Toon posts:

[IPTables]Andere router voor specifiek IP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

De situatieschets:

Ik heb een Fedora Core 6 servertje als routertje.
Eth0 zit aan de WAN-kant (internet)
Eth1 zit aan de LAN kant (IP reeks: 192.168.0.x)

Dit routeren werkt gewoon goed.

Wij hebben nog een Thompson-ADSL-router naar internet en zijn interne IP is 10.0.0.138

Eth1:0 in de Fedora-router zit aan de LAN kant (IP reeks: 10.0.0.x)
Ik heb in de Fedora-router een voorkeur-gateway opgegeven voor een specifiek adres. Bijvoorbeeld:
# route add -host 62.69.179.231 gw 10.0.0.138 dev eth1
(In dit voorbeeld heb ik het IP van www.nu.nl genomen. In dit geval zou alle verkeer naar www.nu.nl vanaf de Fedora-router dus via 10.0.0.138 moeten gaan).

Dit werkt ook!
Als ik een traceroute naar dat specifieke adres (62.69.179.231) doe zie ik ook dat ie via 10.0.0.138, als eerste gateway, naar buiten gaat.

Dit om de reden dat wij alleen vanaf ons ADSL-IP-adres verbinding mogen maken met die server.

De probleemstelling:

Ik wil graag dat vanaf de clients in mijn LAN (in de 192.168.0-reeks) naar dat specifieke adres (van bijvoorbeeld www.nu.nl) via die 10.0.0.138 naar buiten gaat.
Zonder dus de default-gateway van de clients te hoeven veranderen. Die blijft dus in de 192.168.0-reeks.

Dat zal vast een regel zijn in IP-Tables, maar ik kom er niet uit.

Ik hoop dat mijn verhaal uberhaubt te snappen is...
En indien dit het geval is: Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar krijg? :)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dat kan je iirc niet helemaal alleen met iptables oplossen: zoek eens op 'split routing', daar staat het geloof ik wel uitgelegd.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Dit zou moeten kunnen met de ROUTE target, maar uit de manpage in Debian:
(Please note: This target requires kernel support that might not be available in official Linux kernel sources or Debian's packaged Linux kernel sources. And if support for this target is available for the specific Linux kernel source version, that support might not be enabled in the current Linux kernel binary.)
En op mijn Debian machines is die target inderdaad niet aanwezig. Misschien heb jij meer mazzel :P

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09-2025

skr

Je linux router zou als het goed is gewoon een icmp-redirect message moeten geven aan alle clients die via hem naar www.nu.nl willen gaan.

Clients firewall blokkeert geen icmp?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Ahja, icmp-redirect zou inderdaad een nettere oplossing zijn. Een andere manier is trouwens om gewoon een route toe te voegen op alle machines op je netwerk.