Vervangende woofer voor Magnat speaker

Pagina: 1
Acties:
  • 1.306 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 11:26

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb een set Magnat speakers verkocht dit weekend, de nieuwe eigenaar meldt geconstateerd te hebben dat de woofers van 1 speaker opgeblazen zijn. Nu was ik mijn handen in onschuld, ze hebben hier altijd strak gespeeld en de speakers zijn uitgebreid beluisterd, toch zit ik hier mee. Temeer nu blijkt dat Magnat de vervangende woofers niet meer levert.

Ik was niet van plan de speakers retour te nemen, maar wilde de beste man wel tegemoet komen in de kosten van vervangende woofers, echter dat gaat ook niet lukken. Hoe zou je via een zelfbouwshop of Conrad speakers kunnen vinden welke qua karakteristiek overeenkomen met de Magnats?

Hoe zouden jullie dit oplossen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 23:30
Liefst wil je dan die speakers opmeten, maar ik vrees dat het moeilijk wordt een vervangende woofer te vinden die hetzelfde klinkt. Sowieso moet je het hele paar vervangen.

Wat je dus wel kunt doen is er een andere speaker van maken, door er woofers in te stoppen, redelijk willekeurig, als ze maar wel goed genoeg zijn, en dan het filter opnieuw maken.

Over wat voor magnat speakers hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Over deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:47

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Uiteraard heb ik vrede met jouw aangedragen oplossing, maar weet je zeker dat de speaker is opgeblazen en of dat door jou is gebeurd?
Het is toch best moeilijk om speakers op te blazen?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
bartvl schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 21:01:
Uiteraard heb ik vrede met jouw aangedragen oplossing, maar weet je zeker dat de speaker is opgeblazen en of dat door jou is gebeurd?
Het is toch best moeilijk om speakers op te blazen?
Zeker speakers van 270 watt. Daarbij ben ik zelf ook een behoorlijke audiofiel, dus zou het mij ook opgevallen moeten zijn. Maar ik kan het nu niet meer beoordelen en moet afgaan op hetgeen de koper mij zegt. Ik probeer hem nog de woofers uit de L en R speaker te laten wisselen om te kijken wat er dan gebeurt, ikzelf vermoedde eerder een resonantie ergens in/aan de behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:08

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou bij de koper langsgaan, en de "kapotte" driver opmeten (impedantie) of voorzichtig indrukken om te kijken of je "geschraap" voelt.

Is ie kapot? Dan heb je een "nette" optie; de t/s parameters van de andere nog goede driver (laten) bepalen en aan de hand daarvan vervangende drivers kiezen.

Andere optie:
driver zoeken op marktplaats/ebay

minst nette maar wel snelle optie:
vervangen voor een visaton ws17, of W170s

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:47

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Offtopic: was deze nou net even gesloten of ben ik nou gek aan het worden? (of allebei natuurlijk)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
teacher schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 21:54:
Ik zou bij de koper langsgaan, en de "kapotte" driver opmeten (impedantie) of voorzichtig indrukken om te kijken of je "geschraap" voelt.
Blijkbaar ben ik meer n00b dan ik dacht, speaker zachtjes indrukken en horen of ie schraapt is een valide test? :)
Is ie kapot? Dan heb je een "nette" optie; de t/s parameters van de andere nog goede driver (laten) bepalen en aan de hand daarvan vervangende drivers kiezen.
Wat is t/s?
Andere optie:
driver zoeken op marktplaats/ebay
Speakers zijn vrij zeldzaam, dus niet echt een optie.
minst nette maar wel snelle optie:
vervangen voor een visaton ws17, of W170s
Want die is ook 17cm? Of vermoed je dat die qua klankkleur overeenkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

er zijn zaken die kunnen de speaker weer maken
Meestal zijn de spoelen door gebrand.
Die kunnen ze weer opnieuw wikkelen en werk de woofer weer.
Meestal zijn de draden die door de cones loopt nog gewoon heel namelijk.
Google is je vriend en zal ook even mee zoeken .
http://www.total-speaker-repair.nl/
gevonden en veel succes

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 8819 op 30-10-2007 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 23:30
SeatRider schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 22:22:
[...]

