Projectie scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 1.049 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:02
Ik heb de search al gebruikt.:)

Ik ben aan het overwegen tot aanschaf van een beamer. Maar nu weet ik niet wat voor scherm ik het beste kan halen. Ik wil alleen maar films er op kijken. liefst op zon 2 meter breed dus niet diagonaal De beamer word een acer ph530.
Het liefst wil ik een elechtrisch scherm. Waar moet ik rekening mee houden

• geldermalsen
Heeft niemand wat tips?

Verwijderd

Je moet rekeninghouden met projectieafstand. Op projector central staat een handige calculator, daarmee kan je kijken of het mogelijk is wat je in gedachten hebt. Voor de rest kan ik je weinig advies geven, alleen dat electrisch al net zoveel als je beamer heeft gekost zal gaan kosten ;).

• geldermalsen
Oke, Maar nergens een scherm en kan ik het beste een 16.9 scherm? beamer moet scherm moet 2 meter breed zijn.

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:34
inkoopacties,net staat een erg mooi scherm.
Ik heb ook een beamer, maar geen geld voor dat scherm, dus kijken we voorlopig nog op een ikea rolgordijn, gaat ook goed. Maar een echt scherm, zeker op inkoopacties.net, is zn geld dubbel en dwars waard.

en uiteraard een 16:9 scherm.

[ Voor 6% gewijzigd door Opperhoof op 01-11-2007 16:30 ]

Verwijderd

Beste,

Er zijn verschillende types van electrische schermen:
Inbouw in plafond, met extra opspanning of gewoon.
Als je het scherm wil inbouwen in het plafond, dan neem je best zo'n type, aangezien de koker waar het scherm in zit wat compacter is.
Wil je de langste levensduur en het meest effen doek, dan kan je voor een tensioned gaan, die is aan de zijkanten met een speciale draad nog eens opgespannen.
Gewoon betekent normale koker en scherm zonder extra opspanning.
Het is zeer belangrijk om een goed scherm te kiezen, aangezien dit voor de helft je beeldkwaliteit zal bepalen.
Kies een goed merk, want bij veel merken is het doek gewoon op de stang gekleefd, wat een ribbel veroorzaakt en daardoor snel horizontale strepen(plooien) zal geven in het beeld.
Verder is ook de reflectiegraad ( =gain) van belang, naargelang de kijkafstand, schermgrootte en gebruikte projector.

• geldermalsen
Hallo,

Weet u toevalig een goed scherm dan een 16.9 scherm ?

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:26
Ik heb een handmatig oprolbare beamax van de r-serie, in jouw maat is ie zo rond de 200 (180*100cm) tot 230 euro (213*122cm). Ben er erg tevreden over, alhoewel dit soort goedkopere schermen inderdaad wel lichtjes golft. Maar dat zie je eigenlijk alleen als je scrollende tekst hebt van rechts naar links (zoals bij de aftiteling van actualiteitenprogramma's als nova).

Ik heb destijds trouwens gewoon maar besteld, het is niet zo makkelijk om een plaats te vinden waar je uitgebreid allerlei schermen in dezelfde omstandigheden kan uitproberen.

[ Voor 19% gewijzigd door sewer op 01-11-2007 23:36 ]

Verwijderd

Een frame screen is een vast kader op de muur met een perfect vlak oppervlak en de langste levensduur qua behoud van dit effen oppervlak.
Beamax is een goede keuze.
Ook voor de manuele schermen, het is echter zo dat het eigen is aan het type scherm hoelang je het kan gebruiken alvorens slijtage ontstaat.
Er zijn inderdaad niet veel plaatsen, waar je veel kan bekijken, maar ze zijn soms dichter dan je zou denken ;)

• geldermalsen
Oke,

Dus ik zou eingelijk beter een manual scherm kunen nemen. En gewoon sportief zijn en uit me stoel komen om hem omlag te trekken dan een elektrisch scherm omdat die duurder zijn ?

• sewer
Eeuhm, die beslissing moet je toch echt zelf nemen. Elektrisch is natuurlijk fijner, maar bij beamax kosten de elektrische varianten van de twee schermen die ik genoemd heb over de 550 euro.

