[2003] Tweede terminal server in gebruik nemen

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mvandek2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
Mijn situatie is
- 1x SBS 2003 die fungeert als DC/Mail server (DC)
- 1x Windows St. 2003 die fungeert als applicatieserver/fileserver/terminalserver (TS1)

Om de capaciteit uit te breiden wil ik een tweede TS in gebruik nemen (TS2). We gebruiken een serie OU's om de verschillende afdelingen in onder te brengen, ik stel me voor deze dan te verdelen over de 2 TS'en. Ik heb begrepen dat het ook geavanceerder kan met session directory maar daar heb ik nog niet mee gewerkt.

1 - TS2 deployment
Is TS2 in gebruik nemen een kwestie van deze in het domein opnemen, Terminal Services activeren en via "Terminal Services Configuration" (en de "License server discovery mode") naar de bestaande License server (op TS1) verwijzen?

2 - Gebruikers spreiden
We gebruiken dus OU's voor gebruikersgroepen, een paar daarvan gaan dan naar TS2. Het is dan dus nodig een tweede extern IP adres te gebruiken om TS2 van buiten benaderbaar te maken. Is dit een handige constructie?

Bedankt vast,

Mark

• hstuivenberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-02 10:07
Kijk eens naar network load balancing.
Je kunt daarmee een virtueel naampje (TS ofzo) aan je beide servers hangen. Ze worden dan 50/50 over je servers verdeeld.

En op vraag 1: je zult natuurlijk nog wel applicaties moeten installeren...office lijkt met het minste.

[ Voor 25% gewijzigd door hstuivenberg op 01-11-2007 00:16 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zou het fijn loadbalancen met Windows NLB, en de licenseserver naar de DC verplaatsen. Als server1 in jouw opzet down gaat kan men op Server2 ook niet meer werken.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Voor een terminal server cluster met NLB dienen je terminal servers wel server 2003 enterprise te zijn.

Alleen een terminal server op server2003 enterprise kan gebruik maken van een session directory om te checken of je al bent ingelogd op een van de servers in het cluster om vervolgens terug te keren in die sessie als je opnieuw inlogt. Als je geen gebruik maakt van een session directory loop je het risico dat gebruikers op beide servers een sessie hebben draaien.

Da's dus veel eurie's qua licenties voor dat ene vinkje Use Session Directory in de RDP-tcp in terminal server configuration in enterprise >:)

De session directory database mag overigens wel op een 2003 standaard draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door bgrr op 02-11-2007 22:28 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

sanfranjake schreef op donderdag 01 november 2007 @ 12:19:
Ik zou het fijn loadbalancen met Windows NLB, en de licenseserver naar de DC verplaatsen. Als server1 in jouw opzet down gaat kan men op Server2 ook niet meer werken.
En als in deze opzet de DC down gaat, kan geen enkele TS meer werken. :)

Aanbevolen opzet door MS is twee licensing servers, in dit geval bv. één op de DC en één op een TS.
The recommended method to configure Terminal Services Licensing servers for high availability is to install at least two Terminal Services Licensing servers with available Terminal Services CALs. Each server will then advertise in Active Directory as enterprise license servers with regard to the following Lightweight Directory Access Protocol (LDAP):

//CN=TS-Enterprise-License-Server,CN=site name,CN=sites,CN=configuration-container

Each Terminal Services Licensing server should contain 50 percent of your CALs for load balancing within your environment. If a Terminal Services Licensing server does not have valid CALs, then that Terminal Services Licensing server will attempt to refer to other Terminal Services Licensing servers with valid CALs for license issuance. (This applies to both enterprise license servers and domain license servers.)
Overigens is bovenstaande een aanbeveling. Persoonlijk zou ik op slechts één LS CAL's installeren. Mocht deze down zijn, dan kan de ander alsnog temporary cal's uitdelen. Ik mag aannemen dat voordat deze verlopen de primaire LS weer up-and-running is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Question Mark schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 11:52:
[...]

En als in deze opzet de DC down gaat, kan geen enkele TS meer werken. :)
Met één SBS DC die down gaat kan niemand meer werken, dus wat dat betreft, moot point ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

alt-92 schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 11:56:
[...]

Met één SBS DC die down gaat kan niemand meer werken, dus wat dat betreft, moot point ;)
En da's dan ook wel weer waar...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:31

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

En hou er rekening mee dat NLB dus network loadbalancing is. Er wordt dus niet gekeken naar de belasting van de servers zelf. Als een gebruiker dus 100% CPU claimt worden er nog steeds vrolijk nieuwe sessies naartoe gestuurd.
Als je echt server based loadbalancing wilt zal je moeten overschakelen naar Citrix Presentation Server. Maar dat kan dan ook meteen veel meer :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1