Toon posts:

Probleem met Acer notebook

Pagina: 1
Acties:
  • 380 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vorige week heb ik een Acer notebook de meest luxe uitvoering van de Aspire 7520G series. Mijn idee was om de twee SATA-schijven die erin zitten in RAID-0 te laten draaien om snelheid te winnen.

Helaas gaat deze optie niet werken: de notebook simuleerd twee IDE-schijven en de optie om er sata van te maken ontbreekt. Ik zit al dagen met Acer aan de lijn, maar zij willen mij gewoon weg niet verder helpen. Weet iemand toevallig een sneltoets of toetscombinatie die mij de mogelijkheid geeft het te veranderen? In het BIOS staat niets vermeld (zoals wel het geval bij andere type Acer notebooks), en softwarematig (wat Acer mij adviseerd) ben ik ook niet geïnteresseerd in. De twee WDC raptor schijven komen zo niet tot hun recht. :/

Verwijderd

Dat krijg je als je een acer koopt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik moest geld bespraren ^_^ heb er ook een 42 inch full-hd lcd-televisie bij gekocht, maar Acer of niet, er moet toch een oplossing zijn... :\

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-01 22:59
Vaak zijn laptop BIOS-en zeer beperkt en zal er ook niks worden toegevoegd behalve bugfixes. Denk dat je gewoon pech hebt en je je moet redden met deze troep...

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-01 01:33
Misschien een stomme vraag, maar zitten er wel daadwerkelijk 2 schijven in?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb de onderkant al los gehad omdat ik zeker wou weten dat er twee s-ata schijven in zaten. Ik baal er goed van.. Acer helpt ook niet verder, telkens als ik bel vertellen ze dat ik voor zessen een e-mail kan verwachten en telkens krijg ik geen reactie.. 8)7

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Ondersteunt de chipset uberhaupt SATA RAID?

[ Voor 3% gewijzigd door mux op 04-11-2007 10:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de website raak je de recoverpartitie kwijt als je RAID insteld. Daardoor dacht ik ook dat het mogelijk was :'(

• mux

mux

99% efficient!

Grote kans dat dat zoals vaker alleen geldt op sommige speciale modellen. Bij dell bijvoorbeeld is er GEEN RAID op de 1720 (het dure model met intel proc) maar om een of andere vage reden wel op de 1721 (goedkope model met amd proc).

Verwijderd

Je kunt altijd nog overschakelen op software RAID ;)

• XtremeNova
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07-2025

XtremeNova

Alfa 145 Qv

Waar heb jij gezien dat deze laptop RAID hardwarematig ondersteund, en dus een optie in de BIOS is te vinden?
Ik kan bij Acer op de site alleen van de 7520 serie iets vinden van "RAID software". Dus ik denk dat je toch over moet stappen op een software RAID.
Moet je niet vergeten om de recovery data die ergens op een verborgen partitie staat ergens anders naar toe te zetten. Misschien heeft Acer wel een tool om deze gegevens van de verborgen partitie rechtstreeks op een DVD te branden of zo?

I like it red, with 150 bhp..

• mux

mux

99% efficient!

Het lijkt erop dat ook de 77xx-serie geen RAID ondersteunt (althans, hardwarematig) dus een extreem kleine kans dat de jouwe dat wel doet, gezien dezelfde chipset wordt gebruikt. Er zijn echt hele specifieke chippies die het wél ondersteunen, die stoppen ze er niet zomaar in, zeker niet bij de budgettertjes van acer.

Verwijderd

Overigens is hardware RAID, software RAID via hardware en software RAID natuurlijk iets anders.

Hardware RAID is als de CPU op de RAID kaart icm het geheugen op de RAID kaart ook echt iets uitvoert. (Kaarten van 300 euro en meer)

Software RAID via hardware is als de hardware wel RAID instellingen enzo doet en naar bijvoorbeeld Windows via de drivers 1 HDD laat zien, maar dit werkt 100% op je eigen CPU met je eigen geheugen. Het is dus niet beter als software RAID en erger nog, als je kaart kapot gaat is het vaak niet compatible met een andere kaart. Voordeel is wel dat het vaak eenvoudig via een BIOS'je in te stellen is en voor Windows heb je alleen drivers van de fabrikant nodig. (tegenwoordig standaard op de meeste mobo's)

Dan heb je nog 100% software RAID, hierbij laat je Windows het werk doen, het werkt dus op je CPU en geheugen maar gebruikt gewoon drivers van Windows ipv die van de fabrikant. Het is iets lastiger op te zetten voor Windows (maar nog niet echt heel lastig, en onder Linux bijvoorbeeld is het helemaal eenvoudig). Voordeel is dat het op iedere hardware werkt en je dus ook geen specifieke ondersteuning nodig hebt. (gratis)

De laatste 2 zijn allebei geen haar beter tov elkaar als het gaat om performance, het is meer een gemaks kwestie maar aangezien je als het stuk gaat meer kansen hebt bij software RAID is dat meestal mijn keuze. Ik heb ooit 1x gehad dat ik speciaal een oud moederbord moest kopen enkel om een compatible controller te krijgen zodat ik weer bij m'n gegevens kon, dat laat ik me niet nog eens gebeuren.
Pagina: 1