Terug naar Nederland. Leaseauto? Hypotheek? NHG?

Pagina: 1
Acties:
  • 755 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Ik ben een optie aan het analyseren om terug naar Nederland te komen. Mijn bedrijf heeft namelijk een mannetje nodig halftijd in Nieuwegein en halftijd in Amersfoort, en dat zou voor mij een mooie carrièresprong zijn.

Ik woon onderhand al 6 jaar in Frankrijk, en alvorens naar La Douce France te komen had ik me in Nederland nog nooit verdiept in zaken zoals leaseauto's, hypotheken, enzovoorts. Vervolgens ben ik er in Frankrijk natuurlijk wel mee in aanraking gekomen (huis laten bouwen) maar de regels zijn in Nederland natuurlijk totaal anders...

Weet iemand waar ik me kan inlezen in regelingen omtrend leaseauto's (hoe het werkt, kosten, bijtelling, etc.) en hypotheken (hypotheekrenteaftrek, aflossingsvrij deel, rentevaste periode, NHG, ....) ?

Merci!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Weet iemand waar ik me kan inlezen in regelingen omtrend leaseauto's
Serieus, belastingdienst.nl was nog niet in je opgekomen?

[ Voor 43% gewijzigd door Gunner op 01-11-2007 11:42 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Nee, dat was serieus niet in me opgekomen :o

Bedankt!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Misschien is dit wat?

http://www.wereldexpat.nl/nl/terugnaarNL/
hmmm volgensmij niet helemaal wat je zoekt...

[ Voor 26% gewijzigd door LuCarD op 01-11-2007 11:51 ]

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Mx. Alba schreef op donderdag 01 november 2007 @ 11:46:
Nee, dat was serieus niet in me opgekomen :o

Bedankt!
Graag gedaan, ik had al een posting klaar staan om iemand die 15K posts heeft te vertellen dat zoeken niet zo moeilijk hoeft te zijn, maar die laat ik even achterwege :+

Misschien dat dit wel een interessante link voor NHG
(zo moeilijk hoeft het niet te zijn, [google=nhg]

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 01-11-2007 11:52 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Veel info over hypotheken vind je op http://www.hypotheker.nl/default.htm

Ook zijn er op GoT wat topics over leaseauto's (ook over hypotheken trouwens) dus daar vind je veel info.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik kan de plank volledig misslaan maar volgens mij ga je er op vooruit. Ik dacht dat banken in Frankrijk strenger waren met financiele regelingen dan in NL. [/gokje]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Jazzper schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 08:40:
ik kan de plank volledig misslaan maar volgens mij ga je er op vooruit. Ik dacht dat banken in Frankrijk strenger waren met financiele regelingen dan in NL. [/gokje]
...maar in Frankrijk heb je vrij aantrekkelijke subsidies om zelf een huis te (laten) bouwen. ;)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
AtleX schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 08:47:
...maar in Frankrijk heb je vrij aantrekkelijke subsidies om zelf en huis te (laten) bouwen. ;)
Check, zoals een renteloze lening van 22.000€, en een "huursubsidie" die onder bepaalde voorwaarden ook op een hypotheeklening toe te passen zijn - en die voorwaarden gaan voor ons natuurlijk op ;) Netto kost onze hypotheek van 160.000€ over 30 jaar (0% aflossingsvrij want dat bestaat hier niet) dus maar 750€ per maand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:17

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dat kost mijn hypotheek van 220k ook ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Nou, dan komen we er wel uit denk ik :D

Ohwacht, foutje... Die 750€ is bruto, voor "huursubsidie". Het is maar 550€ bruto. Maarja, ook 750€ per maand kunnen we best wel betalen.

[ Voor 64% gewijzigd door Mx. Alba op 03-11-2007 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naast belastingdienst.nl even kort door de bocht:

Je verdient een bedrag X per maand. Daarnaast heb je een leaseauto met een cataloguswaarde van 24k (serieus, ik zou je V40 houden, dat is voordeliger) en een hypotheek van 200k. Bij je inkomen tel je 25% van de cataloguswaarde van je leasebak op en trek je de rente over je hypotheek af. Bij een rente van 5% wordt het sommetje X + 6k - 10k. Daarover wordt vervolgens belasting geheven :)
Informatie over de NHG kun je vinden op hun website, www.nhg.nl.

Omdat de belastingtarieven in NL progressief zijn is het dus relatief voordeliger om een hypotheek te nemen als je een hoog inkomen hebt. Als je in de hoogste schijf valt betaalt de fiscus effectief 52% van je hypotheekrente, een schijf lager 42%. Daardoor is het ook niet te zeggen hoe hoog je maandlasten zouden worden als je hier een hypotheek neemt. Hier kun je wel zelf je gegevens invullen en een indicatie krijgen.

