[VISTA] webcam/video pixelated

Pagina: 1
Acties:
  • 322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Noedelsupke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07-2023
Goedenavond heren Tweakers,

na een lange periode van afwezigheid voel ik mij toch weer eens genoodzaakt jullie hulp in te roepen, (tja moet ik maar niet naar Vista overstappen)

eerlijk gezegd bevalt Vista op dit moment goed, alles netjes kunnen installerem, daarna de nodige tweaks uitgevoerd om mijn hard disk weer wat rust te gunnen, Vista maakte deze constant aan het ratelen
Echter loop ik nu wel tegen een probleem aan met betrekking tot mijn webcam, en het probleem zie ik ook in lichtere mate in bepaalde video files terugkomen....

Het probleem is als volgt: bij verschillende messengers (tot nu toe MSN/Live Messenger en Camfrog geprobeerd) ziet de webcam video er lelijk uit, dat wil zeggen ik zie dikke pixels, waar dat in Windows XP niet het geval was..

in MSN/Live Messenger is dit in vele mindere mate dan bijvoorbeeld Camfrog, maar dit komt waarschijnlijk omdat je in camfrog het camvenster vele malen groter kunt maken dan in MSN...

Het probleem is natuurlijk het makkelijkst te tonen via een screenshot:

http://img473.imageshack.us/my.php?image=kr2.jpg

Ik zie zelf mijn eigen cam dus ook zo "pixelated", echter aan de andere kant ziet men mij wel gewoon goed...in sommige videofiles zie ik dit effect ook licht terug, danwel in vele mindere mate maar toch een beetje blokjes aan de randen.

Wat ik zelf al heb gedacht/geprobeerd:

- Logitech Quickcam herinstallatie, ECHTER: via de Logitech software geeft mijn cam perfect beeld zonder enige blokjesvorming (net zoals in Windows XP)

- Verschillende Messengers geven hetzelfde probleem, herinstallatie hiervan hielp niet.

- Nforce/Gforce drivers geupdate/Vista updates gedraaid.

- Verschillende resoluties geprobeerd/Aero uitgeschakeld/XP Compatibility.

- Verschillende codec packs, waaronder ffdshow (geen idee of het hier iets mee te maken kan hebben)

- kapot gegoogled naar mensen met eenzelfde probleem, echter niks gevonden

Conclusie: het probleem zit ergens in Vista zelf (DirectX10?) en niet in door mij geinstalleerde programma's of drivers. Windows XP werkt wel perfect, echter zou ik het erg jammer vinden alleen hiervoor terug te moeten keren naar XP, aangezien ik eindelijk een punt bereikt heb waarop Vista me goed bevalt !

hardware specs die van belang zijn (let dus niet meer op mijn sig haha)

AMD Athlon 3500+ ASUS A8N-E Geforce 6800 Logitech Quickcam Communicate STX

verder nog van belang misschien dat er nog een TV kaart inzit, Hauppage wintvr150, deze kan ik in een messenger namelijk ook als bron selecteren, en het beeld wordt dan ook blokkerig (terwijl het beeld in Media Center wel prima is)

Ik vraag me nu dus een beetje het verschil af tussen de aansturing van de webcam door de verschillende messengers enerzijds en de Logitech software anderzijds :?

Ik kijk uit naar jullie reacties !

PIII 800@804 Mhz

• Noedelsupke
schopje want ik zie in de verste verte nog geen reacties :)

PIII 800@804 Mhz

Verwijderd

Dit viel mij van de week ook op nadat ik Vista had geïnstalleerd. Video's zijn inderdaad wat blokkiger...

Geen idee waar het aan ligt :/ Heb ook al codecpacks geporbeerd, maar probleem blijft...

• Noedelsupke
okay, ben dus niet de enige die dit opvalt/ondervindt,

Ik heb inmiddels ook nog wat verschillende codec packs geprobeerd, maar deze lijken er helemaal geen invloed op te hebben....

iemand nog andere ideeen misschien?

PIII 800@804 Mhz