Acer Travelmate 5310 Vista -> XP probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 7.522 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PCTHAB88
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-11-2008
Hey mensen,

Ik weet niet of jullie beetje bekend zijn met deze laptop en het grote probleem om er XP op te krijgen, maar ik kom er niet uit.

Niet zo heel gek kom je tijdens de installatie erachter dat XP geen hardeschijven ziet, omdat de SATA driver ontbreekt. Hiervoor kan je netjes een "F6 Sata floppy" tool voor downloaden van de Acer site, en zit er een readme bij die het volgende zegt:

XP installation SOP:

1. Put the WinXP SP2 CD disc to DVD-ROM.
2. Plug in USB Floppy with AHCI driver disk to system USB port. (*a)
3. Power on system and press “F2” key to enter BIOS.
5. System starts installation.
4. Set boot priority 1:CD/DVD 2:IDE0 3:USB FDD then restart.
6. Please press “F6 key” for several times while you see the “Press F6 if you…….” is displayed below the screen.
7. After about 3~4 minute, the system appear “Windows Setup”screen.
8. Press “S key” , then select “Intel 82801HEM/HBM SATA AHCI Controller(Mobile ICH8M-E/M)”.
9. The system will load AHCI driver through the USB floppy disc, then press “Enter key”.
10. The system can identify the SATA HDD and start installation successfully, check the system without appear bluescreen.

Bij het dikgedrukte gaat het dus fout, zodra je deze selecteerd komt setup oppeens met de melding dat hij zelf een driver heeft voor dit ding, en of je zeker weet dat je die van de floppy wilt gebruiken moet je dan op "S" drukken. Druk je op S, gebeurd er niets... Druk op ENTER om het Windows drivertje te gebruiken, druk je op ENTER, komt de melding weer "Kan geen schijven vinden blalba". 8)7 8)7

Als je een beetje googled dan zie je dit probleem overal opduiken waaronder hier op Tweakers ( \[Vista/XP] Terug naar XP ) en zijn er een paar oplossingen maar de volgende werken niet bij mij;

- De BIOS optie, om SATA op native te zetten heb ik niet
- Andere driver uit het lijstje die op de floppy staan selecteren zoals deze persoon deed:
Probleem opgelost !
Volgens de acer site moest ik de volgende driver selecteren:
“Intel 82801HEM/HBM SATA AHCI Controller(Mobile ICH8M-E/M)”

Maar, Vista stond er nog op, dus "ff" Vista geboot, en in apparaatebeheer gekeken welk S-ATA controller er werkelijk in zit (duurde 30 mins, lang leve Vista). Dit bleek de volgende te zijn:
"Intel 82801GBM SATA AHCI Controller"
Heeft iemand misschien nog een paar oplossingen die ik kan proberen?

thnx alvast _/-\o_

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
- SATA drivers downloaden van de Acer site (had je al gedaan dus)
- nLite downloaden en installeren
- XP CD naar HD kopieren
- SATA drivers van floppy integeren met nLite in XP en een nieuwe XP CD bakken :)

succes gegarandeerd :)

• PCTHAB88
Goedendag,

Ik liep tegen hetzelfde probleem aan. De F6 sata drivers die op de site van Acer staan zijn NIET de juiste. Xp herkent hiermee de hdd niet.

Gebeld met die lui, geen succes. ze komen niet verder dan wat onnozel gepraat.

Aangezien dit type chipset wel in meerdere typen laptops wordt toegepast, heb ik net zolang gezocht totdat ik een werkende driver tegen kwam.

Dit was op de site van Toshiba, en wel onder drivers -> Satellite A200 (PSAE0) -> Windows XP -> Alle.....
Wat je nodig hebt is de Storage manager van Intel.
Filenaam is stormng-20070827133046.zip

Het bestand is ruim 20 MB! groot, uitpakken en vervolgens de bestanden
die in de submap ICH7M_32bit staan naar de diskette kopieëren.

Tijdens de setup van XP op F6 drukken, je kunt nu maar 1 sata driver kiezen, en deze werkt !!!!

Succes, Frans
Dit werkte bij mij dus ook niet, zodra je de keuze krijgt tussen driver op diskette (=S) of WIndows (=ENTER) doet de S toets gewoon niets..

• PCTHAB88
Voordat ik een nieuwe OS cdtje ga maken wil ik het volgende proberen
Installatie na een BIOS upgrade:
Een veel gelezen oplossing is om het Bios aan te passen van SATA naar IDE.
Het schijnt mogelijk te zijn dat je in het BIOS de optie SATA om kan zetten naar IDE.
Helaas was ik iets te snel met het verwijderen van de Windows Vista anders had ik waarschijnlijk voor deze methode gekozen. Het werkt als volgt: Je start je laptop met de orginele windows Vista. Ga naar de site van Acer en download eerst de BIOS upgrade voor je laptop. Nadat je de upgrade hebt geinstalleerd kan je in het bios de optie SATA omzetten naar IDE. Dit zou (heb ik niet getest) werken met een standaard installatie van Windows XP.
Maar als ik op de downloadpagina van deze laptop kijk : http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/tm_5310.html

Dan kan ik "kiezen" uit een BIOS voor Vista of voor XP :? Is een BIOS niet iets dat niets met het OS te maken heeft? En aangezien bij Vista geen keus is en alleen bij XP v.106 er is? Bedoelt hij dan deze?