Houd je er wel rekening mee dat de huizen hier over het algemeen *iets* duurder zijn dan in Frankrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2007 @ 11:34:
(serieus, ik zou je V40 houden, dat is voordeliger)
Is dat echt zo? Ik heb eens berekend, die V40 kost me hier zo'n 300€ per maand voor alleen de vaste lasten (verzekering, onderhoud) en de brandstof voor mijn woon-werk-verkeer. Terwijl, als ik het goed berekend heb, een lease-auto me aan "bijtelling" netto zo'n 170€ gaat kosten. Daarbij komt dat mijn V40 diesel is, en hier in Frankrijk geen wegenbelasting is - en het beestje heeft daarbij ook nog eens al 266.000 kilometertjes achter de wielen, tijd voor een rustig pensioen als tweede auto.

De 460 gaan we waarschijnlijk niet meenemen... Die zou de reis naar Nederland denk ik niet zo leuk vinden...
Houd je er wel rekening mee dat de huizen hier over het algemeen *iets* duurder zijn dan in Frankrijk?
Check......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met 266.000km is 'ie wel toe aan vervanging ja...
Als je een vergelijkbare auto wil, de goedkoopste dieseluitvoering van de V50 kost al 32k, dus een bijtelling van 8k. Afhankelijk van je inkomen wordt dat dus €3300 - €4000 extra belasting. Belasting, dus dan hebben we het nog niet eens over wat je inlevert aan inkomen. Voor een V50 zou je een leasebudget van meer dan €650 per maand moeten hebben. Als je geen leaseauto neemt kun je waarschijnlijk een groot deel daarvan uitbetaald krijgen, hoewel je daar dan natuurlijk ook weer belasting over moet betalen.

Je zou voor jezelf even wat rekenvoorbeeldjes moeten maken met en zonder leaseauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Mjah, nu ik het zo eens goed bereken kom ik op zo'n 300€ netto kosten per maand uit. Dus evenveel als ik nu voor mijn V40 betaal. En voor diezelfde V40 zou je in Nederland meer betalen wegens wegenbelasting (die hier niet bestaat) en hogere brandstofkosten... Zoals je al zei moet ik het allemaal nog eens goed narekenen. Maar we nemen in ieder geval de 460 niet mee, dus we zouden sowieso een "nieuwe" auto erbij moeten nemen. Ook de zekerheid van een lease-auto spreekt me wel aan (ivm evt technische problemen of schade).

Een eventuele eigen bijdrage moet ik er natuurlijk nog wel bijop tellen. Nu zag ik trouwens op belastingdienst.nl dat zaken zoals parkeergeld en tolgeld ook als eigen bijdrage kunnen gelden mits dat zo is afgesproken met de werkgever. Is dat gangbaar of een uitzondering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 05 november 2007 @ 13:32:
Mjah, nu ik het zo eens goed bereken kom ik op zo'n 300€ netto kosten per maand uit. Dus evenveel als ik nu voor mijn V40 betaal. En voor diezelfde V40 zou je in Nederland meer betalen wegens wegenbelasting (die hier niet bestaat) en hogere brandstofkosten... Zoals je al zei moet ik het allemaal nog eens goed narekenen. Maar we nemen in ieder geval de 460 niet mee, dus we zouden sowieso een "nieuwe" auto erbij moeten nemen. Ook de zekerheid van een lease-auto spreekt me wel aan (ivm evt technische problemen of schade).

Een eventuele eigen bijdrage moet ik er natuurlijk nog wel bijop tellen. Nu zag ik trouwens op belastingdienst.nl dat zaken zoals parkeergeld en tolgeld ook als eigen bijdrage kunnen gelden mits dat zo is afgesproken met de werkgever. Is dat gangbaar of een uitzondering?
volgens mij is dat een uitzondering. ik betaal 50 euro ongeveer aan eigen bijdrage (renault clio) waarvan voor mij de helft afgaat omdat ik een poolauto rijd. misschien heeft jouw werkgever ook zo'n regeling? iig de moeite waard om te bekijken denk ik. je rijd dan niet in een nieuwe wagen maar het hoeft absoluut niet slecht uit te pakken. en als het niet bevalt kan je alsnog zelf een nieuwe bestellen :)

parkeergeld voor parkeren bij kantoren, klanten, etc (tolgeld niet van toepassing) declareer ik bij mijn werkgever en wordt 100% vergoed.

vergis je niet in de bijtelling trouwens. die gaat omhoog naar 25% muv een paar kleine zuinige benzine wagens die naar 14% gaan en dan kan het gauw oplopen als je een beetje een grote wagen wil rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Heb je een voorbeeld van zo'n kleine zuinige benzine wagen die daaronder valt? Zou misschien best wel interessant kunnen zijn. Ik hoef niet persé een grote auto te hebben... Om een beetje comfortabel te kunnen rijden kom je daar natuurlijk wel snel bij uit, maar ik ga niet off the bat een veel goedkoper alternatief afslaan.