Blijkbaar ben ik meer n00b dan ik dacht, speaker zachtjes indrukken en horen of ie schraapt is een valide test? :)
Je kunt dan voelen of er niet iets scheef zit bijvoorbeeld. Dus ja het is een valide test, maar niet alleszeggend. Wel met beide duimen doen, zodat je hem recht duwt.

[...]
Wat is t/s?
Thiele/Small parameters. Dat zijn de parameters die voor een groot deel de karakteristiek van een speaker in een bepaalde kast bepalen. Maar frequentiecurve en impedantiecurve moeten voor een mooiere match ook nog overeenkomen. Er is nog een hoop meer, willen ze identiek zijn.
Want die is ook 17cm? Of vermoed je dat die qua klankkleur overeenkomen?
Ik denk dat het vooral zo is dat die ook 17 cm is en ongeveer <20 euro kost. :P

Zelf heb ik meer het vermoeden dat er iets van Vifa in heeft gezeten, maar da's maar een heel vaag vermoeden, ik dacht dat magnat ooit vifa had gebruikt, dus je hebt kans dat ze dat vaker doen. Maar staat er geen typenummer oid op die woofers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

total speaker repair is inderdaad een goede optie. Maar begrijp ik het goed dat de koper ze bij jou thuis beluisterd / getest heeft en goed bevonden en dan later thuis toch een probleem ervaart. Wat verstaat hij trouwens onder opgeblazen ? ik bedoel een opgeblazen woofer doet of niets meer of rammelt / raggelt en dat zou je altijd direct moeten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ray schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 22:47:
total speaker repair is inderdaad een goede optie. Maar begrijp ik het goed dat de koper ze bij jou thuis beluisterd / getest heeft en goed bevonden en dan later thuis toch een probleem ervaart.
Exact.
Wat verstaat hij trouwens onder opgeblazen ? ik bedoel een opgeblazen woofer doet of niets meer of rammelt / raggelt en dat zou je altijd direct moeten horen.
Hij zegt letterlijk dat de woofers van 1 speaker "doorslaan" bij hogere volumes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:47
De woofers slaan door bij een hoog volume? Ik maak hieruit op dat er bij normaal volume niks aan de hand is. Heeft hij niet gewoon een 'slechtere' versterker die het volume niet aankan waarop hij wil spelen en de woofers niet in controle kan houden? Dan nog is het vreemd dat het slechts 1 speaker is en de tweeters nog goed zijn (begeven het in dat geval meestal het eerst). Je zou even kunnen kijken of de conusranden uitgedroogd zijn. Als hij ze dan extreem hard heeft laten spelen (in ieder geval harder dan jij ze zou laten spelen) kan dat net teveel zijn geweest en kan de rand doorgescheurd zijn. In dat geval moet je nog steeds naar een reparatiezaak om ze te laten refoamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

'doorslaan' ? daar kan je inderdaad niet veel mee. Woofers kunnen ook behoorlijk wat hebben.

Je kan 2 kanten op.

1. thuis geluisterd en goed bevonden ? garantie tot aan de deur > hoe vervelend dan ook maar pech voor hem
2. er achter komen wat hij met 'doorslaan' bedoeld en / of dit werkelijk met de speaker te maken heeft en / of kast resonantie / plaatsing van de speaker in zijn ruimte / aansturing (welke versterker gebruikt hij ?) welke muziek treed dit op ? etc etc en wellicht afspreken dat hij de speaker opstuurt voor onderzoek naar TSP en afhankelijk van hun voorstel nog iets bijdraagt aan reparatie.
Echter welke prijsklasse zitten deze speakers ? als de woofer nieuw maar een paar tientjes kost is opsturen / reconen / terugsturen wellicht duurder dan een (niet verkrijgbare) nieuwe maar kan je inderdaad beter naar een vervanger kijken.

edit/ mm ik zie net dat er totaal 4 woofers zijn. vervangen is dus 4 stuks vervangen. dan ik reparatie van 1 stuks dus wel de betere optie!

