M@cer schreef op donderdag 01 november 2007 @ 09:24:
Xenon mag bij alle auto's voor 2007. Ik heb het er nu ook een tijdje inzitten en het bevalt perfect.
Wanneer je groot licht wilt vervangen heb je 2 setjes nodig, maar geloof me, groot licht gebruik je echt niet meer wanneer je Xenon hebt, dat voegt namelijk helemaal niks meer toe.
Wat betreft de stadslichten, je moet eens kijken naar stadslichten die bestaan uit ledjes. Die zijn namelijk echt wit. Hoe blauw ook, met normale lampjes krijg je nooit echt wit licht.
Xenon mag niet zondermeer in alle auto's van voor 2007! Het verschil is dat auto's die na 1 januari 2007 gebouwd zijn, voorzien moeten zijn van automatische lichthoogte regeling en een koplampreinigingsinstallatie indien er gebruik wordt gemaakt van Xenon.
Dat neemt niet weg dat een Xenon in een koplampunit ontworpen voor halogeen nog steeds niet is toegestaan. Lenzen voor een Xenon lampen worden anders geproduceerd, waardoor er veel minder strooilicht ontstaat. Deze hebben in het glas een D staan. Halogeen lampen hebben op die plek een H. Het lijkt me vrij duidelijk dat een lamp met een H-keurmerk dus nooit een xenon pit mag hebben, en in feite voldoet een dergelijke lamp daardoor ook niet meer aan de APK. Helaas (ik ben fel tegenstander van het gebruik van Xenon in niet daarvoor bedoelde koplampen) snappen de heren van de APK keurstations de kenmerken op het glas niet.
Bron (Ja ik weet dat het een lampen fabrikant is, en ik heb daar zelf gewerkt, neemt niet weg dat ik hier volledig achter sta en dat de tekst correct is).
Carello is niet echt een heel grote jongen in Europa, vrees ik... In de tijd dat ik bij Hella werkte, heb ik dat merk nooit voorbij zien komen, terwijl Bosch, Magnetti Marelli en Valeo mij wel bekend waren. Maar er is inderdaad bizar veel kwaliteitsverschil tussen verschillende merken. Voor mij persoonlijk zou ik in een europeese auto niks anders willen dan Bosch of Hella. Magnetti Marelli heeft mij iets teveel italiaanse trekjes (niet heel betrouwbaar bijvoorbeeld) en Valeo lijkt geproduceerd te worden met de franse slag...
Devil schreef op donderdag 01 november 2007 @ 10:54:
Je kunt heel makkelijk testen of je H4 lampen hebt. Gewoon even je dimlicht aan en dan kijken welke lampen er precies branden. Daarna je grootlicht aan en weer kijken welke er branden. H4 is namelijk groot licht en dimlicht in 1. Bij H4 lampen zul je de H4 lampen zien branden bij dimlicht en een stuk feller bij grootlicht. Maar wat jij waarschijnlijk gaat zien is dat bij dimlicht alleen de binnenste branden en bij grootlicht beide lampen. Want voor zover ik weet is 'dubbel' groot licht niet toegestaan in NL.
De binnenste lampen zijn bij de Golf het grootlicht (kijk maar naar de gladde reflector). Dubbel grootlicht is gewoon toegestaan in Nederland, maar een beetje nutteloos.
Ik vermoed zelf eigenlijk, dat er een beetje vage ombouwset in zit, maar dat zullen we pas weten als de TS eindelijk weer eens reageerd. Oorspronkelijk had de Golf III namelijk alleen H4 pitten, met eventueel H1 voor mist. Maar H4 in dergelijke dubbele koplampen lijkt mij bijzonder sterk.
[
Voor 19% gewijzigd door
deepbass909 op 01-11-2007 11:01
]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier