Beveiligde Stekkerdozen en het nut daarvan...

Pagina: 1
Acties:
  • 6.468 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-06 00:59

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Ik zie net in de krant dat een goedkope shop een mooie 8-voudige stekkerdoos verkoopt. Hij is geaard, heeft een piekstroom, bliksem en ethernet beveiliging. Wat heb ik hieraan?

Komt het zo vaak voor dat het mis gaat en moet de stekker persé geaard zijn? :?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 07:31

Swaptor

Java Apprentice

Beter voorkomen dan genezen.

Die piekspanningsbeveiliging in combinatie met de term goedkoop zie ik niet zo zitten, maar geaarde stopcontacten zijn natuurlijk nooit weg. Bij eventuele problemen staat dan niet gelijk de hele zooi onder stroom, maar zal de aardlekschakelaar direct optreden en de spanning van de lijn afgooien. Toch een veilig gevoel.
Aarden == doen.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191050

Of het zo vaak fout gaat weet ik niet, maar sta zelf (part-time) in een computerwinkel en na de laatste flinke onweersbui heb k toch een paar mensen in de winkel gehad die een kapotte voeding of erger hadden overgehouden.
Het stopcontact moet inderdaad geaard zijn, ik heb hier zelf 2 grote beveiligde stekkerdozen van Belkin liggen, die ook de aangesloten apparatuur vergoed mocht hij niet helpen, maar er staat expliciet in de handleiding dat dat alleen geldt als hij op een geaard stopcontact is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Hmmm, dat gaat een beetje moeilijk want wij hebben alleen een geaarde stekker in de keuken. Niet op mijn kamer. Wat nu?

Dat zal niet lukken

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 01-11-2007 10:04 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:15
ik heb ook alleen in de keuken geaarde stekkers..

maar m'n pc incl monitor draait al járen ongeaard, en zonder problemen :)

heb wel een stekkerdoos met piekspanningsbeveiliging, maar kan me niet herrinneren dat die beveiliging ooit is ingesprongen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

offtopic:
grootse plannen? :P

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

salimrmaf schreef op donderdag 01 november 2007 @ 01:52:
Hmmm, dat gaat een beetje moeilijk want wij hebben alleen een geaarde stekker in de keuken. Niet op mijn kamer. Wat nu?

[modbreak] test [/modbreak]
Het voordeel met geaarde stekkers is dat niet je pc onder spanning blijft staan waardoor nagenoeg vaak, in 99% van de gevallen brand word weerhouden. Een ander voordeel van geaarde stopkontakten voor computers is dat bij spanningswisselingen geen nullen en eentjes extra worden weggeschreven, weet niet of dat vandaag de dag nog opgaat maar het kon vroeger instabiele pc's veroorzaken.

Als je een gewone stekker op zolder heb dan moet je eens kijken of je een derde draad vanaf de groepenkast erbij kan trekken en of de groepenkast een aardlekschakelaar heeft. Boven een andere doos erop en klaar, je hebt een geaard stopkontakt. Het is aan te raden om een gediplomeerd iemand het aan te laten sluiten, teveel hobbyisten doen het zelf, doen het verkeerd en dan alsnog brand, waarbij de verzerking dan vraagt, wie was de installateur ? :)

Het zal allemaal niet zo een vaart lopen maar heb ze meegemaakt, bbbzzzzzzzzz, PANG, brand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153419

De bliksem slaat sneller in via het telefoon ( ADSL) en het kabel ( COAX) netwerk dan op de electrische stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 22:01

swampy

Coconut + Swallow = ?

salimrmaf schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 23:36:
Ik zie net in de krant dat een goedkope shop een mooie 8-voudige stekkerdoos verkoopt. Hij is geaard, heeft een piekstroom, bliksem en ethernet beveiliging. Wat heb ik hieraan?

Komt het zo vaak voor dat het mis gaat en moet de stekker persé geaard zijn? :?
Well de veiligheid is heus niet zo groot aangezien die piek spanning pas afgaan als je er 4400 Ampere ofzo doorgooit! Gelukkig kunnen computer voedingen vaak een storing wel aan. In ieder geval zonder je moederbord mee te nemen in de dood!

