Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stroom piek opvangen (werkt dit)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.117 views sinds 30-01-2008

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-11 14:13

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
In het topic: Opstart vertraging van HD groep's (zou dit werken)

En gevraagt of dit een optie zou zijn

Afbeeldingslocatie: http://img526.imageshack.us/img526/5082/schemar2ip8.jpg

Een kleine stroom adapter om C1 op te laden en geladen te houden als de PSU uit staat.
Ik weet niet of R1 wel nodig is maar "ik" denk het wel.

En als het zou werken, dan heb ik nog een paar vragen.
1. Hoe groot/welk type moet C1 zijn om 50A? bij 12V voor 5 sec te kunnen leveren.
2. En wat voor een weerstand moet R1 ongeveer zijn (Ω/W) als hij nodig is.
3. Hoeveel mW moet de stroom adapter kunnen leveren om C1 op te laden in laten we zeggen 15min
Misschien is een klein print travotje met een diode brug genoeg?

Het antword was....
naftebakje schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 10:22:
@player-X: leuk bedacht maar, hoe moet ik het zeggen, onmogelijk in de praktijk goed uit te voeren (al wat je doet is de PSU even in verwarring brengen, je zal geen invloed hebben op het al dan niet opstarten).
Maar volgens mij zou dit wel moeten werken.

Het probleem van om C1 te laden via de PSU is dat hij al stroom verbruikt die je ook al nodig hebt voor het opstarten (lees eerste draadje)
Van daar de vertraging voor het op-spinnen van de HD's en zo dat C1 de tijd had om op te laden.

Maar dat is niet meer nodig als C1 al vol is en kan dan meteen word ingeschakeld want hij word dan neutraal in de 12V lijn geplaatst en kan hij direct de start piek van de HD spinup opvangen en de PSU helpen binnen spec te blijven zo dat hij niet tript

Kan geen fout vinden in mijn gedachte gang, maar ik ben dan ook geen elektronika man 8)
Ik dacht namelijk dat condensators er voor waaren om spanings pieken op te vangen

Orgineele plan:
Afbeeldingslocatie: http://img151.imageshack.us/img151/8224/harddiskstartupvertragizi7.jpg
HD schakeling
Afbeeldingslocatie: http://got.sa007.nl/Inschakeldelay_2.png
Schakel vertraging

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Verwijderd

player-x schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 14:57:
1. Hoe groot/welk type moet C1 zijn om 50A? bij 12V voor 5 sec te kunnen leveren.
Onmogelijk. Je laadt C1 toch op met 12V (als ik het goed begrijp). Deze zal dus onmiddelijk bij het ontladen zakken in spanning, hoe groot je hem ook kiest.
Dus in tegenstelling tot een batterij waarbij de spanning (min of meer constant blijft) gaat bij een condensator de spanning zakken.

Eventueel het volgende zou mogelijk zijn: met step-up convertor van 12V bv 24V maken. Een dikke condensator opladen tot 24V. Vervolgens met een step-down convertor terug van 24V een stabiele, niet dalende 12V maken. Bij het leveren van stroom (door de step-down convertor) zal de condensator ontladen van 24V tot iets boven de 12V. Tot op dat punt zal de step-down convertor goed werken. Echter vanaf dat moment wordt de spanning te laag en moet alles opgespinned zijn.

Nu is dit wel een zeer omslachtige werkwijze, en je moet dan al industriele condensatoren gaan gebruiken om voldoende energie op te slaan om gedurende 5sec 50A bij 12V te kunnen leveren.
50A * 12V * 5s = 3000 Joule.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2007 15:12 ]

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-11 14:13

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 15:03:
Onmogelijk. Je laadt C1 toch op met 12V (als ik het goed begrijp). Deze zal dus onmiddelijk bij het ontladen zakken in spanning, hoe groot je hem ook kiest.
Dus in tegenstelling tot een batterij waarbij de spanning (min of meer constant blijft) gaat bij een condensator de spanning zakken.
Is het gebruik van een (lood)accu dan een mogenlijkhijd

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Ik zie niet in waarom dit niet gewoon verder kan blijven lopen in het originele topic.
Om op al je verder vragen hierover beter te kunnen beantwoorden, raad ik je aan daar nog eens duidelijk te stellen of je een oplossing te maken die meer kost dan een zwaardere voeding (inclusief meerverbruik), want die richting ga je uit als je loodaccu's en dergelijke wil gaan aanslepen. Opslag van energie is en blijft moeilijk, duur, en energieverspillend.
Slotje dus.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Dit topic is gesloten.