[Vista]Harddisk spindown na 20 sec.

Pagina: 1
Acties:
  • 894 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-02 20:33
Beste,

Ik heb een Acer Aspire 5613_2048 laptop staan wat echt een prachtig ding is.
Helaas nadat ik de standaar Acer vista had weggehaald en mijn eigen Vista erop had gezet heb ik na ongeveer 20 seconden, soms nog eerder, een harddisk spindown waarna hij na 5 seconden weer op spint.
Dit is niet echt lekker voor m'n schijf als het zo'n 20 keer achter elkaar gebeurd..

Ik heb bij "geavanceerde energie instellingen" al ingesteld dat hij NOOIT de schijf uit moet schakelen of wat dan ook en voor de rest alle "power saving options" op een zo laag mogelijk niveau gezet zodat er geen energie wordt bespaard met wat dan ook.
Helaas nog wel steeds spindowns :(

iemand een oplossing?

• master_beuner
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 15:01
Probeer een in je bios een optie te zoeken met HDD Spindown of iets dergelijks.

[ Voor 3% gewijzigd door master_beuner op 31-10-2007 00:16 ]

• tim007
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-02-2024
gebeurd dit alleen als vista geboot is?

maw, spint ze ook down als je in de bios gwn zit?

Macbook | AMD Phenom II X6 1075T | Samsung Galaxy S i9000 | Visture V10 | Lenovo Tab 2 | ZOPO ZP999

Verwijderd

APM (Advanced Power Management) staat wellicht ingeschakeld op de schijf. Check een goeie SMART utility om dit uit te lezen en desgewenst te veranderen.

• stijnos1991
@tim007: Probleem is ook in de BIOS ja.

@Enlightenment: Jup APM staat inderdaad ingeschakeld zie ik met ASTRA32 (screen: http://www.stijnos.nl/stijn/schijf1.JPG )

Enig idee hoe ik dit uit zet?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:43

Haan

dotnetter

Ik ben hier ook wel benieuwd naar, want ik heb precies hetzelfde met mijn desktop systeem en Vista. Met XP was dit nooit zo, dus het moet aan Vista liggen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• tim007
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-02-2024
is apm niet in de bios te vinden?

Macbook | AMD Phenom II X6 1075T | Samsung Galaxy S i9000 | Visture V10 | Lenovo Tab 2 | ZOPO ZP999

• lumbaal
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-02 13:35
Hee interessant, heb hier ook last van op mijn desktop vista 64 ultimate. Met xp heb ik er geen last van.

Verwijderd

APM kun je met smartctl onder FreeBSD (de smartmontools port) veranderen. Voor Windows en Linux en andere systemen (direct na boot) zijn er vast ook genoeg utilities die APM ondersteunen. Check bijvoorbeeld eens de ultimate Boot CD. Je kunt altijd nog FreeSBIE downloaden wat een FreeBSD livecd is, en daar smartmontools op installeren cq. uitvoeren. Heb je al gegoogled?

• stijnos1991
Het probleem is (tot nu toe) opgelost.
Ik heb Acer ePower Management geinstalleerd.. niet mijn favoriete tool, maar ik heb geen spindowns meer.
Volgende probleem is nu: Als er geen schijf activiteit is komt er een hoge piep uit m'n laptop!
Komt volgens mij door dat ePower management :S
Wat een troep programma's van acer..

Edit: Acer tools verwijderd.. geen piep, geen spindown..
Voor de mensen die dit probleem ook hebben: Wat de oplossing is, geen idee! Bij de volgende format switch is zowiezo terug naar XP

Zie bericht hieronder...

[ Voor 30% gewijzigd door stijnos1991 op 24-11-2007 09:23 ]

• stijnos1991
Tijd geleden alweer in dit Topic.

In XP heb ik tijden lang geen last gehad totdat ik een klein foutje maakte met partitioneren en me hele schijf leeg was.
Ik installeerde XP weer en tot mijn grote verbazing hoorde ik mijn lieve schijf weer uit gaan.
In Ubuntu heb ik het probleem op kunnen lossen dmv deze trucs:
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=3675960
hdparm -B 254

en de 99-ugly-fix.

Dit was echt de oplossing tot de spindowns!
Helaas nu in XP én Vista weer spindowns :(

Mogelijke oorzaken zijn:
-Vastgelegd in BIOS (in mijn BIOS niks over te vinden, erg beperkte BIOS als je 't mij vraagt)
-Door je OS bepaald (op kunnen lossen in Ubuntu, maar XP en Vista luisteren niet naar: Harde schijf nooit uitschakelen)
-Het zit ingebakken in je schijf.. (tja, wat doe je daar aan?)

