Nieuw met OS X

Pagina: 1
Acties:
  • 743 views sinds 30-01-2008

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Hi,

Ik heb enkele dagen geleden een iMac aangeschaft en gebruik nu dus ook OS X (Tiger). Het bevalt me erg goed moet ik zeggen.

Maar ik heb wel enkele vraagjes;

1)
Hoe kan ik een window naar volledige grootte brengen, dus schermvullend. In Windows deed ik dit door gewoon 'Maximaliseren' te klikken (rechtsboven, tussen X en _). In OS X is er wel zo'n plusje, maar dan wordt er alleen van weergave gewijzigd (compacte modus, mini-player enz.)

2)
Is er een stukje software die m'n iMac 's ochtends aangooit (uit de sleep) waarbij ik per dag kan kiezen op welk tijdstip hij aangaat (zoals je bij een wekken op een mobiele-telefoon vaak ook tijden per dag in kan stellen)?
Of zelfs een wekker programma die meteen een gekozen somg speelt?

3)
Hier heb ik zelf nog niet zo goed naar gezocht, maar hoe de-installeer ik programma's? Is het slepen van het icoon uit de 'Applicaties' map naar de prullenmand genoeg??

Groeten,
Maurits

Verwijderd

1) Ik denk dat het maximaliseren aan het programma zelf ligt, bij de meeste programma's werkt het wel gewoon.

2) Geen idee, ws iemand anders wel, of probeer het in het "onmisbare tools en software" topic.

3) Ja, dat kan gewoon door te slepen. Of met het programma AppDelete, die zoekt ook de rest van je systeem af naar geassocieerde bestanden, mocht dat voorkomen.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Galloi :) Welkom in de wondere wereld van Apple en co ;)
3)
Hier heb ik zelf nog niet zo goed naar gezocht, maar hoe de-installeer ik programma's? Is het slepen van het icoon uit de 'Applicaties' map naar de prullenmand genoeg??

Groeten,
Maurits
In principe is wel. Uitzonderingen zijn sommige programma's die met een installer komen (komen dan logischerwijs ook met een uninstaller). Daarnaast wil je af en toe wel even door je ~/Library heengaan om te checken of er geen zooi blijft hangen....

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Siparti
  • Laatst online: 29-12-2022
Oke, das dan duidelijk.
Bij 3 ging het inderdaad omgeassocieerde bestanden, niet om één los applicatie dingetje.

Nu 1 en 2 nog ;)
Maar over 1, veel programma's gaan niet geheel schermvullend (op m'n 20") als ik dat maximaliseren doe.
Heb eigenlijk nog geen enkel programma gehad die dat wel deed :$

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02 12:36

Zoefff

❤ 

Siparti schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 14:50:
1)
Hoe kan ik een window naar volledige grootte brengen, dus schermvullend. In Windows deed ik dit door gewoon 'Maximaliseren' te klikken (rechtsboven, tussen X en _). In OS X is er wel zo'n plusje, maar dan wordt er alleen van weergave gewijzigd (compacte modus, mini-player enz.)
Dat plusje is in sommige applicaties een mogelijkheid om de applicatie beeldvullend te krijgen, in andere applicaties wordt er inderdaad van weergave gewijzigd. Een "maximaliseer" functie zoals je deze uit windows kent bestaat niet.
2)
Is er een stukje software die m'n iMac 's ochtends aangooit (uit de sleep) waarbij ik per dag kan kiezen op welk tijdstip hij aangaat (zoals je bij een wekken op een mobiele-telefoon vaak ook tijden per dag in kan stellen)?
Wakeup en sleep functionaliteit zit standaard in Mac OS X. System preferences -> Energy Saver -> Schedule. Een programma dat direct een nummer afspeelt zal je waarschijnlijk los moeten zoeken, maar daar is vast wel wat op te googlen.
3)
Yup, over het algemeen is dat genoeg. Het kan zijn dat een applicatie nog wat data in je user map achter laat (/users/accountnaam/Library), dat kan je eventueel ook nog verwijderen.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26
Of je gebruikt AppZapper om je app voledig te wissen..

|>

• Eswip
  • Laatst online: 23-06-2024
In OSX zorgt groen voor optimaliseren, niet maximaliseren.. Hij maakt het scherm zo groot als nodig is, zodat je geen scrollbalken hebt. Je bent vanuit windows dit niet gewend, maar het is eigenlijk heel logisch. Waarom zou je met zo'n groot scherm je hele scherm vullen met een website? Die zal toch maar maixmaal 1024px breed zijn..