• PCTHAB88
Net dus even de Acer helpdesk aan de lijn gehad.

- Ze willen er niet veel over kwijt
- Mogen/willen eigenlijk niet helpen omdat het gaat om een downgrade, en ze dit niet ondersteunen omdat ze het systeem leveren met Windows Vista
- HIj zegt dat die Tool om SATA Floppy's te maken uit noodoverweging erop is gezet, en blijkbaar niet werkt op alle versies van de laptop.
- BIOS flash durfde hij niet eens te garanderen of het goed gaat

ik heb Vista even geboot en gekeken wat er nou precies inzit:

Afbeeldingslocatie: http://img191.imagevenue.com/loc492/th_20543_Apparaatbeheer_Vista_5310_122_492lo.jpg

• PCTHAB88
Ok, die BIOS flash laat ik ff wachten en ik ga die CD proberen.

Maar wat is dan de juist SATA driver? Aangezien die door accer zijn geleverd voor dat floppy niet worden geslikt door Windows XP?

Wie kan even zeggen welke ik dan moet hebben op deze pagina:

http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/tm_5310.html

XP of Vista?

• Cynch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-08-2022
Is het al gelukt met iemand? om dit probleem te verhelpen? heb zoon zelfde laptop

Verwijderd

Heb het zelf als volgt gedaan op een Aspire 5310:
- Zet in BIOS de instelling van AHCI naar IDE
- installeer XP
- Download bij Intel de Intel(R) Chipset Software Installation Utility (infinst_autol.exe)
- Voer die uit zodat je standaard drivers worden geinstalleerd (je ziet nu in de Device manager van XP onder "IDE ATA/ATAPI Controllers" twee 82801 controllers)
- Download van http://www.acerpanam.com/flex/acerdrivers/bin/drivers.html de driver
"AS5310_Storage Driver-Intel V7.0.0.1020 for XP x86(WHQL).zip" en unzip deze
- Kies in de Device manager de controller die je AHCI-enabled wil maken (bij mij 82801GBM/GHM)
- Kies "update driver" en navigeer met "have disk" naar de lokatie van de uitgepakte driver en kies voor iastor
- Kies voor de juiste controller (kijk naar type dat voor IDE in de device manager wordt gebruikt)
- Ik heb de waarschuwing genegeerd
- Herstart je 5310
- Zet in de BIOS IDE naar AHCI
- Start XP op

LET OP: ik ben er nog niet achter hoe je zowel AHCI als IDE kunt ondersteunen, dus als je bovenstaande doet is in windows XP alleen nog AHCI ondersteunt, en zal het opstarten van XP met IDE niet meer gaan. Iemand een tip?

Veel plezier.
D

Verwijderd

Hallo,

Ik zit dus ook met dit probleem, krijg dat kl**e Vista er maar niet af!
Hardeschijf wordt niet herkend etc. etc. etc.

1. driver via USB werkt niet, ziet mijn laptop niet. :|

2. Hardeschijf andere instelling geven zodat XP hem wel herkend?? Ik heb ik de BIOS gekeken maar ik kan zoiets niet vinden. :?

3. Met Nlite driver in XP bakken en dan booten met XP cd, erg leuk maar als ik dat gedaan heb is mijn data 706mb, pas niet meer op een cd!!! Een dvdtje dan? Ook niet want mijn laptop boot blijkbaar niet van af een dvd ofzo? :'(

Jongens ik wordt hier echt gek van 8)7 !!!
Is dit iemand uberhaupt al gelukt??

PLEASE HELP ME WANT MIJN LAPTOP GAAT NOG EEN KEER DOOR HET RAAM HEEN!

Oja ik heb een Acer Travelmate 5310, best leuk ding als hij werkt ;)

Verwijderd

Bij mijn Aspire zit dit in de BIOS onder:
- Main
- Laatste optie is daar SATA AHCI Enable
- Deze staat standaard op "AHCI Mode", moet je omzetten naar "IDE Mode" (met F5/F6) en de changes saven
- Nu kun je XP installeren
- Als je dan later terug wilt naar AHCI moet je in XP de juiste driver installeren. Ik heb in mijn vorige post beschreven hoe ik dat gedaan heb.

Succes!

