[Plasma/LCD] - (ISF) calibratie: Post je tv-settings.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.907 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:11
Ik ben in het bezit van een Philips 42PFP5332 plasma scherm.
Ik heb de tv naar eigen inzien ingesteld (zoals ik het plaatje het fijnst ervaar).
Na veel gelezen te hebben over (dure) ISF calibraties ben ik wel nieuwsgierig geworden of het plaatje er nóg mooier uit kan komen... Ik heb dit nog niet laten doen (die eeuwige twijfel...).
Zodoende de vraag of er mensen zijn die de instellingen van zijn/haar (ISF) tv-instellingen zouden willen posten. Gezien het prijskaartje van een ISF calibratie begrijp ik dat niet iedereen deze waardes kwijt wil.

Diegenen die wel willen posten:
TV merk en type: <merk, type>
Ingang: (HDMI/TV/SCART/COMPONENT) (signaal: 720p/1080p/1080i)
Helderheid: <waarde>
Kleur: <waarde>
Contrast: <waarde>
Etc.

Er van uitgaande dat er niet al teveel verschil tussen de TV modellen zit (productie is erg nauwkeurig tegenwoordig), dan kunnen we elkaar misshien wel aan de meest optimale instellingen helpen.

Mijn settings (video ingang):

Merk, type: Philips, 42PFP5332
Ingang: HDMI (720p via mediacenter)
Helderheid: 60
Kleur: 52
Contrast: 44
Scherpte: 4
Horizontal 50
Vertical: 50
Kleurtemp.: Normaal
Contrast+: Uit

Merk, type: Philips, 42PFP5332
Ingang: TV
Helderheid: 60
Kleur: 48
Contrast: 42
Scherpte: 5
Kleurtemp.: Normaal
Contrast+: Aan
NR: Uit

Carpe Diem

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:25
Voor dit soort instellingen is heel veel te vinden op avforums.com . Daar heb je van bijna elke gangbare tv een instellingen topic waar meestal wel 1 iemand hem echt heeft laten kalibreren.

Verwijderd

zit er dan nog veel verschil tussen de weergaves van de toestellen onderling (van het zelfde merk en type), of zijn daarvan de waarden altijd nagenoeg gelijk?

Verwijderd

Een calibratie dient om de duizend uur uitgevoerd te worden om het perfecte resultaat te behouden.
Bij het gebruik van uw toestel zal de intensiteit van de backlight (lcd) afnemen, de lamp (projector) zal sterkte verliezen en bij een plasma of crt neemt de fosfor af.
Het is daardoor dat er telkens opnieuw aanpassingen nodig zijn.
Productie is nauwkeurig, maar het is eigen aan elke technologie, dat er verschillen optreden.
Als we 2 nieuwe projectorlampen gaan uitmeten, zullen ze niet exact dezelfde lichtoprengst geven.
Hetzelfde voor 2 nieuwe tv's.
Vandaar dat instellingen overnemen geen zin heeft.
Het zal een verbetering geven, maar geen calibratie zijn.
Contrast is zelfs afhankelijk van uw omgevingslicht.
Vandaar ook bij Pioneer en bvb tw2000 van Epson de voorziening voor een isf day en isf night setting.
Als je twijfelt of het verschil zal opleveren, moet je maar eens switchen tussen (afhankelijk van model en merk) theater, natuurlijk en dynamisch.
Het verschil ts een niet gecalibreerd toestel en een gecalibreerd is even groot.
Zet zeker nooit op dynamisch, want die mode heeft meestal te veel blauw in het wit, om zo een feller en opvallender beeld te maken, waar je veel detail verliest, maar op het eerste zicht wel een frisser beeld geeft. Dit is bedoeld om de tv in de showroom te laten opvallen.
Het is fantastisch om met professionele apparatuur een tv of projector uit te meten, omdat het eindelijk gedaan is met knoeien en je zwart op wit de situatie in wiskundige grafieken kunt volgen.
Het is werkelijk onmogelijk om met het blote oog perfectie te bereiken, zelfs met voldoende kennis van zaken. Er zijn testpatronen, software en een color analyzer voor nodig.
Ik zou niet meer zonder kunnen leven!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:13

mphilipp

Romanes eunt domus

Precies. Heeft geen reet zin. Stel 'm dan liever af met een goede test-dvd zoals DVE. Je kunt ook natuurlijk je scherm in de auto laden en naar Frank rijden. Dan is het een stuk goedkoper.
Het is de moeite van je dure scherm waard.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL