Toon posts:

VGA waterkoeling

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraagje over waterkoeling met een videokaart.
Ik zie namelijk altijd van die full cover blokken voor de videokaart maar ook van die soort northbridge uitziende blokjes voor de vga.
Nou is mijn vraag is alleen zo'n blokje genoeg om je vga totaal te koelen? Of heeft de vga meer koeling op andere componenten nodig? Ik zie namelijk ook mosfets?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2007 20:01 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 19:59:
Hallo,

Ik heb een vraagje over waterkoeling met een videokaart.
Ik zie namelijk altijd van die full cover blokken voor de videokaart maar ook van die soort northbridge uitziende blokjes voor de vga.
Nou is mijn vraag is alleen zo'n blokje genoeg om je vga totaal te koelen? Of heeft de vga meer koeling op andere componenten nodig? Ik zie namelijk ook mosfets?
Fullcover doet gpu en je mem. Simpel blokje doet alleen je gpu en heb je eventueel nog wat voor andere componenten nodig.

Verwijderd

bassie schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 20:09:
[...]

Fullcover doet gpu en je mem. Simpel blokje doet alleen je gpu en heb je nog wat voor mem nodig.
Dat laaste verschilt dus per kaart...
BV een 8800 heeft idd koeling nodig voor het geheugen...
Maar dit is niet voor alle kaarten zo ;)

Verwijderd

Topicstarter
En het geheugen koel je in dit geval dus met die mosfets?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 20:30:
En het geheugen koel je in dit geval dus met die mosfets?
Ik denk dat jij iets niet helemaal snapt, mosfet staat voor Metal-Oxide-Semiconductor Field-Effect Transistor. Om het simpel te houden, dat ding word dus gebruikt om de stroom te regelen.

Er word dus niet gekoelt met mosfets, mosfets moeten gekoelt worden ;) . Dit kan gewoon met een beetje airflow maar een koelblokje erop kan nooit kwaad natuurlijk.

Geheugen kan je gewoon koelen met simpele blokjes, is in de meeste gevallen genoeg.

• Tmmbomb
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Het ligt er maar net aan wat voor een kaart je met water wilt gaan koelen.
Volgens mij is het bij nvidia alleen de GF8800 serie (8600 weet ik niet) waarbij ook mosfet's standaard gekoeld worden. High-end Ati weet ik niet zo veel van :P

Als je van plan bent een voltmod op je videokaart te doen en je hebt anders dan een GF8800 zou het ook slim zijn om voor een full cover blok te gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik voor die 20 euro meer dan maar een full cover neem, want ik heb gezien hoe ze die geheugen dingentjes koelen... iets van 10 mini blokjes... ja of ik moet het verkeerd begrepen hebben hoor kan ook.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2007 @ 07:32:
Ik denk dat ik voor die 20 euro meer dan maar een full cover neem, want ik heb gezien hoe ze die geheugen dingentjes koelen... iets van 10 mini blokjes... ja of ik moet het verkeerd begrepen hebben hoor kan ook.
Geheugen kan je ook prima koelen met wat heatsinks en een beetje airflow. Allemaal losse blokjes voor elke geheugenchip is erg onhandig, dat zou ik ook nooit doen.

• SRI
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-10-2025

SRI

Ik heb gewoon zo'n klein blokje met een paar kleine koelblokjes voor op het geheugen. Werkt perfect. Bij vooral high end is het van belang om de mosfets en geheugen ook te koelen en dus bijvoorbeeld een full cover blok te nemen. Heeft alleen als nadeel dat je als je een andere kaart je vaak ook je koelblok erbij kan verkopen omdat die vaak niet compatible zijn met andere kaarten.

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:13
Als je bijvoorbeeld een 7600GT hebt dan is een kleinblokje meer als genoeg , maar bijvoorbeeld als je naar de 7900 of 8800 dan is het aangeraden voor een full-cover blok al moet dit in principe niet maar je moet dan wel de ram's koelen met een heatsink en liefst dan een koperen

Verwijderd

Topicstarter
Oke thx voor de info, denk dat ik toch maar een full cover neem omdat ik om de 3 jaar een nieuwe pc koop en dan meestal echt alles nieuw omdat mijn pc dan doorschuift naar bijv me zusje. Dan heb ik dat probleem met fullcover en andere videokaart dus ook niet.
Pagina: 1