Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

xenon in golf 3

Pagina: 1
Acties:
  • 1.300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-11 09:26
beste mede tweakers,

ik was van plan xenon te gaan inbouwen in mijn golf 3.
nu weet ik dat de golf 3 gebruiktmaakt van 2 lampen H4/H1.
ik wil wel graag bi-xenon, dus ook het grote licht xenon.

hoe realiseer ik dit?
want om nou 2 setjes te moeten kopen...

is het evt een oplossing de H4, bi-xenon te doen, en dan de H1 vervangen door ...

iemand suggesties?

signature

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 13:04
Op www.vwforum.nl kun je hier volgens mij veel meer info vinden...

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:52

GaMeOvEr

Is een hork.

Uhm.

Je hebt dus voor groot licht, en dimlicht aparte units in je koplampen? Dat worden dan 2 xenon setjes.

Bi-Xenon gebruik je als je 1 pit hebt voor zowel dimlicht als grootlicht.

RobertJ, voor dit soort vragen heeft hij echt geen VW forum nodig hoor, gewoon algemene autotechniek... :)

Overigens, H4 is een lamp die combi dim en groot licht doet, is die H1 niet gewoon je mistlamp? Normaliter als je afzonderlijke pitten hebt voor groot en dimlicht, heb je 2x H1 erin zitten. (En een mistlamp is meestal H3, een H1 met een touwtje eraan. :P )

[ Voor 31% gewijzigd door GaMeOvEr op 31-10-2007 00:16 ]

Aannames zijn fataal.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Golf III heeft H4 in de koplamp en H3 in de mistlampen. Er zijn wel aftermarket setjes die dat ding een Golf IV look geven (Golf IV koplampen pasklaar om in een III te zetten), maar dan verwacht ik eerder H1/H7 combinatie ipv H4 en H1.

Edit: Met de standaardlampen van een Golf III is Xenon nogal irritant met die reflectielamp met geribbeld glas.

[ Voor 19% gewijzigd door _JGC_ op 31-10-2007 00:21 ]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ah, een reflectorlamp. Xenon in een reflectorlamp is altijd klote. Krijg je altijd een smerig strooilicht van. Als je met Xenon gaat werken, moet je met lenslampen gaan werken, heb je een mooi lichtbeeld, geen gezeik met verblinding (mits goed afgesteld) en geen gezeik met de APK. (Behalve als je natuurlijk weer een belachelijk hoge kelvin waarde neemt.)

Aannames zijn fataal.

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 13:04
Los daarvan, in die Golf III kan je xenon grootlicht willen in een aparte aansluiting, maar dan moet die lamp dus opstarten en dan ben je alweer klaar met knipperen... Niet handig, en ook niet goed voor de levensduur volgens mij?

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

RobertJ schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 00:28:
Los daarvan, in die Golf III kan je xenon grootlicht willen in een aparte aansluiting, maar dan moet die lamp dus opstarten en dan ben je alweer klaar met knipperen... Niet handig, en ook niet goed voor de levensduur volgens mij?
Een "echte" Bixenon werkt dan ook met een verschuivende lens, het lampje zelf hoeft dus niet door een opstartcyclus heen. :)

Aannames zijn fataal.

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

GaMeOvEr schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 00:24:
Ah, een reflectorlamp. Xenon in een reflectorlamp is altijd klote. Krijg je altijd een smerig strooilicht van. Als je met Xenon gaat werken, moet je met lenslampen gaan werken, heb je een mooi lichtbeeld, geen gezeik met verblinding (mits goed afgesteld) en geen gezeik met de APK. (Behalve als je natuurlijk weer een belachelijk hoge kelvin waarde neemt.)
Of je gebruikt gewoon D2r lampen die uitstekend met een reflector samengaan.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Xander2000 schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 00:48:
[...]

Mjah... En die wil je hoe in een H4 lamp zetten?

• Jimster
  • Laatst online: 05:49
Kijk ook eens in dit topic: Xenon (inbouw)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-11 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Xander2000 schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 00:48:
[...]

Uhm... D2r past sowieso niet zomaar in een koplamp, daarnaast is het een ramp voor je mede weggebruikers als je Xenon gaat gebruiken in een koplampunit die daar niet voor bedoeld is, helemaal als de lichtbreking plaats vind in het glas. De hoeveelheid strooilicht is zo groot bij die koplampen dat je hoe dan ook het overige verkeer gaat verblinden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• GJ007
hee,

lkkr veel reacties,
ik heb wel idd de golf type 4 koplampen:

Afbeeldingslocatie: http://brick1.hyves.org/129950001-130000000/129991701-129991800/129991754_6_KIpV.jpeg

is overigens mijn eigen bakkie :)

Afbeeldingslocatie: http://brick1.hyves.org/129950001-130000000/129991701-129991800/129991755_6_hknI.jpeg

met H4 schoentje rechts en H1 links; heb vandaag al ff gekeken:
stadslicht, die kleine in midden (dus ff vervangen door blauw ledje oid), H4, dimlicht H1, grootlicht

[ Voor 31% gewijzigd door GJ007 op 31-10-2007 13:44 ]

signature

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

h4/h1 is echt een bizarre combo...

