Toon posts:

tussen 8800 GTX (games) en 7600GT (andere zaken) wisselen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik een mooie vraag, ik zal het kort houden.
Ik heb een Dell XPS 420 besteld met Vista.
Er zit één Nvidia 8800 GTX in, nu weet ik dat het stroomverbruik van deze kaart vrij hoog is. In mijn oude Dell zit een 7600GT.

Mijn vraag is: als het zou kunnen is het dan de moeite waard om te proberen,
te wisselen tussen deze twee kaarten, dwz bij surfen de 7600 GT en voor het spelen van games de 8800 GTX?

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:32

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Vraag 1: Waarom heb je hier niet eerder aan gedacht en de GT gekocht?

2: Je kan niet switchen tussen de kaarten. Hoe wilde je dat trouwens doen? Kabels switchen telkens? :D LOL

3: Je kan wel je kaart Onderklokken. Daardoor verbruikt hij minder stroom. Kijk hiervoor bij je nVidia instellingen, of download Rivatuner.

Suc6 bro

[ Voor 99% gewijzigd door SalimRMAF op 31-10-2007 21:03 ]

Gulfstream G650

• Vaporized
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02-2025
Het kan zeker, maar je moet wel elke keer je kaarten uitwisselen, je kunt niet 2 kaarten verschillend van elkaar in 1 systeem aan het werken krijgen, naar mijn mening is het geen doen.. dan zou ik de kaart gaan underclocken om het stroom verbruik tegen te gaan, maar daar hoef je geen GTX voor te gaan halen :)

Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1

Verwijderd

Dat lijkt me echt geen doen. Volgens mij kan je je 8800 GTX beter downclocken als je gaat surfen enzo. Met de Nvidea tools is dat goed te doen. K heb dat zelf ook gedaan en werkt goed. K weet natuurlijk of dat zuiniger is als een 7600GT maar het bespaart wel een hoop werk met het verwisselen van die kaarten.

edit: k was weer te laat:(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2007 21:01 ]

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-02 19:45

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

wat is het verschil in verbruik eigenlijk?

En tis geen aanrader, daar komt bij dat de 8800 zichzelf terugklokt/minder stroom vreet bij idle/normale taken, dus je moet het verschil hebben tussen idle 8800 en idle 7600...

stel dat dit 150 watt is (overdreven) dan kost je dit extra op jaar basis:

7ct (duurste tarief) per kwh: gemiddeld 6 uur idle (das best veel) op 150 watt: 6 uur 150 watt = 150/1000 * 6 uur = 0.9 kwh dus in ongunstigste geval 1 kwh per dag.

365 dagen x 7 ct = 25.55 euro per jaar. Verkoop dan je videokaart 7600 kaart en je kunt 50/25.55 = ongeveer 2 jaar doen voordat je duurder uit bent.

Daarkomt bij dat alles worstcase is gerekend (kwh =< 7 ct, en verschil tussen 8800gtx idle en 7600 = zeker geen 150 watt en je pc idle niet 6 uur per dag 365 dagen per jaar).

En dan afvragen of het "gepruts" het waard is.

[ Voor 3% gewijzigd door Seesar op 31-10-2007 21:07 ]

T60P Widescreen

Verwijderd

Topicstarter
salimrmaf schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 20:58:
2: Je kan niet switchen tussen de kaarten. Hoe wilde je dat trouwens doen? Kabels switchen telkens? :D LOL
Ja mijn vader is zo gek om zoiets te doen hij wil het milieu niet te veel belasten enzo :P

Oke bedankt voor de reacties ik zal het dan maar proberen met de Nvidia software.
Mooi rekensommetje van Seesar trouwens, thx.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2007 21:17 ]

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-03 21:31
Mooi van je vader dat hij denkt aan de toekomst van jou, die van je kinderen... :9

[ Voor 5% gewijzigd door Th1x4nG op 31-10-2007 23:59 ]

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — VW ID.4

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-03 15:00
Ik heb me 8800 gtx op 230/1000 lopen(mem wil helaas niet minder lopen, mem moet precies op de drie speeds dezelfde zijn) ipv 630/1000. Dit scheelt me ongeveer 10 graden op de videokaart en zal dus ook wel aardig zijn in het stroomverbruik.

http://specs.tweak.to/16567

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-02 22:36
Kun je niet eerst meten wat dat ding vreet als je niet aan het gamen bent? Hij werkt niet onder full load als je zit te surfen, dus wellicht valt het wel mee.

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10-2025

BruT@LysT

Fear and Loathing

Natuurlijk valt dat in idle mode heel erg mee, dat ding staat niet constant vol te draaien. Wat een gigantische onzin dit trouwens, hang eens een Watt meter aan je pc, en zie het verschil tussen die twee videokaarten in idle toestand. Je wil het verbruik van je totale pc weten, niet enkel die videokaart. En op het totale verbruik zal het verschil peanuts zijn, absoluut de moeite niet waard. Waar kan iemand zich wel niet druk om maken zeg...