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 31-10-2007 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05 18:40

voodooless

Sound is no voodoo!

mac1987 schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 00:05:
Heeft hij niet gewoon een 'slechtere' versterker die het volume niet aankan waarop hij wil spelen en de woofers niet in controle kan houden?
Juist in die situatie zul je zien dat de tweeter het eerste gaat begeven. Die gaan namelijk snel kapot als een versterker staat te clippen. Een woofer kun je ook redelijk makkelijk kapot maken, ook zonder veel vermogen. Zet er een 20 Hz sinus op met redelijk volume, en de spreekspoel zal al snel tegen de poolplaat aan gaan klappen, met alle gevolgen van dien.

Ik zou nu eerst eens rustig uitzoeken wat er nu precies aan de hand is, zien we dan wel verder :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ray schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 08:03:
'doorslaan' ? daar kan je inderdaad niet veel mee. Woofers kunnen ook behoorlijk wat hebben.

Je kan 2 kanten op.

1. thuis geluisterd en goed bevonden ? garantie tot aan de deur > hoe vervelend dan ook maar pech voor hem
Dat zal ook de insteek worden als e.e.a. niet lukt. Ik ga niet retournemen of ruilen voor mijn eigen speakers. Maar ja, hij weet wel waar mijn huis woont :)
2. er achter komen wat hij met 'doorslaan' bedoeld en / of dit werkelijk met de speaker te maken heeft en / of kast resonantie / plaatsing van de speaker in zijn ruimte / aansturing (welke versterker gebruikt hij ?) welke muziek treed dit op ? etc etc en wellicht afspreken dat hij de speaker opstuurt voor onderzoek naar TSP en afhankelijk van hun voorstel nog iets bijdraagt aan reparatie.
Ik heb geen zin om 200km op en neer te rijden om een defect te onderzoeken eigenlijk. Al mijn suggesties die ik hem doe zijn om uit te zoeken waar de resonantie vandaan komt.
Echter welke prijsklasse zitten deze speakers ? als de woofer nieuw maar een paar tientjes kost is opsturen / reconen / terugsturen wellicht duurder dan een (niet verkrijgbare) nieuwe maar kan je inderdaad beter naar een vervanger kijken.

edit/ mm ik zie net dat er totaal 4 woofers zijn. vervangen is dus 4 stuks vervangen. dan ik reparatie van 1 stuks dus wel de betere optie!
De speakers worden normaliter verkocht voor bedragen rond de 300-400 euro. Volgens de nieuwe koper zijn echter beide woofers van 1 speaker defect, hetgeen het resonantieverhaal een stuk plausibeler maakt natuurlijk.

TSP rekent volgens mij enkele tientjes per speaker voor reparatie, mocht ik nog iets horen van de nieuwe koper ga ik hem voorstellen dat hij die losse speakers opstuurt naar TSR voor diagnose. Zijn ze idd kapot dan betaal ik de helft van de kosten van reparatie, als ze niet stuk zijn is het zijn risico.

Ik kreeg ondertussen nog van iemand de tip dat Visaton W 170S 8 Ohm speakers in de Magnat M8 passen qua formaat en klank. Als ie niet wil repareren dan kan ie ook in elke speaker 1 woofer door zo'n Visaton vervangen.

Edit: die Visaton W170s is 80 watt maximaal, dat gaat nooit lang goed natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

SeatRider schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 09:27:
Edit: die Visaton W170s is 80 watt maximaal, dat gaat nooit lang goed natuurlijk...
Watts zijn volledig oninteressant. Die 270W zijn ook een fabeltje, maak je daar dus maar niet druk over. Vraag ook even HOE de koper precies weet dat de woofer kapot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
voodooless schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 09:42:
[...]

