4 filters bij composet, hoe direct aansluiten op headunit?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.648 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-03 14:29
Gisteren een kleine audio upgrade gekocht voor mijn wagen. Ik heb een compo setje van het merk Hertz gekocht, type dsk 130. Ik heb voor dit type gekozen omdat dit schijnbaar de beste keuze is wanneer je niet met een versterker gaat werken. Ik wil het setje dus direct op de radio aansluiten.

Nu alleen nog uitvogelen hoe alles precies gemonteerd moet worden...
Ik heb dus 4 filtertjes. 2 aan beide kanten, 1 voor de tweeter en 1 voor de woofer. Ik vraag mij af of beide filter kastjes op de kabel aangesloten moeten worden die nu naar de speaker loopt, wat dus maar 1 (ja eigenlijk 2, 1x+ 1x-) kabel is terwijl ik 2 (idem dito, 2x+ 2x-) kabels heb van beide kastjes...

Dit is de complete set:
Afbeeldingslocatie: http://www.revilohifi.cz/images/Hertz%20DSK%20130.jpg

En dit staat in het boekje:
Afbeeldingslocatie: http://i229.photobucket.com/albums/ee224/spurlief1/1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i229.photobucket.com/albums/ee224/spurlief1/2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i229.photobucket.com/albums/ee224/spurlief1/01112007115.jpg

Dit staat er in de handleiding van de radio:
Afbeeldingslocatie: http://i229.photobucket.com/albums/ee224/spurlief1/Naamloos.jpg
Er is dus alleen plaats voor 2 achter speakers (1 links en 1 rechts) en 2 voor speakers (1 links en 1 rechts).

Ik snap er niet veel van... Wie kan mij in simpele taal uitleggen hoe ik het moet aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:00

voodooless

Sound is no voodoo!

'T is heel simpel:

Tweeter -> tweeter filter 
                          \
			   ----> versterker kanaal
                          /
woofer  -> woofer  filter

Je kunt natuurlijk ook tweeter en woofer ieder een eigen versterker geven, maar dat is compleet nutteloos.

[ Voor 23% gewijzigd door voodooless op 01-11-2007 14:33 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
Ok bedankt! Dan kan ik nu verder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

voodooless schreef op donderdag 01 november 2007 @ 14:26:
'T is heel simpel:

Tweeter -> tweeter filter 
                          \
			   ----> versterker kanaal
                          /
woofer  -> woofer  filter

Je kunt natuurlijk ook tweeter en woofer ieder een eigen versterker geven, maar dat is compleet nutteloos.
helemaal nutteloos is dat natuurlijk niet omdat je dan per saldo wat meer vermogen beschikbaar hebt. Je bent dan feitelijk aan het biampen. Goed voor een auto zal dat niet schokkend zijn maar het zal wel wat winst opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ray schreef op donderdag 01 november 2007 @ 21:07:
helemaal nutteloos is dat natuurlijk niet omdat je dan per saldo wat meer vermogen beschikbaar hebt. Je bent dan feitelijk aan het biampen.
Jammer, maar helaas is dat niet helemaal waar, omdat het vermogen alleen beschikbaar is op het gebied waar het filter niet actief is. Effectief maakt het daarom vrijwel niets uit. Je amps gaan net zo snel clippen.

Wel een ander voordeel is dat je makkelijk hoog en laag in balans kan brengen door het veranderen van de fader instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

voodooless schreef op donderdag 01 november 2007 @ 21:11:
[...]

Jammer, maar helaas is dat niet helemaal waar, omdat het vermogen alleen beschikbaar is op het gebied waar het filter niet actief is. Effectief maakt het daarom vrijwel niets uit. Je amps gaan net zo snel clippen.

Wel een ander voordeel is dat je makkelijk hoog en laag in balans kan brengen door het veranderen van de fader instellingen.
Niet helemaal waar. Als je gaat Bi-ampen, dan zet je de filters (ander dus dan deze) voor de versterkers, waardoor de versterkers enkel de audio versterken die ook door de speakers word weergegeven.
De versterkers zullen dus minder snel clippen omdat ze geen optelsom van laag+midden+hoog meer verwerken.
Verder slurpen de filters geen vermogen op, zoals dat wel gebeurd bij filtering aan de versterkte kant.
Echter; de toegevoegde waarde daarvan is in dit geval nihil.

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 02-11-2007 13:23 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

remco_k schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 13:22:
[...]

Niet helemaal waar. Als je gaat Bi-ampen, dan zet je de filters (ander dus dan deze) voor de versterkers,
Dat is actief filteren.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

toch heb je door het gebruik van 4 versterkers er geen last van dat als het laag al het vermogen opslurpt dit ten koste gaat van je hoogweergave. Echter is dit bij een auto radio natuurlijk ook weer nihil gezien de voeding / totaal max van het hele spul bij elkaar. Werk je echt met losse amp heeft biamping wel degelijk voordeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

remco_k schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 13:22:
Niet helemaal waar. Als je gaat Bi-ampen, dan zet je de filters (ander dus dan deze) voor de versterkers, waardoor de versterkers enkel de audio versterken die ook door de speakers word weergegeven.
Good luck met het openschroeven van de autoradio en het aanbrengen van de filters in dat ding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

voodooless schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 13:32:
[...]

