Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnecel naar USB

Pagina: 1
Acties:
  • 950 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ZyMoTiC
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-11 13:54

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Ik wil een oplader/spanningsbron maken die via zonnecellen werkt. Nu wil ik er een zonnecel koppelen aan een volt regulator en dat aansluiten op een USB output. Met als uitkomst 5VDC @ 0,5A

Zo dus:
http://yosemiteoutside.co...3E-87A8-C1E4B24C3AAB.html

Maar nu zit ik te kijken naar andere zonnecellen omdat bijvoorbeeld mijn telfoon eigenlijk maar 3,7VDC vraagt en de gebruikte zonnecel 6 of 8VDC levert. Gooi je zo niet een hoop energie weg?

Een andere vraag is of iemand weet waar je in NL zonnecellen kan kopen, bij farnell hebben geen flexibelen zoals in de URL. Sowieso hebben ze niet echt veel keuze. Overzicht: http://www.farnell.com/datasheets/8196.pdf

Heeft iemand wel eens gemaakt van zonnecellen? Ik vraag me af hoe constant de toevoer van stroom is, hoeveel zon heb je nodig?

Bla, bla, bla, komkommer is geen sla.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:04
Je gooit op deze manier idd een hoop stroom weg. Niet ideaal als je werkt met zo'n klein paneeltje. Het rendement kan flink verhoogd worden door het gebruik van dc-dc converter (step-down).

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Ik heb een step down converter gevonden http://nl.farnell.com/jsp...uctdetail.jsp?sku=9779841

Maar het nadeel is dat deze minimaal 7v input verwachten en
zonnepaneel klein Voltage, nom:3V output max:3.7V
http://nl.farnell.com/jsp...ductdetail.jsp?sku=654000

en de andere Voltage, nom:6V output max:8.4V
http://nl.farnell.com/jsp...ductdetail.jsp?sku=654012

Hoe stabiel is het voltage van een zonnepaneel, en dan vooral met de dalen. Rekening houdende met dat de stepdown of regulator minimaal x volt nodig heeft om te kunnen werken.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

meestal s de aangegeven spanning de max spanning en zakt die nogal in als je er wat stroom uit gaat trekken... ik zou toch gewoon gaan voor een lineaire regulator...

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
AlexanderB schreef op donderdag 01 november 2007 @ 12:21:
meestal s de aangegeven spanning de max spanning en zakt die nogal in als je er wat stroom uit gaat trekken... ik zou toch gewoon gaan voor een lineaire regulator...
Dat is de eerste wat ik voorstelde en de backpacker ook doet? Dus een voltage regulator en geen step down dc-dc.

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wat je zoekt is het volgende: http://www.soldius.com/ourproducts.html

Tijdje geleden waren deze te koop bij de WE (kledingwinkel). Ik heb er nog wel een voor je, (gebruik het nooit) Neem maar even contact op.

Maar als je niks te doen hebt en je vindt het interresant zou ik vooral zelf gaan maken. Laat dan iig het eindresultaat even zien.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ja, low drop regulator / lineaire regulator (is hetzelfde), wat jij voorsteld ja :)

Verwijderd

Zoals die backpacker is wel de meest simpele manier. Ik zou alleen geen 7805 nemen maar een LM2931 of soortgelijke ic. Dat is een low drop regelaar, die heeft een veel kleinere ruststroom en heeft maar 0.3V meer nodig ipv 2V (7805).
Ik denk niet dat een stepdown significant zuiniger is, het verschil tussen in en uitgangsspanning is al minimaal.

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
GloriX schreef op donderdag 01 november 2007 @ 12:43:
Wat je zoekt is het volgende: http://www.soldius.com/ourproducts.html

Tijdje geleden waren deze te koop bij de WE (kledingwinkel). Ik heb er nog wel een voor je, (gebruik het nooit) Neem maar even contact op.

Maar als je niks te doen hebt en je vindt het interresant zou ik vooral zelf gaan maken. Laat dan iig het eindresultaat even zien.
Grappig dingetje, vind het wel leuker om zelf te maken :) Maar hoe werkt het met het opladen van je i-pod of een ander USB apparaat zoals een webcam van stroom voorzien? Tevens geeft het apparaat teveel volt door, USB mag 5.25 V en 4.75 V (5 V±5%) hebben. Hoe werkt het met bewokt weer?

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Heeft er iemand verstand van zonnepanelen? Ik kan van alles vinden over de grote panelen, maar de kleintjes die niet bedoeld zijn voor op een huis zijn niet echt populair.