Watts zijn volledig oninteressant. Die 270W zijn ook een fabeltje, maak je daar dus maar niet druk over.
Kun jij dit voor mij iets onderbouwen? Als ik die gast vertel dat ie die Visatons moet gaan kopen dan komt hij natuurlijk ook als eerste met die opmerking.
Vraag ook even HOE de koper precies weet dat de woofer kapot zijn.
Dat laatste blijft de hamvraag ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

SeatRider schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 10:13:
Kun jij dit voor mij iets onderbouwen? Als ik die gast vertel dat ie die Visatons moet gaan kopen dan komt hij natuurlijk ook als eerste met die opmerking.
Watts zijn volledig oninteressant omdat het enkel een thermisch getal is, verder niets. Een speaker kun je al met veel minder vermogen volledig slopen. En dan hebben we het nog niet eens over de uiteenlopende manieren om het vermogen te meten. Dus net als met versterkers geld: vermogen is in vrijwel alle gevallen totaal oninteressant. 'T is zowat de minst zeggende spec van allemaal ;)

Ik zou nog maar even wachten met die Visaton woofer eigenlijk. Eerst dingen duidelijk krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:52

Sick Nick

Drop the top!

Als ze het bij jou perfect deden tijdens de luistersessie en bij hem thuis ineens niet meer, tja dan heeft ie het toch echt zelf kapot gemaakt. Je zegt dat ie 200km ver weg woont, als hij als een echte aap met die dingen in z'n kofferbak over drempels is gevlogen kan je er wel vanuit gaan dat er her en der wat is afgebroken ja. Of hij heeft ze gewoon mishandeld met zijn versterker.

Al met al, ik zou er geen tijd/moeite meer in steken. Verkocht is verkocht en toen deden ze het, wat hij er verder mee doet mag ie lekker zelf uitzoeken? Als ie garantie had willen hebben had ie maar naar de winkel moeten gaan en de volle mep betalen. Nu heeft ie minder betaald en deden ze het ook gewoon perfect, meneer ragt ze af en gaat klagen dat er 1 kapot is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbels
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-05 09:22
Kun je hem niet eens vragen om de speakers om te wisselen aan de versterker kant dus rechts links en links rechts draadjes aansluiten.

als dan de storing omwisselt is het de versterker.

De makkelijkste manier om die uit te sluiten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:47
Laat hem ook nog even naar de randen om de conussen kijken ;) Misschien zaten er toch haarscheurtjes in die door ruig gebruik doorgescheurd zijn.
En wat ik zei over een versterker die het niet aankan: ik zei inderdaad zelf ook al dat ik het vreemd vind dat de tweeters dan nog niet stuk zijn, maar misschien is er nog niks kapot maar kan die versterker simpelweg de woofer niet in controle houden. Dan hoeft hij nog niet per se te clippen als hij nog niet te warm is. Toch lijkt me dit niet waarschijnlijk gezien het feit dat het hier slechts om 1 van de 2 speakers gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

mac1987 schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 11:45:maar misschien is er nog niks kapot maar kan die versterker simpelweg de woofer niet in controle houden. Dan hoeft hij nog niet per se te clippen als hij nog niet te warm is.
Dat maakt niet uit, daar gaat de conus namelijk niet verder van uitslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbels
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-05 09:22
mac1987 schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 11:45:
Laat hem ook nog even naar de randen om de conussen kijken ;) Misschien zaten er toch haarscheurtjes in die door ruig gebruik doorgescheurd zijn.
En wat ik zei over een versterker die het niet aankan: ik zei inderdaad zelf ook al dat ik het vreemd vind dat de tweeters dan nog niet stuk zijn, maar misschien is er nog niks kapot maar kan die versterker simpelweg de woofer niet in controle houden. Dan hoeft hij nog niet per se te clippen als hij nog niet te warm is. Toch lijkt me dit niet waarschijnlijk gezien het feit dat het hier slechts om 1 van de 2 speakers gaat.
Ik doel dan ook op 1 uitgang die niet goed meer is niet zo zeer dat de versterker het niet aan kan. equalizer er niet helemaal lekker of zo 8)7 . Of gewoon de eindversterker van 1 uitgang.
Dit zou dus wel zo'n probleem kunnen veroorzaken vermoed ik. Al ben ik geen ECHTE kenner wel audiofiel.
Pagina: 1