Volgorde geheugen plaatsen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.736 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jorrit126
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-02 19:12
Hallo,

Ik had gister een meningsverschil met een collega over of het belangrijk is wat de volgorde van geheugen grootte plaatsen is.
Ik was van mening dat je de grootste module beter in slot 1 kan stoppen omdat deze als eerst aangesproken wordt.

Is dit ook zo? Ik denk dat het zowieso uitmaakt of je sneller geheugen (bv pc6400) in het eerste slot doet en daarna pas bv pc3200 geheugen. Het zal geen seconde's tijd schelen maar is het merkbaar?

bvd

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:43

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Dat maakt helemaal niets uit.
Alleen ga je niet DDR2 (PC6400) met DDR1 (PC3200) kunnen mixen ;)

Rail Away!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het maakt niet uit of je eerst het PC6400 mem en daarna het PC3200 mem erin duwt, het draait immers toch allemaal op dezelfde snelheden, dus wat dat betreft maakt het echt totaal niet uit.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:20

M2M

medicijnman

ik denk dat wat deze jongen bedoelt is dat het soms op oude pc's met oude mobos wel werkt als de grootste module op positie 1 zit, en de rest er achteraan...

-_-

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12 00:27
Er is geen vaste volgorde voor dit soort zaken. Als de volgorde al iets uit maakt dan staat dat uitgelegd in de handleiding van je moederbord.

Voorbeelden van wanneer het bijvoorbeeld uitmaakt is als je 3 modules hebt, bijvoorbeeld 2x256+1x512. En zo zijn er nog legio andere mogelijkheden te verzinnen. De gouden regel blijft, check de handleiding van je moederbord.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

M2M schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 11:02:
ik denk dat wat deze jongen bedoelt is dat het soms op oude pc's met oude mobos wel werkt als de grootste module op positie 1 zit, en de rest er achteraan...
Dit heb ik werkelijk nog met geen 1 config meegemaakt, met wat voor bak ben jij dit dan tegengekomen (wat vind jij oud?).

• dion_b
  • Laatst online: 01:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit hangt volledig af van je geheugencontroller en je BIOS en hoe ze werken.

Het komt voor dat systemen alleen de SPD van de eerste module uitlezen, waardoor als je daar de snellere module invrot *en* alles op 'auto' zet het te snel gaat draaien voor de tragere, waardoor je vastlopers krijgt (of het helemaal niet gaat booten).

Bovendien is het bij dual-channel systemen zo dat je beste prestaties krijgt als je in beide kanalen dezelfde zaken hebt zitten. Dus als je 2x 512MB en 2x 1GB hebt, is het beter om in kanaal 1 1x 512MB en 1x 1GB te stoppen en idem in kanaal 2, dan 2x 512MB in de ene en 1x 1Gb in de andere.

Tenslotte is het zo dat als je een moederbord hebt met veel geheugenslots (3+ single channel of 6+ dual channel) de chipset soms niet met 3 stuks dual sided geheugen overweg kan, en bij gebruik van alledrie de sloten de DIMMs in slots 2 en 3 single sided moeten zijn, terwijl die in slot 1 dual sided mag zijn. Dit speelt nog meer bij chipsets die 6 banks aankunnen en 4 DIMM sloten hebben, dan moeten evt DS DIMMs in slots 1 en 2 geplugd worden en SS DIMMs in 3 en 4 (of 1, 2 en 3 DS en 4 leeg).

Let wel: single sided/double sided heeft *NIETS* te maken met waar de chips fysiek op de DIMMs zitten. Het gaat om hoeveel datalijnen een DIMM bevat. 64=SS 128=DS. Er zijn veel SS modules met chips aan beide kanten (16Mx4/32Mx4 chips, 16 stuks) en er zijn ook DS modules met chips aan slechts een kant (8Mx16/32Mx16, 8 stuks)

Oslik blyat! Oslik!

• jorrit126
thnx ik heb mn antwoord! hij mag dicht d:)b
Modbreak:No way :/

GoT is geen helpdesk, topics zijn dan ook niet "tickets" die gesloten worden als er een antwoord gegeven is. Topics die aan het beleid voldoen blijven gewoon open voor verdere discussie en zakken vanzelf weg als niemand daar behoefte aan heeft.

Dat is wel zo handig bij het zoeken - als je alleen op open topics zoekt sluit je alle baggertopics die niet conform policy zijn en dus op slot gingen uit :z

[ Voor 83% gewijzigd door dion_b op 31-10-2007 13:32 ]

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-12 14:52

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Ik heb altijd geleerd dat dit wel noodzakelijk was, om (zoals de ts aangeeft) je os eerst de 1ste bank aanspreekt. Volgens heeft dit te maken met swappen. Zoals Terw_Dan aangeeft, maakt het voor de leessnelheid net uit, want al je geheugen wordt in leessnelheid gelijk getrokken.

• Tmmbomb
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-12 17:24
Bij single channel moederborden staat in het manual van het mobo -als goed is- ook een tabel met welke geheugen combo's werken. Daarin staan bijvoorbeeld verschillende combo's qua geheugen grootte of single/double sided geheugen in ondersteunde combinaties verdeeld in de verschillende geheugen slots.

