Ray schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 08:03:
'doorslaan' ? daar kan je inderdaad niet veel mee. Woofers kunnen ook behoorlijk wat hebben.
Je kan 2 kanten op.
1. thuis geluisterd en goed bevonden ? garantie tot aan de deur > hoe vervelend dan ook maar pech voor hem
Dat zal ook de insteek worden als e.e.a. niet lukt. Ik ga niet retournemen of ruilen voor mijn eigen speakers. Maar ja, hij weet wel waar mijn huis woont

2. er achter komen wat hij met 'doorslaan' bedoeld en / of dit werkelijk met de speaker te maken heeft en / of kast resonantie / plaatsing van de speaker in zijn ruimte / aansturing (welke versterker gebruikt hij ?) welke muziek treed dit op ? etc etc en wellicht afspreken dat hij de speaker opstuurt voor onderzoek naar TSP en afhankelijk van hun voorstel nog iets bijdraagt aan reparatie.
Ik heb geen zin om 200km op en neer te rijden om een defect te onderzoeken eigenlijk. Al mijn suggesties die ik hem doe zijn om uit te zoeken waar de resonantie vandaan komt.
Echter welke prijsklasse zitten deze speakers ? als de woofer nieuw maar een paar tientjes kost is opsturen / reconen / terugsturen wellicht duurder dan een (niet verkrijgbare) nieuwe maar kan je inderdaad beter naar een vervanger kijken.
edit/ mm ik zie net dat er totaal 4 woofers zijn. vervangen is dus 4 stuks vervangen. dan ik reparatie van 1 stuks dus wel de betere optie!
De speakers worden normaliter verkocht voor bedragen rond de 300-400 euro. Volgens de nieuwe koper zijn echter beide woofers van 1 speaker defect, hetgeen het resonantieverhaal een stuk plausibeler maakt natuurlijk.
TSP rekent volgens mij enkele tientjes per speaker voor reparatie, mocht ik nog iets horen van de nieuwe koper ga ik hem voorstellen dat hij die losse speakers opstuurt naar TSR voor diagnose. Zijn ze idd kapot dan betaal ik de helft van de kosten van reparatie, als ze niet stuk zijn is het zijn risico.
Ik kreeg ondertussen nog van iemand de tip dat Visaton W 170S 8 Ohm speakers in de Magnat M8 passen qua formaat en klank. Als ie niet wil repareren dan kan ie ook in elke speaker 1 woofer door zo'n Visaton vervangen.
Edit: die Visaton W170s is 80 watt maximaal, dat gaat nooit lang goed natuurlijk...