Toon posts:

Probleem met aansluiten WRT54GL

Pagina: 1
Acties:
  • 724 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb net een WRT54GL aangeschaft. Eerst ging alles via mijn Speedtouch router/modem, maar nu wil ik graag er een Linksys router tussen plaatsen. Ik heb dus bij de Speedtouch instellingen DHCP uitgeschakeld. Toen kreeg ik wel gewoon nog verbinding via het draad met de Speedtouch, maar niet meer draadloos. Dat hoort volgens mij ook zo. Toen heb ik de installatie van de Linksys router gestart en ging alles goed totdat ik bepaalde gegevens in moet voeren. Ik moet namelijk het volgende invullen:

IP Adress
subnet mask
gateway
dns 1
dns 2

Deze gegevens kon ik bij de vorige verbinding natuurlijk makkelijk noteren, maar dat heb ik helaas niet gedaan. Nu heb ik de linksys router weer losgemaakt en weer de speedtouch modem geinstalleerd. Nu wilde hij ineens niet meer goed installeren. Ik kreeg geen tot beperkte netwerkmogelijkheden. Dat is erg vreemd, want ik heb jaren zo gewerkt. Ik krijg nog wel een ip adres en een subnetmask te zien.

Mijn vraag is hoe ik achter de overige gegevens: (IP Adress, subnet mask, gateway, dns 1,dns 2) kan komen. Ik krijg namelijk geen verbinding meer via het modem.

Alvast bedankt!

• McWolf82
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-12-2022
Linksys routers hebben standaard een gateway van 192.168.1.1, althans dat zegt de handleiding. Vaak komt het ook voor dat het gateway adres iets anders wordt.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat je handmatig tijdens de installatie van de router een ip-adres, subnetmasker, gateway-adres, dns 1 en dns 2 in moet vullen.
Dat zou betekenen dat DHCP op je router niet staat ingesteld.

Dat zijn juist dingen die je nodig hebt als je handmatig een IP-adres wilt toewijzen met bijbehorende gegevens van je netwerkverbinding in het configuratiescherm. Let er dus ook op dat je IP-adres automatisch wordt toegewezen bij je netwerkadapter.

start, uitvoeren,cmd, ipconfig /all

Als je IP met 169. begint dan gaat het niet werken, want dan krijg je geen automatisch IP-adres.
Bij gateway moet iets staat wat begint met 192.168.X.X

Open Internet Explorer en typ dat adres in, voer gebruikersnaam/wachtwoord in (staat in boekje) en je zit als het goed is "in je router".

Kijk dan of DHCP wel staat aangevinkt.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
Ik begrijp even niet wat je nu bedoelt. Je wilt je bestaande, werkende, modem/router (speedtouch 510?) voorzien van draadloos. Ok..

DHCP uitgezet op de linksys, ook ok.
Vervolgens zul je de linksys een IP moeten geven in de speedtouch-range (bv 10.0.0.1, de oudere speedtouchmodems zijn zelf 10.0.0.138, nieuwere 192.168.1.254).
Daarna knup je een willekeurige lanpoort van je wrt54gl in de ethernetpoort van je modem en je bent klaar. (Wifi uiteraard nog wel dichtspijkeren)

Je hebt het verderop over het "terugplaatsen van het modem". Ik mag aannemen dat je de modem continue wel gebruikt, en die niet vervangt voor de wrt54gl, want dan mis je het 'modem'-deel ;)

Verwijderd

Topicstarter
Wow, hij doet het ineens. Zal eens uitleggen wat ik heb gedaan. Heb voor static ip gekozen. Toen heb ik het ip wat ik eerst had gevonden ingevuld. Toen subnet mask = 255.255.255.0 gateway = ip router (die ik gelukkig wel had genoteerd!) dns 1 van kpn opgezocht dns 2 ook van kpn opgezocht.

Toen ging hij zoeken en proberen verbinding te maken. Hij gaf een error en gaf aan dat hij geen verbinding met internet kon krijgen. Dus ik balen. Maar wat bleek. Ik opende internet explorer en ik kon gewoon surfen! Heb dus gewoon de installatiewizard afgesloten en ben gaan internetten. Toen ik mijn andere pc aansloot via het draad op een andere poort, werkte het ook gelijk, dus ik ben weer helemaal blij.

Straks proberen om draadloos aan de praat te krijgen. Hopelijk haal ik dan niet alle goede instellingen overhoop.

Toch bedankt voor jullie reactie! Misschien kom ik nog wel met een vraag over de draadloze verbinding.

• Pollore
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11-2025
De titel kwam me bekend voor dus ik denk reageer maar ook in dit topic dan hoef ik er zelf niet één aan te maken.

Ik heb vandaag ook een linksys router WRT 54GL gekocht samen met een linksys PCI kaartje alleen stuit ik tevens op een paar probleempjes (die me nogal erg irriteren). Ten eerste vind ik de installatie van deze router puur bagger. Ik moest allerlei software installeren die nu geregeld mijn pc doet vastlopen.

Tevens blijkt de verbinding naar mijn idee slechter dan het hoort. Ik heb als security instelling WPA maar gedaan (er staat nergens echt duidelijk uitgelegd welke van de 4 nou beter is en beter werkt). Ik heb een laag verbindingssignaal, de router staat beneden in de gang (in een houtenkast) en ik zit op zolder (2e etage). Klopt dit wel? IK had verwacht en gehoopt op een beter signaal.

Dan heb ik nog een probleem dat ik 2 verschillende meldingen continu in de systeemlogboek krijg. Dat zijn deze meldingen:

1: Deze computer kan het netwerkadres niet vernieuwen (van de DHCP- server) voor de netwerkkaart met netwerkadres 001C10E36E93. De volgende fout is opgetreden:
De bewerking is geannuleerd door de gebruiker. . De computer zal doorgaan om zelf een adres van de netwerkadresserver (DHCP-server) proberen te krijgen. (Waarschuwing om de minuut dus het lijkt wel om er iets om de minuut ververst)

2: Het systeem heeft ontdekt dat netwerkadapter Linksys...PCI Adapter - Pakketplanner-minipoort met het netwerk is verbonden. De normale werking van de netwerkadapter is begonnen. (Deze melding komt om de 20seconde)

Ik denk dat deze meldingen ermee te maken heeft dat me verbinding continu weg valt. Ik snap alleen niet wat hiervan de oorzaak nou is. Ik heb lopen klote met de instellingen maar kom niet echt verder hiermee.

Nog één toevoeding de firmware van mijn router is van Juni 2006. Zou ik deze anders moeten updaten, zou dat helpen?

Upside down