Wil je meer zekerheid, neem een UPS, Uninterrupted Power Supply, een accu met wat filterjes die als een buffer tussen jouw pc en het electrische netwerk zit. Ben je een stuk zekerder!

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Dat werkt ook alleen mits je UPS weer geaard is he? :+

Zo had ik van de week ook een 800VA UPS in m'n handen, kon makkelijk een draaiend systeem 20minuten up houden, zelfs de stofzuiger functioneerde er nog op :+ En daar zat ook een reeks aan aansluitingen waarmee je je bedrading, netwerk en telefoon mee kan beveiligen. De issue blijft is dat je zo'n ding ook aarden moet, anders werkt het niet. De piekstroom moet ergens naartoe,, en dat is niet in een bouwlamp die ernaast gekoppeld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155599

offtopic:
[world domination] test [/world domination]

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 155599 op 01-11-2007 03:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 22:01

swampy

Coconut + Swallow = ?

Anoniem: 58485 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 03:42:
Dat werkt ook alleen mits je UPS weer geaard is he? :+

Zo had ik van de week ook een 800VA UPS in m'n handen, kon makkelijk een draaiend systeem 20minuten up houden, zelfs de stofzuiger functioneerde er nog op :+ En daar zat ook een reeks aan aansluitingen waarmee je je bedrading, netwerk en telefoon mee kan beveiligen. De issue blijft is dat je zo'n ding ook aarden moet, anders werkt het niet. De piekstroom moet ergens naartoe,, en dat is niet in een bouwlamp die ernaast gekoppeld staat.
Dat blijft waar helaas zijn de stopcontacten hier niet geaard en doe ik het via een niet zo'n officieele omleiden. >:)

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Je kan nog altijd een ge-aarde stopcontact verlengen, dan zit je ook safe. Aangezien de meeste PC's in ruimtes staan waar toch geen ge-aarde stekkers te vinden zijn, haalt zo'n ding ook weinig uit. Aarden via de verwarming is ook een no-go. Monteur zou zich op dat moment (of wie dan ook zich aan de verwarming bevind) een optater krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Het verschil in veiligheid en levensduur van je PC en randapparatuur zal veel groter zijn door de overstap van ongeaard (je zegt je recht op garantie op, en de verzekering weigert ook maar iets uit te keren als er wat gebeurt, je pc is niet goed afgeschermd en alle componenten staan onder stress) naar geaard.

De kans dat je een blikseminslag hebt, is relatief klein, en als dat dan gebeurt heb je veel kans dat enkel de voeding defect/beschadigd is, niet de rest van je PC. Aarding toevoegen zal een groot deel bliksembeveiliging toevoegen (het overslagpad van de ene fase is doorgaans korter naar de aarding dan naar de andere fase, als je netfilter dat niet overleeft is een relatief kleine kost), een niet aangesloten aarding kan als antenne werken die de EM storing door de bliksem opvangt en zo je PC kapot kan helpen (dan moet ie wel erg dichtbij inslaan).

offtopic:
[world domination] werkt hier ook niet ;( [/world domination]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
LOL :D

Ontopic: Op dit moment hebben wij de keuken stekker, die geaard is verlengd met 3 grote stekkerdozen... Das best veel:

Koelkast,
Tv 37 cm,
eierkoker,
decoder,
buitenlamp,
LCD tv 82cm,
Videorecorder,
ps2, tig opladers/adapters,
Home cinema set

etc.

Dit alles dus op 1 stekker. :o

Volgens mij kan er max 18amp 3800watt doorheen. Is dit gevaarlijk?

Reden: onze vorige tv ging dood bij een bliksem bui. Was niet geaard.

Wat ik denk ik ga doen met mijn pc dan, is;

-zie volgende react-

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Gaatje boren van zolder naar mn kamer. Ik ben namelijk heel erg goed in gaatjes boren. :D

Een kabel trekken van de geaarde stekker waar ook de CV zit.
Dan maak ik hiervan gebruik; goede oplossing?

PS^ ik kan niet verder typen want mijn PSP laat het niet toe. :(

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:16
Wat je natuurlijk ook kan doen is alleen de aarde zelf verlengen. Alles op een groep is ook niet echt aan te raden en al helemaal niet op een wandcontactdoos.

De netste oplossing is vanuit de meterkast de aarde doortrekken.

(Of zoals sommige mensen doen is de verwarming gebruiken echter moet deze dan natuurlijk ook geaard zijn ;) maar, zoals techneut hieronder aangeeft is dit "not the way to go")

[ Voor 8% gewijzigd door Steefph op 01-11-2007 13:05 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Steef1983 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 12:10:
De netste oplossing is vanuit de meterkast de aarde doortrekken.
offtopic:
Of zelf een stuk koper de grond in rammen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het moet me van het hart dat het taalgebruik in sommige berichten in dit topic een beetje warrig is. "Geaarde stekkers" in plaats van geaarde stopcontacten. Eigenlijk wandcontactdozen, maar die term gebruikt niemand. De bewuste stekkers kunnen randaarde hebben, maar het gaat natuurlijk om de stopcontacten waarin ze worden geplaatst.

Laten we één ding voorop stellen, ook al vindt men dat de kans op een blikseminslag relatief klein is, een beetje hevige blikseminslag slaat alles volledig aan gort, dwars door alles heen. Ik heb zielige hoopjes in elkaar gesmolten materiaal gezien, zelfs zonder dat er verder brand was uitgebroken. Alleen die ene korte hevige ontlading had dit veroorzaakt. De enige echte beveiliging daartegen is bij naderend onweer alle stekkers uit de stopcontacten te trekken. Maar dan ook alles, televisie, telefoon, internetmodem etc. Overdreven? Zou kunnen, kwestie van afwegen, maar dit topic gaat over beveiliging, dus ........
Behalve rechtstreekse blikseminslagen heb je inslagen een beetje verder in de buurt, of zelfs onweer dat alleen maar in de atmosfeer blijft, maar die wel debet kunnen zijn aan atmosferische ontladingen die behoorlijk schade kunnen aanrichten. Dingen die héééél stilletjes zonder vuur of rooksignalen zijn overleden
Een goede overspanningsbeveiliging kan die schade zeker beperken, maar dan moet hij van goede kwaliteit zijn (is die goedkope in het startbericht een goede?) en hij moet inderdaad geaard zijn, anders voegt hij letterlijk niets toe.

Verder nog een misverstand wat ik constateer, een groep met een aardlekschakelaar maakt die groep nog niet geaard! Het enige wat zo’n aardlekschakelaar doet, is uitschakelen bij een stroom boven de ingestelde waarde naar de aarde. Dat kan dus ook een lekstroom zijn uit een niet geaard stopcontact. Het niet aanwezig zijn van een randaarding kan er echter gemakkelijk toe leiden dat de beoogde uitschakeling van de aardlekschakelaar niet plaats vindt, omdat de lekstroom simpelweg niet hoog genoeg is, in veel gevallen levensgevaarlijk. De gevoelige aardlekschakelaar van 30mA op bepaalde groepen voorziet hier enigszins in omdat een lekstroom van 30mA door het menselijk lichaam niet levensbedreigend is, en hoger dan 30mA door de dan snelle uitschakeling evenmin. Randaarding voorkomt daarnaast juist een gevaarlijke spanning t.o.v. de aarde en blijft voor bepaalde toepassingen gewenst dan wel vereist.

Wel of niet aarden van je PC-stopcontact blijft altijd een kwestie van afwegen. Bij achterwege laten staat zondermeer de buitenkant van de PC op halve netspanning. Een internetaansluiting of anderszins een netwerkaansluiting betekent dan sowieso een spanningsvoerende verbinding naar buiten toe die in bepaalde situaties de aangesloten apparatuur kan beschadigen.
Vaak is het bijtrekken van de nodige aarddraad vrij eenvoudig, al dan niet met behulp van een vakman. Het kan zelfs gemakkelijker zijn dan het lijkt. Soms kan het echter zo moeilijk te realiseren zijn, dat je genoodzaakt bent om het achterwege te laten. Begin in zo’n situatie nooit aan prutsoplossingen zoals draadje naar de CV. Dat is helemaal niet een goede oplossing! Iedereen die deze veelgehoorde "oplossing" aandraagt zou onmiddellijk op de een of andere manier afgestraft moeten worden.

