Ik heb zojuist een wireless routertje van Icidu in Mycom-winkel in Eindhoven gehaald.
Type is: ICIDU Wireless Router 11G (NI-707502).
Dit routertje kost slechts 25 euro!
Ik dacht: laat ik eens kijken wat het is en mn mede-tweakers in mijn ervaringen delen.
Ik wilde eigenlijk een Netgear router kopen, maar die was niet op voorraad.
Met de belofte dat ik deze Icidu terug mag brengen als ik niet tevreden ben, heb ik m op de bijrijdersstoel gedumpt om m daarna thuis een plekje te geven op de plaats waar voorheen een Zyxel ADSL-modem met router en wifi stond.
Mn ISP wijzigt deze maand naar UPC.
De installatie van de Icidu router was supersimpel, werkte meteen zonder enige configuratie (plug and play)!
Ik heb een bedraad netwerk, maar gebruik ook wel eens mn werk-laptop thuis via wifi.
Omdat ik het merk nog niet ken heb ik in de router het wireless gedeelte even uitgezet om geen risico's te nemen. Dit test ik later wel met mn eigen SSID en WPA2 key.
Instellingen zijn uiterst gemakkelijk; een gedrukte quick-start handleiding is aanwezig, en een uitgebreide duidelijke handleiding op cdrom.
Ik kon gemakkelijk het IP adres van de router naar believen aanpassen - ik heb m gelijk gemaakt aan die van mn Zyxel. Dit wilde ik graag om enkele functionaliteiten in mn thuis-netwerk te laten zoals ze zijn.
Daarna heb ik elk van mn PC's een vast IP adres gegeven.
Met mn Zyxel lukte me dit alleen met de static-DHCP opties in de modem, omdat ik het daarmee niet voor elkaar kreeg de IP adressen op elke PC vast te zetten.
Bij de Icidu is me dit wel gelukt: ik heb de PC's in huis gewoon een vast IP adres gegeven.
Nadeel is natuurlijk dat ik dan ook steeds de DNS-servers moest opgeven, maar voor een enigszins ervaren tweaker geen probleem natuurlijk...
Overigens heb ik de DHCP-range van de Icidu-router ook zonder problemen kunnen uitbreiden.
Standaard staat ie van 192.168.1.100 tot 192.168.1.200 ingesteld, maar omdat ik mn bestaande IP adressen in huis wilde blijven gebruiken, heb ik deze range uitgebreid van .1 tot .253.
Port-forwarding was geen enkel probleem.
Alles lijkt prima te werken, maar een duurtest zal de betrouwbaarheid bepalen.
Ik ben vooral benieuwd naar de warmte-ontwikkeling (mn Zyxel werd erg heet), en of de router stabiel is.
Voor 25 euro mag je niet klagen met zo'n kastje!!
[
Voor 18% gewijzigd door
ByteDelight op 20-06-2008 14:17
]