Verwijderd

Ik had 2x 512mb ddr400 geheugen in me pc zitten wat ik heb uitgebreid naar 4x 512mb ddr400 :) Personeel alternate raadde me niet aan 2x 1 gb erbij te nemen met het risico dat het niet gaat werken. Of niet gebruikt gaat worden bij de 2x 512 mb...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 17:01:
Ik had 2x 512mb ddr400 geheugen in me pc zitten wat ik heb uitgebreid naar 4x 512mb ddr400 :) Personeel alternate raadde me niet aan 2x 1 gb erbij te nemen met het risico dat het niet gaat werken. Of niet gebruikt gaat worden bij de 2x 512 mb...
Tja, dat is imho een beetje gelul in de ruimte als ze dat gezegd hebben zonder eerst in de manual te kijken.
Configs met 3GB zijn er genoeg. Tuurlijk heb je het risico dat het met 2x 1024 en 2x 512MB niet gaat werken, maar dat probleem is er ook met 4x 512MB.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:20

M2M

medicijnman

Terw_Dan schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 12:05:
[...]

Dit heb ik werkelijk nog met geen 1 config meegemaakt, met wat voor bak ben jij dit dan tegengekomen (wat vind jij oud?).
offtopic:
een goede oude Pentium 2 van voor het jaar 2000 :D, maar ik moet eerlijk toegeven dat het een vreemde situatie was. 1 van 256 en 2 van 128 mb' tjes, en het naamloos moederbord wilde het alleen happen als de 256 mb in slot 1 zat.

-_-

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mad Marty schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 10:50:
Dat maakt helemaal niets uit.
Alleen ga je niet DDR2 (PC6400) met DDR1 (PC3200) kunnen mixen ;)
offtopic:
Er bestaat weldegelijk DDR2 PC3200 hoor. Kijk maar eens op de Kingston website.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

M2M schreef op zondag 04 november 2007 @ 11:20:
[...]

offtopic:
een goede oude Pentium 2 van voor het jaar 2000 :D, maar ik moet eerlijk toegeven dat het een vreemde situatie was. 1 van 256 en 2 van 128 mb' tjes, en het naamloos moederbord wilde het alleen happen als de 256 mb in slot 1 zat.
Klinkt als typisch geval van een chipset (i440EX of ZX toevallig? :P ) die hooguit 4 banks aankon. Een mobofabrikant die flexibiliteit voorop zou hebben staan zou alledrie de slots zodanig aangesloten hebben dat ze elk 2 banks zouden kunnen slikken en dat het dus niet uitmaakt welke DIMM je waar steekt- maar dat zou duurder zijn (typisch iets wat je bij high-end LX/BX borden had). In plaats daarvan zou ik verwachten bij een 4-bank chipset met 3 DIMM sloten dat alleen de eerste twee DS geheugen aankonden en de derde SS.

Maar wat je ook kunt tegenkomen (en ik vermoed dat dat bij jou het geval was) is dat de eerste slot DS aankan en de tweede en derde alleen DS aankunnen als de andere van de twee leeg is. Dus als je drie sloten in gebruik hebt, kunnen 2 en 3 alleen SS aan.

Oslik blyat! Oslik!

• Ziasod
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-07 08:04
mijn dual core systeem heeft echter wel een specifieke volgorde.
gewoon de module die het meeste stroom verbuikt op slot 1 zetten.
'k de pc is bijna 2 jaar oud ondertussen :(

MSI Reminds You...
- Dual-channel DDR works ONLY in the 5 combinations listed in
the table shown in the previous page.
- Please select the identical memory modules to install on the dual
channel, and DO NOT install three memory modules on three
DIMMs, or it may cause some failure.
- Always insert the memory modules into the GREEN slots first, and
it is strongly recommended not to insert the memory modules into
the ORANGE slots while the GREEN slots are left empty.

- This mainboard DO NOT support the memory module installed
with more than 18 pieces of IC (integrated circuit).
- Due to the South Bridge resource deployment, the system density
will only be detected up to 3+GB (not full 4GB) when each DIMM is
installed with an 1GB memory module.

[ Voor 5% gewijzigd door Ziasod op 05-11-2007 23:48 ]

• jorrit126
jij verteld over de volgorde van slots..
Ik sprak over de volgorde van de grootte van de modules in de slots (wat een zin 8)7 )
Het geval was namelijk dat ik een pc133 sd-ram 128mb module verplaatste naar het 2e slot om in de eerste slot een pc133 256mb te stoppen..

hierna begaf de 128mb module het, waardoor mijn collega zei dat je beter niet van slot kan verwisselen als het altijd zo gewerkt heeft (omdat het anders stuk kan gaan) :?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

128mb is 1/8 bit. 256mb is 1/4 bit. Tenzij bij quantum computing ken ik geen manieren om een bit te splijten 8)7

Wees nauwkeurig en noem 128MB 128MB en niet 128mb...

Los daarvan, ik probeerde aan de hand van hoe sloten aangesloten zijn te beredeneren hoe de symptomen die M2M ervoer te verklaren. Aangezien de DIMMs hetzelfde blijven is dat ook de logische manier om dat te doen :z

En dat die DIMM kapot ging heeft niets te maken met de sloten, behalve als dat ding vol stof zat (dan werkt het ook niet :P ), dat heeft waarschijnlijk meer met ESD te maken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1