Nogmaals het gaat om een Acer Aspire 5613. En een WD1600BEVS schijf.
Iemand nog met een idee? Ik zit nog steeds met spindowns in XP en Vista.

Verwijderd

stijnos1991 schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 09:23:
Tijd geleden alweer in dit Topic.

In XP heb ik tijden lang geen last gehad totdat ik een klein foutje maakte met partitioneren en me hele schijf leeg was.
Ik installeerde XP weer en tot mijn grote verbazing hoorde ik mijn lieve schijf weer uit gaan.
In Ubuntu heb ik het probleem op kunnen lossen dmv deze trucs:
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=3675960
hdparm -B 254

en de 99-ugly-fix.

Dit was echt de oplossing tot de spindowns!
Helaas nu in XP én Vista weer spindowns :(

Mogelijke oorzaken zijn:
-Vastgelegd in BIOS (in mijn BIOS niks over te vinden, erg beperkte BIOS als je 't mij vraagt)
-Door je OS bepaald (op kunnen lossen in Ubuntu, maar XP en Vista luisteren niet naar: Harde schijf nooit uitschakelen)
-Het zit ingebakken in je schijf.. (tja, wat doe je daar aan?)

Nogmaals het gaat om een Acer Aspire 5613. En een WD1600BEVS schijf.
Iemand nog met een idee? Ik zit nog steeds met spindowns in XP en Vista.
Hey ginder,

Heb je nog steeds last van deze SpinDowns ?
Of heb je een oplossing gevonden ?

greetzzz

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:49
Heb na een upgrade van mijn schijf in mijn laptop hier ook last van gekregen.
Ben toen eens gaan googlelen en het is een bekend probleem.
Het probleem is een setting in de APM (Avanced Power Managmend)
Deze schijnt niet goed te zijn gedocumenteerd waardoor deze openstaat voor intrepetatie.
Het ligt dan ook aan de combinatie van Bios, Os en Hd of je hier last van hebt of niet.
Als je hier last van hebt kan de OFF LOAD CYCLE van je hd met meer als 10.000 counts per week (in extreme gevallen) oplopen. Als je dan weet dat een schijf minimaal 200.000 cycles aankan en max.
600.000 cycles kun je uit rekenen hoelang je met schijfje kan doen alsvorens je een S.M.A.R.T error krijgt.

In mijn geval liep het op tot 800 count per week maar het vervelendste is nog wel dat je de hele tijd een klik hoort (ook een bekend probleem) op het moment dat de hd de OFF LOAD CYCLE uitvoert en downspind.

Ben toen eens gaan zoeken naar een oplossing (voor windows XP)
Als je geluk hebt kan het zijn dat je een extra tabblad hebt bij Energiebeheer in het Configuratiescherm.
Dit blad heet APM. Hier kun je dan aangevens of APM dan aan of uitzetten. Je ACPI blijft dan gewoon werken. Toch kom je bij de meeste installaties dit tabblad niet tegen daar op het moment dat de hardware
ACPI ondersteunt (en dat doen bijna alle apparaten) windows standaard het APM tabblad niet installeerd terwijl het op de achtergrond toch actief is. (In sommige gevallen installeerd windows dit tabblad wel ondanks de aanwezigheid van ACPI maar dan moet je Bios op 1 of andere whitelist staan)

Je kan het probleem oplossen (ook in Vista) door NHC (notebook hardware control).
Dit is een programmatje waarmee je diverse instellingen kunt doorvoeren. Voor je hd kun je dan APM instellen
op 254. Dit lost het probleem op. Ik zelf vond dit niet zo'n mooie oplossing daar ik weer een extra programma heb draaien em 4 extra icoontjes in mijn systray(zijn wel uit te schakelen).

Ben toen verder gaan zoeken en kwam het commando ''hdparm'' tegen. Je moet dan wel eerst effe dit commando op je schijf ergens zetten. Dit is van oorsprong een linux commando maar het is er ook voor windows.
Met de opdracht: hdparm -B 254 hda is het probleem opgelost.

Je kunt hier een bat-bestandje van maken bv.:
@echo off
"C:\Program Files\hdparm\bin\hdparm.exe" -B 254 hda
en automatisch laten uitvoeren als windows start,dus in je opstart map plaatsen.
In eerste instantie had ik hem in de AUTOEXEC.BAT staan maar dit werkt niet, tijdens het booten worden de APM waardes weer overschreven.

Ik heb nergens last meer van
Pagina: 1