Silicon 3112 (Sweex) problemen onder XP (32bit)

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M@NIC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 11:29
Ik heb al een hele poos problemen met mijn raid kaartje (Sweex PU101 / Silicon image 3112 chip zit daar op) in combinatie met mijn hardeschijven (2X Samsung SP2004C).
Toen ik hem net had werkt het verder prima, maar binnen een onbepaalde tijd begonnen de problemen.
Wanneer er veel met de hardeschijven werd gedaan begon de machine langzaam te worden en op een gegeven moment reageerde hij zelfs niet meer en kreeg ik de volgende melding(en) in mijn windows log:
"The device, \Device\harddisk\blablabla, did not respond within the timeout period." Ik heb toen veel verschillende drivers geprobeert maar het probleem bleef zich voor doen.
Op dat moment was ik ook erg voorzichtig want er stond data op die ik eigenlijk niet kwijt wou!
Inmiddels had ik het kaartje + hardeschijven al overgezet naar een andere machine waar ik niet zoveel mee deed behalve downloaden, plotseling werkte alles nu goed!
Toen heb ik het een poos zo gehouden, want het werkte gewoon prima en maakt mij niet zoveel uit waar de hardeschijven in hingen en was van mening dat het waarschijnlijk een combinatie was van programma's + drivers die geinstalleer waren op de machine waar de problemen zich voor deden.
Sinds kort is die download machine de deur uit gegaan en zit alles weer in de machine die problemen gaf.
Ik had gedacht dat als ik er een schone Windows XP installatie erop zou zetten + dezelfde driver versie (1.0.0.5 uit 3/16/2005 ! ) als op die download machine dat het dan gewoon weer zou werken.
Maar helaas, nog steeds dezelfde problemen als eerst behalve dat ik nu een andere foutmeldingen in de beheerlog krijg.
Gelukkkig had ik in de tussen tijd eerst wel de data op een externe hardeschijf gezet zodat ik er nu meer mee kan prutsen.

Inmiddels heb ik geprobeert om de bios van het kaartje te updaten maar dat gaat blijkbaar niet op zo'n sweex bordje.
Ook heb ik de raid 0 array opnieuw aangemaakt en ook dat maakte geen verschil.
Beide hardeschijfen via de raid bios low-level geformateerd en daarna de array opnieuw aangemaakt.

Maar wat me nu gisteren is opgevallen is dat het schrijven naar de schijf gewoon prima gaat, zonder problemen.
Alleen het lezen is een probleem, vanaf dat moment beginnen de problemen weer.
Wat kan dit zijn? Mijn fantasie is wel een beetje op inmiddels...

PS. Misschien ook handig om te weten, in mijn andere machine zit een MSI KT6V moederbord met intergreerde VIA raid en daar hangen 2 maxtor schijven aan in RAID1.

Verwijderd

SiI-3112 is een slechte chip met veel probleemtopics over heel internet, moderne SiI-chips zijn wel oke. Overweeg het gebruik van software RAID en gebruik waar mogelijk de onboard controller (ook qua performance is dat het beste).

Van die fake RAID chipjes als Silicon Image en Promise moet je je niet teveel voorstellen, sommigen hebben zelfs datacorruption of crash bugs.

• M@NIC
Ik ben er idd ookal achter gekomen dat het niet een geweldige chip is, maar op de ene machine doet hij het prima en hier blijf ik maar problemen hebben.
Toch wel erg vreemd...

• M@NIC
Schopje! :)

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 20:54
tja, ik had een sweex met 3512 chipset met veel problemen.
Hierna een promise gekocht. Hierna ook wat problemen maar deze zijn inmiddels opgelost.

Ik heb daarom inmiddels weinig vertrouwen in deze sweex kaartjes (ondanks de standaard sillicon image chip). Wat je kan proberen is eens linux erop zetten en kijken wat die doet. Of het ding eens aansluiten op een andere pc.