Ben dan ook nog niet geheel overtuigd...

• GJ007
zelfde als in golf 4 ?

wat zit dr dan in volgens jou?

signature

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens philips H7 en H1, wat mij ook logischer lijkt...

http://www.pal-guide.com/halfords.nl/index.php?lc=nl

[ Voor 33% gewijzigd door MikeyMan op 31-10-2007 14:40 ]

• GJ007
volgens philips H1 en H4,
this vr6, met een dubbele koplamp

maar trg ontopic:
hoe regel ik dit dat groot licht ook xenon is? een H4 set +H1 set?
of biH4 set... met enkel H1
of biH4 en dan iets doorlussen,

H1+H4 standaard lijkt me meest logische?

[ Voor 62% gewijzigd door GJ007 op 31-10-2007 14:55 ]

signature

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

:?

Bij 2.8v6 voor de golf IV staat ook gewoon H1 en H7 hoor... 8)7

Golf III vr6 heeft volgens philips 2x H1...
Ben dus benieuwd waar je dat vandaan haalt... ;)

Lijkt me opzich ook redelijk ontopic...
Maargoed, voor elke lamp die erin zit, zul je dus -als je alles xenon wilt hebben- een HID setje moeten hebben...

[ Voor 71% gewijzigd door MikeyMan op 31-10-2007 14:57 ]

• GJ007
wtf, mij mij echt nie ^^
zal nog eens kijken

ik typ dit in:

VW
Golf III 08.91->09.97
2.8 Vr 6
type lamp (enkel geeft H4, dubbel H1)

en een mistlamp, wat ik dr nie op heb zitten, is een H3

[ Voor 68% gewijzigd door GJ007 op 31-10-2007 14:59 ]

signature

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je had toch golf IV koplampen? Lijkt me dat de lampen dan ook voor die Golf 4 zijn...

Vervolgens lijkt het me dat je óf dubbele óf enkele koplampen hebt...

Enkele koplamp heeft één lamp: h4 voor groot en dimlicht...

Dubbele koplamp heeft één h1 voor dim en één h1 voor grootlicht...

Dus nooit H4 én H1...
Maar dan hebben we het dus over golf III koplampen, waar jij zegt dat je golf IV koplampen hebt...

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 31-10-2007 15:00 ]

• GJ007
golf 4 STYLE....
dat zijn heldere lampen ...

en ik heb daarin een H1 en H4

signature

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Juistem...

Vaagheid ten top... Totaal nutteloos om die lampen te combineren... Weet niet wie dat ooit bedacht heeft :X

Maargoed, dan moet je dus een H1 en een H4 setje hebben...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

offtopic:
hmm...
Ik heb nog een H4 bi-xenon op de plank. 6000K. Hebben? stuur maar ff een PM

Wise enough to play the fool

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Ik wil hem wel hebben!
stuur maar op! *O*

op bedoel je kopen -O-

U vraagt, wij antwoorden.

• deepbass909

deepbass909

Het lijkt erop dat je de Hella Golf IV upgrade lampen hebt (1DJ 008 187-801):
Afbeeldingslocatie: http://www.hella.nl/produktion/HellaResources/WebSite/HellaResources/Internet_Picture/EN/Drivers/General/ACD_VW_Golf_3_UP_1_C.jpg

En volgens de online catalogus van Hella zitten hier 2 H7 lampen in. Check eens of er ergens in het glas Hella staat.

H4 gecombineerd met H1 voor groot licht is bijzonder onwaarschijnlijk, en als dat zo is, zou ik er geen Xenon in gaan zetten, want dan zijn het letterlijk bokkiewokkie lampen... Geen normaal denkend fabrikant zou zo'n combinatie verzinnen namelijk, tenzij de H1 voor mistlicht is.
Daarnaast wordt H1 al behoorlijk lang niet meer gebruikt in gewone koplampen, alleen nog in losse schijnwerpers, mistlampen en speciale lampen (zwaailichten en dergelijke).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Alsnog, los van wat voor lampjes er nu in die vage units zitten, het blijven reflectorlampen als ik het zo bekijk. Kortom, (terecht) gefrustreerde en verblinde medeweggebruikers, en (terecht) gezeik met de APK.

Als je zo graag Xenon wilt, regel een set fatsoenlijke lenskoplampen.

Maargoed, als jij dus een combi hebt van H4 (voor dim en grootlicht neem ik dan aan) en H1 (voor je mistlampen die ook in die koplampunits zitten?) heb je dus alleen maar een Bi-Xenon setje nodig, want ik neem aan dat je je mistlampen niet ook van Xenon wilt voorzien? Het is dus van belang om te weten wat er nu gebeurt als je groot licht gebruikt. Als je er H4 in hebt zitten, ga ik ervan uit dat dezelfde lamp die je dimlicht doet, ook je grootlicht doet. Als dat niet het geval is, dan is het echt een heel gek ding. Waarom in vredesnaam een H4 lampje, als je die alleen maar voor het dimlicht gebruikt?

Aannames zijn fataal.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

"regel een set fatsoenlijke lenskoplampen"...

Das ongeveer net zo makkelijk als D2r lampen monteren...

Al met al; als je goede lampen hebt (dus niet met verrotte reflectoren/glas) is er vaak weinig mis mee...
Hangt trouwens ook nogal af van het merk/type koplamp wat je hebt...

Bijvoorbeeld;
Voor mijn auto zijn carello, valeo en koito koplampen te krijgen...

Carello en Valeo hebben veel meer last van stroolicht dan de koito variant...

• deepbass909

deepbass909

GaMeOvEr schreef op donderdag 01 november 2007 @ 00:21:
Alsnog, los van wat voor lampjes er nu in die vage units zitten, het blijven reflectorlampen als ik het zo bekijk. Kortom, (terecht) gefrustreerde en verblinde medeweggebruikers, en (terecht) gezeik met de APK.

Als je zo graag Xenon wilt, regel een set fatsoenlijke lenskoplampen.

Maargoed, als jij dus een combi hebt van H4 (voor dim en grootlicht neem ik dan aan) en H1 (voor je mistlampen die ook in die koplampunits zitten?) heb je dus alleen maar een Bi-Xenon setje nodig, want ik neem aan dat je je mistlampen niet ook van Xenon wilt voorzien? Het is dus van belang om te weten wat er nu gebeurt als je groot licht gebruikt. Als je er H4 in hebt zitten, ga ik ervan uit dat dezelfde lamp die je dimlicht doet, ook je grootlicht doet. Als dat niet het geval is, dan is het echt een heel gek ding. Waarom in vredesnaam een H4 lampje, als je die alleen maar voor het dimlicht gebruikt?
Zijn lampen hebben geen mistlicht. Bij de Golf IV-lampen (origineel en Golf IV look) is het zilveren bolletje onder de richtingaanwijzer, tussen bijde grote reflectors, de plaats voor het geïntergreerde mistlicht. Die is bij hem zilver, dus zit er niet in.
MikeyMan schreef op donderdag 01 november 2007 @ 00:24:

Al met al; als je goede lampen hebt (dus niet met verrotte reflectoren/glas) is er vaak weinig mis mee...

Bijvoorbeeld;
Voor mijn auto zijn carello, valeo en koito koplampen te krijgen...

Carello en Valeo hebben veel meer last van stroolicht dan de koito variant...
Carello en Koito ken ik niet, maar Valeo is inderdaad niet 1 van de beste producenten. Ik zie dat keer op keer bevestigd worden.
Trouwens, dat ik die 2 merken niet ken, kan eigenlijk wel kloppen... Ik dacht dat je een Bimmer had (je lurkt teveel in het BMW topic :p ), en daar zit eigenlijk alleen Bosch en Hella in, maar je rijdt momenteel nog in een Jap, en tja, die hebben natuurlijk hun eigen, niet europeese leveranciers.

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Xenon mag bij alle auto's voor 2007. Ik heb het er nu ook een tijdje inzitten en het bevalt perfect.

Wanneer je groot licht wilt vervangen heb je 2 setjes nodig, maar geloof me, groot licht gebruik je echt niet meer wanneer je Xenon hebt, dat voegt namelijk helemaal niks meer toe.

Wat betreft de stadslichten, je moet eens kijken naar stadslichten die bestaan uit ledjes. Die zijn namelijk echt wit. Hoe blauw ook, met normale lampjes krijg je nooit echt wit licht.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

deepbass909 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 09:17:

[...]

Carello en Koito ken ik niet, maar Valeo is inderdaad niet 1 van de beste producenten. Ik zie dat keer op keer bevestigd worden.
Trouwens, dat ik die 2 merken niet ken, kan eigenlijk wel kloppen... Ik dacht dat je een Bimmer had (je lurkt teveel in het BMW topic :p ), en daar zit eigenlijk alleen Bosch en Hella in, maar je rijdt momenteel nog in een Jap, en tja, die hebben natuurlijk hun eigen, niet europeese leveranciers.
Tsjah, vind dat nou eenmaal een leuk topic ;)

Carello en Koito zijn overigens vrij groot... Carello is europees en levert ook aan veel europese merken...
Koito is logischerwijs echt japans, met de bijbehorende kwaliteit...
Het verschil toen ik m'n carello's verving door koito's was echt bizar... En dat met dezelfde pitten... ;)
De valeo's sucken inderdaad... Nog slechter dan de carello lampen... :X

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:10

-tom-562

Oliesjeik

M@cer schreef op donderdag 01 november 2007 @ 09:24:
Xenon mag bij alle auto's voor 2007. Ik heb het er nu ook een tijdje inzitten en het bevalt perfect.

