Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 20:20
Ik heb een aantal vragen, en ik denk dat de meeste ITers deze wel kunnen beantwoorden:

- Klopt het dat er voor programmeurs / ITers geen CAO is ?
- Ik ben dit jaar 21 geworden in juni. Mijn baas zegt dat de loonsverhoging die hierbij hoort, pas volgend jaar in werking treed. Volgens mij moet dat dezelfde maand toch geregeld worden ?
- Ik heb mijn halfjaars contract verlengd, en hij heeft verteld dat ik 5% loonsverhoging krijg. Is dit niet weinig ? Dit is 64 euro die ik er bij krijg..

Het is me allemaal niet duidelijk, dus ik hoop dat sommige hier wat duidelijk in kunnen geven

Thnx !

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 12:03
RMX schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 23:02:

niet overal geloof ik nee, maar sommige bedrijven maken die

check:
http://www.fnvbondgenoten.nl/ict#
www.loonwijzer.nl
van loonwijzer.nl:

Geen idee onder welke CAO je valt? Als je niet weet of je onder een CAO valt, check bij je werkgever. Hij/zij moet het weten. Sterker nog, hij/zij zou in het arbeidscontract moeten vermelden onder welke CAO je valt. Bij je werkgever checken doe je het beste zelf. De loonwijzer kan de weg wijzen om uit te vinden onder welke CAO je valt. Ga naar de enquete in de loonwijzer. Vul de eerste paar schermen in over sector en beroep. Vervolgens geef je in de loonenquête aan dat je WEL onder een CAO valt. Je krijgt dan keuze-opties die passen bij je sector en beroep. Echt niet moeilijk. Per dag lopen enkele honderden mensen deze weg. Dat moet dus lukken.

[ Voor 66% gewijzigd door sjongenelen op 31-10-2007 23:07 ]

you had me at EHLO

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dat eerste punt bekijk je toch voordat je een contract tekend ergens?
Die laatste twee hangen natuurlijk totaal van je salaris af. Krijg je het minimum, hoor je het meteen, of de maand erna aangepast te krijgen. Krijg je een salaris dat daar niet onder zal komen, is je baas natuurlijk vrij om het een andere keer pas op te hogen.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

- Ik heb mijn halfjaars contract verlengd, en hij heeft verteld dat ik 5% loonsverhoging krijg. Is dit niet weinig ?
Ligt eraan wat je hebt afgesproken? Als je elk halfjaar mag verlengen en 5% loonsverhoging krijgt tikt het aardig aan en heb je een snellere salarisstijging dan de meeste mensen denk ik zo :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Gizz schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 23:06:
[...]

Ligt eraan wat je hebt afgesproken? Als je elk halfjaar mag verlengen en 5% loonsverhoging krijgt tikt het aardig aan en heb je een snellere salarisstijging dan de meeste mensen denk ik zo :P
aan het begin van je carriere is 5% niet zoveel. Je hebt dan vaak een 'niet heel hoog' salaris en daar komt dan 64 euro bij. Je moet dan ook met je baas niet afspreken hoeveel procent je erbij krijgt. Je moet gewoon zeggen ik wil 150 euro erbij......of ik wil er 75 euro bij. Noem een concreet bedrag. Met percentages koop jij geen eten.
Daarnaast is de verhoging ook nog eens bruto............van die 64 euro blijft dan dus 40 euro over ofzo. Schiet dan niet echt hard op.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:45
Ik heb een aantal vragen, en ik denk dat de meeste ITers deze wel kunnen beantwoorden:

Yep.
- Ik ben dit jaar 21 geworden in juni. Mijn baas zegt dat de loonsverhoging die hierbij hoort, pas volgend jaar in werking treed. Volgens mij moet dat dezelfde maand toch geregeld worden ?
Alleen wanneer het een wettelijke verhoging ivm. minimumloon betreft. Ik neem aan dat dat, gezien je functie, niet het geval is.
- Ik heb mijn halfjaars contract verlengd, en hij heeft verteld dat ik 5% loonsverhoging krijg. Is dit niet weinig ? Dit is 64 euro die ik er bij krijg..
Vakbonden maken stampij om de helft.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

Het is me allemaal niet duidelijk, dus ik hoop dat sommige hier wat duidelijk in kunnen geven

Thnx !
Kan me voorstellen dat je na het verlengen van een eerste halfjaarcontract geen dikke salarisverhoging gaat krijgen. En zoals hierboven al aangegeven wordt, als je over een half jaar weer 5 procent krijgt dan is het helemaal niet verkeerd.

