[gentoo] Framebuffer-issues

Pagina: 1
Acties:

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-01 14:29

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Hallo allen,

Ik heb recent op een systeem hier Gentoo geinstalleerd. Na wat knoeien heb ik de framebuffer ook aan de gang gekregen, om de splash-achtergrond voor de consoles te gebruiken. Nu heb ik de splash werkend gekregen, echter zit ik met twee 'problemen':

Ik gebruik een 1280x1024-scherm. Wanneer ik deze resolutie via vga=0x31B aan grub meegeef raakt het beeld in de framebuffer corrupt, alsof ik een verkeerde resolutie gebruik.
Wanneer ik vervolgens 1024x768 probeer, werkt het prima. Echter draait het scherm niet op 1024x768, maar op 1280x1024, de native resolutie dus, en draait de framebuffer wel op 1024x768. Om de framebuffer staan zwarte balken om de loze ruimte op te vullen. Hoe kan ik dit veranderen?
NB: De kaart in kwestie is een Geforce 7600GT, ik gebruik de vesafb-framebuffer driver (de nvidia-framebuffer driver conflicteert met de nvidia-driver voor X)

Het volgende probleem:
Wanneer het systeem opstart werkt alles perfect. Splash wordt geladen, ik zie allemaal plaatjes voorbij komen, balkje schuift op, etcetera. Omdat ik een scriptje nog niet helemaal goed heb geconfigureerd wisselt hij netjes van silent naar verbose mode, dus krijg ik de omhoog scrollende tekst weer te zien. Allemaal zoals het hoort.
Echter: als X is opgestart, kan ik niet meer terug naar de virtuele terminals met [ctrl][alt][Fn], waar [Fn] uiteraard een willekeurige functietoets is. De machine reageert gewoon niet op de toetsencombinatie. Vlak voordat X opgestart is kan ik nog wel van terminals wisselen, dan is er alleen nog geen login-prompt te zien. Ook bij het afsluiten van het systeem, vanuit X of met het commando reboot, krijg ik weer gewoon de terminals te zien. Enkel als X draait, kan ik er niet meer terug naartoe.
Hoe krijg ik mijn terminals weer terug?

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• schnitzelcore
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-08-2021
Ben zelf net een tijdje bezig geweest om met de framebuffer te spelen op een Debian systeem. Ik kan je niet direct helpen met je problemen, maar heb misschien wel een tip. Het commando fbset kun je niet alleen gebruiken om resolutie, kleurdiepte, etc. in te stellen in framebuffer-modus maar kan je ook informatie geven. De manpage van fbset is een must.
Lees die manual en check dan wanneer je in een fb console zit welke modi het goed doen. Ik gebruik zelf trouwens geen vesafb, maar de driver van mijn videochipset (neomagic=neofb) en voorkom problemen met X door in mijn (grub) menu.lst 'fbcon=vc:1-6' mee te geven als bootoptie. Hierdoor neemt neofb de door X gebruikte tty7 niet over. Ik weet niet of dit met een nvidia systeem ook kan.
Het probleem met de verdwenen terminals lijkt me een kwestie van goed kijken hoe je getty's staan ingesteld op het runlevel (ik neem aan 2) dat je gebruikt voor je X-sessies. Ik ben alleen geen Gentoo-gebruiker, dus het heeft geen zin als ik ga uitzoeken waar dit script precies staat op mijn systeem. Dit moet volgens mij echter zo te vinden zijn op de gentoo-wiki.

Windows is exiting. Is this OK?

