[VISTA] vraag over geheugen

Pagina: 1
Acties:

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:22
Ik gebruik Vista Ultimate NL (32 bit), op een Intel Core 2 duo E6600 op een Asus P5B deluxe moederbord. Het geheugen wat ik gebruik is PC5300 Kingston valueram, 2 reepjes van 1 GB. Dit omdat het prijsverschil begin dit jaar met PC6400 geheugen aanzienlijk was.

Nu zijn inmiddels de geheugenprijzen lekker gedaald. Nu twijfel ik tussen de aanschaf van nog 2 van eerder genoemde reepjes, zodat ik in totaal 4 GB PC5300 geheugen heb. Of, het bij 2 GB houden maar dan het huidige geheugen vervangen door PC6400 van een snellere soort (lagere timings en zo), bijv OCZ of Corsair. Het geheugen loopt dan mooi synchroon met de bussnelheid van mijn moederbord (begreep ik elders al) en dat samen met het snellere geheugen an sich zou een betere performance moeten geven.

Wat adviseren jullie? 4 GB is wel lekker natuurlijk, maar ik ben ook benieuwd naar de snelheidswinst van sneller geheugen (enige inschatting op dat vlak wellicht?). Ik ben geen overclocker, dus daar moet je niet vanuit gaan.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Je weet dat je met 32bit vast zit aan max iets van 3.5GB?

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

4 GB is lekker, kan ik je uit ervaring vertellen.

Die snelheid maakt niet uit. Je kunt een PC6400 reepje prima op 5300 laten lopen. Wel een beetje opletten met latency's, als je 4-4-4-12 mixed met 5-5-5-15, houdt je PC5300 geheugen over wat loopt op 5-5-5-12.

Zie ook de RAM FAQ

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Rainmaker schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 14:07:
4 GB is lekker, kan ik je uit ervaring vertellen.
Ah want jij doet exact hetzelfde met je pc als de TS? Wat doe jij eigenlijk precies met je pc? En wat doet de TS met zijn pc? Allemaal vragen die niet beantwoord zijn en waardoor je er dus niks over kunt zeggen :z

• BeQuietAndDrive
True, ik speel games (vooral racegames zoals RACE07 en GTR2) en dan vooral online. Daarnaast wat photoshopwerk (daar ben ik niet goed in, maar als ik terug kom van een evenement is het wel lekker als Adobe Bridge niet al teveel moeite heeft met die 800 foto's).

Eigenlijk kom ik niet direct snelheid te kort nu, maar ben vooral benieuwd naar de mogelijkheden: geheugen is flink goedkoper nu, en dus kijk ik of het zinvol is te investeren, en in wat dan precies. Voorbeeld het geheugen wat ik nu heb kostte begin dit jaar 135 euro, nu 48.

[ Voor 3% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 31-10-2007 14:41 ]

• BeQuietAndDrive
iemand enig idee wat de te verwachten performance winst is in terms of pure speed wanneer ik het PC5300 geheugen vervang voor PC6400 geheugen? PC6400 schijnt beter aan te sluiten op de bussnelheid van mijn moederbord, maar ik heb geen idee waar ik precies aan moet denken.

Pagina: 1