[PW] Grafieken met grote extremen

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Sommige grafieken in de PriceWatch hebben zulke extreme Y waarden dat de rode grafiek heel "plat" worden en je dus de grafiek nauwelijks en eigenlijk niet meer kan aflezen.
Bijvoorbeeld Y min = 0 en Y max is 65.500 euro voor Thrustmaster Firestorm Dual Analog III gamepad...

Twee voorbeelden:
pricewatch: Thrustmaster Firestorm Dual Analog III
pricewatch: LG L226WTQ-SF (22", Wide, 2ms, D-Sub/DVI, Zwart/Zilver)

Ik heb het al eens gemeld bij de 'Productinfo verbeteren' en dan bij de 'opmerkingen' maar tot nu toe geen resultaat. Is het misschien niet mogelijk om de grafieken aan te passen?

Edit 17-11-07: Misschien een voorstel om leden de grafiek aan te passen net als de productinfo? lijkt toch niet zo'n goed voorstel

[ Voor 8% gewijzigd door Regeneration op 18-11-2007 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
*Kick*

Niemand die hier iets zinnigs op kan zeggen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Misschien dat iemand dan ook meteen uit kan leggen wat minimum vanaf nulpunt inhoudt? Ik vraag me al een paar jaar af wat je nou met die blauwe lijn kunt die vaak nogal strak tegen de bovenkant van de grafiek aan loopt. Misschien tijd voor een PW handleiding, of ben ik gewoon dom? :P
Sorry voor de semi topickaping

edit: Heb hem al, laat maar zitten. Voortaan toch maar eerder zoeken :o

[ Voor 20% gewijzigd door Gizz op 06-11-2007 23:02 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:07

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die blauwe lijn gebruikt de schaal aan de rechterkant, die dus loopt van 0 tot het de hoogste minimumprijs. Die schaal wordt dus niet beinvloed door hoge maximumprijzen, en lost daarmee dus precies het probleem op wat de TS aangeeft.

De rode lijn en de grijze lijn hanteren de linker schaal. En die linker schaal loopt soms nogal hoog op omdat de maximum prijs hoog is geweest en dus ook het gemiddelde. Om dat gemiddelde dus weer te kunnen geven loopt die schaal van de laagste minumum prijs tot de hoogste maximum prijs. Alle prijzen die ooit voor dat product bekend zijn geweest vallen dus binnen die schaal. Omdat dat niet altijd handig is (zoals je al aangeeft) is er de blauwe lijn, met bijbehorende schaal (rechts).

Die is zo opgesteld dat daar alleen de waardes het verloop van de minimumprijs op worden weergegeven en wordt dus niet beinvloed door pieken in de maximum prijs.

Kortom: de oplossing voor het probleem is er al: de blauwe lijn. En bij deze hoop ik dat ik goed heb uitgelegd hoe die dan wel werkt :)

Naja, klopt dus niet helemaal met wat er gezegd wordt in dat linkje wat Gizz geeft, dus je kan beter dat lezen :P

Mgoed: check dus de blauwe lijn iig :)

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 06-11-2007 23:12 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Orion84 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 23:09:
[s]Die blauwe lijn gebruikt de schaal aan de rechterkant, die dus loopt van 0 tot het de hoogste minimumprijs.
Maar wat is een hoogste minimumprijs? Het hoogste bedrag waar je hem ooit het goedkoopst voor hebt kunnen krijgen (wat vooral bij de introductie van een product zal zijn?).

Om even een voorbeeld erbij te pakken: pricewatch: Sony Vaio VGN-FZ19VN
De minimumprijs is €986, maar de blauwe lijn zit net boven de €1100 wat juist de maximprijs is. Dus dan heb je met de blauwe lijn toch juist te maken met maximumprijzen, niet met het minimum?

edit: Oh, je had hem net geedit op het moment dat ik je quote :P

Maar zoals het in de FAQ staat snap ik hem wel ja.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 06-11-2007 23:20 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Naja, zoals ik al aangaf klopte mijn uitleg dus niet helemaal. Maar die blauwe lijn zou idd wel minimum prijs moeten aangeven? Ook geen kwestie van nog niet geupdate lijkt me, aangezien de rode lijn al wel gedaald is. In de voorbeelden uit de TS klopt dat ook gewoon.

Wellicht dat het slechts een kwestie is van ongelukkige opmaak en dat die 1100 bij de hoek van de grafiek had moeten staan. Dan zit de blauwe lijn er wel onder :)

[ Voor 34% gewijzigd door Orion84 op 06-11-2007 23:24 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Orion84 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 23:19:
Maar die blauwe lijn zou idd wel minimum prijs moeten aangeven? Ook geen kwestie van nog niet geupdate lijkt me, aangezien de rode lijn al wel gedaald is.
Zowel de rode als de blauwe lijn geven boven de €1100 aan, alleen met een andere schaal (grijs voor rood, blauw voor blauw). Wat ik dus niet snap, want dat is de maximumprijs.