Verwijderd

Hallo daar wat SuperAars zegt klopt inderdaad, ik heb namenlijk een xp pro nl sp2 gemaakt waarbij ik met behulp van het programma nLite de volgende driver heb toegevoegd ; " Intel 82801GBM SATA AHCI Controller" en die werkt op de acer aspire 5310!! (100%)

Dus inderdaad succes gegarandeerd! ;)

Verwijderd

xabre16v schreef op donderdag 01 november 2007 @ 11:58:
- SATA drivers downloaden van de Acer site (had je al gedaan dus)
- nLite downloaden en installeren
- XP CD naar HD kopieren
- SATA drivers van floppy integeren met nLite in XP en een nieuwe XP CD bakken :)

succes gegarandeerd :)
Ik probeer op de door u aangehaalde wijze hetzelfde te bekomen echter, in de gedownloade map van de vereiste driver (van de site van Intel of Acer) zitten niet de juiste bestanden (.inf, iastor.cat e.d.) Benevens enkele .iss en .dll bestanden vind ik een setup.exe bestand waarvan ik begrijp dat dit niet mag uitgevoerd worden.Mijn vraag: waar vind ik (of wat doe ik verkeerd) de juiste bestanden die ik kan integreren met nLite teneinde een CD te slipstreamen en te branden?
(Zie mijn bericht desbetreffend van eerder op de 16e)
met dank voor de medewerking,

dany.V

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 01:47:
[...]

Ik probeer op de door u aangehaalde wijze hetzelfde te bekomen echter, in de gedownloade map van de vereiste driver (van de site van Intel of Acer) zitten niet de juiste bestanden (.inf, iastor.cat e.d.) Benevens enkele .iss en .dll bestanden vind ik een setup.exe bestand waarvan ik begrijp dat dit niet mag uitgevoerd worden.Mijn vraag: waar vind ik (of wat doe ik verkeerd) de juiste bestanden die ik kan integreren met nLite teneinde een CD te slipstreamen en te branden?
(Zie mijn bericht desbetreffend van eerder op de 16e)
met dank voor de medewerking,

dany.V
Dit probleem heb ik ook, waar kan ik zonodig die drivers bestanden downloaden, ik kan ze wel in een pakketje in een executble downloaden en deze verder niet uitpakken.

Hoe dan ook, zal wel weer een vaag antwoord krijgen van zoek maar lekker zelf uit via google.. heb me rot gezocht op google.

En ik heb geen usb floppy drive (2007, wie gebruikt er nou nog floppy?), wel gewoon usb stick..

Verwijderd

Ik heb ook xp iplv vista op de tm 5310 gezet, alleen krijg ik het geluid niet goed, er geluid trilt, slaat over.... Ben benieuwd welke realtek of audio drivers je hebt geinstalleerd?

Verwijderd

ik hoor hier verschillende verhalen dat het bij de een wel en bij de ander niet lukt. ook zie ik dat er personen zijn die niet vertellen welk type nummer van Acer ze hebben. Bij de personen waar het wel lukt zie ik bijna alleen maar dat ze van Aspire afkomen en niet van TravelMate!

ik heb hier hetzelfde probleem en ik ga zometeen even kijken of die optie voor die Nlite werkt. maar ik vraag me dan toch nog af waar ik die extra bestand moet neerzetten op die cd, en hoe ik die kan selecteren via me windows xp installeer scherm als ik alleen maar de optie E heb en niet S.

Verwijderd

hi allemaal,

ik heb dus na een dag zoeken windows xp erop gekregen.

het volgende wat ik gedaan heb is:

Verwijderd in "controllerprobleem ->van vista naar xp m..."

daar naartoe gesurfd en gezocht naar de nlite instructies.

bij mij was de matrix storage manager niet nodig omdat er al zelfs een nieuwere versie op stond. dus die heb ik gezocht in het systeem.

er staat in die link naar die handleiding een HDD genoemd die er niet bij de Acer 5310 in zit. die vervangen door je eigen hdd.
"Selecteer Intel(R) 82801 HEM/HBM SATA AHCI Controller (Mobile ICH8M-E/M)"

en op t laatste gewoon branden met het programma. en dan op de normale manier windows installeren. dus geen F6 drukken in het installatie scherm. hij vind de hard disk vanzelf.

Verwijderd

Ik probeer hetzelfde op een 5310. Van Vista naar XP terug.

Maar in de bios heb ik geen optie om AHCI op IDE te zetten.
Nu elke keer als ik dus XP wil installeren, wordt de HD niet herkend

Weet iemand toevallig of de HD wel wordt herkend door Partition Magic?

Edit:

Lamaaa...

Los het wel op met F6 S-ATA drivers laden bij XP installatie

:D

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2008 13:06 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 12:30:

Los het wel op met F6 S-ATA drivers laden bij XP installatie

:D
Dit is dus gelukt icm nLite

Verwijderd

Booten vanaf de xp cd kan wel gewoon, ik had zojuist dit probleem ook.
Heel simpel: ik heb hier een travelmate 5310, had hierbij bios versie: 1.08 geupdate naar: 1.1 nu had ik wel de optie in de bios van: AHCI /IDE.
Nu kan je wel normaal starten vanaf de xp cd..

Iedereen suc6 ermee!
en suc6 gegarandeerd!

• Nez_O_Poz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-11-2025
Ik heb dit probleem ook. Maar als ik bios versie 1.1 wil downloaden dan bestaat ie niet meer op de Acer support site. Kan het zijn dat het eraf is gehaald omdat het niet goed is of zo?

@NTL, heb jij die versie ergens staan, en werkt het nog steeds goed? Kun je hem ergens posten?

[ Voor 8% gewijzigd door Nez_O_Poz op 07-05-2008 11:23 ]

Pagina: 1