Toon posts:

Invoerbelasting en digitale aankopen van games (Crysis, HL2)

Pagina: 1
Acties:
  • 641 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben trotse eigenaar van een HL2:Orange box die ik recent met creditcard heb aangeschaft. Goede prijs vanwege de lage dollar koers. Nu wilde ik hetzelfde doen met Crysis (ook digitale aankoop, dus download + activatie), maar EA vraagt 59 euri's voor het spel, waar je het in US voor 49 dollar (en dat scheelt nogal een bak geld) kunt kopen.
Volgens EA (en Amazon.com) is het niet toegestaan om games zoals ik via Steam heb gedaan, aan te schaffen... ik had dan invoer tax moeten afdragen... Klopt dit of moet ik EA eens gaan wijzen op mijn rechten en besparen door voor de dollarprijs te gaan. (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Volgens mij heeft dat te maken omdat prijzen in de USA ex BTW zijn, en hier allemaal inclusief BTW. Die 49 dollar komt dan nog BTW bij..

Helemaal zeker ben ik hier niet van hoor

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RaZ schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 22:53:
Volgens mij heeft dat te maken omdat prijzen in de USA ex BTW zijn, en hier allemaal inclusief BTW. Die 49 dollar komt dan nog BTW bij..

Helemaal zeker ben ik hier niet van hoor
Dat vermoeden heb ik ook, maar daar rept Steam niet over en ik heb dus ook HL2 voor een prikkie. Moet ook zeggen dat ik 49$ (nu zo'n 38 euro denk ik?) een goede prijs vind voor een game, 59 euro vind ik echt teveel geld (overigens wil ik die discussie hier niet voeren)
Kortom: wat is nu eigenlijk de wet in deze, en houdt Valve (Steam) zich er dan niet aan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-06 23:19
EA/Amazon kan jou nooit verplichten invoerheffing en/of btw (Nederlandse) te betalen; ze kunnen (en zullen) de tax/vat uit het land van herkomst slechts heffen. Die kan je vervolgens terugkrijgen mocht je dat per sé willen (imo niet de moeite, maar goed).
Als je pech hebt krijg je, meestal 1 à 2 weken achteraf, via de vervoerder nog een naheffing van invoerbelasting + btw die je hen dient te betalen. De vervoerder heeft deze nl. bij invoer al aan douane+fiscus afgedragen (mits de douane jouw pakket eruit heeft gepikt voor controle). Maar je kan ook geluk hebben en niets hoeven te betalen.

Zelf ben ik er meestal goed af gekomen maar een enkele keer moeten betalen maar in totaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vanmiddag The Orange Box aangeschaft via steam, en er komt gewoon nog TAX op, dus prijzen zoals $ 49,- zijn gewoon exclusief belastingen. Maar dan blijft de game natuurlijk nog steeds goedkoper dan de retail versie (42 euro tegen 50 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij loopt dat via de UK dus in de EU en niet in de USA (tenzij je fraude/valsheid in geschrifte hebt gepleegd en een US adres hebt opgegeven). In de EU betaal je normaal gesproken alleen belasting in het bronland en daarmee klaar: de verkoper int het bedrag en draagt het voor jou af gelijktijdig met de aanschaf en hoef je in Ned dus niets te betalen (mits binnen de EU). Echter bij verkoop op afstand betaal je juist belasting in je woonland en niet in het bronland. Dat wil zeggen de verkoper draagt het goed belastingvrij over aan Nederland waar jij dan in beginsel zelf aangifte moet doen, maar bij verzending via TNT post e.d. doen zij dit al voor (en krijg je dus een mooie hoge rekening bij aflevering).

Het interessante aan deze vraag is echter: Of het hier wel om een goed gaat (je hebt immers geen materiele drager, zoals een DVD of CD) en of het dan misschien nog als dienst gekwalificieerd zouden kunnen worden. Dit weet ik niet en zou je eens bij de belastingdienst moeten navragen.

Om terug te komen op je vraag: Via Steam UK (maar ook US) zij hoeven van Nederland geen belasting te heffen (maar de US kan natuurlijk lokaal andere wetten hebben - maar Nederland vraagt dit in beginsel niet). Want de ICL/Uitvoer geschiedt in beginsel belastingvrij. Jij moet zelf zorgdragen voor de aangifte bij de Belastingdienst (of je natuurlijk kunt nalaten aangezien het voor hun vrijwel onmogelijk is te controleren dat jij iets hebt gekocht via Internet dat niet fysiek geleverd is).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2007 23:50 ]

Pagina: 1