OC/Mod-Noob.

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Morahnah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-11-2025

Morahnah

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Hallo,

[Textwall]
Ik ben van plan om mijn PC een beetje te gaan upgraden, omdat ik het niet kan uit staan dat mijn laptop nieuwere spellen aankan dan mijn desktop. Daarnaast kwam ik er achter dat mijn laptop helemaal niet zo heel goed, aangezien ik op mijn laatste (en ook eerste) lanparty niet eens met de BF 2 compo mee kon doen... omdat mijn laptop dat niet aan kon.
Ik ben een noob in alles wat met modden, tweaken tunen enzovoorts te maken heeft, alleen sinds ik een ICT opleiding begonnen ben, zitten er een zooi mensen bij elkaar, die allemaal een beetje de zelfde intresses hebben, en dan blijf ik toch een beetje achter, omdat ik dus niet kan overclocken, window modden enzovoorts.
Mijn plan was om mijn processor (en wat nog meer nodig is) over te clocken, daarnaast er wat extra RAM geheugen in te prikken, en een nieuwe videokaart te kopen. Dit laatste heb ik zo te merken perfect getimed, omdat de prijzen nu zakken als de pest, sinds iedereen de nieuwe 8800 GT wil.
Nu heb ik een klein probleem: Ik ben student, al het geld dat binnen komt, gaat er met de eerst volgende zaterdag ook weer uit. Ik ben dus op zoek naar een goede game pc, die wel toereikend is voor mijn budget. Daarom wil ik mijn huidige desktop als basis gebruiken, en daar steeds upgrades mee doen, als ik weer een beetje bij elkaar heb gespaard.
Mijn huidige desktop bestaat uit:
- AMD 64 3200+ (2.0 Ghz geloof ik)
- Asus A8V-VM moederbord (VIA K8M890 Chipset).
- 512 RAM geheugen
- X gear PS-400A (als iemand dit iets zegt, ik heb het opgezocht, 400W)
En zelf heb ik er nog een trust geluidskaart ingezet van een euro of 40, weet niet welke, maar goed genoeg voor mij.
Mijn vraag: is dit een goed begin om mee te starten, of zijn er zaken die sowiso vanaf het begin af aan al vervangen moeten worden.
Daarnaast: nieuwe videokaarten zijn toch al snel boven de 200-300 euro, dat vind ik wel erg veel, is het een optie om een tweede hands kaart te kopen, van iemand die ongelovelijk graag het nieuwste van het nieuwste wil?.
Ik heb op zich geen vaststaand budget, ik kan er zo lang over doen als ik wil. Ik weet alleen van mijzelf dat ik nooit veel meer dan 100 euro op mijn rekening heb staan ;).

Heeft iemand advies? Of is dit gewoon een hopeloos begin, en kan ik maar beter een nieuwe PC aanschaffen?
[/Textwall]

Bel de bergbrandweer. Die hele berg staat hártstikke in de fik.

• TMPJ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-01 22:20
Imho is het nutteloos om te gaan overclocken als je totaal niet weet waar je mee bezig bent. Je zou natuurlijk kunnen gaan overclocken met in je achterhoofd de gedachte een nieuw systeem te halen, mocht je de hele zooi de lucht in blazen, heb je in ieder geval iets achter de hand.

Persoonlijk zou ik je adviseren om alles nieuw te halen (of te upgraden zoals je zelf al aangeeft), bespaard jezelf een hoop ellende.

[ Voor 5% gewijzigd door TMPJ op 31-10-2007 16:52 . Reden: typo's ]

• Morahnah

Morahnah

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Och, totaal niet weet waar ik mee bezig ben... Ik kan wel iemand vragen die er wel verstand van heeft. En als ik het een paar keer gedaan heb, denk ik dat ik het zelf ook wel onder de knie krijg.
Dat is het probleem niet. Het probleem is meer: denken jullie dat deze hardware nog (deels) bruikbaar is om een mid-range budget game pc van te maken, of is het zulk gammel spul, dat ik maar beter ergens een nieuwe pc vandaan kan halen. (En die dan evt. upgraden).