Good luck met het openschroeven van de autoradio en het aanbrengen van de filters in dat ding :+
Jah duh... :)
Het lijkt mij dat als je al een radio hebt met bi-amped outputs dat die filters er dan ook wel in zitten.
En als je het dus zelf maakt, met 2 amps per kanaal, dan moeten er filters voor gezet worden (of die moeten in de amps zitten...).
Het ging er even om of dat clippen uit zou maken, en dat maakt dus uit.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

remco_k schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 14:06:
Het lijkt mij dat als je al een radio hebt met bi-amped outputs dat die filters er dan ook wel in zitten.
Wrong again. Vrijwel iedere HU heeft wel 4 versterker kanalen. Alleen de top modellen hebben filters voor hoog en laag. En dan nog, zolang je die niet flexibel genoeg kan instellen heb je er helemaal niets aan. Kortom: in vrijwel alle gevallen ben je met je passieve filter beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
Nogal een discussie hier ontstaan :)

Ondertussen heb ik het composetje met filters zoals voodooless aangaf aangesloten, komt een heel mooi geluidje uit. Vandaag heb ik ook een set 6x9 ovale jbl gt5-936 speakers in de hoedenplank gemonteerd voor wat meer bass. Ik ben er heel tevreden mee, maar ik zou wel eigenlijk meer vermogen van de speakers willen benutten. Je hoort gewoon dat ze nu lang niet alles geven doordat ze direct op de radio zijn aangesloten.

Het compo setje voor levert 60w rms en de speakers achter 70w rms. Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een 4 kanaals versterker van 50 of 60w rms per kanaal. Ik ben totaal niet into de audio, dus ik weet totaal niet of het bij mijn vermogens nog iets uitmaakt of je nu een duur merk neemt of gewoon een goedkoop merk.

Ik heb bijvoorbeeld op marktplaats de volgende versterkers gezien, is dit wat?
http://auto-diversen.mark...sterker-1000-w-nieuw.html

Of deze:
http://auto-diversen.mark...terker-nieuw-in-doos.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Een belangrijk ding: Speakers leveren helemaal niets, ze sloken het juist op ;)

Wat betreft vermogens zit je met een dergelijke versterker meestal wel goed voor dit soort setjes, maar mer is natuurlijk ook geen probleem. Let met versterkers wel goed op, want er zit gigantisch veel troep tussen. Vaak loont het dus om even goed rond te kijken. Over die twee links kan ik niet al teveel zeggen helaas, want daarvoor ben ik er niet goed genoeg in thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

kies inderdaad liever voor een merk versterker dan die 'yoko' spullen uit je links. Liever een tweede handse pioneer van 4 x 25 watt dan een haki saki van zogenaamd 4 x 250 of wat voor onzin er ook opstaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
Maar wat voor verschil merk ik dan tussen een merk versterker en een 'wuki wuki' versterker?

Als ik als leek zo naar de specificaties van die versterker kijk dan zien die er erg goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Spurlie schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 00:34:
Maar wat voor verschil merk ik dan tussen een merk versterker en een 'wuki wuki' versterker?

Als ik als leek zo naar de specificaties van die versterker kijk dan zien die er erg goed uit.
yeps alleen zeggen die specs helaas niets. Het gaat bij deze auto dingen voornamelijk om de voeding en hoe die opgebouwd is / stabiel is. Bij de tonki merken is dat meestal bagger.

Vergelijkbaar met pc speakers waar ook de meest wilde specs bij staan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Die amps hierboven = troep. Je hebt een mooie compo set, zet er dan ook een mooie amp achter.

offtopic:
Ik heb nog een JBL P180.2 versterker te koop. Is dat wat voor je?

[ Voor 38% gewijzigd door teacher op 10-11-2007 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-05 15:13
2 Audisons heb ik in de auto, heerlijke versterkers, kan je goed okkazie kopen als je zoekt :-)
Pioneer maakt ook geen slechte versterkers en Rockford Fosgate is ook degelijk spul. Succes met de zoektocht :) ! ben zelf momenteel nog bezig met mijn install, moet 16,5 cm woofer of in mijn deur of in een kickpanel zien te krijgen, ik denk dat het verbouwen van het kaartvak zal worden en dan de deurtjes volplakken met bitumen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-05 15:13
teacher schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 00:44:
Die amps hierboven = troep. Je hebt een mooie compo set, zet er dan ook een mooie amp achter.

offtopic:
ziet er een leuk versterkertje uit voor zijn ovalen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
teacher schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 00:44:
offtopic:
Bedankt voor het aanbod, maar ik ben echt op zoek naar een 4 kanaals versterker zodat alle 4 de speakers versterkt worden.

In ieder geval bedankt voor de adviezen, voor dit soort versterkers moet ik dus niet gaan.
Maar aan wat voor prijs moet ik denken voor een versterker die aan mijn wensen voldoet? En welke merken zijn betaalbaar en goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Bij leuke instappers moet je denken aan Caliber op zijn minst; alle versterkers met flitsende namen en 600000 watt opdruk gewoon van wegblijven.

JBL is altijd wel overal en ergens in de aanbieding. Kijk anders eens op www.caradio.nl ; die hebben bij de aanbiedingen nu een 4 kanaler staan van JBL, maar voor iets meer geld een 5/6 kanaler. Je wil op termijn toch een subje (want zo werkt dat nou eenmaal) en heb je er meteen een leuk ampje voor.

Koop dan ook meteen DIKKE bedrading. Ik was eigenwijs en ben begonnen met 4x50 watt op 5 kwadraat, toen naar 16, 25 en uiteindelijk had ik dik 3kw op 2x50 kwadraat. :)

Pagina: 1