Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Door een onfortuinlijk ongeluk is 1 van mijn 2 voedingen uitgevallen afgelopen zaterdag, waardoor de raid5 array die ik had gemaakt op 5x500GB schijven is opgesplitst.
Het probleem is als volgt:
Ik had een raid5 met alle 5 de schijven vol met data, die array heette "Data Array".
Na het uitvallen van de voeding is die Data Array opgesplitst in 2 exact dezelfde arrays, die allebei "Data Array" heten en exact dezelfde eigenschappen hebben.
De bovenste Data Array (in het lijstje in de Areca bios) heeft nu deze schijven: -.-.3.4.5 (let op de 2 streepjes, de 1e 2 schijven zijn dus "missing")
De onderste Array heeft nu 1.2.-.-.- in zijn rijtje staan.
oftewel: de raid array is doormidden gescheurd, en de Areca 1231ML snapt niet dat ze gewoon bij elkaar horen 8)7
Kan iemand mij vertellen hoe dit manual op te lossen is zonder al mijn data te verliezen? want in principe staan alle bytes gewoon goed, maar is er dus ergens een fout in de table ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38
Login de McBIOS console (bij aanzetten/booten van je PC met TAB toets) en kies daar de optie:

activate the incomplete raidset

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
John2B schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 11:38:
Login de McBIOS console (bij aanzetten/booten van je PC met TAB toets) en kies daar de optie:

activate the incomplete raidset
en dan? dan heb ik 2 niet complete raid5 sets, dus alle data corrupt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
De oude RAIDset is in twee stukken gesplits doordat een aantal disken een andere timestamp hebben dan de andere disken van dezelfde ARRAY. Dat is ook de reden dat je twee RAIDsets ziet met dezelfde naam.

En nee, dan heb je niet 2 incomplete RAID5 sets en dus niet alle DATA corrupt (anders ga ik dat niet voorstellen)

Is een standaard recovery procedure voor een Areca controller. En volgens mij heeft de 1231ML nog een Level2Recovery optie.

Het resultaat is 1 RAIDset zoals voordat het probleem onstond met de naam "Data Array". Ervan uitgaande dat je ondertussen niets hebt gedaan met disken, kabels, settings ect.

[ Voor 13% gewijzigd door John2B op 31-10-2007 12:15 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
John2B schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 12:11:
Is een standaard recovery procedure voor een Areca controller. En volgens mij heeft de 1231ML nog een Level2Recovery optie.
en hoe doe ik die level2? / wat is dat precies *googled ff*

dat initializen weet je 200% zeker? *me = schijt dat zn data naar de vaantjes is*

edit:

van wat ik kan vinden op internet is het initialize raid set alleen goed voor raid5 sets die maar 1 disk missen... maar zoek nog ff verder

[ Voor 17% gewijzigd door Mr Alfabet op 31-10-2007 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
John2B schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 12:11:

Het resultaat is 1 RAIDset zoals voordat het probleem onstond met de naam "Data Array". Ervan uitgaande dat je ondertussen niets hebt gedaan met disken, kabels, settings ect.
Heb niets kunnen vinden over recovery level 2, behalve dat er bedrijven zijn die dat aanbieden.
Ook zijn de disks al verschillende malen aan andere kabels gehangen, dus ze zitten niet meer op exact dezelfde plek. Had de controller trouwens ook geen moeite mee, die zei gewoon -.-.8.9.12 in plaats van -.-. 4.5.7 ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Ik heb deze schijven ook aan mijn 24-poorts controller gehangen waarop 'auto activate incomplete raidset' enabled stond. (deze optie daarna heel snel uitgezet want die is absoluut niet handig, zie hieronder) maar ook deze controller zag 2 verschillende array's en deed ze niet automatisch samenvoegen. Omdat de status van beide 'Failed' is kan je ook weinig (lees niets) veranderen het het volume omdat ie dan loopt te 'zeuren' dat de array daarvoor in 'normal' state moet zijn.

Ik heb inmiddels de optie 'auto activate incomplete raidset' disabeld aangezien ik na het veranderen van wat kabels in de kast en daarbij vergeten was 1 disk aan te sluiten meteen een degraded-array had ipv een incomplete. Nadat de laatste disk ook was aangesloten moest ie direct rebuilden ipv dat ie gewoon door startte en meteen 'normal' was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
goed. met wat mazzel zag ie nu een 4-1 array en die is uiteraard te rebuilden met raid5 :) Inmiddels 33% progress :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
Je hebt de volgende opties:

Try To Rescue Missing RAIDSET
Enter 'RESCUE' To Try To Recover Missing RaidSet
Enter 'SIGNAT' To Regenerate RaidSet Signature If RaidSet Is Recovered

Indien dat niet zou werken, maak dan screenshots van je ARRAY/RAIDset dan kan ik die doormailen aan Areca en kunnen zij er een blik op werpen.
Mr Alfabet schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 12:17:
[...]
dat initializen weet je 200% zeker? *me = schijt dat zn data naar de vaantjes is*
Ik heb het nergens over initializen gehad...?

Level2Rescue zit op de 12 of meer poorts controllers van de Areca.

[ Voor 58% gewijzigd door John2B op 02-11-2007 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Beste mensen,

Ik zit nu zelf met dit probleem sinds vanmiddag. Ik 'begon' met een 6-disk en 2-disk en 1 losse disk allemaal uit dezelfde raid6 array. Na wat gepruts de laatste uren is dit helaas verergerd tot een nog grotere puinhoop van raid6-deeltjes, inmiddels is de oorspronkelijke 9-disk raid6 array verdeeld over een 5-tal setjes.

Ik wil deze 5 uiteraard weer aan elkaar hebben, ik heb dit forum wel gelezen maar schijt inmiddels 7 kleuren aangezien ik niet al mn data kwijt wil :$

Iemand die me kan helpen en/of dingen kan bevestigen van hierrboven dat ze werken?

Het betreft trouwens een ARC-1280.

[ Voor 3% gewijzigd door dvl-2 op 12-03-2008 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Nieuwe update over hoe je dit doet, hierna kan dit topic worden gesloten.

Als je gebruik maakt van een 4 of 8 poorts controller kan je deze stappen niet uitvoeren aangezien je gebruik maakt van een Level2Rescue die alleen beschikbaar is op 12 en meer poorts controllers. Met deze controllers lukt het niet om je array te lijmen, je zal iemand moeten zoeken die wel een controller heeft met deze Level2Rescue.

stap 1.
Hang al je schijven op de volgorde van 'herkennen'. Dit is een erg lastige stap vanwege het gepuzzel. Het is daarom raadzaam om alle raidset-informatie en alle HDD-informatie te mailen naar areca. Zij geven dan de juiste volgorde terug die je MOET gebruiken.

stap 2.
Hang alle schijven in die juiste volgorde. Deze volgorde moet echt goed zijn (check, double-check en triple-check) anders help je je array voorgoed naar de haaien na de volgende actie. In de http-console ga je naar 'rescue raidset' waar je de controller het commando "LeVeL2ReScUe" geeft. Deze is hoofdlettergevoelig. Uiteraard even 'confirm' aanklikken en dan uitvoeren. Reboot het systeem.

stap 3.
Na de reboot heb je, als het goed is, weer een hele raidset. Als dit niet zo is heb je waarschijnlijk toch de verkeerde diskvolgorde gebruikt. Nog niks aan het handje, zet ze alsnog in de juiste volgorde en voer stap 2 nogmaals uit. Je hebt nu een hele raidset en als je geluk hebt heb je ook je raidset terug. In beide gevallen ga je opnieuw naar het 'rescue raidset' waar je SIGNAT als commando opgeeft. De controller saved nu de nieuwe disk-configuratie zodat ook bij een volgende reboot alle disks als 1 disk worden herkent en het mogelijk wordt een volume aan te maken. Nadat je SIGNAT hebt uitgevoerd reboot je het systeem opnieuw.

stap 4.
Nu heb je je raidset terug en wellicht ook al je volume-set maar bij mij was dit niet het geval. Deze stap zal beschrijven wat je daarna moet doen. In het http-console maak je een raidset aan met dezelfde parameters als het orginele volume dat je eerst gebruikte. Weet je deze niet meer loop je alsnog het risico al je data kwijt te zijn. Het is dan alleen niet meer de controller die je data om zeep helpt maar windows. Kies de parameters dus erg zorgvuldig.

In het menu van 'create volume' staat ook een optie waarbij je de initialisatieoptie moet aangeven. Het is hier van het allegrootste belang dat je de optie 'NO INIT' kiest. Deze MOET!!! je gebruiken anders formateerd hij je hele array en ben je echt alles voorgoed kwijt. Na het ingeven van alle parameters (raid-level, volume-size, Sc/Id/Lun, blocksize en stripsize) maak je door middel van de 'No Init' een volume aan. Reboot het systeem opnieuw. Na de reboot zal je partitie weer beschikbaar zijn.

Q: Ik heb ooit de blocksize 'For Windows' of 4096Kb aangevinkt maar deze staat niet tussen de optionele beschikbare keuzes in mijn http-console. Wat nu?
A: Klopt, Areca heeft deze optie verwijderd in Firmware 1.43 en nieuwer. Je moet de firmware van je controller downgraden naar v 1.42. In 1.42 is deze optie wel beschikbaar.

Q: Wat gebeurd er als ik verkeerde parameters invul tijdens het creeeren van het volume?
A: Je NTFS partitie wordt vernaaid en windows kan hier niks meer mee. Wellicht dat sommige data-back tooltjes nog wat weten terug te halen maar waarschijnlijk is het 'bad luck'.

Q: Wat heb je hiervan geleerd?
A: Dagelijks backups draaien van de allerbelangrijkste data!

Het allerbelangrijkste is dat je precies blijft, en niet gestrest allerlei acties onderneemt. De kans dat je het verprutst is groter dan dat je het probleem oplost.

Hopelijk krijgen jullie, net zoals ik, jullie array, volume en partitie weer aan de praat.

Succes!

*update*

Ohja, behalve het opzoeken van de raidset/HDD informatie gebruik NIET het McRaid bios-menu. Daarin is het niet mogelijk zonder initialiseren een volume te maken.

Daarnaast, mijn http-console werkte niet toen ik 10 array's eraan had hangen (1 normal voor OS en de 9 disks verspreid over 9 array's). Nadat ik de 'normal' array losgekoppeld had (en dus een andere OS disk gebruikte) werkte deze weer.

[ Voor 5% gewijzigd door dvl-2 op 26-03-2008 17:05 ]

Pagina: 1