Wanneer je groot licht wilt vervangen heb je 2 setjes nodig, maar geloof me, groot licht gebruik je echt niet meer wanneer je Xenon hebt, dat voegt namelijk helemaal niks meer toe.

Wat betreft de stadslichten, je moet eens kijken naar stadslichten die bestaan uit ledjes. Die zijn namelijk echt wit. Hoe blauw ook, met normale lampjes krijg je nooit echt wit licht.
Idd, grootlicht gebruik ik (en m'n pa) ook niet meer sinds we xenon in zijn auto hebben ingebouwd. Honda HR-V met heldere koplampen (met zo'n kapje ervoor), H1 lampen. Werkt perfect en het lichtbeeld is gewoon goed.
Heb pas 1x iemand gehad die met z'n grootlicht knipperde, maar ik weet niet of dat voor ons was, heb iig ff vrolijk terug geflitst :)

Vaak bu'j te bang!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Je kunt heel makkelijk testen of je H4 lampen hebt. Gewoon even je dimlicht aan en dan kijken welke lampen er precies branden. Daarna je grootlicht aan en weer kijken welke er branden. H4 is namelijk groot licht en dimlicht in 1. Bij H4 lampen zul je de H4 lampen zien branden bij dimlicht en een stuk feller bij grootlicht. Maar wat jij waarschijnlijk gaat zien is dat bij dimlicht alleen de binnenste branden en bij grootlicht beide lampen. Want voor zover ik weet is 'dubbel' groot licht niet toegestaan in NL.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, het zou kunnen dat er bij dimlicht een h4 en h1 lamp brandt, en dat de h4 ook wordt gebruikt voor groot licht...

Maar nutteloos is het wel...

• deepbass909

deepbass909

M@cer schreef op donderdag 01 november 2007 @ 09:24:

Xenon mag niet zondermeer in alle auto's van voor 2007! Het verschil is dat auto's die na 1 januari 2007 gebouwd zijn, voorzien moeten zijn van automatische lichthoogte regeling en een koplampreinigingsinstallatie indien er gebruik wordt gemaakt van Xenon.
Dat neemt niet weg dat een Xenon in een koplampunit ontworpen voor halogeen nog steeds niet is toegestaan. Lenzen voor een Xenon lampen worden anders geproduceerd, waardoor er veel minder strooilicht ontstaat. Deze hebben in het glas een D staan. Halogeen lampen hebben op die plek een H. Het lijkt me vrij duidelijk dat een lamp met een H-keurmerk dus nooit een xenon pit mag hebben, en in feite voldoet een dergelijke lamp daardoor ook niet meer aan de APK. Helaas (ik ben fel tegenstander van het gebruik van Xenon in niet daarvoor bedoelde koplampen) snappen de heren van de APK keurstations de kenmerken op het glas niet.
Bron (Ja ik weet dat het een lampen fabrikant is, en ik heb daar zelf gewerkt, neemt niet weg dat ik hier volledig achter sta en dat de tekst correct is).

Carello is niet echt een heel grote jongen in Europa, vrees ik... In de tijd dat ik bij Hella werkte, heb ik dat merk nooit voorbij zien komen, terwijl Bosch, Magnetti Marelli en Valeo mij wel bekend waren. Maar er is inderdaad bizar veel kwaliteitsverschil tussen verschillende merken. Voor mij persoonlijk zou ik in een europeese auto niks anders willen dan Bosch of Hella. Magnetti Marelli heeft mij iets teveel italiaanse trekjes (niet heel betrouwbaar bijvoorbeeld) en Valeo lijkt geproduceerd te worden met de franse slag...
Devil schreef op donderdag 01 november 2007 @ 10:54:
Je kunt heel makkelijk testen of je H4 lampen hebt. Gewoon even je dimlicht aan en dan kijken welke lampen er precies branden. Daarna je grootlicht aan en weer kijken welke er branden. H4 is namelijk groot licht en dimlicht in 1. Bij H4 lampen zul je de H4 lampen zien branden bij dimlicht en een stuk feller bij grootlicht. Maar wat jij waarschijnlijk gaat zien is dat bij dimlicht alleen de binnenste branden en bij grootlicht beide lampen. Want voor zover ik weet is 'dubbel' groot licht niet toegestaan in NL.
De binnenste lampen zijn bij de Golf het grootlicht (kijk maar naar de gladde reflector). Dubbel grootlicht is gewoon toegestaan in Nederland, maar een beetje nutteloos.
Ik vermoed zelf eigenlijk, dat er een beetje vage ombouwset in zit, maar dat zullen we pas weten als de TS eindelijk weer eens reageerd. Oorspronkelijk had de Golf III namelijk alleen H4 pitten, met eventueel H1 voor mist. Maar H4 in dergelijke dubbele koplampen lijkt mij bijzonder sterk.