Nog even een toevoeging als reatie op een paar berichten die binnenkwamen terwijl ik met dit bericht bezig was:
Doorgaans is een TV een categorie dubbelgeïsoleerd-apparaat. De behuizing is volledig van kunststof en er zit derhalve geen geaard netsnoer aan.
"Even een koperen buis in de grond rammen". Kan, maar alleen een terzake kundige kan de aardweerstand meten, en kan beoordelen of die laag genoeg is. Die buis mag je er daarna niet zomaar weer uit kunnen trekken "zonder mechanische hupmiddelen" zoals dat heet. Helemaal volgens de voorschriften is niet, want die voorschriften vereisen dat alle aardverbiningen in een installatie naar één centraal punt voeren in de meterkast. Eventueel meerdere aardbuizen moeten bovendien d.m.v. een blanke koperen leiding met elkaar zijn verbonden.
Allerlei voorschriften die je uiteraard aan je laars kan lappen, maar een verzekeringsmaatschappij kan wel eens heel moeilijk doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Techneut op 01-11-2007 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Techneut, bedankt voor je uitgebreidde info. Ik ben de afgelopen dagen al 3X geshocked door mijn pc-behuizing. :X

Ik typ een beetje lastig, omdat ik nu via mijn PSP zit te browsen. Over dat kabel trekken van de cv naar mijn kamer: dat zou een geaarde kabel zijn. Geen enkele. Als het ware dus gewoon een verlening met +, - , en de aarding.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBeat
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-03 15:16
Steef1983 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 12:10:
Wat je natuurlijk ook kan doen is alleen de aarde zelf verlengen. Alles op een groep is ook niet echt aan te raden en al helemaal niet op een wandcontactdoos.
Wat ook niet echt ok is, want de fase + nul van de ene groep en de aarde van de andere kan ook nog wel s problemen opleveren met foute interferentie tussen 2 fasen. Een aardlekschakelaar die niet omspringt terwijl die dat wel moet doen.. of juist andersom..

Dus als je dan toch je kabeltje aan t doortrekken bent, doe het dan gelijk goed ;)
Techneut schreef op donderdag 01 november 2007 @ 12:27:
(...)

Verder nog een misverstand wat ik constateer, een groep met een aardlekschakelaar maakt die groep nog niet geaard! Het enige wat zo’n aardlekschakelaar doet, is uitschakelen bij een stroom boven de ingestelde waarde naar de aarde. Dat kan dus ook een lekstroom zijn uit een niet geaard stopcontact. Het niet aanwezig zijn van een randaarding kan er echter gemakkelijk toe leiden dat de beoogde uitschakeling van de aardlekschakelaar niet plaats vindt, omdat de lekstroom simpelweg niet hoog genoeg is, in veel gevallen levensgevaarlijk. De gevoelige aardlekschakelaar van 30mA op bepaalde groepen voorziet hier enigszins in omdat een lekstroom van 30mA door het menselijk lichaam niet levensbedreigend is, en hoger dan 30mA door de dan snelle uitschakeling evenmin. Randaarding voorkomt daarnaast juist een gevaarlijke spanning t.o.v. de aarde en blijft voor bepaalde toepassingen gewenst dan wel vereist.

(...)

Begin in zo’n situatie nooit aan prutsoplossingen zoals draadje naar de CV. Dat is helemaal niet een goede oplossing! Iedereen die deze veelgehoorde "oplossing" aandraagt zou onmiddellijk op de een of andere manier afgestraft moeten worden.

(...)
toon volledige bericht
Ik heb nog een kleine aanvulling op het stukje over de aardlekschakelaar.

Vanzelfsprekend moet er 'evenveel stroom' in als uit je huis gaan, VIA de Fase (in) en de Nul (uit). Een aardlekschakelaar meet het verschil tussen deze twee. Als je geen aarde-lijn hebt naar je metalen behuizingen, en deze mochten ooit door een fout oid onder stroom komen te staan, dan kan het zijn dat de stroom vrolijk terug gevoerd wordt naar de Nul.
De aardlekschakelaar slaat dan dus niet af. Als je apparatuur geaard is, dan kan dit niet gebeuren, want de makkelijkste weg is dan naar de aarde, ipv naar de Nul draad.

Over die CV oplossing, volgens mij bedoelde degene die dit voorstelde dat hij de Aarde draad van een wandcontactdoos naast de CV-ketel wilde doortrekken, maar dan krijg je aarde draden van de ene fase bij een aarde draad van de andere == Not Done.

De welbekende 'knoop het maar aan de verwarming'-methode is inderdaad wel van de aard: afschieten die handel...

Nog een kleine aantekening over terminologie:

Bij 230volt hebben we het niet over + en - (het is tenslotte wisselspanning) we hebben het over Fasen (meeste huizen hebben er 1, sommige 3)
Nul en
Earth (aarde)

Dit omdat de Nul nooit een lading heeft, de Fase wisselt tussen +230V en -230V (ten opzichte van de Nul)

XBOX Live Gamertag > NBeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Laatst online: 22-06 12:16
Wat ook niet echt ok is, want de fase + nul van de ene groep en de aarde van de andere kan ook nog wel s problemen opleveren met foute interferentie tussen 2 fasen. Een aardlekschakelaar die niet omspringt terwijl die dat wel moet doen.. of juist andersom..

Dus als je dan toch je kabeltje aan t doortrekken bent, doe het dan gelijk goed ;)

[...]
In huizen word over het algemeen maar 1 fase gebruikt. De buren hebben weer een andere fase. Daarom als het licht uitval dit soms maar 1 fase is en heeft 2/3 van de wijk nog steeds licht.

Dat er interferentie kan ontstaan moet je mij toch maar eens uitleggen aangezien menig huis maar 1 aansluit terminal blok voor de aarde heeft in de meterkast waar alles samen komt.

NOFI

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Die interferentie hoef je ook echt niet bang voor te zijn. Alleen er is wel iets anders, het mag niet. Het is nl. niet toegstaan om aders van verschillende groepen op de een of andere manier samen te voegen. Een aarddraad bijtrekken mag dan ook alleen op de officiele manier, vanuit een centraaldoos op die groep naar het betreffende stopcontact. En ook alleen maar door de buis naar dat stopcontact, dus niet buitenom. Elke andere oplossing is niet toegestaan.
Wederom, je kunt het aan je laars lappen, maar het zou bij een samenloop van omstandigheden consequenties kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:54
Techneut schreef op donderdag 01 november 2007 @ 14:35:
Alleen er is wel iets anders, het mag niet. Het is nl. niet toegstaan om aders van verschillende groepen op de een of andere manier samen te voegen. Een aarddraad bijtrekken mag dan ook alleen op de officiele manier, vanuit een centraaldoos op die groep naar het betreffende stopcontact. En ook alleen maar door de buis naar dat stopcontact, dus niet buitenom. Elke andere oplossing is niet toegestaan.
Wederom, je kunt het aan je laars lappen, maar het zou bij een samenloop van omstandigheden consequenties kunnen hebben.
mmmm, volgens artikel 543.2.1 mogen als beschermingsleidingen alleen zijn gebruikt:

1. aders in meeraderige kabels;
2. al dan niet geïsoleerde draden in hetzelfde omhulsel als de fasen of polen en de nul;
3. vaste leidingen, al dan niet geïsoleerd;
4. metalen omhulsels, bijvoorbeeld mantels, omvlechtingen en wapeningen van kabels;
5. metalen buizen of omhulsels van leidingen;
6. vreemde geleidende delen, indien is voldaan aan het bepaalde in 543.2.4.

543.2.4

Vreemde geleidende delen mogen als beschermingsleiding zijn gebruikt indien aan de volgende voorwaarden is voldaan:

1. onderlinge verbindingen zijn gevrijwaard voor mechanische beschadiging en chemische, met
in begrip van elektrochemische, aantasting;
2. de geleiding is overeenkomstig het bepaalde in 543.1;
3. de continuïteit van de beschermingsleiding is gewaarborgd, ook indien een onderdeel van een dergelijk vreemd geleidend deel wordt verwijderd en
4. de onderdelen van deze vreemde geleidende delen zijn geschikt voor dit doel.

