• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-12 22:19

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik vraag mij al een behoorlijke lange tijd af hoe het zit met het waarnemen van bewegende beelden. Ook na veel uitzoekwerk op internet kom ik er gewoon niet uit en worden daarnaast teveel tegenstrijdige zaken gepost en geschreven.

Feit is dat het menselijk oog (hersenen) ergens rond de 12 beelden per seconde nog als individueel kan waarnemen, maar dat ergens rond die snelheid ook een beeld geanimeerd lijkt.

Feit is dat een TV uitzending bestaat uit 50 halve beelden per seconde. 25 oneven en 25 even.
Feit is dat veel filmmakers op een hogere snelheid filmen: 30 tot 60fps.

Progessive uitzendingen in NL zou ik niet weten, dat zal wel 24fps, 30fps of 60fps zijn.

Bij een monitor (progressive) nemen veel mensen onder de 75Hz een flikkerend beeld waar (maar niet iedereen).

Veel gamers zullen ook het herkennen dat 3D shooters vaak gevoelsmatig niet echt supervloeiend zijn wanneer het onder de 60fps uitkomt.

Maar hoe hangt dit hele verhaal nou samen? waarom wordt TV dan met 25 halve beelden per seconde uitgezonden, waarom lijkt het niet echt te knipperen al vind ik sommige bewegende beelden er nog steeds stotterend uitzien op TV.

Als mensen beweren toch niet boven de 24fps te kunnen waarnemen (wat natuurlijk complete onzin is), waarom zou je dan ook niet je TV op 24Hz hebben staan? wat moet je dan met een 100Hz TV.

Iemand die hier de feiten van kent? ik heb al zo vaak discussies gehad met mensen over FPS en Hz en we lijken geen stap verder te komen ;)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Vanaf 24fps zie je het als een bewegend beeld ipv afzonderlijke plaaters, dat betekent nog niet dat 't vloeiend is... Moet zelf zeggen dat ik 20 hz ook nog als bewegend kan ervaren ook al zie je afzonderlijke beelden, krijg er wel koppijn van na een tijdje though....

Als je naast een TV kijkt zie je 't wel degelijk knipperen(tenzij je een 'betere' TV hebt met 100hz oid)

[ Voor 17% gewijzigd door Rey Nemaattori op 31-10-2007 18:11 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 12:23
Ik denk dat je een beetje in de war bent door het verschil in frames en de frequentie van het scherm :P

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
/kickje

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
n00bs schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 17:31:
Veel gamers zullen ook het herkennen dat 3D shooters vaak gevoelsmatig niet echt supervloeiend zijn wanneer het onder de 60fps uitkomt.
40 fps is al meer dan zat om een vloeiende gameplay te hebben hoor, het gaat alleen niet vloeiend zijn als je een framerate drop krijgt van 60+ naar 40, dan valt het op en ervaar je niet vloeiendheid.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Grijze Vos schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 01:00:
[...]

40 fps is al meer dan zat om een vloeiende gameplay te hebben hoor, het gaat alleen niet vloeiend zijn als je een framerate drop krijgt van 60+ naar 40, dan valt het op en ervaar je niet vloeiendheid.
Maar als dat zo is, waarom zou een TV uitzending wel dan (bij HDTV) bv 60fps zijn en waarom zou het TV beeld er stabieler uitzien op 100Hz dan op 50Hz.

Ik denk zelf namelijk dat (van de meeste mensen) de hersenen wel degelijk in staat zijn om onderscheid te maken tussen bewegende beelden met 30fps/30Hz of 100fps/100Hz. Misschien dat het ook afhangt van de kleurovergangen, de bewegingen etc... maar ik geloof niet dat het verder geen reet meer uitmaakt.

Maar daarom had ik eigenlijk gehoopt op iemand die werkelijk veel kennis heeft van deze materie ;)

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Hier zijn toch al aardig wat topics over geweest, en er is zat over te vinden.
Dit al eens gelezen :? http://www.100fps.com/

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

De link waar het verhaal over de fps van het menselijke oog (en brein) staat hier
http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Het komt er op neer dat mensen niet dingen in frames zien maar als een constante stroom van informatie. Daarom kun je ook niet spreken over de fps die het oog kan zien. En dan nog, het oog ziet alles het gaat er om wat je brein er mee doet.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Kain_niaK schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 01:33:
De link waar het verhaal over de fps van het menselijke oog (en brein) staat hier
http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Het komt er op neer dat mensen niet dingen in frames zien maar als een constante stroom van informatie. Daarom kun je ook niet spreken over de fps die het oog kan zien. En dan nog, het oog ziet alles het gaat er om wat je brein er mee doet.
Super :)
So the conclusion is: To make movies/Virtual Reality perfect, you'd have to know what you want. To have a perfect illusion of everything that can flash, blink and move you shouldn't go below 500 fps
:+
Pagina: 1