Toon posts:

[Vista/Xp] Multiboot inrichten, hoe?*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.340 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn systeem bestaat uit drie Harddisks.
Twee ervan zijn van het type Sata 1 en de derde is Sata 2.
De grote van de schijven is 120 en 200 GB (sata1)
Sata 2 schijf is 400 GB groot.
Nu wil ik met muitiboot werken WindowsXP pro 32 bit en Vista home premium 64 bit.
Ik ben al weken bezig om dit voor elkaar te krijgen zonder resultaat.
Als ik Windows XP wil opstarten krijg ik de melding NTLDR missing.
Weet iemand hier een oplossing voor?
WindowsXP is geinstallerd op de sata 1 schijf van 200 GB en Vista op de sata schijf van 400GB

met groeten

Piet

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dit is een situatie waarin je niet eerst het oude, maar eerst het nieuwe OS moet gaan installeren.
Hier kan je meer uitleg vinden:
http://www.vistabits.nl/dualboot_vista_xp.htm

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:51
Er is ook een mogelijkheid eerst XP te hebben en Vista ernaast te installeren, maar dan zul je met behulp van Vistabootpro bijvoorbeeld, eerst je bootloader moeten herstellen, en daarna de benodigde bestanden zoals bijvoorbeeld je NTLDR en boot.ini terug moeten plaatsen op de XP schijf.

Verwijderd

Als je XP en Vista naast elkaar wilt draaien heb je grofweg 2 opties

1. XP en Vista zichtbaar voor elkaar installeren, zodat een van de twee niet op C geinstalleerd is. Het manco van deze oplossing is, buiten het feit dat het een van de OS'en niet op C draait, dat XP de restore points van Vista vernaggeld. De bootloader van Vista zal dan gebruikt moeten worden omdat die van XP geen Vista ondersteund. In dit geval is het dan aan te raden om eerst XP en dan pas Vista te installeren. Andersom kan wel, maar dan moet je gebruik maken van de restore en vistabootpro. Je krijgt (ongeacht de volgorde) problemen als je een van de beide OS'en gaat verwijderen omdat de boot bestanden op de eerste partitie van de eerste schijf wordt gezet.

2. Beide OS'en zien elkaar niet en zijn dus volledig onafhankelijk van elkaar. Om dit te bereiken heb je een boot manager nodig die ook de Vista bootloader ondersteund. Deze optie is de meest ideale maar tevens de meest moeilijke. Tevens geldt dat iedere windows op de eerste (=boot) schijf op de eerste zichtbare actieve partitie geinstalleerd moet worden. Vroeger had XP (en oudere windows versies) de bijkomende eis dat de boot onderdelen binnen de eerste 8 GB van de schijf moesten vallen omdat ie anders niet kan booten. Ik weet niet zeker of dat voor XP nog steeds geldig is. Vista heeft deze 8 GB grens in ieder geval niet.

Verwijderd

Ik heb van de week gewoon nog XP 64 op partitie C gezet. Alles geinstalleerd en daarna Vista 64 er naast gezet op D ( 1 schijf 2 partities).
Nergens problemen mee gehad.

Heb de vista installatie wel in windows zelf gestart. Dus gewoon cd setup runnen.
Daarna reboot ie en maakt ie de install af.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hoi :)

Ik verander je topictitel even naar een wat uitgebreider versie en zet er zoals hier gebruikelijk is de Windows versies even bij ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1