kolom T staat (de kolom waar ik in werk). Als de 2 cellen in kolom D niet overeenkomen geeft hij de waarde 0 aan.

Kolom T (De kolom waar de formule in staat) geeft het verbruik aan over een jaar van de afdeling productie. De afkorting in kolom I (GAG) staat voor de afdeling productie, verderop in het bestand zijn er nog andere afkortingen/coderingen die gebruikt worden om aan te geven dat het om productie gaat, namelijk:

GAP
GAR
GAG
GAM

Om deze reden zal ik de formule dus iets moeten aanpassen zodat hij de formule ook uitvoert wanneer hij de coderingen GAP, GAR, GAG & GAM tegenkomt.

Kolom U geeft het verbruik aan van de afdeling Aftersales. In kolom I staat een paar rijen verder de codering “GKT”, deze geeft samen met de volgende coderingen aan dat we over Aftersales praten: GKT, GKR. In kolom U kan ik dezelfde formule gebruiken als ik gebruikt heb in kolom T. Het enige wat veranderd moet worden is het volgende:

Formule in kolom T: =ALS(I2="GAG";ALS(D2=D1;F2+T1;F2);0)
Formule in kolom U: =ALS(I2="GKA";ALS(D2=D1;F2+T1;F2);0)

De formule klopt dus, het enige wat niet werk is het volgende:
Formule in kolom T: =ALS(I2="GA?";ALS(D2=D1;F2+T1;F2);0)

Ik heb een vraagteken achter GA gezet. Dan zou hij namelijk alle coderingen voor Productie mee moeten pakken. Dit werkt echter niet.

In de formule voor Aftersales hetzelfde verhaal:
Formule in kolom T: =ALS(I2="GK?";ALS(D2=D1;F2+T1;F2);0)

Zodra ik een vraagteken achter GK zet, pakt hij het niet. De waarde ‘0’ wordt vervolgens overal aangegeven.

Ik moet het dus nog even voor elkaar zien te krijgen dat in kolom T hij ALS de waarde in kolom I voldoet aan GAP, GAR, GAM en GAM hij de formule uitvoert. Ik dacht dit op te lossen door een '?' achter GA te zetten maar dit werkt niet. Iemand een idee? Wel vreemd dat hij het niet pakt, want ik gebruik vaker '?' om een bepaald karakter aan te geven.

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07 19:01
Edit: geen goed advies

[ Voor 118% gewijzigd door Bolukan op 02-11-2007 10:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
ALS(VERGELIJKEN(I2;{"GAK";"GAR";"GAM";"GKA"};0);ALS(D2=D1;F2+T1;F2);0)

Dan zou ik dit krijgen, toch? Dit pakt hij namelijk niet. Herkent hij niet als formule.

Edit: Ik zie nu je edit, :D

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2007 10:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zou ik geen combinatie kunnen maken met de formule die jij eerder gaf, Bolukan? Dus een

code:
1
=ALS(EN(OF(DEEL(I15;1;2)="GA";DEEL(I15;1;2)="GK");D15=D14);F15;E15)

En- formule er in zetten of iets dergelijks?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2007 10:47 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Valt wel mee :)
code:
1
2
=ISNB(VERGELIJKEN("GA?";A2;0))
=ISNB(VERGELIJKEN(A2;{"GAM";"GAK"};0))

Doen allebei het kunstje. Let er alleen wel op dat deze onwaar geeft als de vergelijking gevonden wordt, m.a.w. je moet de andere argumenten van de je als() omdraaien of er nog een keer 'not' aan toevoegen.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

=ALS(OF(I15="GAP";I15="GAR";I15="GAG";I15="GAM");ALS(D15=D14;F15+T14;F15);0)

zou moeten werken? (aangepassen naar de cellen natuurlijk.) Het is iets omslachtiger, maar het moet werken. En in rij U word dan (als k het goed begrijp):

=ALS(OF(I15="GKT";I15="GKR");ALS(D15=D14;F15+T14;F15);0)

hoop dat dit werkt?

Verwijderd

Topicstarter
Dat werkt inderdaad prima RoeAntSte. Bedankt! (Alle andere mensen natuurlijk ook bedankt voor de hulp)

Zo, nu direct net een ander probleem opgelost. Terwijl ik hier gister nog een tijd mee heb zitten worstelen. Zit net 5 minuten op mijn werkplek en het is opgelost.. dat kan dus ook een oplossing zijn, even Excel aan de kant leggen en er de volgende dag aan verder gaan :P.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2007 08:53 ]

Pagina: 1