Toon posts:

PC te heet

Pagina: 1
Acties:
  • 2.129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb al een tijd een wazig probleem,
Mijn systeem bestaat uit:

* Asus M2N-SLI Deluxe nForce 570 SLI
* AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz HT 2MB AM2 Box
* Club3D GeForce 8600GTS 256MB DDR3 2xDVI/HDCP
* Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL4.0 Nvidia
* Antec Neopower 480watt

Nou draait dit allemaal goed totdat ik ga gamen, dan valt na 5\10 minuten het beeld weg en blijft het geluid hangen.
Echter, zet ik een grote tafelventilator langs mn pc dan is er niks aan de hand.
Maar het gekke is, dat niets echt belachelijk heet word.

Met zo'n infrarood pistool ben ik mn hele moederbord afgegaan en ik heb Core Temp de CPU temperatuur uit laten lezen.
Videokaart: Ligt rond de 50 graden max
CPU: Rond de 45/50 graden max
Chipset: ongeveer 52 graden

Toch niet echt belachelijk hoge temperaturen zou je zeggen.
En als er iets te heet zou worden moet windows\moederbord toch een melding geven?
Ik heb voor de zekerheid al Artic Silver 5 als koelpasta gebruikt en de standaard zooi eraf gehaald.
Zou misschien mijn voeding te warm worden? De heatsinks daarin liggen rond de 40 graden en 1 spoel rond de 60, echter is het vrij lastig om daar metingen te verrichten.

Alvast bedankt

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je probleem duidt zoals je zelf al aangeeft, op een warmteprobleem. Wat je zou kunnen doen is je pc stresstesten. Doe een CPU burn in test en als de pc dat een tijd vol kan houden, kan je de CPU wel uitsluiten als probleem. Chipset wordt normaliter nooit te warm. Tenzij je de boel zwaar overklokt hebt.

Als de pc het volhoudt met een CPU burn in test, dan zou het probleem wel eens kunnen liggen bij de videokaart. Ik denk overigens ook niet dat je temp metingen heel goed zijn. In de zin dat het moeilijk is om met een IR pistool de exacte temperatuur te vinden van iets waar je eigenlijk slecht bij komt (zoals de GPU)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb CPU Burnin gedraaid voor 45 minuten en de temperatuur van core 1 lag maximaal op 61 dragen en van core 0 op 54 graden. Dus ik denk dat ik hiermee dus de CPU koeling kan uitsluiten.

Maar als de videokaart te heet zou worden, geeft ie dan niet een melding? En nTune geeft een temp aan van rond de 55 graden stressed dat is toch ook vrij weinig.
Anyway ik heb een Zalman VGA Koeler VF1000LED besteld ik zit alleen te twijfelen of ik die er wel op zal zetten, want dan vervalt de garantie toch? En stel als er iets mis is met de videokaart dan zit ik te kijken.

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 23:13
En hoe warm wordt je Geheugen? HDD's ?

Verwijderd

Topicstarter
EyeWitness schreef op donderdag 01 november 2007 @ 06:16:
En hoe warm wordt je Geheugen? HDD's ?
Geheugen word nog geen 40 graden en HDD's rond de 30/35 graden.
Maar ik denk dat ik het probleem gevonden heb, als ik rthdribl draai (gpu stresstest) en ik heb geen aparte koeling op mn videokaart staan dan loopt het systeem na 2 min vast, nTune gaf toen ook een temp wisseling van 45 graden naar 62 graden binnen een minuut aan.

Dus ik denk dat mn grafische kaart gewoon gaar is oid? Ding is wel gloedjenieuw en koeling draait gewoon.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01 15:54

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

62 graden voor een GPU is ook geen enkel probleem.

Check je voedingslijnen eens?

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Mad Marty schreef op donderdag 01 november 2007 @ 08:02:
62 graden voor een GPU is ook geen enkel probleem.

Check je voedingslijnen eens?
Hoe kan ik die het beste checken?
Asus PC Probe geeft hele tijd 12v en soms 11.9

en Speedfan geeft hele gare waarden:
3.3v= 3,26v
5v = 4,68v
12v = 11,20v
-12v = -16,97v
-5v = -8,87v

Maar als PSU het niet zou trekken dan krijg ik toch een melding van de videokaart dat ie te weinig stroom krijgt? Of zou de pc toch opnieuw moeten opstarten en niet vast gaan hangen lijkt mij.

• Ekner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-01 12:46
Veel harddisks en dvd-players inhangen? Heb ook dat uitvallen van beeld gehad (echter zonder het schijnbare warmte-probleem) en bij mij was het na een zwaardere voeding opgelost.

C'est moi.