[ Voor 19% gewijzigd door deepbass909 op 01-11-2007 11:01 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ah, carello is ondertussen overgenomen door Magnetti Marelli...

Was weldegelijk een grote... Voor zover ik weet zelfs de eerste halogeen autolamp... Maar niet meer onder eigen naam dus...

Anyways... aardig offtopic, en we moeten nu dus inderdaad op TS wachten ;)

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

MikeyMan schreef op donderdag 01 november 2007 @ 00:24:

Klopt, maar meestal zijn dit soort geintjes dus cheapo aftermarket spul, met net zo cheapo afwerkingskwaliteit, dus zit je vaak met bakken aan strooilicht. Ik geef toe, misschien een beetje generaliserend want als je gewoon een goede unit hebt met goede toleranties is het allemaal wel te doen. Maar ik zie veel vaker Xenon in een reflectorkoplamp die wel strooit als de nete dan niet. Als het niet strooit, zijn het meestal de af-fabriek koplampen die Xenon hebben gekregen, en zeker niet de goedkope aftermarket prullaria.

Aannames zijn fataal.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 01 november 2007 @ 10:57:
Tsjah, het zou kunnen dat er bij dimlicht een h4 en h1 lamp brandt, en dat de h4 ook wordt gebruikt voor groot licht...

Maar nutteloos is het wel...
Dat is ook de reden dat ik niet kan geloven dat die combi erin zit, waarom zou een bedrijf deze keuze maken? Alleen om stoer 2x grootlicht of 2x dimlicht te hebben ofzo :?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 06:54

McBoom

Broem

deepbass909 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 10:57:

[...]

Ik vermoed zelf eigenlijk, dat er een beetje vage ombouwset in zit, maar dat zullen we pas weten als de TS eindelijk weer eens reageerd. Oorspronkelijk had de Golf III namelijk alleen H4 pitten, met eventueel H1 voor mist. Maar H4 in dergelijke dubbele koplampen lijkt mij bijzonder sterk.
In de goedkoopste uitvoering van de Golf 3 zitten gewoon H4 lampen, die koplampen zijn ook 1 grote unit. In de wat duurdere uitvoeringen (zoals ook de VR6) hebben 'gesplitste' koplampen, d.w.z. dat het dimlicht een H1 pit is (wat de binnenste (grootlicht) zijn weet ik zo niet). In de Hella Golf IV-look lampen zitten H7 lampen voor het dimlicht.

Hier kwam ik achter toen ik de originele koplampen verving door die Hella's en de Blue Visions die in de originele zaten over wilde zetten in de Hella's, dat paste dus niet. :/

The ramblings of an idiot

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ik kan hier een heel topic vol plaatsen met het hoe en wat over het inbouwen van en uithalen van xenon in auto's, maar ik kan het ook makkelijk doen :)

Golf 3 = H4 en H1 waarbij :

H4 = gewoon licht
H1 = groot licht

H4 Bi-xenon is mogelijk door de H1 bulb te vervangen met een H4 xenon bulb.

Wat ik je ook kan vertellen is het volgende :

Groot licht xenon is ECHT groot licht ;)

Verder is het eigenlijk niet noodzakelijk je H1 te vervangen door een xenon bulb.

Ik raad je trouwens wel aan eventjes contact op te nemen met Jelmer op het VWForum, hij levert de kit-setjes maar kan je ook in detail uitleggen over het hoe en wat :)

Wabbawabbawabbawabba

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Devil schreef op donderdag 01 november 2007 @ 10:54:
Het is toegestaan om met 4 verblindende lichten te rijden in NL. Of dat 2 grote lampen en 2 mistlampen zijn of 4 grootlicht lampjes maakt niet uit.

• GJ007
oke,

gezocht gezeurd etc: ben gwn ff langs garage gereden:
H7 en H1, maar het klopt wel dat:

H7=dim
H1=groot

waarbij, mij verteld werd: gwn een H7 xenon set te gebruiken, en als je graag wil, H1 xenon set dr bij... zodat je snachts met dag licht rijd als je grootlicht aan zet ... is gwn ziekelijk veel lichtopbrengst dan.

heb geen mistlampen. die zouden normaal in de bumper zitte, bij gwn golf 4 idd in de headunits zelf, maat van me heb golf 4.

dus mijn plan:

H7 xenon set scoren, parkeerlampjes vervange, door witte of blauwe led. zodat die niet zo lelijk afsteken...

en miss een H1 set dr bij scoren 8)7 ... ipv mistlampen zeg maar (A),,, maar bij garage zeiden ze al: wie rijd dr met xenon nou nog groot licht.... toch lijkt het me wel ziekelijk gaaf plan...

signature

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dus......

• GJ007
jij had gelijk O-) ... 8)7

signature

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Onder andere ;)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:05
Met Xenon heb je geen groot licht meer nodig, geloof me maar.

Mijn maat heeft ook Xenon in zijn Golf 3 (ook met van die foute tuning golf 4 lampen) en die heeft geen grootlicht meer nodig.

Opzich goed licht in een mooie straal, weinig strooilicht. ook zo'n cheapo 100 euro setje. Volgens mij is daar de kwaliteit wel van omhoog gegaan

• Smarron
  • Laatst online: 14:49

Smarron

The bend

GaMeOvEr schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 00:24:
offtopic:
Ik las dit en wil hier nog even op inhaken.

Lenslampen hebben gewoon een mooier lichtbeeld, echter werkt het ook prima met gewone heldere koplampen. Ik denk dat je je verlichting altijd goed af moet stellen, want of je nou ouderwetse strooilicht koplampen hebt, heldere koplampen of lenzen, als een lamp verkeerd afgesteld staat is elke lamp verblindend.

Ik spreek uit ervaring. Ik heb heldere koplampen met xenon-verlichting. Ze zijn goed afgesteld en sinds vorig jaar november heb ik exact 2 seiners gehad, waarvan 1 tijdens het oprijden van een helling. Ik zit dagelijks om 06.30u op de weg, dus dat verblindende in geen lenslampen valt wel mee.

Bovendien is de auto goedgekeurd en ik maak gebruik van 8000K lampen. De keurmeester zegt dat dit gewoon mag.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Zie ook mijn edit van daarna. ;)

Overigens vind ik 8000K nog niet zo'n issue, ik doelde meer op 12000K en dat soort fratsen, dat zeg maar bijna paars is. Hoe het wettelijk zit weet ik niet, ik weet wel dat oom agent er graag over zanikt. ;)

Aannames zijn fataal.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Terecht ook... Blauwpaarse poppenkast :X

• Smarron
  • Laatst online: 14:49

Smarron

The bend

Ja, 12000K is naar mijn weten ook verboden.

Pas iemand gezien met 12000K als dimlicht en 10000K voor groot licht. Het seinen werkte ook maar 1x, nutteloos dus. En het mocht ook niet, maar hij vond het niet erg om het voor de keuring aan te passen. Dat is denk ik direct goed inhakend op het probleem van de TS-er. Groot licht werkt niet met xenon, of het moet bi-xenon zijn, maar dan is het zoals eerder genoemd dezelfde lamp die verder naar voren (of achter) wordt gezet en daarmee het lichtbeeld vergroot.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• GJ007
idd, 1200 K is gwn poppekast gebeuren :|

zat idd te denken aan 8000K dim, miss de groot nog doen met 6000K, maar ik krijg meer het id dat dit weggegooid geld is.

dus ga denk ik voor leuk 8000K setje dim, leuk voor looks en gwn goeie lichtopbrengst: plus dit is de legale hoeveelheid K. daarbij natuurlijk wel ff de stadslichtjes vervangen. en wss lookalike xenon voor groot, zodat het dr niet idioot uitziet als je x moet seinen, of groot licht aanklikt.

signature

• deepbass909

deepbass909

Smarron schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 08:56:
[...]
offtopic:
Ik las dit en wil hier nog even op inhaken.

Lenslampen hebben gewoon een mooier lichtbeeld, echter werkt het ook prima met gewone heldere koplampen. Ik denk dat je je verlichting altijd goed af moet stellen, want of je nou ouderwetse strooilicht koplampen hebt, heldere koplampen of lenzen, als een lamp verkeerd afgesteld staat is elke lamp verblindend.

Ik spreek uit ervaring. Ik heb heldere koplampen met xenon-verlichting. Ze zijn goed afgesteld en sinds vorig jaar november heb ik exact 2 seiners gehad, waarvan 1 tijdens het oprijden van een helling. Ik zit dagelijks om 06.30u op de weg, dus dat verblindende in geen lenslampen valt wel mee.

Bovendien is de auto goedgekeurd en ik maak gebruik van 8000K lampen. De keurmeester zegt dat dit gewoon mag.
deepbass909 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 10:57:
[...]

Xenon mag niet zondermeer in alle auto's van voor 2007! Het verschil is dat auto's die na 1 januari 2007 gebouwd zijn, voorzien moeten zijn van automatische lichthoogte regeling en een koplampreinigingsinstallatie indien er gebruik wordt gemaakt van Xenon.
Dat neemt niet weg dat een Xenon in een koplampunit ontworpen voor halogeen nog steeds niet is toegestaan. Lenzen voor een Xenon lampen worden anders geproduceerd, waardoor er veel minder strooilicht ontstaat. Deze hebben in het glas een D staan. Halogeen lampen hebben op die plek een H. Het lijkt me vrij duidelijk dat een lamp met een H-keurmerk dus nooit een xenon pit mag hebben, en in feite voldoet een dergelijke lamp daardoor ook niet meer aan de APK. Helaas (ik ben fel tegenstander van het gebruik van Xenon in niet daarvoor bedoelde koplampen) snappen de heren van de APK keurstations de kenmerken op het glas niet.
Bron (Ja ik weet dat het een lampen fabrikant is, en ik heb daar zelf gewerkt, neemt niet weg dat ik hier volledig achter sta en dat de tekst correct is).
[...]
Ik quote mezelf nog maar eens, want het is wel degelijk vastgelegd dat Xenon in halogeen units niet mag.
De wet schrijft niet letterlijk voor dat het niet mag, maar wel dat een auto goedgekeurde verlichting moet voeren, voorzien van een E-keur (vanaf 1972 uit m'n hoofd). Het keuringsraport wat bij zo'n keurmerk hoort, schrijft voor voor welk type gloeilampen de unit is goedgekeurd. Dit type staat ook in het glas geperst (voor halogeen een H, gevolgd door het nummer van het type lamp, voor xenon met een D, gevolgd door het nummer van het type lamp).

Op het moment dat je een xenon lamp in een koplamp stopt met een goedkeuring voor halogeen lampen, voldoet deze koplamp niet meer aan z'n e-keur en is dus niet meer goedgekeurd voor gebruik op de weg. Daarmee is de auto gelijk niet meer in overeenstemming met punt 111 (Aanwezigheid en kleur verplichte lichten, ...) en 120 (Niet voorgeschreven of toegestane verlichting...) van de APK. Echter heb ik het niet zo op de kennis van de meeste APK-keurmeesters, want die kunnen blijkbaar niet uit de keurtekens opmaken welk type lamp in de unit behoort te zitten.

Over de keurtemperatuur van het licht is dan juist weer niks vastgelegd en mag in princiepe alles, zolang het maar niet verblindend is (en de koplampunit uiteraard bedoeld is voor Xenon).

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Dus je mag theoretisch ook met, euuh... groen licht rondrijden? :P

Aannames zijn fataal.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:38

paQ

deepbass909 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 12:05:
[...]

[...]

Ik quote mezelf nog maar eens, want het is wel degelijk vastgelegd dat Xenon in halogeen units niet mag.
De wet schrijft niet letterlijk voor dat het niet mag, maar wel dat een auto goedgekeurde verlichting moet voeren, voorzien van een E-keur (vanaf 1972 uit m'n hoofd). Het keuringsraport wat bij zo'n keurmerk hoort, schrijft voor voor welk type gloeilampen de unit is goedgekeurd. Dit type staat ook in het glas geperst (voor halogeen een H, gevolgd door het nummer van het type lamp, voor xenon met een D, gevolgd door het nummer van het type lamp).

Op het moment dat je een xenon lamp in een koplamp stopt met een goedkeuring voor halogeen lampen, voldoet deze koplamp niet meer aan z'n e-keur en is dus niet meer goedgekeurd voor gebruik op de weg. Daarmee is de auto gelijk niet meer in overeenstemming met punt 111 (Aanwezigheid en kleur verplichte lichten, ...) en 120 (Niet voorgeschreven of toegestane verlichting...) van de APK. Echter heb ik het niet zo op de kennis van de meeste APK-keurmeesters, want die kunnen blijkbaar niet uit de keurtekens opmaken welk type lamp in de unit behoort te zitten.

Over de keurtemperatuur van het licht is dan juist weer niks vastgelegd en mag in princiepe alles, zolang het maar niet verblindend is (en de koplampunit uiteraard bedoeld is voor Xenon).
en wie zijn de enigen die zich daar hard voor maken?

juist... de DS2 fabrikanten

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GaMeOvEr schreef op woensdag 07 november 2007 @ 12:10:
Nee, dat mag dus niet...

Moet officieel wit/geel licht zijn... Waarbij zelfs geel ondertussen verboden is...

• paQ

paQ

MikeyMan schreef op woensdag 07 november 2007 @ 14:01:
[...]

Nee, dat mag dus niet...

Moet officieel wit/geel licht zijn... Waarbij zelfs geel ondertussen verboden is...
maar nog de nodige DS-en mee rondrijden?

• deepbass909

deepbass909

GaMeOvEr schreef op woensdag 07 november 2007 @ 12:10:
Groen is geen kleurtemperatuur van wit :p
Maar ik geef toe dat 12000K lampen ook weinig wit meer zijn...
paQ schreef op woensdag 07 november 2007 @ 13:58:
[...]

en wie zijn de enigen die zich daar hard voor maken?