Ik denk dat jij als 21-jarige iets meer verdient dan het minimum-jeugdloon voor 21-jarigen. (Eigenlijk weet ik dat wel heel zeker, want het jeugd-minimumloon voor een 21-jarige is echt extreem laag, iets van bruto 800 of 900 euro per maand ofzo.) In dat geval blijf je ook zonder de verhoging van 5% boven je minimumloon zitten en is er geen wettelijke verplichting tot direct verhogen. Dat een salarisverhoging pas op 1 januari in werking treed is niet heel uniek hoor. Mijn werkgever hanteert dit ook. (Als je na de maand juni in dienst bent gekomen krijg je je eerste periodieke verhoging zelfs pas na meer dan een jaar.)

Dit soort dingen komen normaal gesproken aan bod in een arbeidsvoorwaarden-gesprek.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48

De CAO hangt af van het bedrijf waar je werkt, niet van het feit dat je binnen het bedrijf IT'er bent.

Sommige bedrijven hebben geen CAO, andere vallen onder een branche-CAO (bijvoorbeeld CAO Metaal en Techniek als je op de IT afdeling van een machinefeabriek werkt). En weer andere bedrijven hebben een bedrijfs-CAO (met name de grotere softwarehuizen).

• RMX
Bedankt voor de reacties !

Maar die 5 % is per jaar helaas !

Ik verdien nu 1300 bruto, en daar houd ik 1100 van over.
5 % is toch veel te weinig per jaar ?

Vandaag ga ik verder onderhandelen !

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 13:37

Robtimus

me Robtimus no like you

5% lijkt mij redelijk, zeker als je kijkt dat vakbonden vaak al moeilijk moeten doen om 3% voor elkaar te krijgen, zoals StevenK al zei.

Het is niet zo dat je een directeur bent die een verhoging van tientallen procenten per jaar afdwingt. Zolang het niet minder dan 5% wordt zou ik niet klagen.

Even ter referentie: ik heb de eerste keer 6%, de tweede keer 9.3% bij gekregen. Die 9% was ook echt pushing my luck, dat lukt me niet nog een keer.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik vind 5% ook een redelijke verhoging. Ik heb er zelf vorig jaar iets van 2.5% erbij gekregen. Een viend van me in de zorg kreeg 1.3%

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

RMX schreef op donderdag 01 november 2007 @ 10:15:
Wat bedoel je met "per jaar" :?

Ik vermoed dat je je ergens op het fenomeen percentage verkijkt.
Of jij 5% per jaar of per maand erbij krijgt maakt geen ruk uit namelijk (jawel; rente-over-rente - maar dat is peanuts).

Wat betekent mijn avatar?

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

RMX schreef op donderdag 01 november 2007 @ 10:15:
Bedankt voor de reacties !

Ik verdien nu 1300 bruto, en daar houd ik 1100 van over.
5 % is toch veel te weinig per jaar ?

Vandaag ga ik verder onderhandelen !
Dan krijg je dus na je verhoging 1365 per maand. Als je dat te weinig vindt, dan moet je zoals hier boven al voorgesteld gewoon een concreet bedrag vragen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Standeman schreef op donderdag 01 november 2007 @ 13:15:
Ik vind 5% ook een redelijke verhoging. Ik heb er zelf vorig jaar iets van 2.5% erbij gekregen. Een viend van me in de zorg kreeg 1.3%
Ja, ho ho. Dan hebben we het over de zogenaamde "inflatiecorrectie". Voor een starter op de arbeidsmarkt (zeker in de IT) ligt dat natuurlijk heel anders. Met elk jaar werkervaring wordt je meer waard en vooral de eerste jaren gaat dat normaal gesproken hard.

Als inflatie-correctie heb ik dit jaar ook 3% (rond de 75 euro bruto per maand geloof ik) gekregen. Normaal is het wat minder, maar na de "magere" jaren van loonbevriezing is dit gewoon eenmalig een wat hogere correctie.

Maar zolang ik hier nog niet in de hoogste schaal van mijn functiegroep zit, ga ik daarnaast elk jaar in salaris verder omhoog. Ik krijg nu nog 2 verhogingen en die bedragen allebei ongeveer 200 euro bruto per maand. Voor mij komt dat neer op ongeveer 15%. Daarna krijg ik, zolang ik nog in dezelfde functiegroep zit, ook alleen nog maar de inflatiecorrectie. Maar als dat zover is, zit ik bruto toch al boven de 3500 per maand en vind ik het wel best.

Hiervoor heb ik in de zorg gewerkt (ook IT). Daar is het inderdaad een heel stuk kariger. Dat zijn de echte centen-neukers. Toen ik van de zorg naar mijn huidige baas ging, ben ik bruto ruim 40% meer gaan verdienen, terwijl ik daar maar 5% meer voor hoef te werken. Voor een deel van de zorg is er, voor zover ik weet, trouwens nog geen nieuwe CAO. Daar lopen ze meestal een klein jaar mee achter (thuiszorg bijvoorbeeld). Wat ben ik BLIJ dat ik daar weg ben zeg.... wat mij betreft nooit meer in de zorg.

Tip voor de TS: probeer gewoon wat harder te onderhandelen. Als dat niet wil lukken, accepteer gewoon het bod van je werkgever en ga op zoek naar een andere baan. In de IT zijn er op het moment meer banen dan werkzoekenden lijkt het wel. Met een beetje mazzel ben je dan met een maand of 2 tot 3 daar weg.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2007 13:50 ]

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Afhankelijk van waar je werkt heb je CAO voorwaardes, daarnaast nog de periodieke verhogingen die je afhankelijk van je prestaties krijgt. Vaak 2% bij matige prestaties tot 8% bij goede prestaties, de hoogte van je loon maakt niet uit richting jou baas, voor jou helaas wel maar daar zal hij niet wakker van liggen. Aan de andere kant gezien je leeftijd begin je pas net en is het eerder ervaring op doen en betaald krijgen. Logischerwijs is het dan niet al te hoog ook daarbij in gedachte genomen wat je opleidings niveau is.

• RMX
Dido schreef op donderdag 01 november 2007 @ 13:18:
[...]

Wat bedoel je met "per jaar" :?

Ik vermoed dat je je ergens op het fenomeen percentage verkijkt.
Of jij 5% per jaar of per maand erbij krijgt maakt geen ruk uit namelijk (jawel; rente-over-rente - maar dat is peanuts).
Per jaar gaat mijn bruto maandloon met 5% omhoog..
Dus 1 jan. 2008 gaat mijn salaris met 5% omhoog.. Dat is dus 64 euro.
1 jan 2009 wordt mijn salaris dan 1432. (ongeveer)

Ik vind dit vrij weinig als ik eerlijk ben.

Nog iets anders.. Mijn baas zei dat die verhoging van mijn leeftijd in die 5% zit. Volgens mij probeert hij er onderuit te komen, want ELK jaar (ook al ben ik ouder dan 23) gaat het met 5% omhoog. Dit zou tot mijn 23e toch meer moeten zijn ?

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:55

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Hij moet niets. Het minimumloon in 1300 euro, maar gaat pas in als je 23 bent. (bron: http://home.szw.nl/naviga...?set_id=77&link_id=120457) Als jij dat te weinig vindt moet je meer vragen of een andere baan zoeken. Het hangt natuurlijk ook van je achtergrond en opleiding af. 5% per jaar is helemaal niet zo gek imho.