Wij kunnen natuurlijk niet voor jou beslissen of het extra gemak opweegt tegen de extra kosten. Maar aangezien je al voor een budgetbeamer gaat van zo'n 675 euro, lijkt het me onwaarschijnlijk dat je daar een scherm van 600 euro bij wilt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door sewer op 02-11-2007 10:01 ]

• Erik070
  • Laatst online: 18-02 15:22
Heb hier zelf een vrij goedkoop scherm van Proluxx. Mijn scherm is 193 bij 109 cm, koste 139 euro. Gebruik hem al een jaar, geeft naar mijn mening een goed beeld. Misschien dat schermen met extra speciale coatings beter zullen werken, maar die zijn dan gelijk ook een stuk duurder.

Als ik jou was zou ik voor een niet te duur scherm gaan, en niet electrisch (dit weegt niet op tegen de kosten). Je zal daar veel plezier van hebben en geen spijt dat je een vermogen hebt uitgegeven aan een scherm alleen.

• geldermalsen
Oke en weet u toevalig waar je die 193 x 109 scherm heb besteld en dit is als ik zo naar de afmetingen kijk 16.9? en is het beeld echt 193 of heb je ook een zwarte rand?

Verwijderd

Een electrisch scherm gaat langer mee dan een manueel.
Doordat het doek steeds perfect gelijkmatig op en af wordt gerold, blijft het doek langer effen.
Verder is het projectie oppervlak even belangrijk als de projector en moeten beiden op elkaar zijn afgestemd.
De manier waarop zo'n doek reflecteert, bepaalt:
kijkhoek
kleurweergave
contrast
scherpte
helderheid
en ga maar door.
Echt alles speelt een rol!
Bespaar dus zeker nooit op je scherm.
Zorg natuurlijk wel dat ze in verhouding staan tot elkaar.
Bij zo'n beamer kan je toch wel een paar honderd euro uitgeven aan het scherm en daar heb je al iets behoorlijks voor.

• Erik070
  • Laatst online: 18-02 15:22
Het deel dat wit is, is 193cm bij 109cm. Daar zit dan een zwarte rand omheen van ongeveer 5 cm.
Het hele scherm zelf (dus inclusief de zwarte randen) is 203 bij 153cm. Er zit dus ook nog een flinke zwarte rand aan de boven kant, dit is wel zo prettig want dan hangt het omhulsel zelf niet zo laag.

Heb dit scherm gekocht bij: http://www.beamerscherm.nl/index.html.

Moet er wel bij zeggen dat dit dus niet een super scherm is. Het is voor mij goed genoeg, maar heb dan ook nooit de kwaliteit kunnen ervaren van een duurder scherm.

Wat mij bij mijn scherm opviel is dat de witte coating een heel fijn patroon heeft, als je goed kijkt is dit soms zichtbaar. Denkt dat dit soort dingen bij duurdere schermen niet voorkomt (neem ik aan).

Als je in de buurt woont van die winkel zou je natuurlijk langs kunnen gaan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 20:05:
Een electrisch scherm gaat langer mee dan een manueel.
Doordat het doek steeds perfect gelijkmatig op en af wordt gerold, blijft het doek langer effen.
Maar ondertussen kan je wel 2 keer een nieuw manueel scherm kopen voordat je het prijs verschil eruit hebt :)

• geldermalsen
oke stel ik wil 200 a 300 uitgeven voor een scherm wat is dan een leuk scherm?

• sewer
Je zegt in je eerste post dat je de search hebt gebruikt, maar verder lijk je met de suggesties niets te doen en wil je helemaal bij het handje gehouden worden? Bijv. vragen of een een bepaalde afmeting alleen het witte gedeelte is of niet, of waar je proluxx kan kopen kan je dan zelf toch googlen :?

Ik snap best dat zo'n beamer kopen best wel spannend is de eerste keer, en dat je zeker wilt weten dat je een goede keus maakt. Maar je komt wel erg over dat je zelf geen zin hebt om iets uit te zoeken, je gaat ook totaal niet op suggesties in. We zitten nog wel steeds op een discussieforum, geen helpdesk ;)

Maar weer even ontopic, ik heb het in een post gehad over 2 beamax schermen die precies in jouw prijsklasse vallen (en waarbij hdmaster aangaf dat het een prima merk is). Heb je dat eens bekeken? Vond je het iets, en zo niet, waarom niet? Wat vind je dan van de andere suggesties zoals proluxx? Wat ben je voor de rest zelf nog tegengekomen?