juist... de DS2 fabrikanten
Niet alleen, er zijn ook gesprekken geweest met verschillende overheden. Om even terug te vallen op het standpunt van m'n vorige werkgever. Hella maakt het niet uit of je een unit vervangt voor een DS2 unit of niet. Aftermarket Xenon levert Hella namelijk nauwelijks, slechts voor een handje vol auto's hebben ze kits op de markt gebracht (o.a. de BMW E36 en VW Golf IV), maar het bleek dermate moeilijk om bij achteraf inbouw de lampen naar hun eisen goed te krijgen, dat ze er practisch mee gestopt zijn. Daardoor worden er eigenlijk alleen nog maar Xenon lampen geleverd voor 1e montage en schade herstel. Als een fabrikant als Hella zo graag de Xenon-markt zou willen beheren zoals jij nu suggereerd, dan hadden ze in hun assortiment wel een hele range van aftermarket Xenon units gehad.
Het is overigens niet alleen Hella die zich hier hard voor maakt, ook Philips, de belangrijkste fabrikant van Xenon lampen (niet alleen DS2 pitten), maakt zich hier hard voor. Terwijl Philips daarmee een enorme markt laat liggen voor de Chinezen, die zich van europeese wetgeving niks aantrekken.

Hella en Philips hebben zich lange tijd ingezet om tot een eenduidige en heldere wetgeving te komen rond Xenon. Niet om hun eigen markt te beschermen, want ze maakte het zich alleen maar moeilijker, maar juist om te voorkomen dat er slechte producten op de markt zouden komen. Hella is zich er zeer van bewust wat de risico's in het verkeer zijn van verkeerd gebruikte xenon lampen. Zij waren immers samen met Philips de ontwikkelaars van de hele Xenon verlichting. En zij willen ook voorkomen dat een goed product kapot gemaakt wordt door inferieure varianten. Wat dat betreft is deze zaak identiek aan wat Philips deed met de red-book standaard voor CD's (waarbij niemand claimde dat het puur om winstbelang ging).

Hoe moeilijk het misschien te geloven is voor sommigen, maar een commercieel bedrijf kan ook bepaalde idealen hebben die niet direct winst gerelateerd zijn... Voor Hella is goede en veilige autoverlichting 1 van de belangrijkste idealen die ze hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door deepbass909 op 07-11-2007 15:03 ]

• paQ

paQ

toch zijn deze fabrikanten niet blij met dergelijke marktwerkingen.
Dealers krijgen hun xenon optie simpelweg niet meer verkocht voor 3400 euro meerprijs
en een vervangingslampje van 187 euro.

ebay biedt vervangings DS2 lampen aan voor 9,90 EUR
vraag voor de grap eens bij Mercedes of BMW

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

paQ schreef op woensdag 07 november 2007 @ 14:02:
[...]

maar nog de nodige DS-en mee rondrijden?
Idd, dat wilde ik net posten. Een vriend van me rijdt in zn Lancia Ypsilon ook met gele lampen en komt al 2 jaar door de APK

Vaak bu'j te bang!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Klopt, maar het mag officieel niet meer... Tenzij er een typegoedkeuring voor is afgegeven...
En dat zal zeker met een ypsilon niet het geval zijn...

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Lijkt me sterk dat het verboden is, volgens mij mag je nog steeds geel licht voeren, want normaal licht is in principe ook geel, alleen minder geel als die echte gele lampen.
Heb je anders een bron?

[ Voor 12% gewijzigd door -tom-562 op 07-11-2007 16:22 ]

Vaak bu'j te bang!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

-tom-562 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 16:22:
Lijkt me sterk dat het verboden is, volgens mij mag je nog steeds geel licht voeren, want normaal licht is in principe ook geel, alleen minder geel als die echte gele lampen.
Heb je anders een bron?
Tsjah, in de winkel waar ik werk verkochten we vroeger gele lampen... Die zijn toendertijd uit het assortiment gehaald met de melding dat ze niet meer mochten... Zal eens zoeken...

• paQ

paQ

de richtlijn waarnaar de wet verwijst omtrent de verlichting:
9 . KLEUR

De gloeilampen in de koplichten moeten kleurloos of selectief geel zijn . In het laatste geval moet de dominerende golflengte van het uitgestraalde licht liggen tussen 575 en 585 nm ( nanometer ) , de zuiverheidsfactor tussen 0,90 en 0,98 en de transmissiefactor moet minstens gelijk zijn aan 0,78 ( 2 ) , waarbij de metingen worden verricht bij licht dat wordt uitgestraald door een gloeidraad van een elektrische lamp met een kleurtemperatuur van 2 800 K en over een gedeelte van de gloeilamp die gedurende 48 uur in een koplicht bij de proefspanning heeft dienst gedaan .
bron:
http://eur-lex.europa.eu/...=CELEX:31976L0761:NL:HTML

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Das in iedergeval specifiek genoeg ;)

En volgens mij aardig geel ook... Dus ik zal wel abuis zijn...

• paQ

paQ

ik zal bij mijn volgende APK trouwens eens informeren hoe het gesteld is met mijn transmissiefactor bij een lamp die 48 uur dienst heeft gedaan en of de zuiverheidsfactor van de uitstraling van de gloeidraad wel ergens rond de 0,96 valt...

Pagina: 1