Dat noem ik niet meer in de toekomst kijken en rekening houden met, dit getuigt gewoon van pure stupiditeit, sorry hoor.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-02 19:45

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

BruT@LysT schreef op donderdag 01 november 2007 @ 17:33:
Natuurlijk valt dat in idle mode heel erg mee, dat ding staat niet constant vol te draaien. Wat een gigantische onzin dit trouwens, hang eens een Watt meter aan je pc, en zie het verschil tussen die twee videokaarten in idle toestand. Je wil het verbruik van je totale pc weten, niet enkel die videokaart. En op het totale verbruik zal het verschil peanuts zijn, absoluut de moeite niet waard. Waar kan iemand zich wel niet druk om maken zeg...

Dat noem ik niet meer in de toekomst kijken en rekening houden met, dit getuigt gewoon van pure stupiditeit, sorry hoor.
stel:

hij heeft deze vraag omdat hij in zijn complete huis bezig is energie bewust te zijn met wat innovatieve/non gangbare ideeen:

*PC onder handen nemen: met beetje fantasie kun idle gebruik 150 tot 200 watt omlaag brengen (cpu control, goede voeding, zuinig tft etc)
* spaarlamen
* lcd tv ipv een normale tv
* tl lampen ipv de normale burolampen
* rendements ketel
* etc etc......alle kleine beetjes helpen om de energie rekening omlaag te brengen. Als hiuj daar nou mee bezig wil zijn.

Ik vind het zoals aangegeven ook een beetje onzin, maar ik geef hem wel zicht op de orde van grote. Misschien dat hij dacht dat het een kw zou schelen?

Om iemand zo af te blaffen getuigt niet echt van respect, had meer van een tweaker verwacht.

T60P Widescreen

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10-2025

BruT@LysT

Fear and Loathing

Jah ik ben erg bot tegen mensen die zo extreem 'verbruik' minded zijn. Ik weet eigenlijk zelf niet eens waar de frustratie vandaan komt, maar ik irriteer me werkelijk dood aan de overtuiging van deze mensen.

Natuurlijk moet ik zo iemand niet de grond in trappen omdat diegene energiezuinig wil zijn. Ik krijg alleen het idee dat het zo overtrokken wordt omdat men niet goed weet wat elektriciteit nou eigenlijk is, waar het vandaan komt en hoeveel nut het eigenlijk heeft om hier zuiniger mee om te gaan. Tegenwoordig is zuinig omgaan met energie een hype. Opzich niet zoveel mis mee want het kan geen kwaad, maar het is een druppel op een gloeiende plaat. Simpel voorbeeldje, alle elektra winkels die de hele dag een dozijn tv's aan hebben staan, dat kan wel?!. Doe daar dan wat aan. Maar ik ben er hoe dan ook sterk van overtuigt dat zuiniger omgaan met elektra 0% bijdraagt aan een beter milieu omdat het daar totaal niets mee te maken heeft. Ze laten de mensen alleen wel zo denken. Dat noem ik brainwashen van de maatschappij en na mijn idee zijn veel te veel mensen hier veel te gevoelig voor. Daar irriteer ik me met name aan, mensen denken en redeneren zelf niet meer, ze worden 'geleeft'. Ik kan hier de hele dag wel over discusseren maar ik houd het kort.

Je zou het eigenlijk zo kunnen stellen dat ik mensen graag 'wakker' schud, vaak wat provocerend omdat het meer indruk maakt.

De enige reden waarom ik zuiniger met mijn energie om zou gaan, zijn de kosten die eraan verbonden zijn. Iemand die daar uit zou afleiden dat ik niet geef om de toekomst van moeder Aarde vind ik kortzichtig, want dat doe ik wel.

Neem me niet kwalijk als ik mensen hiermee kwets, het is mijn mening en iedereen mag gewoon zijn ding blijven doen, ik houd niemand tegen.

[ Voor 6% gewijzigd door BruT@LysT op 01-11-2007 18:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad een interessante mening die je daar uit. Ik ben het er wel mee eens dat bepaalde dingen gehypte worden, maar stel nou dat het 100 watt scheelt, daar kan je 10 spaarlampen van laten branden.
Het is inderdaad zo dat wij hier thuis spaarlampen, een HR-ketel en isolatie hebben en voor de rest proberen op te letten niet overal het licht te laten branden.

Ik snap wel wat je bedoelt maar ik vind het gewoon een beetje asociaal als je je dood ergert aan mensen die op hun verbruik letten. Als je er zelf niet over nadenkt dan zal niemand dat doen en waar zal het dan eindigen?
Ik ben niet "extreem 'verbruik' minded", dat valt zelfs wel mee maar ik denk dat het belangrijk is dat je af en toe toch eens nadenkt over waar je energie voor gebruikt en of het wel nodig is.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ergeren is niet asociaal.

Maargoed, wat je wilt kan dus niet. Bovendien valt het stroomverbruik van een GTX in de idle-stand best wel mee. Je zou inderdaad, zoals gezegd, met Rivatuner de 2D clocks nog even op 25% van het normale oid kunnen zetten, dat scheelt nog wel een stukje.

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:32

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Brut@list, k ben het 101% met je eens! _/-\o_ ;)

Dagelijks tientallen Apaches, F16's en de straatlichten hun gang laten gaan. En dan willen "ze" dat wij beter op het milieu letten.... Wij doen sinds een paar maanden zuiniger stroom verbruiken, maar dat komt omdat mijn pa 180euro per maand dokt aan stroom alleen. |:(

Gulfstream G650

Pagina: 1