Deze is wel handig, beetje duur maar wel het gezochte principe: http://www.zonnepanelenshop.nl/solar_facil_30.html

[ Voor 25% gewijzigd door ZyMoTiC op 01-11-2007 16:21 ]

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
ZyMoTiC schreef op donderdag 01 november 2007 @ 15:31:
[...]

Grappig dingetje, vind het wel leuker om zelf te maken :) Maar hoe werkt het met het opladen van je i-pod of een ander USB apparaat zoals een webcam van stroom voorzien? Tevens geeft het apparaat teveel volt door, USB mag 5.25 V en 4.75 V (5 V±5%) hebben. Hoe werkt het met bewokt weer?
Zoals ik al zeg, Ik gebruik het nooit. Weleens een telefoon mee opgeladen en dat gaat wat langzamer dan normaal. Verder kom ik in weinig situaties dat ik het nodig heb.

En bij bewolkt weer doet hij niet zoveel, maar dat is logisch. Je hebt ook dit soort dingen met en accu erin die het dan nog even blijven doen... Hij hij laat alleen een iPod shuffle op. Grotere iPods trekken trekt hij niet.

Ik heb weleens in de tuin gezeten in het zonnetjs met een usb ventilatortje. Dat werkte wel grappig :P

Verwijderd

Weet wel dat we hier in Nederland wonen en het dus 80% van alle dagen bewolkt zal zijn, dus de efficiëntie van dat ding zal niet zo zeer hoog liggen.

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 12:23
ZyMoTiC schreef op donderdag 01 november 2007 @ 15:31:
[...]

Je iPod mag je op 12V opladen hoor. :P Gaat nog een stuk sneller ook.

ik laad mijn eigen 5G altijd op met 12V
Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2007 @ 17:41:
Weet wel dat we hier in Nederland wonen en het dus 80% van alle dagen bewolkt zal zijn, dus de efficiëntie van dat ding zal niet zo zeer hoog liggen.
Je kan idd beter een windmolentje op je hoofd zetten ;)

[ Voor 23% gewijzigd door HammerT op 01-11-2007 22:16 ]

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Is wat oud maar ik heb een zonnecel.

Met dit bewolkte weer haal ik direct uit de zonnecel een voltage van 3 a 4 volt. Maar als als ik het via de voltage regulator laat lopen komt er nog maar 0.7 volt uit? Ik heb de regulator even open gemaakt en er zitten ook allemaal condensatoren in... iemand een idee waarom het voltage zo veel verschilt?

Iemand een idee hoe ik kan meten hoeveel ampare er doorheen komt?

Grappig is wel als ik er met een zaklamp op schijn dat het voltage omhoog gaat :)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Pak een multimeter :)

En als je verder wil gaan: ga een buck-boost-converter gebruiken. Deze kunnen namelijk zowel van een spanning die hoger als eentje die lager dan de uitgangsspanning ligt nog wat maken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Sprite_tm schreef op woensdag 28 november 2007 @ 13:49:
Pak een multimeter :)

En als je verder wil gaan: ga een buck-boost-converter gebruiken. Deze kunnen namelijk zowel van een spanning die hoger als eentje die lager dan de uitgangsspanning ligt nog wat maken.
Hoe meet je met een multimeter het amperage? Voltage kan ik wel meten, maar ik snap niet waarom er zoveel voltage verloren gaat in de conversie. Lijkt alsof het om wordt gezet naar ampare.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Een zonnecel is een niet ideale voeding, en is meer stroom dan spanningsbron. Als je er geen stroom uit trekt, krijg je er een bepaalde maximale spanning uit (nullastspanning); als je em kortsluit krijg je er een bepaalde maximale stroom uit (kortsluitstroom). Dit kan je meten door eens met je multimeter op spanning, en eens op stroom te meten.
Deze 2 punten kan je op een grafiek spanning/stroom tekenen, bij een batterijtje of vergelijkbare voeding kan je ertussen gewoon een lijn trekken, bij een zonnecel zal het niet volledig lineair zijn (geavanceerde regelaars zullen dan ook het werkpunt op het punt met maximale rendement proberen te leggen) maar dat mag je ws voor de eenvoud verwaarlozen. Voor elke hoeveelheid licht die op de zonnecel valt, zal je grafiek echter anders liggen, hoe minder licht hoe minder vermogen je uit de cel kan trekken.

Je regelaar probeert een bepaalde uitgangsspanning te bekomen, met deze uitgangsspanning moet de regelaar zelf (en eventuele belastingen die je eraan hebt gehangen) gevoed worden, als je daar meer vermogen uit trekt dan de zonnecel kan leveren zal de spanning flink inzakken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1