Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Centrifugale PC fans?

Pagina: 1
Acties:
  • 307 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05
zag laatst een hele mooie, bijna kubus qua afmetingen 80 mm fan, mag toch aannemen dat die flink wat lucht kan verplaatsen, maar ik vind hem niet meer terug. google al geprobeerd en ook op het forum hier is de laatste post over centrifugale fans uit 2001, waar alleen iets instaat over een 220 fan...
pricewatch weet het ook niet..
als iemand weet waar die centrifugale fans te halen zijn? ze zijn namelijk best handig soms :)

natuurlijk ook gewoon posten als je ervaring hebt met deze fans ofzo,
ik vind ze zelf geweldig (heb er ooit eentje gehad, een kleintje, maar die is door... eeh... modding activiteiten van mijn kant helaas overleden...)

Verwijderd

Ik denk dat je meer hits krijgt wanneer je zoekt op radiale fans dan op centrifugale fans ;)

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 16:24
Bedoel je niet gewoon een slakkenhuisventilator? Misschien krijg je dan zelfs nog meer hits.

http://www.bouwplastics.nl/catalog/main2.php?cPath=3_28

Daar kun je bij slakkenhuisventilatoren wel 'leuke' dingetjes krijgen met een airflow waar je pc bijna van omwaait. :P

Hier nog meer http://www.onlinegrowshop...ad1b2c8e716326c4a0dff8eee
En voor de rest kom je er met google wel uit denk ik. :P

Ik vraag me af wat je met zo'n ding wilt?

[ Voor 27% gewijzigd door Seers op 31-10-2007 10:41 ]

• AlexanderB
nee, ik zoek wel de kleintjes, dus niet de industriele formaten (en prijzen)

pricewatch kent ook niet het woord radiaal/radial

ikbenstil.nl heeft als plaatje bij diverse fans er een staan, maar de fan zelf verkopen ze niet...
http://www.ikbenstil.nl/F...1ca195ea4599f3af2af81fd2c

Verwijderd

Ik ben trouwens wel benieuwd waarom je zo hard naar die dingen op zoek bent. Ze verplaatsen relatief weinig lucht.

• AlexanderB
https://ssl.kundenserver....oduct_overview.shopscript

deze had ik er 2 van... maar zoek eigenlijk de 80x80x80 (grote) fan...

• AlexanderB
ze hebben hogere opvoerdruk, wil wat meer luchtdruk hebben voor een bijzonder koelexperiment, met een wat hogere luchtweerstand...

Verwijderd

Als je druk moet hebben heb je inderdaad radiale fans nodig. Voor een hoge airflow heb je er echter niets aan.

• AlexanderB
gevonden, Cooler Master Aero 7+ blower
:) bedankt voor het meedenken, via een duitse review kwam ik erachter hoe het ding heet...
geen shops meer die em verkopen...
andere optie is de thermaltake xblower, eens kijken of die er nog wel is....

[ Voor 34% gewijzigd door AlexanderB op 31-10-2007 14:55 ]

Verwijderd

Pricewatch is yout friend ;)

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-11 17:28
AlexanderB schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 14:40:
gevonden, Cooler Master Aero 7+ blower
:) bedankt voor het meedenken, via een duitse review kwam ik erachter hoe het ding heet...
geen shops meer die em verkopen...
andere optie is de thermaltake xblower, eens kijken of die er nog wel is....
misschien heb ik deze nog wel in m'n rommella liggen, maar pin mij er niet op vast. e-mail me anders even sanderthien[at]orange[.]nl

Verwijderd

AlexanderB schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 14:29:
ze hebben hogere opvoerdruk, wil wat meer luchtdruk hebben voor een bijzonder koelexperiment, met een wat hogere luchtweerstand...
Ik word nieuwsgierig... O-)

• AlexanderB
water verdampings koeling... industrieel koeltoren idee ;) maar wil niet de 'standaard' waterpijp (google: bong of uberbong) methose omdat ik die te lomp vind, dus kies ik voor een oppervlakte filler materiaal, en dat heeft net ff zoveel luchtweerstand dat een gewone pc fan vervelend gaat doen...

Verwijderd

Kan me herinneren dat iemand ooit als casemod zo'n dikke slakkenhuisventilator aan de zijkant van z'n case gemod had.

Als je zo'n voluit zet dan haal je wel lage temps geloof ik :P Maar extreem zal het niet worden, het blijft immers luchtkoeling ;)

• AlexanderB
bong kan sub-kamertemperatuur halen ;) en koelt ook je kamer af :/ heel raar...

• Xyzar_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09-2014
nou weet ik welw at een bong is, maar hoe wou je dat als koelsysteem toerpassen? hete lucht van je componenten door water laten bubbelen ofzo?

Verwijderd

Ooit gehoord van waterkoeling? En daarmee warmtewisselaars... Heel makkelijk hoor alleen het gekletter van lawaai is een beetje minder.

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Ik denk dat hij het water door een poreus materiaal wilt laten lopen en dan door dit materiaal lucht blazen, op deze manier heb je en een groter oppervlakte en minder gekletter.

