Optisch geluid aansluiten, pc -> stereo

Pagina: 1
Acties:
  • 1.852 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentinall
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-08-2023
Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over het optisch geluid aansluiten van mijn pc naar mijn stereo.
Voorheen werkte ik altijd met een normale geluidskabel (Tulp is dat volgens mij, wit / rood).
Via een verloopstekkertje aangesloten op de groene poort van mijn geluidskaart en op de stereo een rood / witte ingang gevonden. Op zich een prima geluidje.
Nu heb ik een mooie optische geluidskabel gekregen en daarbij zou de kwaliteit van het geluid beter zijn.

Mijn ervaring met geluidskabels aansluiten vanaf de PC naar stereo is dat het heel simpel werkt. Stekkertjes erin douwen, op de stereo even de juiste input selecteren en je hebt geluid.

Dus ik dacht dat dit met een optische geluidskabel hetzelfde werkt.
Ik heb de optische geluidskabel in de OPT out van mijn geluidskaart gedaan en op mijn stereo set in de OPT input van de stereo gestoken. Vervolgens heb ik alle kanalen geprobeerd maar ik krijg er geen geluid uit.
Mijn xbox360 heb ik via de tweede optische ingang aangesloten en dit is wel plug&play.

Mijn conclusie is dus dat ik ergens op mijn pc iets moet instellen, maar ik heb geen flauw idee wat.

Ik heb een Realtek on-board 7.1 ch HD audio device (op een abit AB9 Pro) en gebruik Vsita Ultimate
Ik heb een Harman KardOn stereo set (6 maanden oud) type weet ik nu niet uit mijn hoofd, kan ik wil opzoeken als dat belangrijk is. Op deze set heb ik 2 optische ingangen. 1 gebruik ik voor mijn xbox360 de ander wil ik voor mijn pc gebruiken

Heeft iemand een idee wat ik precies moet instellen om dit te laten werken?

Vast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-06 17:36
Je moet bij je apparaatbeheer even instellen dat je de digitale uitgang wilt gebruiken.

Configuratiescherm --> Hardware en geluiden --> Audioapparaten beheren, en dan de digitale (SPDIF) uitgang als standaard instellen. Vervolgens moet je ook nog even bij eigenschappen instellen wat hij allemaal door mag sturen naar je HK set (48KHz, 96KHz, Dolby Digital, DTS, enz.)