Als je echter bereidwilligheid toont om opleidinngen te doen of certificatie te behalen, dan heb je een goed verhaal om meer te willen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door mOrPhie op 01-11-2007 16:57 ]

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

Wat voor opleiding heb je gehad?

Groetjes, FaceDown.

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-10 21:03
RMX schreef op donderdag 01 november 2007 @ 16:45:
[...]

Per jaar gaat mijn bruto maandloon met 5% omhoog..
Dus 1 jan. 2008 gaat mijn salaris met 5% omhoog.. Dat is dus 64 euro.
1 jan 2009 wordt mijn salaris dan 1432. (ongeveer)

Ik vind dit vrij weinig als ik eerlijk ben.

Nog iets anders.. Mijn baas zei dat die verhoging van mijn leeftijd in die 5% zit. Volgens mij probeert hij er onderuit te komen, want ELK jaar (ook al ben ik ouder dan 23) gaat het met 5% omhoog. Dit zou tot mijn 23e toch meer moeten zijn ?
Nou Als je baas elk jaar 5% doet zou ik daar nooit weg gaan!!
Okee, je zit nu redelijk laag maar je krijgt bij geen enkel bedrijf jaarlijks 5% (zal meestal tussen de 1,5 en 4%) zitten op een enkele uitzondering na.

Verder hoeft je baas als hij je al meer betaald dan het minimum bedrag van een 21 jarige niet een "extra leeftijds verhoging" te geven.

5% pff dat is al lang geleden datr ik dat er standaard (door de CAO) bij kreeg. namelijk: nog nooit (abvakabo bedankt! :| )

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Verwijderd

mOrPhie schreef op donderdag 01 november 2007 @ 16:52:
Hij moet niets. Het minimumloon in 1300 euro, maar gaat pas in als je 23 bent.

[...]
En als 23-jarige ga je voor dat bedrag natuurlijk niet zitten programmeren.

Zulk soort dingen moet je natuurlijk vooraf met je baas bespreken en niet pas eens na gaan denken als het functioneringsgesprek eraan komt. Tijdens de salarisonderhandelingen van mijn eerste baan heb ik ook mijn salarisontwikkeling gedurende de eerste jaren besproken. Daar is toen uitgekomen dat ik na een jaar, bij gebleken geschiktheid, een X aantal schalen omhoog zou gaan (eerste jaar was dus een soort van aanloop-jaar) en daarna jaarlijks gewoon 1 schaal. Dan is dat in ieder geval duidelijk voor beide partijen en hoef je na 1 of 2 jaar (waarschijnlijk) niet meteen weer te gaan onderhandelen. (Als de situatie noemenswaardig veranderd is natuurlijk wel.)

Bij mijn huidige baas staat dit eigenlijk ook al vast voor de komende jaren. Ik weet nu al wanneer ik, als alles naar wens blijft verlopen, salarisverhogingen krijg en hoeveel dat ongeveer is. Daar ben ik mee accoord gegaan en als er niets noemenswaardigs veranderd, dan hoeft daar niet meer over gesproken te worden.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:55

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Verwijderd schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 08:05:
[...]

En als 23-jarige ga je voor dat bedrag natuurlijk niet zitten programmeren.
Dat zeg ik ook niet. ;)

Ik zeg alleen wat in essentie het recht van de werkgever is. Als je het niet eens bent met de werkgever, dan moet je concreet aangeven waarom niet of je gaat ergens anders zoeken. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

mOrPhie schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 10:49:
[...]

Dat zeg ik ook niet. ;)

Ik zeg alleen wat in essentie het recht van de werkgever is. Als je het niet eens bent met de werkgever, dan moet je concreet aangeven waarom niet of je gaat ergens anders zoeken. :)
Dat bedoel ik eigenlijk ook. De TS heeft dus inderdaad helemaal niets aan die "rechten", omdat hij wel gek zou zijn als hij het zou doen voor alleen datgenen waar hij volgens de wet minimaal recht op heeft.
Pagina: 1