Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zoek onbekend onderdeel

Pagina: 1
Acties:

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 12:05

bakkerl

Let there be light.

Topicstarter
Ik ben op zoek naar het volgende onderdeel. Ik weet dat het gebruikt wordt om het aantal A te meten.
image: http://lannerd.nl/tmp/f.jpg (828x730 px 117Kb)

Het is een spoel met een draad (geel) er doorheen. Verder weet ik dus weinig van dit onderdeel af. Ik zoek de specs en waar deze eventueel te krijgen is.
Kan iemand mij helpen met deze info?

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

bakkerl schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 16:18:
Het is een spoel met een draad (geel) er doorheen.
Zo te zien is het een stroomtransformator van SEL. Gezien de branche waar SEL in zit zal het lastig worden dat ding als los component te krijgen.

Welk probleem probeer je op te lossen?

I don't like facts. They have a liberal bias.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Dat ziet er een flinke onstoringsspoel uit, waar gewoon een draad door is gestoken. Veel kans dat je het niet als stroommeettransformator op zich kan kopen (tenzij voor een veel te hoge prijs bij de fabrikant van het apparaat waarin het zit).
Aangezien je verder niets verklapt, maak je het onmogelijk om je verder te helpen,

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 12:05

bakkerl

Let there be light.

Topicstarter
Het is een onderdeel wat in een APC7920 zit. Van de aangesloten 220v draden gaat er 1 door dit onderdeel heen. Dit wordt uiteindelijk dus gebruikt om het aantal A te meten wat er gebruikt wordt.
Het zal een zelfde sooft constructie zijn als een ampere tang.

Wat ik uiteindelijk wil is zelf is zelf het aantal A meten en deze per usb of ethernet kunnen uitlezen, maar dan voor 1 aansluiting en niet per 8 (welke ook nog aan te sturen zijn)

[ Voor 9% gewijzigd door bakkerl op 31-10-2007 23:55 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

bakkerl schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 23:52:
Wat ik uiteindelijk wil is zelf is zelf het aantal A meten en deze per usb of ethernet kunnen uitlezen, maar dan voor 1 aansluiting en niet per 8 (welke ook nog aan te sturen zijn)
Dat kan, maar je gaat waarschijnlijk niet onder de prijs van een complete APC komen. Je moet er namelijk nogal wat geld, tijd en moeite insteken, en de 500 euro voor een APC is een knap lage prijs.

Op het moment dat jij je eerste microcontroller developer kit bestelt hebt ben je al 250 euro armer. Dan moet je nog een stel A/D-converters regelen, je moet een stevig stuk wiskunde uit de kast halen om van 'kale' stroom naar opgenomen vermogen te komen en je bent weken bezig met lullige zaken als printjes laten etsen (voor 100 euro per print..).

In principe is een van deze wat je zoekt: http://www1.nl2.conrad.co...=1105110&zhmmh_area_kz=8B

I don't like facts. They have a liberal bias.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Flinke onstoringsspoel nemen, een van de 2 fasedraden waardoor je de stroom wil meten door die spoel steken, en meten wat eruit komt als je stroom trekt (neem een flinke ohmse weerstand, dan kan je gewoon kijken naar een sinusje, oscilloscoop laten triggeren op line). Als het signaal niet groot genoeg is, de draad een (paar) keer rond die onstoringsspoel draaien.
Het signaaltje netjes gelijkrichten en afvlakken (opamp als ideale diode lijkt me aan te raden, om de verliezen te beperken) en inlezen met een A/D.

Voor de programmering: ga er van uit dat de spanning een nette sinus is, en hou geen rekening met amplitudevariaties, maakt het allemaal flink eenvoudiger zonder enorm veel nauwkeurigheid weg te gooien.

Je kan natuurlijk ook eens rondkijken naar een "echte" stroommeetklem, op ebay vind je er wel die betaalbaar zijn, dat voorkomt dat je moet gaan calibreren.

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 01-11-2007 10:55 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1