[grub] Ziet mijn raid0 array niet

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gorion3
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-01 07:23
De situatie is als volgt,
ik heb 2x 160GB sata hardeschijfen in raid0 met windows XP erop (nforce 4 raid)
daarnaast nog 1x 40gb ide hardeschijf met ubuntu(7.10, amd64) erop staan

Ubuntu ziet gewoon mijn raid0 array en mijn 40gb ide hardeschijf en dvd speler. Als ik naar mijn raid0 array wil gaan lukt dat niet (geeft dan 2 "tips", 1ste weet ik niet meer, 2de is met fakeraid), de rest doet het prima.

Maar nu, die 40gb ide is mijn master, en die dvd speler is mijn slave, dus hij laad gewoon grub, en dat het ook prima, alleen hij ziet niet mijn windows xp installatie (wat dus kan komen door raid0), maar hoe krijg het ik het nu voor elkaar dat grub wel mijn raid0 kan laden.

Ik heb al gewerkt met dmraid, en in mijn /dev/mapper/ staan ook 2 bestandjes met nvidia_xxxxx en nvidia_xxxxx1

Hoe moet ik dus nu grub instellen zodat hij mijn raid0 array kan laden (met dus windows erop)? Ik heb al gezocht op het forum en met google, maar met google kwam ik alleen dingen tegen hoe je linux kon installeren op raid0, terwijl dat mijn probleem niet is, of linux die 2 hardeschijf als raid0 kan zien (wat hij dus denk ik al doet, aangezien hij die 2 schijfen ziet als 1 hardeschijf)

Awesomenauts! Swords & Soldiers

Verwijderd

grub kan NOOIT jouw raid0 zien, simpelweg omdat die raid0 geen echte hardware raid is en er een driver voor nodig is. Grub kan geen drivers laden.

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
Wat staat er in je /boot/grub/menu.lst?
Heb je hier (FakeRaidHowto) al gekeken?
Welke schijf staat in je BIOS als primary boot disk aangegeven? De 40GB of een van de twee SATA disks?

• Gorion3
ph0t0nix schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 21:25:
Wat staat er in je /boot/grub/menu.lst?
Heb je hier (FakeRaidHowto) al gekeken?
Welke schijf staat in je BIOS als primary boot disk aangegeven? De 40GB of een van de twee SATA disks?
De primary is de 40GB (anders krijg ik natuurlijk geen grub te zien :)), die fakeRaidHowto heb ik idd gekeken heb ook dmraid geinstalleerd etc, maar dat is er voor om te zorgen dat linux raid0 herkent, maar wat ik dus wil is dat grub gewoon mijn raid0, of iig zorgt dat windows XP word geladen..

De preciese menu.lst heb ik atm niet, maar er staat ubuntu in(recovery heb ik weg gehaald), memtest en windows XP met

title Windows XP
rootnoverify (hd1,0)
makeactive
chainloader+1

Misschien dat ik iets map/mapping moet doen?
in grub dus met
map (hd0,0) (hd1,0)
map (hd1,0) (hd(0,0)

en wat moet er gebeuren met wat er in /dev/mapper/ staat..

Maar als het waar is wat fabio-c zegt (wat ik betwijfel..) dan houd het snel op met linux :( ik vind ubuntu/linux echt ideal, maar ik heb toch liever windows XP voor de games en ander software..

• ph0t0nix
Als ik in de tweede post van dit topic in de ubuntu forums kijk, dan is die mapping idd de oplossing.

Verwijderd

ph0t0nix schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 21:59:
Als ik in de tweede post van dit topic in de ubuntu forums kijk, dan is die mapping idd de oplossing.
Lees dit eens:
https://help.ubuntu.com/c...7adaaca8b0547d2dd06f2c5ce
Als je dit volgt moet het wel goedkomen.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2007 13:11 ]

• Gorion3
wow, hoe kon ik dat nou niet vinden :S

dat ga ik morgen ff helemaal uitvogelen en denk wel dat het gaat lukken, laat het nog weten :)

• ph0t0nix
Gorion3 schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 23:14:
wow, hoe kon ik dat nou niet vinden :S
Ja, goeie vraag, want die fakeraidhowto had ik vier posts hoger ook al genoemd... 8)7
Pagina: 1