In het topic: Opstart vertraging van HD groep's (zou dit werken)
En gevraagt of dit een optie zou zijn

Een kleine stroom adapter om C1 op te laden en geladen te houden als de PSU uit staat.
Ik weet niet of R1 wel nodig is maar "ik" denk het wel.
En als het zou werken, dan heb ik nog een paar vragen.
1. Hoe groot/welk type moet C1 zijn om 50A? bij 12V voor 5 sec te kunnen leveren.
2. En wat voor een weerstand moet R1 ongeveer zijn (Ω/W) als hij nodig is.
3. Hoeveel mW moet de stroom adapter kunnen leveren om C1 op te laden in laten we zeggen 15min
Misschien is een klein print travotje met een diode brug genoeg?
Het antword was....
Het probleem van om C1 te laden via de PSU is dat hij al stroom verbruikt die je ook al nodig hebt voor het opstarten (lees eerste draadje)
Van daar de vertraging voor het op-spinnen van de HD's en zo dat C1 de tijd had om op te laden.
Maar dat is niet meer nodig als C1 al vol is en kan dan meteen word ingeschakeld want hij word dan neutraal in de 12V lijn geplaatst en kan hij direct de start piek van de HD spinup opvangen en de PSU helpen binnen spec te blijven zo dat hij niet tript
Kan geen fout vinden in mijn gedachte gang, maar ik ben dan ook geen elektronika man
Ik dacht namelijk dat condensators er voor waaren om spanings pieken op te vangen
Orgineele plan:

HD schakeling

Schakel vertraging
En gevraagt of dit een optie zou zijn

Een kleine stroom adapter om C1 op te laden en geladen te houden als de PSU uit staat.
Ik weet niet of R1 wel nodig is maar "ik" denk het wel.
En als het zou werken, dan heb ik nog een paar vragen.
1. Hoe groot/welk type moet C1 zijn om 50A? bij 12V voor 5 sec te kunnen leveren.
2. En wat voor een weerstand moet R1 ongeveer zijn (Ω/W) als hij nodig is.
3. Hoeveel mW moet de stroom adapter kunnen leveren om C1 op te laden in laten we zeggen 15min
Misschien is een klein print travotje met een diode brug genoeg?
Het antword was....
Maar volgens mij zou dit wel moeten werken.naftebakje schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 10:22:
@player-X: leuk bedacht maar, hoe moet ik het zeggen, onmogelijk in de praktijk goed uit te voeren (al wat je doet is de PSU even in verwarring brengen, je zal geen invloed hebben op het al dan niet opstarten).
Het probleem van om C1 te laden via de PSU is dat hij al stroom verbruikt die je ook al nodig hebt voor het opstarten (lees eerste draadje)
Van daar de vertraging voor het op-spinnen van de HD's en zo dat C1 de tijd had om op te laden.
Maar dat is niet meer nodig als C1 al vol is en kan dan meteen word ingeschakeld want hij word dan neutraal in de 12V lijn geplaatst en kan hij direct de start piek van de HD spinup opvangen en de PSU helpen binnen spec te blijven zo dat hij niet tript
Kan geen fout vinden in mijn gedachte gang, maar ik ben dan ook geen elektronika man
Ik dacht namelijk dat condensators er voor waaren om spanings pieken op te vangen
Orgineele plan:

HD schakeling

Schakel vertraging
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?