Dus een blanke draad vanuit je meterkast naar de te aarden wandcontactdoos is toegestaan, mits deze maar deugdelijk is aangelegd en aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik denk dat je met dit laatste punt met die duigdelijk aangelegde blanke leiding gelijk hebt.
1. Geen aders van verschillende groepen in één buis.
2. Het zal nooit tot verwarring leiden.
Dus op die manier mag het geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

salimrmaf schreef op donderdag 01 november 2007 @ 11:51:
LOL :D

Ontopic: Op dit moment hebben wij de keuken stekker, die geaard is verlengd met 3 grote stekkerdozen... Das best veel:

Koelkast,
Tv 37 cm,
eierkoker,
decoder,
buitenlamp,
LCD tv 82cm,
Videorecorder,
ps2, tig opladers/adapters,
Home cinema set

etc.

Dit alles dus op 1 stekker. :o

Volgens mij kan er max 18amp 3800watt doorheen. Is dit gevaarlijk?
toon volledige bericht
Beetje veel om dat alles op 1 stopkontakt te laten lopen. Maarjah, je kan ook de goden verzoeken ;) Als je teveel vermogen over 1 stopkontakt laat lopen heb je op een gegeven moment ook kans dat die 2 adertjes in de muur gaan smelten, door de hitte, of dat je blok gaat schroeien. Begrijp uberhaupt niet waarom mensen zoveel over 1 stopkontakt laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 20:48

SA007

Moderator Tweaking
^^ de kabels in de muur zou ik mij geen zorgen over maken, de stop kan veeel minder hebben dan die kabels.

De stop zal ws 16A zijn (18 ken ik niet) maar bij 16A krijg je die kabels echt nog niet warmgestookt.
Ter vergelijk: de draadjes van een platte floppy of ata100 flatcable gaan pas smelten bij een ampere of 3-4.
En die zijn minstens 10x zo dun als standaard installatiekabel.

Je kan je beter zorgen maken over een slecht contact in de wcd of de stekker of een van de verlengsnoeren.

Btw, als je kijkt naar die waslijst apparaten valt het uiteindelijk best mee:
Koelkast, -> ~60-80W
Tv 37 cm, -> ~100W
eierkoker, -> Die verbruikt ruim het meeste, zal rond de 1000W liggen
decoder, -> ~20W
buitenlamp, -> ~40W
LCD tv 82cm, -> 150W?
Videorecorder, -> ~30W
ps2, tig opladers/adapters, PS2 weet ik niet, opladers vaak maar een watt of 2-5.
Home cinema set -> geen specs van, zal rond de 200 max liggen.
Dan zit je dus totaal ex eierkoker aan 'maar' 700W max als alles aanstaat, dat is maar 3 ampere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfredo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-03 08:36
Is het in Nederland dan niet verplicht geaarde stopcontacten te gebruiken? Bij ons (België) heeft elk stopcontact sinds 1981 verplicht een aarding en kinderbeveiliging, wat zo te horen geen slechte zaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Ja, vind het ook nergens op slaan. :? Hier thuis hebben wij zo'n 25 wandcontactdozen, waarvan er max 3 geaard zijn... 1 in de meterkast, 2 in de keuken en 1 op de zolder.

@2X boven: goede schatting! De lcd verbruikt 180 watts.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Alfredo schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 19:11:
Is het in Nederland dan niet verplicht geaarde stopcontacten te gebruiken? Bij ons (België) heeft elk stopcontact sinds 1981 verplicht een aarding en kinderbeveiliging, wat zo te horen geen slechte zaak is.
denk het niet.. want ik zit hier in een vrij nieuw appartement (bj 1997)

en alleen in de keuken en op de douche zitten geaarde wandkontactdozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:51
Ik heb hier ook alleen in de keuken geaarde stopcontacten... :(

Ik heb dus een verlengkabel naar mijn woonkamer getrokken van 8 meter waarop 2 pc's, 2 TFT schermen en een Logitech Z2300 speakerset aangesloten zijn, naast wat los spul (mobiele HD, DECT telefoon en ADSL modem/router)
Zo zijn mijn pc's toch geaard.