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-01 14:29

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
schnitzelcore schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 18:38:
Ben zelf net een tijdje bezig geweest om met de framebuffer te spelen op een Debian systeem. Ik kan je niet direct helpen met je problemen, maar heb misschien wel een tip. Het commando fbset kun je niet alleen gebruiken om resolutie, kleurdiepte, etc. in te stellen in framebuffer-modus maar kan je ook informatie geven. De manpage van fbset is een must.
Lees die manual en check dan wanneer je in een fb console zit welke modi het goed doen. Ik gebruik zelf trouwens geen vesafb, maar de driver van mijn videochipset (neomagic=neofb) en voorkom problemen met X door in mijn (grub) menu.lst 'fbcon=vc:1-6' mee te geven als bootoptie. Hierdoor neemt neofb de door X gebruikte tty7 niet over. Ik weet niet of dit met een nvidia systeem ook kan.
Het probleem met de verdwenen terminals lijkt me een kwestie van goed kijken hoe je getty's staan ingesteld op het runlevel (ik neem aan 2) dat je gebruikt voor je X-sessies. Ik ben alleen geen Gentoo-gebruiker, dus het heeft geen zin als ik ga uitzoeken waar dit script precies staat op mijn systeem. Dit moet volgens mij echter zo te vinden zijn op de gentoo-wiki.
Ah, dit ziet er inderdaad veelbelovend uit.
Ik ben ook iets verder gekomen wat betreft het switchen van consoles.
Als ik in een konsole in X [ctrl][alt][Fn] in doe, dan krijg ik de volgende output:
F1: P
F2: Q
F3: R
F4: S
F5: ;7~
F6: ;7~
F7: ;7~

Ik krijg het idee dat het aan de keymap ligt...

EDIT:
Ik heb als keymap pc105 ingesteld in X, dit had geen effect. Verder ben ik ook in een terminal terecht gekomen, door via de login-manager daarnaartoe te gaan. Ik heb fbset ge-emerged, maar het had verder helemaal geen effect op een framebuffer. Of krijgt het dat pas bij rebooten?

EDIT 2:
Ah, nog een edit. Ik heb net gereboot, en daar overkwam me iets vreemds.
Na het booten start X niet automatisch op. Ik krijg gewoon een terminal te zien waarop ik kan inloggen. Ik kan op dat moment ook gewoon van tty's wisselen. Als ik vervolgens echter op [alt][F7] druk, start X ook daadwerkelijk op. En op dat moment kan ik ook de terminals niet meer in komen.

Verder de output van fbset -i:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Atlantis erik # fbset -i

mode "1024x768-76"
    # D: 78.653 MHz, H: 59.949 kHz, V: 75.694 Hz
    geometry 1024 768 1024 768 32
    timings 12714 128 32 16 4 128 4
    rgba 8/16,8/8,8/0,8/24
endmode

Frame buffer device information:
    Name        : VESA VGA
    Address     : 0xe0000000
    Size        : 6291456
    Type        : PACKED PIXELS
    Visual      : TRUECOLOR
    XPanStep    : 0
    YPanStep    : 0
    YWrapStep   : 0
    LineLength  : 4096
    Accelerator : No

Hij staat dus inderdaad op 1024x768, maar het onscreen display van m'n monitor geeft aan dat hij op 1280x1024 draait... En zo ziet het er ook uit, er zijn geen vervormde pixels door het upscalen, en er zit een groot zwart kader aan de rand van het scherm.

EDIT 3:
Ik heb het idee dat het aan een fout initscript ligt, zoals inderdaad al opgemerkt was.
In de gensplash-howto staat dat ik "splash" in het default runlevel moet zetten, met
rc-update add splash default
Dit werkte niet, het script splash stond bij mij niet in /etc/init.d. Deze stap heb ik dus overgeslagen. Ik heb nu een symlink gemaakt van /sbin/fbsplashd naar /etc/init.d/splash, en de handel toegevoegd. X start nu wel meteen op, maar ik kan nog steeds niet terug naar de terminals.
Kan iemand die gensplash gebruikt mij vertellen wat het script is wat in /etc/init.d/splash staat, of naar welke executable of welk script dit gelinkt is?

EDIT 4:
Sorry, ik heb een hekel aan het onnodig schoppen van topics.
Het script dat gelinkt moet zijn is /sbin/splash-functions.sh. Hierin worden de variabelen gebruikt die in /etc/conf.d/splash kunnen worden gedefinieerd. Ik knoei nog wat verder.

[ Voor 44% gewijzigd door oshiro op 31-10-2007 22:03 ]

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm