Videokaart te snel warm of is dit normaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.819 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-05 20:45
Ik heb sinds een maand een nieuwe pc en tot nu toe werkt alles niet vlekkeloos en ondervind ik de nodige problemen. Buiten het feit dat ik m'n geheugen tot 2x toe moest ruilen loopt alles nog steeds niet lekker.

Probleem wat ik nu nog heb is dat met gamen de pc freezed na 15-20min.
Soms loopt onderwater de game nog verder qua geluid maar de pc is echt mega traag.
PC resetten is de snelste oplossing.

Na alles getest te hebben lijkt dit aan de videokaart te liggen. (kost ff tijd :P)
Dit is een MSI NX8800GTS 640MB OC-Edition, dus out of the box 575/1700.

De overige specs zijn:
- Antec Solo met 1x 120mm en 2x 92mm Scythe fans (alles op low)
- Corsair HX520 PSU
- Gigabyte P35C-DS3R
- Q6600 met Tuniq Tower (fan op low)
- 2x 1GB Corsair Twinx PC6400

De 8800 stopt er mee volgens Rivatuner bij ongeveer 75gr, (idle is rond de 55, ambient is 45-50).
De stockfan blijft bij deze temperatuur gewoon op de default 60% duty cycle staan en versnelt dus niet.

Wanneer freezed de pc niet?
- Als ik het zijpaneel verwijder van de kast
- Als ik de clock op 450/750 zet
- Als ik een extra 120mm fan plaats over de videokaart (huidige situatie)
- Fan op 100% duty cycle zet

Ik had de winkel al reeds gemaild maar deze kwam niet verder dan extra fans plaatsen of de bestaande sneller zetten. :'( (had ze al weer teruggemaild natuurlijk)
De airflow is redelijk, de fans staan op low en heb geen zin in een orkaan onder me bureau :D.
Zelf ben ik van mening dat de kaart wel heel snel overhit, 75 graden is zowat de idle temp van een 8800GTS. Buiten dat moet zo'n kaart noob proof zijn dus ook in een HTPC nog moeten werken.

Dus de vraag is simpel, is dit normaal of is dat ding niet helemaal lekker?
Kan het als nog iets anders zijn?

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-05 13:29
Naar mijn weten wordt zoon kaart sowieso snel warm, dus het is niet verkeerd om dan een fan te plaatsen/iets harder zetten. Als hij oc-ed is helemaal! mijn eigen oc-ed graka word ook warmer dan stock.

Verwijderd

Heb je aan de videokaart zelf gevoeld of die echt wel zo heet wordt.
Mijn kaarte mete volgens de temp. monitor 60 idle, terwijl de kaart redelijk koel aanvoelde.
Bleek dat mijn fan niet stevig aan de kaart geschroeft was waardoor de sensor van slag was.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

75 graden is idd erg weinig maar misschien wordt een ander component van je pc te warm (en krijg je hier geen last van als je je gpu lager klokt en dus minder warmte laat produceren), ik zou gewoon je fans een tikkie sneller zetten oid.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

Zelfde probleem met mijn MSI 8800 Ultra OC, loopt vast in iedere game waar de kaart wat zwaarder wordt belast. Na 3 weken eindelijk erachter gekomen dat als ik mijn kaart terugklok naar de "standaard" Ultra waarden hij het prima doet. Bij sommige games moet ik hem zelfs verder terugklokken dan de standaard Ultra waarden van 615 / 2160.

Dit was het antwoord van Alternate:

Geachte heer,

Uw probleem is inderdaad bekend bij ons. Dit probleem is niet alleen bij de MSI kaarten aanwezig maar bij vrijwel alle extra overgeklokte 8800 Ultra videokaarten van diverse merken. Wij raden u dan om contact te nemen met de klantenservice voor een omruiling naar een iets langzamere variant van uw videokaart.

Zodra ze de 8800 GT hebben gaat deze Ultra linea recta terug naar Alternate en koop me 2 van deze beestjes... € 640 euro betaald voor deze kaart en weigert te gaan op de OC waarden van MSI, waardeloos!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 16:25
hmm, mijn 7900 GT heeft hier ook last van .. momenteel staat de computer met z'n zijpaneel open omdat het anders te warm wordt in de kast. dus .. op kamertemperatuur krijg ik momenteel wat stipjes op willekeurige plekken (blauw, rood, groen, zwart)

pas eens getest met de kast weer dicht. dan gaat een divx na zo'n 10 minuten schokken, geluid gaat prima door maar video springt telkens terug. en in 3d spellen worden sommige vertexes verplaatst naar willekeurige locaties, wat echt een spaghettibeeld oplevert.

en zo slecht is de doorvoer in mn kast nou ook weer niet. :(

• Redje
De kaart voelt behoorlijk warm aan na het spelen van een spel, duis 70-75 graden zou zeker kunnen.

Ik heb nu dus een extra fan geplaatst of de videokaart, clockspeeds terug gezet en de fan op de kaart harder gezet... conclusie is dat hij standaard dus gewoon niet lekker werkt en dat je veel dingen moet uithalen om hem niet te laten crashen ;(
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 16:56:
Zelfde probleem met mijn MSI 8800 Ultra OC, loopt vast in iedere game waar de kaart wat zwaarder wordt belast. Na 3 weken eindelijk erachter gekomen dat als ik mijn kaart terugklok naar de "standaard" Ultra waarden hij het prima doet. Bij sommige games moet ik hem zelfs verder terugklokken dan de standaard Ultra waarden van 615 / 2160.

Dit was het antwoord van Alternate:

Geachte heer,

Uw probleem is inderdaad bekend bij ons. Dit probleem is niet alleen bij de MSI kaarten aanwezig maar bij vrijwel alle extra overgeklokte 8800 Ultra videokaarten van diverse merken. Wij raden u dan om contact te nemen met de klantenservice voor een omruiling naar een iets langzamere variant van uw videokaart.

Zodra ze de 8800 GT hebben gaat deze Ultra linea recta terug naar Alternate en koop me 2 van deze beestjes... € 640 euro betaald voor deze kaart en weigert te gaan op de OC waarden van MSI, waardeloos!
Ja ik kwam er ook niet al te snel achter. M'n hele PC had ik al onderste boven gekeerd.
Wel netjes dat je tenminste duidelijk antwoord terug krijgt ipv. zet de cooling maar harder :)
Ik zal morgen eens bellen met Salland want via email is de respons niet bijster snel.

Verwijderd

Vreemd, de videokaart producenten willen blijkbaar zo graag de snelste kaart hebben dat ze ze maar te ver overclocken :o

Je zou inderdaad kunnen checken of de koeler er goed opzit, maar misschien heb ik wel een aardige oplossing. Met AtiTool kun je instellen bij welke temps het koelertje sneller moet gaan draaien. Als je een beetje met die instellingen speelt, kan je bv. je koelertje 100% laten draaien bij meer dan 65 graden Celcius belasting.

Eventueel zou je de stockcooler kunnen gaan vervangen, maar officieel ben je je garantie dan kwijt.

• Redje
Ik heb maar een RMA aangevraagd, ik werd er naar van.

Case open, extra fan en onder geklokt en me PC hangt dan nog... wel pas na een uur, maar dat ding lijkt mij gewoon brak.
Kreeg gister ook een heerlijke BSOD op nv4_disp, bij de beta drivers hangt de PC al na 5min met allerlei corrupte textures....

Hopen dat ik snel een andere krijg :D

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:39
stuur hem anders gewoon terug?
Pagina: 1