Mijn advies is, leer er gewoon aan te wennen en probeer het OS zo te gebruiken als het bedoelt is. Dan heb je er het meest profijt van.

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02 09:13
Is er trouwens een tegenhanger van de windowstoets + e om een explorer venster te openen? Want appeltje + n geeft alleen een nieuw venster als de finder is geselecteerd.

Hello fellow humans

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Nummer drie wordt al beantwoord in onze Mac OS X FAQ, de andere twee vragen nog niet. Misschien leuk die straks eens toe te voegen :)

[ Voor 4% gewijzigd door dawuss op 31-10-2007 15:12 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:51

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

1)
Toen ik vorig jaar September overtapte op Apple moest ik daar even aan wennen. Maar nu vind het het handig dat het scherm het formaat aanneemt wat nodig is (dmv groene knop).

Sommige programma's kunnen wel fullscreen, maar dat is omdat het ook daadwerkelijk functionaliteit biedt.

Wen er aan zou ik zeggen en je wilt niet anders.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:43

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Aurora

Gebruik het zelf niet, maar volgens mij is dit programma precies wat je zoekt :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

Fullscreen schermen zijn in de meeste gevallen volledig zinloos. Het is echt typisch windows gedrag om een internet explorer venster 1920 pixels breed te maken terwijl de breedste webpagina's niet verder komen dan gemiddeld 1024pixels. Zoals Bigg Balls hierboven al zegt moet je er gewoon aan wennen. Je kan zowieso met behulp van exposé ook een stuk beter multitasken als je, je vensters op nuttige grote houdt.

Verwijderd

MST_Morpheus schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 16:30:
Aurora

Gebruik het zelf niet, maar volgens mij is dit programma precies wat je zoekt :)
Heb ik idd een tijdje gebruikt. Alleen jammer dat ik het toen niet voor elkaar kreeg om het te gebruiken zodra mijn MBP dichtgeklapt zat.

Verwijderd

1)
Ik vind het persoonlijk prettiger werken met schermvullende vensters. Ik word ander te veel afgeleid door de vensters achter het hoofdvenster of mn bureaublad. :/

Ik vergroot gewoon het venster in de rechter onderhoek met mn muis tot volledig scherm. En de volgende keren dat ik het programma open is het ook schermvullend.

• Afdak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
En opstarten met een muziekje:
Gooi een mp3 o.i.d. in de inlogitems en violà...

• Type-R
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 15:39

Type-R

One Minute Shakin

2) ik gebruik al jaren een simpele widget die gebruikt maakt van een iTunes playlist:

Alarm Clock

Afbeeldingslocatie: http://img62.imageshack.us/img62/3892/picture1hy1.png

• borstel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-01 14:53
Hi,

Ik heb enkele dagen geleden een iMac aangeschaft en gebruik nu dus ook OS X (Tiger). Het bevalt me erg goed moet ik zeggen.

Maar ik heb wel enkele vraagjes;

2)
Voor 2 heb ik een pracht programma voor je. Awaken, gebruik het zelf ook. Je kan per dag een wekker instellen, met een song of een van de standaard wekker geluiden (die worden ook als backup gebruikt wanneer de song niet werkt). Ook kun je je iMac gewoon sleepen, want dat programma maakt ook je iMac wakker wanneer de wekker af moet gaan.

• Mayonaise
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-02 02:25
1)
Zoals er twee keer is gezegd, je moet er aan wennen. Mijn ouders hadden hier ook problemen maar nu gaat het al beter. En trouwens als je exposé gebruikt is het veel handiger om je venstergroottes klein te houden, dan kan je altijd zien wat er in de achtergrond gebeurd en kan je altijd makkelijk omwissellen van programma's.