[ Voor 3% gewijzigd door sewer op 04-11-2007 13:58 ]

Verwijderd

In die prijsklasse heb je een manueel scherm van Beamax.
Dit dien je zelf uit te rollen en het voordeel van het systeem bij Beamax, is de mogelijkheid om het uit te rollen tot waar je wil.
Zo kan je het kijkopp regelen.
Zichtmaat is 170x97. (of minder dan 97 als je het minder ver uit trekt)
Bij een film met 2 zwarte balken trek je het scherm minder ver uit.

Deze schermen worden via ups wereldwijd geleverd.
Je hoeft dus zelfs de deur niet uit.
Een telefoontje is voldoende ;)

Verwijderd

Ik ben nog op zoek naar een projectiescherm voor mijn beamer, en nu heb ik de keuze uit matwit, met een gainfactor van 1.1, of voor high contrast, met een gain van 2.2.

De beamer zelf heb ik al, dat is de Sanyo Z2000, met een contrast waarde van 15.000:1, en een lichtopbrengst van 1200 Lumen. De grootte van het scherm wordt zo rond de 100".

M'n kamer kan ik nagenoeg geheel verduisteren, en de beamer kan horizontaal gezien loodrecht op het doek staan, verticaal gezien hangt ie aan het plafond, zon 1 meter hoger dan het middelpunt van het doek, op een (nog te bepalen) projectie afstand van 3 a 5 meter. (dus die verticale hoek is nog enigszins te varieren)

Welke van de twee typen (matwit of high contrast doek) is dan aan te raden voor mijn geval?

Verwijderd

iemand?

• sewer
Haal je niet high contrast en high gain door elkaar?

High gain (gain >1.2 ofzo): nuttig voor beamers die geen sterke lamp hebben (bijv. 500 lumen), zodat je toch nog een helder beeld kan krijgen. De lichtdeeltjes die normaal gesproken naar de zijkant uitstralen worden nu meer naar het midden gestraald (je krijgt dan een 'viewing cone'). Nadeel is dat alleen degenen die in het midden zitten het helderder zien, en dat het voor de mensen aan de zijkant het extra gedimd is. Ook kan je hotspotting krijgen als de lamp te fel is, en je zwartlevel wordt slechter (grijzer), dus slechter contrast.

Bij high contrast (meestal gainlevel<1, maar hoeft niet) gebruik je een grijs scherm. Hierdoor kun je je contrast verhogen, vooral als je de kamer niet goed verduisterd. Het donkerste zwart wat je kan krijgen, is het kleur scherm wat je ziet als de beamer uistaat. Als je niet goed verduisterd, dan is dit bij een grijs scherm dus een stuk donkerder dan bij wit, en kun je dus meer contrast krijgen (contrast is verhouding tussen zwart en wit).

Heb zelf geen ervaring met high contrast of high gain schermen, ik heb gewoon een matwit scherm en een beamer met 1100 lumen en 5500:1 contrast en een doek van 106". Ben er iig erg tevreden mee, vooral als ik het goed verduister heb ik zeker geen behoefte aan meer helderheid. Zet hem dan meestal in een mode waar die op 400-500 lumen zit.

[ Voor 6% gewijzigd door sewer op 06-02-2008 15:49 ]

Verwijderd

Dank je voor de info sewer. Ik neem aan dat ik dan ook wel voldoende heb aan een matwit scherm, zeker omdat mn contrast ratio al hoog is, en m'n lichtopbrengst ongeveer gelijk is aan die van jouw beamer.

• sewer
Ik zou zeggen van wel, maar heb geen ervaring met andere type schermen. Je zit met een matwit scherm imho altijd goed bij moderne beamers, maar het heeft natuurlijk altijd te voorkeur om het te vergelijken in een winkel indien mogelijk.
Pagina: 1