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
dat ik nooit veel meer dan 100 euro op mijn rekening heb staan
:X
Afin, als dit je main system is, zou ik hier niet teveel mee knoeien, tenzij je echt weet wat je aan het doen bent. Het syteempje wat je nu hebt staan is al redelijk verleden tijd, maar nog wel goed voor een klein mid-range systeempje. Wil je echt overclocken onder de knie krijgen, probeer dan ergens een boardje + proc vandaan te halen waarmee je kan oefenen. Leuke processoren om mee te beginnen is een s478 celeron D reeks ( bij voorkeur D330 ). Deze clocken als de gekken over, zonder enige voltageverhoging. Zorg er wel voor dat je alles goed koelt.

• Morahnah

Morahnah

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Ik kon niet zo 123 een Celeron D 330 vinden.
Is dit iets?
http://www.alternate.nl/h...?baseId=3185&artno=HEEA11

• mushia
  • Laatst online: 01-03-2024

mushia

In a World of LCD

Ik denk dat het verstandig is dat je voorjezelf gaat kijken wat je nodig hebt, (wat je wilt hebben) dan kijk je wat het gaat kosten, en dan ga je sparen!!
Want in computerland gaan de prijzen zo snel, tegen de tijd dat jij genoeg geld hebt, zijn je gekozen producten misschien helemaal niet meer interessant.

en OC'n? Je kan natuurlijk altijd iets kopen wat goed te OC'n valt, dan kan je later nog bekijken of je dit wilt of niet. (bv een C2D, met een fasoenlijk mama plankje)

*edit:
Ik zou voor een nieuw systeem gaan, want bij upgraden zou je misschien alles wel willen vervangen.
Nieuwe proc?
Nieuw mobo?
(indien nieuwe proc en mobo, ook nieuw geheugen!)
nieuwe videokaart!
nieuwe voeding!

Zonde om alle hardware weg te gooien en alleen de kast te gebruiken ;)

[ Voor 23% gewijzigd door mushia op 31-10-2007 18:08 ]

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:43

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

je moederbord is socket 939 en die cpu is socket am2, dus dat gaat niet passen.

[specs]

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
overclocken is niet echt zinnig als je het puur voor prestatiewinst doet, het feit dat je een goede voeding nodig hebt en goede koelers gaat al flink in je budget snijden.
als ik jou was zou ik uitkijken naar een goeie videokaart.

Verwijderd

Gewoon alles nieuw, heb je tenminste niet van die shit dat het weer niet bij elkaar past enzo.

• Krentenbol
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Ik denk dat je als eerste nieuwe videokaart + geheugen moet hebben.
De processor kan (naar mijn mening) nog wel even mee, afhankelijk van wat je wilt.
Als je snel iets wilt om (relatief) goedkoop betere prestaties te krijgen in games, moet je nieuwe videokaart en geheugen kopen (zoals ik eerst dus ook al zei :P )
Op de langere baan zou ik als ik jou was, nieuw moederbord + processor kopen.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Verwijderd

Je moet helemaal overnieuw beginnen. Een 2Ghz AM64 gaat nog prima mee voor dagelijks gebruik, maar games ed. is die toch te verouderd.

Ten eerste, big NO-NO: X-Gear, Sweex en andere poepvoedingen.
Ten tweede: Als je wilt gaan overclocken raad ik je aan om te lezen in het Tweaking, Cooling en Overclocking Algemeen forum. De FAQ is goed als basis, maar niet genoeg omdat hij verouderd is. Verder zijn topics daar zoals het Core 2 Duo OC topic etc. wel handig.
Derde: Ik raad een goedkoop intel s775 bordje aan met support tot de huidige 1066fsb cpu's. Je kan een Celeron D nemen van 30 euro om te beginnen met overclock (of E2140 als je per se 2 cores wilt) en wellicht een E6750 oid 2dehands later. De rest kost geen drol, je moet wel kijken naar wat voor gpu je gaat halen. Ik zou zelf proberen een 8800gts 2dehands voor rond de 150 euro te krijgen, misschien dat het lukt. Anders kan een 1950pro wel voldoen hoor (beter dan een 8600gts, alleen geen dx10).

Een soortgelijke config zou goed zijn om te beginnen (overigens weet ik niet zeker over de mobo, maar het is gewoon een goedkope p965 bordje):
http://tweakers.net/ext/p...2C155193%2F1%2C150491%2F1

• Morahnah

Morahnah

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
TKing schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 18:23:
Ik denk dat je als eerste nieuwe videokaart + geheugen moet hebben.
De processor kan (naar mijn mening) nog wel even mee, afhankelijk van wat je wilt.
Als je snel iets wilt om (relatief) goedkoop betere prestaties te krijgen in games, moet je nieuwe videokaart en geheugen kopen (zoals ik eerst dus ook al zei :P )
Op de langere baan zou ik als ik jou was, nieuw moederbord + processor kopen.
Ik denk dat ik jouw advies op volg. Als het me dan nog niet bevalt kan ik de aangeschafte onderdelen weer meenemen in mijn volgende systeem, en dan volg ik gamesua's advies op.

