Fileserver + backup

Pagina: 1
Acties:

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-01 15:26
Mijn Gentoo bak gaat promoveren op het gebied van fileserveren. Areca kaarten en andere exotische RAID-toestanden worden al gauw te duur worden en vormen ook geen echte backup. Daarom komt het uiteindelijk neer op 2 SATA schijven, 1x 500GB intern en 1x 500GB extern (icy box met eSATA). 500GB is voorlopig meer dan genoeg en ook de meest voordelige, €/GB gewijs, om te kopen. Schijfjes worden meer dan waarschijnlijk Seagate 7200.11 500GB SATAII. Hardware aspect is dus beslist. Software: Gentoo, met samba. Dat draait nu ook al, met shares op de bootschijf. Werkt perfect, maar wordt te klein om alles te serveren.

Backups om de zoveel tijd manueel starten. Eenmaal dat alles draait zou het gewoon een kwestie van aansluiten, (auto)mounten, backuppen, afkoppelen moeten zijn. Als mijn interne schijf kapot gaat, moet ik gewoon mijn backup schijf kunnen aansluiten.

Gewoon 1 partitie met data. File system wordt ext3. Met 1K blocks wordt het een max filesize van 16GB. Filesystem zelf kan met 1K blocks 2TB aan. Dus dat zit allemaal snor.

Backup zelf dan.

* dd lijkt me geen optie, omdat het te lang gaat duren om een 500GB disk copy te maken. Maar geeft me afaik wel een werkende schijf die ik kan vervangen.

* Incremental/differential backups gaan me, volgens gentoo wiki, niet vooruit kunnen helpen als ik de disk gewoon moet kunnen verwisselen.

* Gewoon een scriptje schrijven om met cp aan de gang te gaan. Lijkt me eerlijkgezegd het flexibelste, snelste in mijn geval. Of toch van wat ik kan bedenken.

Heb nog wat rondgesnuffeld, maar kan niet meteen iets vinden wat me verder helpt.

Maar hoe ik het zie, zoek ik eigenlijk een RAID1 config met 1 interne en 1 externe schijf. Waarvan ik de externe om de zoveel tijd aansluiten en array rebuilden, maar dan gaat raid manager klagen over slechte array en rebuilden gaat net zo lang duren als een dd.

Moeilijk...

Iemand iets zinnigs over te vertellen? Dingen die ik over het hoofd zie? Of iemand een betere suggestie?

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Verwijderd

Een tool als rsync kan je hier prima bij helpen, maar in principe zou een hele simpele cp -rpu vlot genoeg moeten zijn om de externe schijf te synchroniseren. Je zit alleen met oude bestanden die dan ook blijven hangen in de backup.

Ik zou zelf waaarschijnlijk gaan voor rsync -a --delete of iets dergelijks (werkt als het goed is ook gewoon lokaal), dan kun je heel makkelijk eventueel switchen naar een oplossing waarbij je een backup server hebt op een andere locatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2007 20:34 ]

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-01 15:26
rsync, die was ik eigenlijk uit het oog verloren.

Ik kom uit op iets als:
rsync -ar --delete /mnt/bron/ /mnt/backup/

Directories worden bvb: film, muziek, foto, drivers, .. Muziek heeft een indeling per letter. Ook foto heeft veel submappen en veel files. Dan maak ik waarschijnlijk een rsync script per directory. Aangezien dikwijls niet alle dirs gesynct zullen hoeven te worden, kan ik zelf nog kiezen welke ik doe. Ik onthoud toch onbewust waar iets nieuws bijgekomen is en dan kan ik die gewoon apart starten.

Hier zit iets in denk ik. :) Komende dagen eens uitpluizen of dit zal voldoen.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Mijn standaard rsync parameters:

rsync -avHz --delete

archive mode, verbose, met hard links, en met gzip compressie (bij mij gaat het over een traag netwerk, cpu load maakt bij mij niet uit. De -z is in jouw geval waarschijnlijk niet nodig)

Ow ja, en --delete om cruft in je backup te verwijderen.

[ Voor 12% gewijzigd door Rainmaker op 01-11-2007 10:26 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.