Misschien dat ik het begrip minimumprijs helemaal verkeerd heb en dat een minimumprijs het hoogste bedrag is wat je minimaal moet betalen als je hem alleen bij de duurste shop kan halen? Wel onduidelijke terminologie dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hmm, ik ben scheel of het is gewoon bedtijd. De rode zit idd ook boven de 1100. Aangezien die prijs van 900nogwat van vandaag is zou het kunnen dat die grafiekjes gecached worden en dat het morgen wel weer klopt?

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 06-11-2007 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 23:23:
Hmm, ik ben scheel of het is gewoon bedtijd. De rode zit idd ook boven de 1100. Aangezien die prijs van 900nogwat van vandaag is zou het kunnen dat die grafiekjes gecached worden en dat het morgen wel weer klopt?
De grafiek klopt nu weer. :)

Echter dit was niet helemaal mijn vraag. Kan iemand nog ingaan op mijn vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Heeft niemand hier iets zinnigs op te zeggen.

Misschien een voorstel om leden de grafiek aan te passen net als de productinfo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik denk dat hier een developer naar moet kijken, want de grafieken worden gegenereerd aan de hand van de prijzen. Hier kunnen wij niet direct iets aan doen, en om gebruikers het prijsverloop te bepalen als dat automatsch gebeurt, is niet echt handig :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Robin schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 15:53:
Ik denk dat hier een developer naar moet kijken, want de grafieken worden gegenereerd aan de hand van de prijzen. Hier kunnen wij niet direct iets aan doen, en om gebruikers het prijsverloop te bepalen als dat automatsch gebeurt, is niet echt handig :P.
Bedankt voor je reactie, ik heb het op Devtrack gemeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Het komt regelmatig voor dat er van een bepaalde shop 1 of meerdere dagen een verkeerde prijs in het systeem staat, dat heeft uiteraard effect op de min/max en gemiddelde prijs die we op dagbasis aggregeren per produkt en opslaan en welke als basis dienen voor deze grafieken.

Het is natuurlijk erg lastig om achteraf precies te bepalen wat de oorzaak is geweest van dergelijke afwijkingen en 100% correct corrigeren is ook niet mogelijk omdat we niet de complete prijshistorie per shop per produkt bijhouden.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Maar je kan de extremen toch wel afvlakken naar een gemiddelde bijvoorbeeld? Als een product gemiddeld bijvoorbeeld op een prijs van 110 euro zit, en je prijs wordt opeens 1100 euro voor een week en daarna gaat hij weer naar 110 euro zegmaar... dan is het gemiddelde zonder de uitschieter 110 procent. Om nu aanbiedingen enzo dan niet af te vlakken zou je een redelijk percentage daarvoor kunnen nemen dus bijvoorbeeld 30% max. Dat zou dus +- 33 euro zijn dus tussen 77 en 143 is OK daarboven of onder is afvlakken naar gemiddeld. Om het verloop van een product goed weer te kunnen geven zou je er dan bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om het gemiddelde te nemen van de afgelopen 2 maanden. Dan kan je een daling van een prijs dus wel registreren :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Afvlakken/negeren van extremen wordt al gedaan, maar dat werkt dus niet in alle gevallen even goed...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

crisp schreef op zondag 18 november 2007 @ 17:23:
Afvlakken/negeren van extremen wordt al gedaan, maar dat werkt dus niet in alle gevallen even goed...
Ahh ok :P jah dat weet ik natuurlijk niet :P

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-09 18:34
pricewatch: Acer Aspire 3613LMi_256

hoe zit dat bij bijvoorbeeld dit product?

1 keer een extreme fout kan gebeuren,
maar hier schommelt de prijs rond de 50.000€
lijkt me veel geld voor zo'n acer :9

maar dan is de grafiek dus voor altijd vern**kt?

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

funk-e schreef op maandag 19 november 2007 @ 15:14:
pricewatch: Acer Aspire 3613LMi_256

hoe zit dat bij bijvoorbeeld dit product?

1 keer een extreme fout kan gebeuren,
maar hier schommelt de prijs rond de 50.000€
lijkt me veel geld voor zo'n acer :9

maar dan is de grafiek dus voor altijd vern**kt?
Zoals gezegd hoort die linker schaal niet bij de blauwe lijn ;)

Die hoort bij de rode lijn en die ligt dan ook zo'n beetje plat op de 'bodem'.

De schaal van de blauwe lijn staat rechts, waarom daar echter geen waarde bij de rechterbovenhoek staat weet ik ook niet.

Pagina: 1