Ah, Google Geeft Antwoord: http://www.lease-auto-bijtelling.nl/

Daar staat de Prius bij. Dat is geen "kleine auto"... Interessant! Zéér interessant zelfs... Maar 26.000€, 14% bijtelling, comfortabel (automaat, cruise control, ...), en een goed visitekaartje voor een milieubewust bedrijf.

[ Voor 30% gewijzigd door Mx. Alba op 07-11-2007 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
wat voor huis denk je in nederland te kunnen gaan bewonen. het lijkt me dat woningen hier veel maar dan ook veel duurder zijn dan je in frankrijk gewend bent.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Inderdaad. Maar gelukkig hebben we toevallig met ons huidige huis een zeer mooie investering gedaan en kunnen we er waarschijnlijk tot 100.000€ meerwaarde uitslepen als we het goed spelen. En met dat als solide basis kom je al een heel stuk verder :)

Toch blijft het zelfs dan water bij de wijn doen... Helaas kan je in midden van Nederland niet een boeren gat vinden dat 50km van de dichtstbijzijnde middelgrote stad. 50km bij een middelgrotestad vandaan, dan zit je al in de volgende middelgrote stad :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:42

Standeman

Prutser 1e klasse

Voor een woning en alle zaken daarbij kan je ook kijken op www.nvm.nl. Daar is ook marktinformatie te vinden zoals prijshistorie per regio en WOZ stijgingen. Vergeet ook niet de gemeentelijke belastingen niet (geen flauw idee hoe dit in Frankrijk geregeld is), die kunnen aardig in de papieren lopen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Mx. Alba schreef op woensdag 07 november 2007 @ 11:21:
Toch blijft het zelfs dan water bij de wijn doen... Helaas kan je in midden van Nederland niet een boeren gat vinden dat 50km van de dichtstbijzijnde middelgrote stad. 50km bij een middelgrotestad vandaan, dan zit je al in de volgende middelgrote stad :D
alblasserwaard? noord-brabant? salland/overijssel? west-friesland? etc?

[ Voor 78% gewijzigd door Jazzper op 07-11-2007 11:25 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Gemeentebelastingen enzo zijn hier werkelijk een schijntje. Onroerendgoedbelasting kost me ongeveer 300€ per jaar, en "woonbelasting" ongeveer 250€ per jaar waarvan 190€ kijk-en-luistergeld, de rest is gemeentebelasting. Zaken als riolering en watermanagement enzo zijn verrekend in de waterrekening. Frankrijk is heel gecentraliseerd, en heel veel zaken die in Nederland volgens mij door de gemeente geregeld worden, worden hier door het departement of de regio (samenvoegsel van 4 à 5 departementen) geregeld. Men is wel aan het decentraliseren, maar dat gaat uiteraard van de top naar beneden. De staat heeft heel veel gedelegeerd aan de regio's, en de regio's zijn bezig te delegeren naar de departementen, maar de laatste stap van departement naar gemeentes is nog niet gezet en zal vast ook problematisch zijn omdat Frankrijk vergeven is van de minigemeentes. De kleinste gemeente van Frankrijk heeft volgens mij maar zo'n 20 inwoners :D De gemeente waar ik woon met ongeveer 1100 inwoners is een vrij normale plattelandsgemeente...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nederland is dan wel een gedecentraliseerde eenheidsstaat, de autonomie van gemeentes wordt meer en meer ingeperkt door uitputtende regelgeving van de overheid. De meeste taken van de gemeente zijn nu dan ook gedelegeerde taken in plaats van autonome. Klinkt alsof Frankrijk en Nederland wat dat betreft dezelfde kant opgaan, alleen komen ze uit een andere richting ;)

De hoogte van bepaalde heffingen verschilt dan wel weer van gemeente tot gemeente, soms zelfs van stadsdeel tot stadsdeel, bijvoorbeeld in Amsterdam.
Jazzper schreef op woensdag 07 november 2007 @ 11:25:
[...]

alblasserwaard? noord-brabant? salland/overijssel? west-friesland? etc?
Niet ideaal als je moet werken in Nieuwegein en Amersfoort... ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2007 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Zeist, Soest, Soesterberg, Hilversum etc?

alblasserwaard (meerkerk en omstreken) ligt overigens juist ideaal voor Nieuwegein!

Pagina: 1