High Powered Madness

• AlexanderB
laatste post is wat ik in gedachte had ja ;)

leip-o-matic weet wel wat een bong is :)

een bong werkt dus door het koelwater van je pc door een omhooggaande luchtstroom te laten regenen (met een douchekop) hierdoor heeft het water een enorm oppervlakte, waardoor het goed koeld (beter dan radiator), door de geforceerde verdamping kun je dus ook onder de kamertemp koelen)
maar die maakt dus een soort douche/kletterend water geluid zolang ie aan staat... (en ik heb ook geen zin in een stuk rioolbuis van 2 meter rechtop naast mn pc te hebben en mee te moeten slepen naar lan's... 8)7

en een poreus materiaal (spons of vliegengaas, ik ga voor dat laatste) heeft ook een enorm oppervlak zonder dat het water van grote hoogte in vrije val moet, dus spaar je ruimte, en doordat het niet in de laag water onderin klettert heb je ook niet dat watergeluid :) aleen enige nadeel is de hogere luchtweerstand, waarvoor ik dacht dat een centrifugaal fan wel eens goed kon helpen... O-)

[ Voor 3% gewijzigd door AlexanderB op 01-11-2007 17:44 ]

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Bij rack servers heb je vaak te maken met radiale koelers, vanwege lage bouwhoogte. Normale koelers zijn ongeschikt. Zeker met 1U hoogte. 40mm koelers maken daar meer herrie dan radiale fans die zelf groter kunnen in lage behuizing.
Je kan dus opzoeken bij 19 inch rack behuizingen naar radiale fans / koelblokken.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:33

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

AlexanderB schreef op donderdag 01 november 2007 @ 17:31:
laatste post is wat ik in gedachte had ja ;)

leip-o-matic weet wel wat een bong is :)

een bong werkt dus door het koelwater van je pc door een omhooggaande luchtstroom te laten regenen (met een douchekop) hierdoor heeft het water een enorm oppervlakte, waardoor het goed koeld (beter dan radiator), door de geforceerde verdamping kun je dus ook onder de kamertemp koelen)
maar die maakt dus een soort douche/kletterend water geluid zolang ie aan staat... (en ik heb ook geen zin in een stuk rioolbuis van 2 meter rechtop naast mn pc te hebben en mee te moeten slepen naar lan's... 8)7

en een poreus materiaal (spons of vliegengaas, ik ga voor dat laatste) heeft ook een enorm oppervlak zonder dat het water van grote hoogte in vrije val moet, dus spaar je ruimte, en doordat het niet in de laag water onderin klettert heb je ook niet dat watergeluid :) aleen enige nadeel is de hogere luchtweerstand, waarvoor ik dacht dat een centrifugaal fan wel eens goed kon helpen... O-)
het leuke principe van een bong is dat het goed koelt door het enorme oppervlak wat je genereert wat waarop de koelinstallaties van energiecentrales op gebaseerd zijn (die enorme taps toelopende torens) zonder dat je een fan nodig hebt (warme lucht stijgt zelf al op) of andere externe hulpmiddelen naast een pomp

Maar als je met gaas etc gaat werken vraag ik me af of een oversized radiator niet beter werkt eignelijk, want dat is bijna het zelfde principe alleen gesloten circuit en koel je de ribben ipv het gaas.

Wel leuk bedacht uiteraard, maar ik vraag me af wat efficienter is!

[ Voor 3% gewijzigd door Seesar op 01-11-2007 19:14 ]

T60P Widescreen

Verwijderd

wij hebben ook nog wel een mooie koeler staan waar je pc het nog best wel eens koud van kan gaan krijgen. een buis rond 600 ongeveer en 800 lang met 2 ventilatoren dr in :P alleen dat ding trekt meer vermogen dan je hele pc en een tikkeltje lawaaierig. :)

• AlexanderB
zolang je water verdampt ben je beter af dan een rad, heb ik begrepen...
(industriele verdampingskoelers hebben ook 'vul' materiaal wat uit vele paralelle platen bestaat..)

http://www.overclockers.com/articles389/index06.asp
zo iets, alleen hij komt tot de conclusie dat de spons te veel luchtweerstand heeft (maar alsnog erg goed koelt)

heb een heatercore, maar ik vind em lelijk, en betwijfel of ik goede temperaturen ga halen, de vinnen zijn ongelofelijk dicht op elkaar gedrukt, lucht komt er haast niet doorheen..

nja, ik ga eerst es ff de koelblokken regelen voor op mn cpu/gpu en evt nb. dan mn speciale koelinstallatie maken enkijken wat beter werkt, de heatercore of de gaas koeltoren :)

Verwijderd

AlexanderB schreef op donderdag 01 november 2007 @ 20:38:
zolang je water verdampt ben je beter af dan een rad, heb ik begrepen...
(industriele verdampingskoelers hebben ook 'vul' materiaal wat uit vele paralelle platen bestaat..)

http://www.overclockers.com/articles389/index06.asp
zo iets, alleen hij komt tot de conclusie dat de spons te veel luchtweerstand heeft (maar alsnog erg goed koelt)

heb een heatercore, maar ik vind em lelijk, en betwijfel of ik goede temperaturen ga halen, de vinnen zijn ongelofelijk dicht op elkaar gedrukt, lucht komt er haast niet doorheen..

nja, ik ga eerst es ff de koelblokken regelen voor op mn cpu/gpu en evt nb. dan mn speciale koelinstallatie maken enkijken wat beter werkt, de heatercore of de gaas koeltoren :)
dat is nou juist ook de bedoeling dat er niet zo veel lucht door gaat. alle lucht wat er door gaat moet goed benut worden en dat doe je door zoveel mogelijk oppervlak en de lucht moet dicht langs het geleidende materiaal.

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Lucht kan ook verzadigd raken met vocht, je moet dus een middenweg vinden.

High Powered Madness

Pagina: 1