[Nikon D40 + kitlens] Objectief, matglas en low-pass filter

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:19

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
Ik heb zo ongeveer in alles pech, ook met dit apparaat.
Ik schrijf hier even een beknopt overzicht neer:
- Camera net binnen, stof op sensor, vader blaast -> spuug op sensor.
- Geprobeerd schoon te maken met alcohol, niet helemaal weg.
- Laten reinigen bij professioneel bedrijf -> schoon, maar schijnbaar door eigen reiniging een krasje op de low-pass filter, wat echter niet zichtbaar is op foto's.
- Achter het matglas zitten miniscule haartjes, volledig scherp en niet zichtbaar op foto's. Dit zit mij echter zwaar in de weg en ik irriteer me er mateloos aan, gezien het een nieuw product is (was ontstaan na spuug, misschien door gebruik van blaasgalg plus kwast, welke deze haartjes heeft achter gelaten na schoon maken van matglas).

Camera is mee geweest naar New York, waar ik nadat ik op Coney Island op het strand problemen kreeg met het objectief (zand?). Waarschijnlijk ook omdat ik veel heb zitten draaien aan het objectief is het wat stroever gaan werken, wat echter al abnormaal stroef was. Ik moest hevige kracht uitoefenen om het objectief te laten in- en uitzoomen.
Vandaag nog eens een beetje gekeken hoe en wat, en nu zit mijn objectief echt VAST. Ik kan van 55 naar 45 mm zoomen, met een soort klik, en daarna zit 'ie muurvast. Ik heb geen mogelijkheid om 'm verder te draaien, mede doordat ik bang ben wat kapot te maken. Fotozaak hier zegt dat dit absoluut geen zand is, want daar zit het gewoon té vast voor.

Ik heb de camera bij Amazon in Duitsland gekocht, en omdat ik half duits ben en dus een duits adres heb, heb ik via de "Service by Heart" een zogenaamde Rundumschutz. Hier valt schijnbaar elke vorm van garantie onder, valschade, waterschade, zand schade, schade door eigen onhandelbaar gebruik etc.
Nu zit ik dus met het volgende. Mijn objectief is overduidelijk kapot, welke ik dus zal moeten laten repareren. Het stof achter het matglas wil ik ook weg hebben, evenals de kras op het low-pass filter die ik schijnbaar gemaakt heb.
Nu heb ik dus de keuze deze op te sturen/langs te gaan bij Beverwijk, of in Duitsland op te sturen en hopelijk via die Rundumschutz alles gedekt krijg. De eerste mogelijkheid die ik heb de camera in Duitsland op te sturen is pas over 4 weken. Hier in Nederland is het direct mogelijk.

Ik heb voor de camera door de cashback actie in totaal 419 euro betaald, en zo zie ik dus ook niet graag een rekening van ca. 300 euro tegemoet door het repareren van alles. Ook de tijd speelt mee, gezien ik de camera hard nodig heb.

Wat is de beste optie? De problemen moeten voor mij persoonlijk opgelost worden, objectief al helemaal.
Op het garantiebewijs staat Distributor: Nikon BV The Netherlands, wat zou betekenen dat ik de garantie gewoon heb via Nikon Nederland en deze dus bij een eventuele reparatie niet naar Duitsland opgestuurd wordt waardoor de eventuele kosten nog hoger worden.

Wat is jullie advies?

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:13
Heb je al gebeld naar de desbettrefende service centers (in beverwijk en duitsland) over in hoeverre jouw garantievoorwaarden van toepassing zijn?

Verwijderd

Het krasje op dat lowpass filter zou ik lekker laten doen, vervangen valt denk ik niet onder garantie en als het toch geen invloed heeft op de geleverde kwaliteit...
De haartjes achter het matglas dan, eerlijk gezegd weet ik niet hoe dit te reinigen is maar ik heb het idee dat wanneer je de spiegel opklapt voor reiniging dat je er dan niet meer bij kunt met lucht. Misschien kan dit wel als je gewoon de lens eraf schroeft en de spiegel op zijn plaats houdt? Even met de blaasbalg erin en het resultaat bekijken, baat het niet dan schaadt het niet. roept u maar als ik poep praat
Wat betreft garantie / verzekering / NL / DE lijkt met de snelste weg door gewoon even de dekking van dat Rundumschutz en de toepasbaarheid in jouw situatie te controleren. Een telefoontje naar Nikon NL of Nikon DE verduidelijkt denk ik waar je moet zijn.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Fab1Man schreef op donderdag 01 november 2007 @ 17:48:
Ik heb zo ongeveer in alles pech, ook met dit apparaat.
Ik schrijf hier even een beknopt overzicht neer:
- Camera net binnen, stof op sensor, vader blaast -> spuug op sensor.
Da's geen pech, da's gewoon dom!
- Geprobeerd schoon te maken met alcohol, niet helemaal weg.
En da's onhandig
- Laten reinigen bij professioneel bedrijf -> schoon, maar schijnbaar door eigen reiniging een krasje op de low-pass filter, wat echter niet zichtbaar is op foto's.
Dan zie ik het probleem niet.
- Achter het matglas zitten miniscule haartjes, volledig scherp en niet zichtbaar op foto's. Dit zit mij echter zwaar in de weg en ik irriteer me er mateloos aan, gezien het een nieuw product is (was ontstaan na spuug, misschien door gebruik van blaasgalg plus kwast, welke deze haartjes heeft achter gelaten na schoon maken van matglas).
Wederom, onhandig en waarschijnlijk irritant maar zie je het op de foto?
Camera is mee geweest naar New York, waar ik nadat ik op Coney Island op het strand problemen kreeg met het objectief (zand?). Waarschijnlijk ook omdat ik veel heb zitten draaien aan het objectief is het wat stroever gaan werken, wat echter al abnormaal stroef was. Ik moest hevige kracht uitoefenen om het objectief te laten in- en uitzoomen.
Vandaag nog eens een beetje gekeken hoe en wat, en nu zit mijn objectief echt VAST. Ik kan van 55 naar 45 mm zoomen, met een soort klik, en daarna zit 'ie muurvast. Ik heb geen mogelijkheid om 'm verder te draaien, mede doordat ik bang ben wat kapot te maken. Fotozaak hier zegt dat dit absoluut geen zand is, want daar zit het gewoon té vast voor.
Dat zou onder garantie kunnen vallen. Anders, een 18-55 heb je voor een euro of 70 2e hands.
Ik heb de camera bij Amazon in Duitsland gekocht, en omdat ik half duits ben en dus een duits adres heb, heb ik via de "Service by Heart" een zogenaamde Rundumschutz. Hier valt schijnbaar elke vorm van garantie onder, valschade, waterschade, zand schade, schade door eigen onhandelbaar gebruik etc.
Nu zit ik dus met het volgende. Mijn objectief is overduidelijk kapot, welke ik dus zal moeten laten repareren. Het stof achter het matglas wil ik ook weg hebben, evenals de kras op het low-pass filter die ik schijnbaar gemaakt heb.
Nu heb ik dus de keuze deze op te sturen/langs te gaan bij Beverwijk, of in Duitsland op te sturen en hopelijk via die Rundumschutz alles gedekt krijg. De eerste mogelijkheid die ik heb de camera in Duitsland op te sturen is pas over 4 weken. Hier in Nederland is het direct mogelijk.

Ik heb voor de camera door de cashback actie in totaal 419 euro betaald, en zo zie ik dus ook niet graag een rekening van ca. 300 euro tegemoet door het repareren van alles. Ook de tijd speelt mee, gezien ik de camera hard nodig heb.

Wat is de beste optie? De problemen moeten voor mij persoonlijk opgelost worden, objectief al helemaal.
Op het garantiebewijs staat Distributor: Nikon BV The Netherlands, wat zou betekenen dat ik de garantie gewoon heb via Nikon Nederland en deze dus bij een eventuele reparatie niet naar Duitsland opgestuurd wordt waardoor de eventuele kosten nog hoger worden.

Wat is jullie advies?
Wat ik de laatste tijd van Nikon lees zijn ze redelijk coulant maar de schade die je zelf door onhandigheid hebt aangericht zullen ze, denk ik, niet vergoeden. Ik zou de duitse route proberen.

Ik snap dit allemaal niet zo goed. OK, cashback maar dan nog, waarom ga je zo onzorgvuldig om met een nieuwe camera?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:19

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
Mijn vader was sneller dan mij, kan er helaas weinig aan doen en ben er ook best kwaad om.
En da's onhandig
Zeker onhandig, hoewel ik het advies over reinigen van de sensor met alcohol, hier op GoT had gelezen.
Dan zie ik het probleem niet.
Het gevoel dat er iets verkrast is op het belangrijkste deel van de camera, al dan niet schadelijk, is voor mij verschrikkelijk.
Wederom, onhandig en waarschijnlijk irritant maar zie je het op de foto?
Hoe kan dit onhandig zijn? De camera is een instapmodel en vandaar niet overal luchtdicht. Dat er stof achter kan komen is volledig normaal, maar het probleem zoals nu, is niet gekomen door onhandigheid.
Dat zou onder garantie kunnen vallen. Anders, een 18-55 heb je voor een euro of 70 2e hands.
Waarschijnlijk valt dit ook onder de garantie. Diegene bij de fotozaak vertelde mij dat het probleem 'm waarschijnlijk zit in een printkabeltje wat vast zit, en dat dit gewoon onder de garantie valt. Ook vallen alle reparatiekosten ónder de 125 euro voor Nikon, hierboven wordt een bedrag voor de reparatie gevraagd.
Wat ik de laatste tijd van Nikon lees zijn ze redelijk coulant maar de schade die je zelf door onhandigheid hebt aangericht zullen ze, denk ik, niet vergoeden. Ik zou de duitse route proberen.

Ik snap dit allemaal niet zo goed. OK, cashback maar dan nog, waarom ga je zo onzorgvuldig om met een nieuwe camera?
Het is inderdaad onzorgvuldigheid, maar door het een komt het ander en dan weet je het op een gegeven moment niet meer. Het eigenlijke fotoprobleem zit 'm nu dus in het objectief, de rest is gekomen door onhandigheid, al dan niet door mij.

Verwijderd

1: Doe je zelf een plezier en koop een andere lens.....
Klinkt misschien kort door de bocht maar voor mij was een andere lens kopen een échte "eye opener".
Betere low light prestaties (niet moeilijk t.o.v. kitlens), degelijkere lens constructie etc.
Zelf ben ik van de kitlens naar een Nikon 24-85 2.8-4.0 gegaan. Misschien is de 24-85 3.2-4.5 iets voor jou?
Je mist wel een beetje groothoek maar hebt dan wel wat meer tele.

Pech heb ik ook met mijn D50 gehad.
Nieuwe D50+kitlens = stof op sensor af fabriek wat NIET weg wilde.
Weer nieuwe D50 met zelfde lens = klein zwart puntje op zoeker, iets donkere zoeker. Echter allemaal binnen de marges volgens Nikon.

2: Mijn tip: Leer er mee leven. Zolang je foto's van goede kwaliteit zijn, who cares?
Nog zelfs de duurste DSLR krijgt e.v.t. stofjes achter het matglas. Mechanische componenten slijten en dat spul wat er af valt zal toch ergens heen moeten.

Daarnaast kopen de meeste mensen binnen een jaartje of drie toch wel weer wat beters...
Pagina: 1