Ik heb teveel problemen gezien met ongeaarde systemen om geen draad naar mijn woonkamer te trekken... Plus de schokken die je van een ongeaarde pc kan krijgen, AUW! :X :(

Laatst nog bij een maat van me: Ik kruip achter zijn bureau om een gevallen pen op te pakken. Ik raak de pc en verwarming tegelijk aan: ZAPP! Stoot keihard mijn hoofd en vloek hemel & hel bijelkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Ik ook :D ik raakte de kast aan, omdat ik iets moest pakken. PRRRt. Mijn reflex zorgde ervoor dat mijn handbotje botste tegen de burea. Auu! :D

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:43
Ik werk zelf bij een technische helpdesk en het zal je verbazen hoeveel klanten we wel niet binnenkrijgen met defecte modems en pc's als het onweert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRASH_LORD
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 23:45
Mr. Detonator schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 19:56:
[...]

denk het niet.. want ik zit hier in een vrij nieuw appartement (bj 1997)

en alleen in de keuken en op de douche zitten geaarde wandkontactdozen
Vanaf bouwjaar 2001 is het verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Alfredo schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 19:11:
Hier in Nederland is het zoals in bovenstaand antwoord wordt vermeld wat korter verplicht, maar dat geldt natuurlijk alleen voor nieuwe installaties. Anderen zijn niet verplicht hals over de kop enorme investeringen te doen. Wat niet wegneemt dat het wel verstandig is om die investering te doen bij de stopcontact(en) waarop een PC is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceM
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10-2012
salimrmaf schreef op donderdag 01 november 2007 @ 11:55:
Gaatje boren van zolder naar mn kamer. Ik ben namelijk heel erg goed in gaatjes boren. :D

Een kabel trekken van de geaarde stekker waar ook de CV zit.
Dan maak ik hiervan gebruik; goede oplossing?

PS^ ik kan niet verder typen want mijn PSP laat het niet toe. :(
Dit is ook exact wat ik gedaan heb, werkt perfect!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
Mr. Detonator schreef op donderdag 01 november 2007 @ 01:57:
ik heb ook alleen in de keuken geaarde stekkers..

maar m'n pc incl monitor draait al járen ongeaard, en zonder problemen :)

heb wel een stekkerdoos met piekspanningsbeveiliging, maar kan me niet herrinneren dat die beveiliging ooit is ingesprongen
Piekspanning ramt er dan ook dwars doorheen, aangezien die normaal via aarde wordt afgevoert....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
Anoniem: 50893 schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 01:56:
[...]

Beetje veel om dat alles op 1 stopkontakt te laten lopen. Maarjah, je kan ook de goden verzoeken ;) Als je teveel vermogen over 1 stopkontakt laat lopen heb je op een gegeven moment ook kans dat die 2 adertjes in de muur gaan smelten, door de hitte, of dat je blok gaat schroeien. Begrijp uberhaupt niet waarom mensen zoveel over 1 stopkontakt laten lopen.
Daarvoor zijn er zekeringen van 16A uitgevonden. De draden in de muur mogen dik 25A continu hebben. (naar stopcontacten dan, verlichting is anders) en kortstondig nog veel hogere kortsluitstromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
kan weg

[ Voor 95% gewijzigd door Mr. Detonator op 03-11-2007 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
Mr. Detonator schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 17:51:
[...]

dus ik zou van mijn huurbaas kunnen eisen dat er geaarde wandkontaktdozen worden geplaatst (en aangesloten) ?
Nee, je huurbaas is verplicht bij nieuw en/of verbouw alles aan te passen naar de nu huidige standaard, niet omdat jij dat wil.
Maar een aarddraadje is meestal zo bijgetrokken, heb dit bij diverse vrienden en kennissen al gedaan.
Wel ff iemand met verstand van electra laten doen.

edit:

Dit slaat op "kan weg"hierboven ;)

[ Voor 5% gewijzigd door rdfeij op 03-11-2007 17:54 . Reden: edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 22:48
Ik heb zelf een piekspanningsbeveiliging van Belkin. Geen idee of het werkt, maar mocht het niet werken heb ik bij het ding een levenslange verzekering op aangesloten apparatuur tot een max van €45.000.