Verwijderd

Heeft je moederbord geen onboard SATA? Die kun je het beste gebruiken.

• M@NIC
Verwijderd schreef op zondag 04 november 2007 @ 03:29:
Heeft je moederbord geen onboard SATA? Die kun je het beste gebruiken.
Heeft ie ook maar die zit al helemaal vol.
Vandaar een extra sata kaartje.

Verwijderd

M@NIC schreef op zondag 04 november 2007 @ 18:07:
[...]

Heeft ie ook maar die zit al helemaal vol.
Vandaar een extra sata kaartje.
Vol met wat? Eventuele opticals (DVD enzo) zou je dan op een add-on kaartje kunnen aansluiten maar houd je je schijven op je chipset controller. Let er wel op dat de controller ATAPI moet ondersteunen of het feest gaat niet door.

Hm even je mobo opgezocht, dit is nog een Athlon XP (Socket A) moederbord. Als ik jou was zou ik mn geld steken in een upgrade (goedkope dualcore proc, 2GB geheugen en een nieuw moederbord). Hardware prijzen zijn echt spotgoedkoop nu en anders geef je geld uit aan hardware die je niet wilt gebruiken als je een nieuwe computer hebt. Maargoed die afweging moet je zelf maken natuurlijk. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2007 01:04 ]

• M@NIC
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2007 @ 01:03:
[...]

Vol met wat? Eventuele opticals (DVD enzo) zou je dan op een add-on kaartje kunnen aansluiten maar houd je je schijven op je chipset controller. Let er wel op dat de controller ATAPI moet ondersteunen of het feest gaat niet door.
Vol met hardeschijven... naja slechts 2 kunnen erop. :(
Hm even je mobo opgezocht, dit is nog een Athlon XP (Socket A) moederbord. Als ik jou was zou ik mn geld steken in een upgrade (goedkope dualcore proc, 2GB geheugen en een nieuw moederbord). Hardware prijzen zijn echt spotgoedkoop nu en anders geef je geld uit aan hardware die je niet wilt gebruiken als je een nieuwe computer hebt. Maargoed die afweging moet je zelf maken natuurlijk. :)
Hij is inderdaad wel iets ouder maar doet prima wat hij moet doen (2800+ & 1GB).
Slechts een beetje downloaden en files sharen.
Mijn workstation (6000+, 2BG, 2x 7900GT) doet gewoon de rest.

Heb nu het volgende kaartje op 't oog:
http://www.eminent-online...hp?dt=1&ps=00902000&pg=29
Kan er alleen maar niet achter komen wat voor chip erop zit.

Verwijderd

Dat is een Silicon Image chip als ik het goed kan zien, type kan ik alleen niet lezen. :+

Probleem is wel dat de betere chips (SiI-3132) allemaal voor PCI-express zijn. PCI is echt een ouder tijdperk en alle chips daarvoor zijn dus ook al vrij gedateerd; oude voorraden. Kijk anders eens op V&A of Marktplaats of je niet 2e hands zo'n SATA PCI kaartje op de kop kunt tikken. Ik zou er zelf niet zoveel geld aan uitgeven. In de toekomst wil je het niet gebruiken lijkt me (voor een legacy-vrij systeem).

Als ik even reken: dualcore proc voor 50 euro, mobo met onboard video voor 50 euro en 2GB geheugen totaal 40,- dan ben je klaar voor EUR 140,-. Neem daarbij dat jouw Athlon XP pc idle behoorlijk wat meer energie slurpt dan een nieuw IGP (=onboard video) systeempje, ben je misschien binnen een jaar al goedkoper uit met een nieuw systeempje. Niet dat ik je wil pushen, maar wel om e.e.a. in juiste context te plaatsen. Dat gezegd, als je een SATA kaartje voor 10 euro kunt kopen via marktplaats ofzo, dan ben je natuurlijk ook gered voorlopig. :)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2007 08:54 ]

Pagina: 1