Haal je niet high contrast en high gain door elkaar?
High gain (gain >1.2 ofzo): nuttig voor beamers die geen sterke lamp hebben (bijv. 500 lumen), zodat je toch nog een helder beeld kan krijgen. De lichtdeeltjes die normaal gesproken naar de zijkant uitstralen worden nu meer naar het midden gestraald (je krijgt dan een 'viewing cone'). Nadeel is dat alleen degenen die in het midden zitten het helderder zien, en dat het voor de mensen aan de zijkant het extra gedimd is. Ook kan je hotspotting krijgen als de lamp te fel is, en je zwartlevel wordt slechter (grijzer), dus slechter contrast.
Bij high contrast (meestal gainlevel<1, maar hoeft niet) gebruik je een grijs scherm. Hierdoor kun je je contrast verhogen, vooral als je de kamer niet goed verduisterd. Het donkerste zwart wat je kan krijgen, is het kleur scherm wat je ziet als de beamer uistaat. Als je niet goed verduisterd, dan is dit bij een grijs scherm dus een stuk donkerder dan bij wit, en kun je dus meer contrast krijgen (contrast is verhouding tussen zwart en wit).
Heb zelf geen ervaring met high contrast of high gain schermen, ik heb gewoon een matwit scherm en een beamer met 1100 lumen en 5500:1 contrast en een doek van 106". Ben er iig erg tevreden mee, vooral als ik het goed verduister heb ik zeker geen behoefte aan meer helderheid. Zet hem dan meestal in een mode waar die op 400-500 lumen zit.
[
Voor 6% gewijzigd door
sewer op 06-02-2008 15:49
]