• mushia

mushia

In a World of LCD

Morahnah schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 19:04:
[...]

Ik denk dat ik jouw advies op volg. Als het me dan nog niet bevalt kan ik de aangeschafte onderdelen weer meenemen in mijn volgende systeem, en dan volg ik gamesua's advies op.
Ik denk dat het weggegooid geld is, ddr1 is vrij prijzig vergeleken met ddr2, + met een eventuele volgende upgrade kan je niks met je ddr1 en zou je alsnog ddr2 moeten kopen.
Als je dan een nieuwe videokaart hebt en nieuw geheugen is je CPU de bottleneck.

Al met al, je zou er een tijdje op door kunnen teren, maar de vraag is voor hoe lang?

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

Verwijderd

Nieuw geheugen is idd duurder met ddr1. Voor het geld van 2GB ddr1 heb je net zo goed 2GB ddr2 en een goedkoop mobotje.
Overigens, als je een nieuwe graka gaat halen moet je sowieso je voeding uit de raam gooien want die gaat het niet trekken (tenminste, als je voor iets vergelijkbaars met een 1950pro of hoger gaat).

• Krentenbol
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

mushia schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 19:17:
[...]

Ik denk dat het weggegooid geld is, ddr1 is vrij prijzig vergeleken met ddr2, + met een eventuele volgende upgrade kan je niks met je ddr1 en zou je alsnog ddr2 moeten kopen.
Toen ik er late over nadacht, kwam ik daar ook achter :P
Als het dan écht in delen moet, zou ik toch voor meer deze volgorde gaan:
1. Voeding + videokaart
2. Mobo + Procc + geheugen

En dan ben je blut :P

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• Morahnah

Morahnah

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
TKing schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 20:08:
[...]

Toen ik er late over nadacht, kwam ik daar ook achter :P
Als het dan écht in delen moet, zou ik toch voor meer deze volgorde gaan:
1. Voeding + videokaart
2. Mobo + Procc + geheugen

En dan ben je blut :P
Dat ben ik nu al... :p
A.S. vrijdag begin ik met werken in een restaurant op vrijdag avond en de hele zaterdag, dus dan moet mijn cashflow weer op gang komen...
Nadeel: Ik ben nog aan het sparen voor een rijbewijs, dus het sparen voor de pc en de maandelijkse bier belasting (of vodka-redbull belasting ;)) zal niet zo hard lopen.

• Morahnah

Morahnah

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
V&A aangeboden: AMD 64 3500+ 2048 MB DDR2 Pc4200 + 6600GT aangeboden

Dit lijkt me een goede basis... of niet dan?

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:09
Ben ik de enige die denkt aan het AGP / PCI-E verhaal?

Zoals hierboven verteld kun je beter alles nieuw nemen, je hebt nu waarschijnlijk een moederbord met een AGP slot, om de laatste nieuwere videokaarten te kunnen gebruiken (en vooral om voorbereid te zijn op de toekomst) heb je een moederbord nodig dat een PCI-E slot heeft.

Je kunt dan evt beginnen met een E4300 processor (volgens mij is de alweer opgevolgd maar dat zou je moeten kijken) , een Socket 775 moederbord erbij met PCI-E slot en dan een 7600GT kaart
verder zou ik ook een 1GB module ram halen.

Heb je als grote nadeel : het bovenstaande zal waarschijnlijk rond 300 / 350 euro kosten

//edit @ Tking

Op die volgorde krijgt ie ook een dubbel probleem ? Tenzij hij voor een nieuwe AGP videokaart gaat met AGP moederbord, maar dan zit je weer in de problemen voor de toekomst

[ Voor 12% gewijzigd door maddog_rvo op 01-11-2007 13:13 ]

Verwijderd

@ maddog_rvo:

1GB module kan in z'n eentje geen dual channel draaien.
dat gaat wel een redelijke performance drop geven hoor :P

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Morahnah, verkoop je huidige pc en schaf een leuk mobo van oa GigaByte of Asus aan voor socket 775. Koop daarbij 2 gig ram en een e2*** processor, overclocken ten top !

