Fancontrol op moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-05 14:08
Ik wil een nieuwe (stille) PC in elkaar gaan zetten en ben dan ook op zoek naar (liefst) een Intel 775 moederbord voor een dual core processor waarbij ik de volledige controle heb over zowel de cpu koeler als de case fans. Ik heb de FAQ bekeken, deze is erg gedateerd (topics uit 2003) en zitten zoeken binnen dit Forum. Weet iemand een dergelijk moederbord? Ik heb zelf o.a. een AsRock moederbord. Dit is een prima moederbord maar minder geschikt voor het aansturen van koelers. Vanuit de BIOS is er een beperking van minimaal 70% toerental en vanuit speedfan is alleen de cpu koeler goed te besturen. Mocht een AM2 moederbord dit ook kunnen dan hoor ik het ook wel graag omdat de processor (intel vs AMD) voor mijn doeleinden minder belangrijk zijn.
Overigens vind ik een losse fancontrol niet zo'n mooie oplossing, gezien de toch wel wisselend ervaringen en ik het een niet zo'n mooi gezicht vind bij een kast.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik kan bij mijn Gigabyte bordje de cpu fan helemaal regelen zoals ik wil, casefans weet ik niet, gezien ik die op een andere manier aanstuur. In de bios kun je namelijk aangeven hoe hard het ding moet draaien bij een bepaalde temperatuur. En dit werkt goed, de fan staat zo ingesteld dat alleen bij hoge temps hij echt aanslaat, maar anders staat hij stil, of draait hij heel rustig.

In hoeverre andere bordjes het kunnen weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee, maar de hedendaagse borden hebben iig wel de mogelijkheden ervoor (4 pins fan connectoren om de RPM mee te regelen e.d)

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 23:10
Ik kan op mijn Asus M2N32 ik geloof 6 case fans en een CPU fan regelen. Dat werkt prima, maar er zijn ook drie profielen om het het BIOS te laten sturen, ik geloof performance, optimized en silent.

Maar anders kun je toch een losse controller gebruiken? Dan kun je via een losse display sturen en monitoren.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Erwin1967
Het aansturen van de cpu fan zal met een wat duurder moederbord geen probleem zijn. Dat geloof ik graag maar het gaat me juist om de case fans. De borden die ik ken, kennen maar 1 stand en die is 100%

• Erwin1967
Jiriki schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 23:05:
Ik kan op mijn Asus M2N32 ik geloof 6 case fans en een CPU fan regelen. Dat werkt prima, maar er zijn ook drie profielen om het het BIOS te laten sturen, ik geloof performance, optimized en silent.

Maar anders kun je toch een losse controller gebruiken? Dan kun je via een losse display sturen en monitoren.
Hier was ik dus naar op zoek. Ik zal dit bordje eens bekijken op de Asus website :-)

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:54
Ik heb zelf op de korrel als 775 moederbord de Abit IP35 Pro, deze stuurt 6 fans aan (waaronder CPU), en de Asus Maximus Formula, deze stuurt geloof ik 4 fans aan.

In een review werd de fancontrol van de abit als goed beoordeeld, eventueel zelfs ook in het bios in te stellen zodat je er geen software voor nodig hebt.
Pagina: 1