hardeschijf of paperweight?

Pagina: 1
Acties:

• sjogro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-01-2022
Hoi, ik zit hier met een opengeschroefde LaCie d2 external drive voor m'n neus, die ik gecustomized heb met een Seagate schijf van 500 Gb (ipv bijgeleverde 160 Gb).
Schijf heeft het een aantal weken prima gedaan maar is plotseling gecrasht. Als ik de schijf aansluit en aanzet hoor ik 'm zoemen en een soort knarsend slijpend geluid maken, alsof er vanbinnen iets van de mechaniek klem zit. Als ik de oorspronkelijke schijf (de bijgeleverde 160 Gb) installeer werkt deze 'geruisloos' en probleemloos. De behuizing lijkt dus in orde.

Vragen:
- Is deze 500 Gb schijf nog te redden?
- Ik heb nog zo'n zelfde (aangepaste) setup staan, kan ik nog een crash verwachten?
- Kent iemand het geluid dat ik bedoel en kan iemand me vertellen, danwel doelgericht spekuleren over wat er mis is met de schijf?

Als iemand hier ideeen over heeft, ik hou me warrum aanbevolen, dank!

[ Voor 8% gewijzigd door sjogro op 01-11-2007 15:26 ]

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

ik denk dat je schijf niet meer zelf te reparen is.

maar misschien dat je nog garantie kan claimen bij de fabrikant. (500gb lijk me niet zo heel oud)

en over je soortgelijke setup:
daar durf ik geen uitspraak over te doen, maar op gevoel af denk ik dat er een kleine kans is dat die ook gaat crashen. ALS die ook zou crashen zou dat betekenen dat de combinatie D2 behuizing en seagate 500gb schijf niet echt goed is en aangezien die dingen met standaarden werken (ide, sata, molex power enz).

[ Voor 53% gewijzigd door randje op 01-11-2007 15:28 ]

• michel1991
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-02 20:49
Je schijf is stuk, rma'en.

• sjogro
nee schijf is nog maar 4 weken oud, garantie van een jaar als het goed is. dat is opzich het probleem niet... hoop er alleen iets van op te steken

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 22:21

Swaptor

Java Apprentice

Ik zou bij duidelijk hoorbaar geschraap zeggen dat je een mooie presse papier hebt, en dat een van de leeskoppen op een platter is gestuiterd.

Ik denk overigens niet dat je casing er wat mee te maken heeft, de SATA en/of PATA aansluiting in je casing is natuurlijk gelijk aan dezelfde aansluiting in je pc.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 14:05

Glewellyn

is er ook weer.

Lijkt me een typisch geval van een dode schijf. Je kan nog proberen de schijf een uur of twee in de vriezer te leggen en dan snel je data eraf te kopieren. (Door het in de vriezer leggen worden alle onderdelen _iets_ kleiner en daardoor kan je schijf in sommige gevallen nog wel ronddraaien)

*zucht*

• sjogro
Glewellyn schreef op donderdag 01 november 2007 @ 15:31:
Lijkt me een typisch geval van een dode schijf. Je kan nog proberen de schijf een uur of twee in de vriezer te leggen en dan snel je data eraf te kopieren. (Door het in de vriezer leggen worden alle onderdelen _iets_ kleiner en daardoor kan je schijf in sommige gevallen nog wel ronddraaien)
dit zijn de tips mensen :)
goeie om te onthouden, in dit geval is er geen dataverlies omdat nu m'n backup schijf mol is, maar het origineel intact }:O

• sjogro
ok bedankt mensen, ik geloof het wel zo, ik ga een beroep op mn garantie doen, topic mag 'de vriezer in' wat mijbetreft...

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Glewellyn schreef op donderdag 01 november 2007 @ 15:31:
Toevoeging:
In een goed afgesloten zak iig, want anders krijg je misschien condens in je HD.

☻/
/▌
/ \

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:01

_Apache_

For life.

sjogro schreef op donderdag 01 november 2007 @ 15:28:
nee schijf is nog maar 4 weken oud, garantie van een jaar als het goed is. dat is opzich het probleem niet... hoop er alleen iets van op te steken
Maak daar maar 5 jaar van :)

'5-year warranty'

http://www.seagate.com/ww...d04090aRCRD&reqPage=Model

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Pagina: 1