Videokaart erin (8600 / 8800GT) en je hebt een goedkoop, goed overclockbaar systeem.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• mushia

mushia

In a World of LCD

maddog_rvo schreef op donderdag 01 november 2007 @ 13:12:
Ben ik de enige die denkt aan het AGP / PCI-E verhaal?

Zoals hierboven verteld kun je beter alles nieuw nemen, je hebt nu waarschijnlijk een moederbord met een AGP slot, om de laatste nieuwere videokaarten te kunnen gebruiken (en vooral om voorbereid te zijn op de toekomst) heb je een moederbord nodig dat een PCI-E slot heeft.

Je kunt dan evt beginnen met een E4300 processor (volgens mij is de alweer opgevolgd maar dat zou je moeten kijken) , een Socket 775 moederbord erbij met PCI-E slot en dan een 7600GT kaart
verder zou ik ook een 1GB module ram halen.

Heb je als grote nadeel : het bovenstaande zal waarschijnlijk rond 300 / 350 euro kosten

//edit @ Tking

Op die volgorde krijgt ie ook een dubbel probleem ? Tenzij hij voor een nieuwe AGP videokaart gaat met AGP moederbord, maar dan zit je weer in de problemen voor de toekomst
Nee je bent niet de enige ;), het bordje wat de TS nu heeft, heeft een PCI-e slot (als ik me niet vergis)

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:52

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Nieuwe videokaart is dus een goede optie : laat spellen meteen wat sneller draaien, en als je hier de Vraag en Aanbod een beetje in de gaten houdt, kun je nog wel eens iets leuks vinden. Budget moet je rekening houden met 100 euro en meer, daaronder is het betwijfelbaar... Een 2600XT ofzo is een hele leuke, eventueel X1900 series, of 7800 ofzo... (oude topseries... veel gekocht door mensen die bij willen blijven, en dus de oude de deur uit doen)

RAM zou ik niet doen, DDR1 is leuk, maar je kunt er niks meer mee met een nieuwe computer. Aangezien je je RAM niet kent, is het overklokpotentieel beperkt (budgetspul klokt vaak niet zo goed, uitzonderingen daargelaten).

Dus... daarna wordt het sparen voor een nieuw moederbord, nieuwe processor, en nieuw geheugen. Al met al een leuke cent (reken 100 Mobo, 120 proc, 80 RAM = 300 euros), dus begin vast op je bier te bezuinigen... Daar zit het geld namelijk :+ Geef voor je vrienden aan dat je een biertje per avond minder zuipt, en moet jij eens kijken hoe goed ie gaat (hoewel, is toch zo'n 150 bier in de kroeg / 900 bier uit de super... )

Proc kun je overklokken, 3200+ heeft vaak nog wel wat ruimte, je moederbord is niet super, maar wie weet... iig goed om mee te oefenen, dus lees die FAQs (nuchter graag), en probeer voorzichtig. Wel je data backuppen, maar dat deed je toch al? O-)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Trust / Q-tec is troep, om je daar mee te helpen.

Je hebt te weinig geheugen, om fatsoenlijk mee te kunnen gamen. Zelfs als je alleen Windows XP draait, zou je meer geheugen kunnen gebruiken.
1GB is leuk, 2GB is echt snel omdat je niet meer zoveel HD afhankelijk bent, met bijvoorbeeld het terug schakelen van games naar Windows, en vervolgens van Windows naar Internet Explorer, dat gaat bij mij sinds mijn upgrade rete-snel.
Ik heb op zich geen vaststaand budget, ik kan er zo lang over doen als ik wil. Ik weet alleen van mijzelf dat ik nooit veel meer dan 100 euro op mijn rekening heb staan .
Dan zou ik als ik jou was niet eens beginnen met upgraden, als je gaat upgraden, zeker met computers, moet je het in 1 keer goed doen.
Als je deze maand 100 euro uitgeeft aan geheugen, en volgende maand aan je moederbord, daarna je CPU en daarna een VGA, dan is bij wijze van je geheugen weer oud en te langzaam of te min voor nieuwe games.
Als je alleen BF2 speelt, zou ik een 2ehands systeem voor 400 euro op de kop tikken met redelijke tot goede specs.
Als je de nieuwste games wilt spelen, moet je bijna elke 6 maanden een upgrade van zo'n 400 euro uitvoeren, ik heb dit vroeger ook gedaan en dat is echt niet handig.
Pagina: 1