Verwijderd

Topicstarter
Ekner schreef op donderdag 01 november 2007 @ 08:20:
Veel harddisks en dvd-players inhangen? Heb ook dat uitvallen van beeld gehad (echter zonder het schijnbare warmte-probleem) en bij mij was het na een zwaardere voeding opgelost.
Hm mja wel apart dat ie het met koeling erop wel trekt, en je zou toch zeggen dat een Antec Neopower 480 watt dat wel draaiende zou moeten kunnen houden. Kheb alleen zo 123 geen andere voeding om te testen helaas. Echter heb ik al wel een keer een andere pc erlangs gezet en die de GPU laten voeden en dat was ook niet de oplossing.

• 2xdehelft
  • Laatst online: 28-01 21:35
Ik denk dat je videokaart inderdaad gaar is. Op het moment dat je voeding te zwak zou zijn zou je wel andere problemen krijgen, en dan zou die tafelventilator niet werken. Ik zou de kaart RMA melden, helemaal aangezien deze net nieuw is.

• qbic2005
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-09-2023
Alle temperaturen liggen ruim binnen de waarden
CPU < 75°
GPU < 90°
Ik zou het zoeken bij de voeding, probeer ze eens buiten de kast te plaatsen, zodat ze goed haar warmte kwijt kan.
Ik had identiek hetzelfde probleem, mijn video kaart verkocht rare toeren en na het uitstoffen van de voeding was het probleem opgelost. Echter na nader onderzoek bleek de voedings ventilator niet voldoende debiet meer te geven.

Alleen CD/DVD spelers en GPU maken gebruik intensief van 12V, dus als die wat aan de krappe kant is, hoeft zelfs het systeem niet vast te lopen. Echter goed is dit uiteraard niet.

[ Voor 18% gewijzigd door qbic2005 op 01-11-2007 12:29 ]

• EyeWitness
Ga eens met je lasergun over de bovenkant van je VGA heen en meet wat waardes van oa. mosfets af. Het kan zijn dat die op koken staan.

Zo heb ik m'n 7900GT mosfets ook actief gekoeld, puur uit voorzorg ook problemen te voorkomen (die er vrij vaak waren bij de 7900GT).

• tilt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-10-2022

tilt

PSN: tilt1080

al gedacht dat north & south bridge deze problemen ook kunnen veroorzaken?

Verwijderd

Je NB kan heel erg slecht tegen hoge temps (NF4 en NF5xx worden al instabiel rond de 50 graden)

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 19:20

mvds

Totally awesome!

Sommige componenten worden ook zo snel heet, dat een proggie niet eens de tijd heeft om je te waarschuwen. De hardware grijpt dan al in nog voor je er iets van merkt in software. Dus vertrouw niet op software om je op tijd te waarschuwen!

Maar heb je wel airflow rond je grafische kaart?

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik ben nog even aan het testen geweest, en ik ben tot de conclusie gekomen dat de kaart op 62 graden precies ermee stopt.

Ik heb rthdribl laten draaien en dan met NVMonitor de temperatuur laten monitoren.
Als ik handmatig de fan omhoog knal dan kan dat 10 minuten duren (voordat ie 62 graden is), en als ik fan control op auto laat staan is dit al binnen een minuut.
Maar hij valt dan meteen uit, al meerdere malen vastgesteld, precies op 62 graden.

Heel apart aangezien GPU toch makkelijk 62 graden mag worden.
Ik heb maar een RMA aangevraagd

Ik heb cpu ook al laten stresstesten voor een uur en dan werkt alles gewoon door.

Alleen de vraag is, weet ik nu zeker dat de videokaart gaar is? want dan koop ik meteen een nieuwe, zo niet dan wacht ik eerst totdat de leverancier het defect ook heeft vastgesteld anders zit ik straks met 2 kaarten en een nog-niet werkend systeem :(

• EyeWitness
Ik weet niet of je nTune hebt oid. maar wellicht staat je throttle temp op 62 graden -en dat dat niet helemaal lekker werkt- waardoor je systeem hangt.

Verwijderd

Topicstarter
EyeWitness schreef op donderdag 01 november 2007 @ 18:16:
Ik weet niet of je nTune hebt oid. maar wellicht staat je throttle temp op 62 graden -en dat dat niet helemaal lekker werkt- waardoor je systeem hangt.
Waar zou ik dat kunnen aanpassen?

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-01 09:12
wat voor een kast heb je eigenlijk? het kan best zijn dat de koeler er dan bijvoorbeeld niet goed op zit? half contact, aangezien die het wel doet als je er wat aparte koeling op zet... en hoe zit het met je airflow?
Pagina: 1