Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wij hebben een netwerkje dat bestaat uit een WLAN router die via kabel is verbonden met 1 desktop pc en een NAS disk en een laptio die via WIFI verbonden met de router praat. De desktop pc is aangesloten op een audio installatie. Beide pc's draaien Windows XP.
Nou wil ik met de laptop muziek af kunnen spelen op de audio installatie die aan de desktop pc is aangesloten; de muziek komt in dit geval ofwel van de NAS disk ofwel vanaf de laptop. De NAS disk is via windows explorer gemapt als extra disk.

Op welke manier kan ik dit fatsoenlijk realiseren? Muziek afspelen op de laptop is geen probleem; streamen vanaf de NAS disk gaat prima. Helaas is het afspelen via de desktop pc niet zo eenvoudig.

Het zou mooi zijn als de desktop pc gaat functioneren zoals een Airport Express (muziek afspelen in iTunes via remote speakers), waarbij de te gebruiken media player op de laptop Windows Media player (10/11) of iTunes is.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Laatste keer dat ik het gebruikte was XP nog steeds geen server, dus ik verplaats dit topic even:
Windows Servers en Server-software > Windows Clients. Ook zet ik dat nog even in de titel.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Muziekmap sharen op je laptop en dat op je computer laten afspelen? Of bedoel je dat als je muziek op je laptop aanzet, dit automatisch naar je desktop gaat en die het afspeelt? Je zou voor het laatste een Shoutcast DNAS kunnen opzetten of een ander soort streaming radio die je lokaal draait. Hiermee zou dan de dekstop verbinden met je laptop welke de muziek dan dus naar de desktop streamt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
sanfranjake schreef op donderdag 01 november 2007 @ 17:05:
Laatste keer dat ik het gebruikte was XP nog steeds geen server, dus ik verplaats dit topic even:
Windows Servers en Server-software > Windows Clients. Ook zet ik dat nog even in de titel.
Daar was ik al bang voor, maar ik had geen flauw idee in welk forum dit beter zou passen ;)
Hero Of Time schreef op donderdag 01 november 2007 @ 17:34:
Muziekmap sharen op je laptop en dat op je computer laten afspelen? Of bedoel je dat als je muziek op je laptop aanzet, dit automatisch naar je desktop gaat en die het afspeelt? Je zou voor het laatste een Shoutcast DNAS kunnen opzetten of een ander soort streaming radio die je lokaal draait. Hiermee zou dan de dekstop verbinden met je laptop welke de muziek dan dus naar de desktop streamt.
Ik wil de bediening volledig vanaf de laptop doen; de desktop moet dus in feite alleen een stream van de laptop accepteren en afspelen. Voor zover ik heb kunnen vinden, is een Shoutcast server juist bedoeld om een stream te sturen in plaats van te ontvangen.

Bovendien werkt Shoutcast alleen met Winamp. Ik wil de keuze graag houden bij WMP of iTunes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het principe van Shoutcast is dat je lokaal wat afspeelt naar een server toe, welke daar weer met software kan laten afspelen. Zeg je op je laptop volgend nummer, dan komt dat een seconde later bij je desktop aan. Als je dat niet wilt op die manier, kan je ook vnc gebruiken, je desktop 'overnemen' om via een remote scherm je desktop te bedienen vanaf je laptop. Er zijn zat mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Hero Of Time schreef op donderdag 01 november 2007 @ 19:02:
Het principe van Shoutcast is dat je lokaal wat afspeelt naar een server toe, welke daar weer met software kan laten afspelen. Zeg je op je laptop volgend nummer, dan komt dat een seconde later bij je desktop aan. Als je dat niet wilt op die manier, kan je ook vnc gebruiken, je desktop 'overnemen' om via een remote scherm je desktop te bedienen vanaf je laptop. Er zijn zat mogelijkheden.
Remote desktop levert in dit geval niet het gewenste gedrag: ik kan dan niet de muziek die op de laptop staat afspelen op de desktop. Uiteraard kan ik dan wel weer de data op de laptop gaan sharen en vanaf de desktop die shares opzoeken, maar dit is niet wat ik wil.
De bedoeling is dat de laptop data naar de desktop stuurt en dat die het afspeelt; niet dat ik via de desktop data opvraag bij de laptop. Als ik het goed heb, worden hier de termen 'push' en 'pull' ook wel voor gebruikt.

Nog een voorbeeld waarom dit niet handig is: via een remote desktop verbinding kan ik de desktop pc niet tegelijk gebruiken voor andere doeleinden zolang de remote desktop verbinding in stand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daarom geef ik ook VNC als optie, en niet RDP. En dan nog, zal je echt met beide tegelijk remote werken als ze op een andere plek staan (desktop op je kamer, laptop beneden)?

Heeft google nog wat resultaten gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Het gebeurt inderdaad zeer regelmatig dat mijn vriendin en ik beide met een pc zitten te werken en dan is het wel zo handig als beide systemen beschikbaar zijn.

Bij het zoeken op Google ben ik onder andere het Windows Media Connect concept tegen gekomen. Voor zover ik dat goed begrijp, is dit bedoeld om rechtstreeks met apparaten te verbinden zoals iPod of Zune. Een pc wordt niet als zo'n apparaat gezien. Daarnaast heb ik een aantal applicaties voorbij zien komen die vergelijkbare functionaliteit hebben als Shoutcast; steeds op de manier dat de desktop pc een client applicatie moet draaien en data vanaf een server (in mijn geval de laptop) kan afspelen. Zoals gezegd wil ik het juist andersom; de enige vergelijkbare situatie die ik ken is de combinatie iTunes met Airport Express.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mini-me schreef op donderdag 01 november 2007 @ 00:08:
Nou wil ik met de laptop/desktop muziek af kunnen spelen (pushen) op de audio installatie
Laten we dat dan even de essentie van je vraag noemen.

Het komt er dan op neer dat je je audio set als push-client wil gebruiken voor media, en dan waarschijnlijk nog liefst draadloos? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
alt-92 schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 15:27:
[...]

Laten we dat dan even de essentie van je vraag noemen.

Het komt er dan op neer dat je je audio set als push-client wil gebruiken voor media, en dan waarschijnlijk nog liefst draadloos? :)
Klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
*schop*
Pagina: 1