• Ninety
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-10-2022
Om niet een nieuw topic te openen maar wel nieuw bent en vraagje heb over OS X :D

Vandaag nieuw met iMac en al wat progjes gedownload Firefox, Azareus msn for mac, deze gedownload en komen dan op je desktop.

Maar heb deze bij progamma's toegevoegd bij progamma's, en verwijderd op me desktop maar vreemd genoeg als ik firefox open of Azareus komt erweer een venstertje op me desktop, terwijl bij msn for mac niet is. terwijl ik dezelfde mapjes bij progamma's heb gegooid. :?

En nog ander klein vraagje over iTunes waar ik niets kan vinden bij help functie. Ik heb al me muziek op een externe schijf en op me pc had ik het zo voor elkaar gekregen dat iTunes het vanuit me hardeschijf het leest, maar nu word het automatisch in de iTunes Bibliotheek gezet. Terwijl ik dat juist niet wil...
Voor de rest een prachtapperaat en zal snel eens paar foto's online gooien. :)

• Eswip
  • Laatst online: 23-06-2024
Ninety schreef op donderdag 01 november 2007 @ 17:25:
Om niet een nieuw topic te openen maar wel nieuw bent en vraagje heb over OS X :D

Vandaag nieuw met iMac en al wat progjes gedownload Firefox, Azareus msn for mac, deze gedownload en komen dan op je desktop.

Maar heb deze bij progamma's toegevoegd bij progamma's, en verwijderd op me desktop maar vreemd genoeg als ik firefox open of Azareus komt erweer een venstertje op me desktop, terwijl bij msn for mac niet is. terwijl ik dezelfde mapjes bij progamma's heb gegooid. :?

En nog ander klein vraagje over iTunes waar ik niets kan vinden bij help functie. Ik heb al me muziek op een externe schijf en op me pc had ik het zo voor elkaar gekregen dat iTunes het vanuit me hardeschijf het leest, maar nu word het automatisch in de iTunes Bibliotheek gezet. Terwijl ik dat juist niet wil...
Ten eerste zou ik je adviseren om firefox er weer af te gooien omdat het tergend traag is.. :P

En verder, je hebt wss de .dmg in je Applications map gezet, dit is alleen de installer. Je moet je .dmg mounten en dan het firefox icoon naar je Applications map slepen..

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:43

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ninety schreef op donderdag 01 november 2007 @ 17:25:

iTunes staat standaard ingesteld dat bestanden automatisch naar de Mac's harde schijf worden gekopieerd. Een en ander kan je instellen door iTunes -> Voorkeuren -> Geavanceerd -> Tabblad Algemeen te selecteren :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Ninety
Aah heel erg bedankt, ben nu maar even macmiep helemaal aan het besturderen, om niet al te lastig te zijn met vragen stellen. Maar het blijft toch wennen de overstap.

Toch nog 1 vraagje heb al op gegoolge'd en op wikipedia gekeken maar heb mischien de pech dat ik het niet kan vinden. Heb wat bestanden in de prullenbak gegooid die op me externe schijf stonden waar ik niks mee kan. Maar deze progamma's zijn 'beveiligd' dus kan de prullenbak ze niet weggooien behalve als ik de Option knop ingedrukt houd, maar ik kom ermaar niet achter waar die knop zit.

Verwijderd

Ninety schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 09:19:
Maar deze progamma's zijn 'beveiligd' dus kan de prullenbak ze niet weggooien behalve als ik de Option knop ingedrukt houd, maar ik kom ermaar niet achter waar die knop zit.
Dat is de officiële naam van de "appeltje" toets; meteen links en rechts van je spatiebalk :)

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 09:55:
[...]

Dat is de officiële naam van de "appeltje" toets; meteen links en rechts van je spatiebalk :)
Huh nee toch, de Option toets is de Alt toets. Appletje is cmd.

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
FerdiV schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 10:00:
[...]

Huh nee toch, de Option toets is de Alt toets. Appletje is cmd.
En daarom laten ze nu dat appeltje weg van de command-toets. Wel raar dat er 'alt' staat op de option toets. Dat zijn dus de nadelen van de eigenzinnigheid van Apple..

