Toon posts:

Nikon D80; hoge lichten functie

Pagina: 1
Acties:
  • 445 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Nikon D80 aangeschaft, mooi toestel, geweldige foto's. Maar ik stuit op 1 probleempje waar de handleiding geen antwoord op geeft.
Na het maken van een foto, kun je deze bekijken. Je hebt dan allerlei mogelijkheden zoals histogram, foto informatie en hoge lichten. Hoe kun je die hoge lichten uit de foto halen? Ik zoek me rot of het kan en zo ja, hoe dan?? De uitgebleekte plekken worden wel aangegeven, maar is daar nog iets aan te doen?

Dit schrijvende realiseer ik me dat hoge lichten eigenlijk plekken in de foto zijn, waar alle kleurinformatie is weggebleekt door een flits of overvloed aan overig licht. Zul je dus niet in de camera kunnen compenseren, of toch?

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nee, kan niet. Daarom zijn highlights juist zo vervelend.

Verwijderd

Klopt, de witte uitgebeten vlakken bevatten zeg maar geen informatie. Je kan tijdens het fotograferen wel expres onderbelichten (om dit te voorkomen) en het gebeuren tijdens het nabewerken weer optrekken.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

De uitgebleekte plekken worden wel aangegeven, maar is daar nog iets aan te doen?
Ja, dat kan wel: in highlight-gebieden is vaak nog een hoop informatie te winnen, enige eis hiervoor is om RAW te schieten. Een duidelijk voorbeeld hiervan is onderaan deze pagina te zien, waar de RAW headroom van de D80-files wordt besproken. in ACR heb je 1 stop winst te behalen in de highlight range als je in RAW bewerkt omdat er toch info in die highlight area zit, die je eruit kan vissen tijdens het nabewerken.

Dus ja, het kan: maar dan moet je wel RAW schieten en weten hoe je het in de post processing eruit moet halen :) Je kan ook maar max 1 stop 'extra' overbelichten, want meer headroom dan +4EV is er niet :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Remy schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 22:36:
[...]
en weten hoe je het in de post processing eruit moet halen
En dat is precies het punt waarover de handleiding weinig zinnigs te melden heeft. Of bedoel jij dat je dit op de PC moet corrigeren? In CaptureNX gaat dat echt wel in een wip, dat klopt. Maar ik vroeg me eigenlijk af of dit niet rechtstreeks op de camera kan.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 19:15
Wat je kan doen is onderbelichten. O-) (lees de handleiding maar met welk knopje dat moet)
Of je nou in raw of jpeg schiet maakt daar voor in principe niet uit.

[ Voor 23% gewijzigd door martijn_tje op 31-10-2007 09:46 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
edit: Ik moet stoppen met termen door elkaar gooien :X :+ Op zo'n moment ben ik blij dat ik beter met mijn cam kan werken dan de functies uitleggen :+

Koffie iemand?

[ Voor 128% gewijzigd door Henk op 31-10-2007 10:10 ]

Verwijderd

Volgens mij toch niet hoor Henk? :) Als je onderbelicht heb je minder kans dat je highlights 255,255,255 worden.

Tenzij je het over expose to the right hebt :? :)

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2007 10:04 ]

Verwijderd

@Henk:

Ik denk toch dat Martijn_tje gelijk heeft.

Reeds overbelichte delen nog eens extra gaan overbelichten is niet zo'n slim plan ;) .

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 10:05:
...
Reeds overbelichte delen nog eens extra gaan overbelichten is niet zo'n slim plan ;) .
Ach, wat maakt het dan nog uit :+

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 06:45:
[...]

En dat is precies het punt waarover de handleiding weinig zinnigs te melden heeft. Of bedoel jij dat je dit op de PC moet corrigeren?
Klopt, dat bedoel ik.
In CaptureNX gaat dat echt wel in een wip, dat klopt. Maar ik vroeg me eigenlijk af of dit niet rechtstreeks op de camera kan.
Nee, dit kan niet direct op de cam behalve tijdens het maken van de foto zelf: het post processen (ook mbt highlight info 'redden') moet echt buiten de cam gebeuren :)

LinkedIn
Instagram

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:11

Rudedadude

Maybe we were born to run

ongeveer 1 stop 'onderbelichten' in de nabewerking is ongeveer nog zinvol, als je meer doet worden overbelichte plekken wel grijs, maar meer detail krijg je er niet van. Overigens wordt er ook hoge lichten aangegeven die nog niet volledig overbelicht zijn bij die weergaveoptie van de D80, dus het is een aardige indicator, maar niet alleszeggend. Het is vaak belangrijker om de helderheid van het lcd-scherm op de juiste sterkte te zetten om echt goed in te schatten of een foto te licht om te donker is (en ja een histogram zegt ook nog wel wat :P )

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2025

qadn

Pinnacle of Perversion

Wel natuurlijk handig: vol RGB histogram ^^;;

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, dat zijn de antwoorden waar ik wat aan heb. Met name Remy bedankt.

Verwijderd

Met onderbelichten wat je zou moeten doen om felle lichten te minimaliser heb je als nadeel natuurlijk mee dat je kleuren vlakker worden en je in de donkere partijen ook meer ruis krijgt.

Laatst nog op irc ook leuk voorbeeld laten zien waarom luitjes toch zo veel geld over hebben voor een schamele 6MP fujicamera (zoals ik) omdat daar 1 pixel 2 sensoren bevat. 1 grote en 1 kleine
als de grote is overbelicht dan bevat de kleine nog genoeg kleur informatie. en als de kleine is onderbelicht heeft de grote wel genoeg kleur informatie.

hier de output met alleen de grote pixel aan (wat neer zou komen op gewoon een standaard dslr pixel)
http://thehospages.com/pi...cion/test/largepixel2.jpg

duidelijk is te zien dat de schouder aan de rechterkant is overbelicht

hier dan de reading van de kleine sensor alleen
http://thehospages.com/pi...acion/test/smallpixel.jpg
zowaar hier nog alle kleurinformatie in de schouder aanwezig.

en hier de combinatie van allebei
http://thehospages.com/pi...small_en_large_pixel2.jpg
heb dit niet verder nog geoptimaliseerd of zo, kan beter maar je ziet hier nu al wel het witte bandje lopen over haar schouder. (dit is de jpg die door de cam wordt gegenereerd)

sorry vond dit toch wel even mooi relevant voorbeeld voor deze topic :$

• gise
  • Niet online
dus jouw camera maakt standaard al soort van HDR foto's ? :P

Verwijderd

gise schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 20:54:
dus jouw camera maakt standaard al soort van HDR foto's ? :P
yep, maar natuurlijk zitten er wel grenzen aan het HDR maar ze liggen een stuk hoger dan conventionele DSLR's

het is echt een keuze die je maakt in fotografie, vind je HDR belangrijk of MP en snelheid , want die laatste 2 heeft de fuji niet echt met 6MP en 1 foto per seconde :P (en RAW files van 25 MB :+ )

volgens mij heeft de nikon d300 en bv ook de nieuwe canon MKIII ook wel mogelijkheden tot HDR, maar of dat ook werkt weet ik niet. volgens mij kwam het dan op clipping van de highlights terecht voordat het werd weggeschreven of zoiets. maar misschien is er iemand die er meer van weet ;)

• gise
  • Niet online
interesting, ik vroeg me namelijk al af waarom jij een Fuji camera gebruikte en geen (zoals de meesten) Canon of anders Nikon.

sorry voor oftopic :)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:00

Barrycade

Through the...

Ach eigenlijk is die S5 een gepimpte D200 natuurlijk. ;)
Pagina: 1