Nooit weg toch, een levenslange verzekering met een éénmalige 'premie' van 35 euro? :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Xander schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 18:03:

Nooit weg toch, een levenslange verzekering met een éénmalige 'premie' van 35 euro? :+
ligt eraan hoe je het bekijkt natuurlijk... kijk je inboedelverzedkering maar eens na...het kan best zijn dat het daar al bij zit..

los daarvan kun je ook een claim indienen bij de energieleverancier bij piekspanning..

dus het kan best zijn dat je op 3 verschillende manieren bent verzekerd voor één ''risico'' :)

mja..tegenwoordig kun je zelfs je no-claim verzekeren 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Mr. Detonator op 03-11-2007 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 22:48
Mr. Detonator schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 18:14:
[...]
dus het kan best zijn dat je op 3 verschillende manieren bent verzekerd voor één ''risico'' :)
Waarvan ik voor één van die verzekeringen maar eenmalig betaald heb. Och. Kan geen kwaad toch? :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Laatst online: 23:18
Hoe werken die (goedkope) overspannings beveiligers nou eigenlijk? Ik dacht zelf aan een VDR (http://nl.wikipedia.org/wiki/VDR). Als de spanning te hoog wordt (piek spanning) zal de weerstand van de VDR heel er dalen en zo een kortsluiting veroorzaken. De spanning zakt door de hoge stroom in, en kort daarna zal de zekering doorbranden in de groepenkast.

Hiervoor is dan toch in princiepe geen aarde nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

In die goedkope dingen zit gewoon een smeltzekering. Die kan een maximaal aantal volt en ampere hebben. Gaat er teveel doorheen, fikt je stekkerdoos door, en niet de apparatuur.

Dat ding verdient zich in 1 keer terug. Die dingen heb je rond de 8-15 euro. Kan je beter die doorgefikt hebben dan je voeding, of de apparatuur die er verder nog aanhangt.

Ikzelf heb overigens geen spanningsbeveiliging, en ook niets op geaarde wcd's hangen. Ik zou de aarde wel op de waterleiding/cv kunnen vastzetten, maarja.. ik == lui

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
RaZ schreef op zondag 04 november 2007 @ 22:38:
In die goedkope dingen zit gewoon een smeltzekering. Die kan een maximaal aantal volt en ampere hebben. Gaat er teveel doorheen, fikt je stekkerdoos door, en niet de apparatuur.

Dat ding verdient zich in 1 keer terug. Die dingen heb je rond de 8-15 euro. Kan je beter die doorgefikt hebben dan je voeding, of de apparatuur die er verder nog aanhangt.

Ikzelf heb overigens geen spanningsbeveiliging, en ook niets op geaarde wcd's hangen. Ik zou de aarde wel op de waterleiding/cv kunnen vastzetten, maarja.. ik == lui
hmph... je haalt 2 dingen aardig door elkaar.
Een zekering reageert alleen op stroom, niet op spanning. Een overspanningsfilter heeft dan dus ook geen smeltzekering!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26447

Toch wel verstandig om een geel/groene aarddraad erbij te trekken, ik zit in een oud huis met alleen randaarde in de keuken terwijl de computers 4 stuks boven staan, ik ben met een neef van mij een dag bezig geweest om allee verlichting van de dozen in het plafond af te halen en vanuit de meterkast een aarddraad naar boven te trekken naar de diverse kamers, het was zelfs even zweten omdat er ergens in de pvc pijp (die in het beton zitten) een stuk cement los te stoten tussen de eerste en tweede verdieping op een meter of 5 van de centraaldoos, maar het is toch allemaal recht gekomen het heeft me alleen een hoop inspanning en een meter of 50 draad gekost, plus dat na aflopp weer allee lichtpunten geplaatst moesten worden op de centraaldozen. Nu heb ik met sleutelen aan voedingen erg veel plezier van dat dagje werk gehad :)
Pagina: 1