Verwijderd

Het automatisch aanpassen van het venstergrootte vind ik zelf enorm nutteloos. Daar waar de content van een venster bij mij constant veranderd zou ik constant de grootte van het venster aan moeten passen. Dan kan ik hem net zo goed direct groot slepen. Daarnaast werkt het niet optimaal, en moet ik vaak eerst mijn venster heel klein maken, waarna hij hem dan pas goed oppakt.

• VanWilder
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-04-2023

VanWilder

Dev @ Eurocontrol

2)
Dit kan ook gewoon met iCal, gewoon een nieuwe activiteit aanmaken en dan bij herinnering voor 'open een bestand' kiezen. Kies de music file die je wil afspelen en deze zal op het gekozen uur geopend worden in iTunes. Je kan ook een herhaling instellen zodat de 'wekker' elke dag afspeeld oid.

Good morning, and in case I don't see ya, good afternoon, good evening, and good night!

• Ninety
Het werkt niet, had die toetsen al geprobeerd maar toch gaat het niet weg, mischien doe ik wat verkeerd..

Mijn handeling:
Ik ga naar prullenbak houd de knop cmd of alt (beide afzonderlijk geprobeerd)
druk op 'Leeg'
krijg dan het venster: 'De prullenmand kan niet worden leegemaakt omdat 'Adobe DNG converter' beveiligd is. Om alles te verwijderen uit de prullenmand, inclusief beveiligde onderdelen, houd u Option ingedrukt terwijl u 'Leeg prullenmand' kiest.
Hierbij heb ik optie 'stop' of 'Ga Door', als ik op Ga Door druk gebeurd erniks kan wel 100x klikken en als ik op stop druk staat het nog steeds in me prullenbak.

Verwijderd

Ninety schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 10:19:
Het werkt niet, had die toetsen al geprobeerd maar toch gaat het niet weg, mischien doe ik wat verkeerd..

Mijn handeling:
Ik ga naar prullenbak houd de knop cmd of alt (beide afzonderlijk geprobeerd)
druk op 'Leeg'
krijg dan het venster: 'De prullenmand kan niet worden leegemaakt omdat 'Adobe DNG converter' beveiligd is. Om alles te verwijderen uit de prullenmand, inclusief beveiligde onderdelen, houd u Option ingedrukt terwijl u 'Leeg prullenmand' kiest.
Hierbij heb ik optie 'stop' of 'Ga Door', als ik op Ga Door druk gebeurd erniks kan wel 100x klikken en als ik op stop druk staat het nog steeds in me prullenbak.
Dan druk je op stop. Hou je Option ingedrukt, en klik je nogmaals op "Leeg prullenmand".

• Ninety
Geprobeerd maar het blijft staan :X

Als ik op stop druk gaat het venster weg waardoor ik de Prullenbak weer moet aanklikken en weer overnieuw begin als ik dat aanklik veranderd erniks. :|

Vind het beetje raar ik flikker wat bestanden van me externe schijf in de prullenbak maar krijg ze met geen mogelijkheid weg, ik kan ze erook niet uitknippen om deze bestanden anders op een windows computer we te gooien. :/

• Ninety
Omdat het niet lukt heb ik geprobeerd me externe harde schijf om te zetten met 'schijfhulpprogamma'

Ik wilde me schijf formateren die ntfs is en wil er MS-DOS schijf van maken (FAT32). ik weet hoe dat moet maar als ik op wis drukt om de formatie te starten, krijg ik een error:
wissen van schijf mislukt, het wissen van de schijf is mislukt met de fout: schijf kan niet worden gedeactiveerd ;(

Afbeeldingslocatie: http://img204.imageshack.us/img204/7978/afbeelding1cr8.th.png

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Sorry jongens, maar het is hier nog altijd geen beginnersweb. Een gerichte beginnersvraag, mits je zelf duidelijk al genoeg moeite hebt gedaan om het op te lossen, wil ik best door de vingers zien, maar dit is niet de bedoeling.

Dit topic gaat dan ook op slot.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.