Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onenigheid over kilometervergoeding

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:10
Beste mensen,

mijn vriendin heeft een probleempje op haar werk. Ze werkt bij een instelling met meerdere vestigingen, waarbij iedere vestiging een eigen baas heeft, een soort van franchising.
Nu heeft ze enige maanden geleden de ene vestiging 'ingeruild' voor de andere.
Bij die eerste kreeg ze een kilometervergoeding van €0,19. Dit werd gerekend vanaf thuis tot op het werk en alle andere zakelijke kilometers (klantenbezoek etc).

Nu is ze dus net op die andere vestiging begonnen, maar daar vertikken ze het om kilometervergoeding te geven. Het enige wat ze betalen zijn de kilometers voor klantenbezoek enzo, maar niet van thuis naar de vestiging (wat vaker voorkomt).

In haar contract staat dat er een kilometervergoeding plaats vind voor de kilometers die nodig zijn om haar functie te kunnen beoefenen.
Mijn inziens dus ook van thuis naar de vestiging!

PS: de omschrijving van de vergoeding is in beide contracten hetzelfde.

Wat is jullie mening en waar kan ik eventueel informatie hierover vandaan halen?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als dat het enige is wat er in het contract staat dan is het op meerdere manieren te interpreteren. Zowel het verhaal van je vriendin als dat van de werkgever vind ik even aannemelijk. Kilometervergoeding is voor zover ik weet geen recht oid, dus lijkt me dat ze nu gewoon pech heeft...

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 30-10-2007 19:37 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je kan 2 verschillende bedrijven (franchise) met een standaard contract niet met elkaar vergelijken. Elke werknemer moet naar het werk over het algemeen. En compensatie is niet verplicht. Mocht de woon-werk afstand <10km bedragen keurt de belasting het niet eens als compensatie, maar als inkomen dacht ik.

Zoals Polamar zegt: Nu heeft ze gewoon pech, kan je ook anders zien: Bij de vorige werkgever had ze geluk ;)

Ey!! Macarena \o/

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Ze zal toch wel de standaard kilometer vergoeding krijgen die afhankelijk is van haar radius? Dat is volgens mij in iedere CAO wel opgenomen. Ik krijg 60 euro ivm dat ik binnen 15 km woon, bij 25 km 90 euro en daarboven 150 euro.
Bedrijfsmatig krijg ik 19ct per kilometer, niet veel maar genoeg om de benzine te dekken. Dit gaat wel op tot een zekere maximum, mocht ik hier met regelmaat overheen gaan dan 'moet' ik een lease nemen. Ik zou gewoon eens haar contract en de CAO nakijken in dit geval. Het lijkt me sterk dat hier niets voor is opgenomen.

• Juppehup
Het 'probleem' is dus dat ze geen CAO heeft. Daar kan ik dus ook niet op terug vallen....
Ik heb het woord franchisen gebruikt, maar of dat dat helemaal waar is weet ik niet.

In haar geval is het zo dat de organisatie, laten we zeggen ABC, meerdere vestigingen heeft. Zo heb je ABC-Tiel, ABC-Oss, ABC Arnhem etc. Bovenaan bij ABC staat echter maar 1 baas. Deze trekt uit iedere vestiging geld....
ABC-Tiel, ABC-Oss en ABC Arnhem hebben echter aparte bazen.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 22:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
De titel iets verduidelijkt :)

• Rukapul
  • Nu online
Zijn de vestigingen verschillende rechtspersonen? En zijn de contracten met dezelfde of met verschillende rechtspersonen afgesloten? In het eerste geval zou het onmogelijk zijn om een verschillende interpretatie toe te kennen aan de contracten. In het andere geval kan dat eventueel wel en sluit ik me aan bij de mensen hierboven.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 30-10-2007 20:21 ]

• Juppehup
Wat bedoel je precies met rechtspersonen?

• Rukapul
  • Nu online
Dat had je natuurlijk eenvoudig zelf kunnen opzoeken. Zie bv http://nl.wikipedia.org/wiki/Rechtspersoon voor een uitleg en kijk dan eens onderaan de contracten.

Verwijderd

Vervelend. Ik zou het er nogmaals over hebben, en mocht het niet kunnen, gewoon weg gaan. Banen zat...Als je bij een neiuwe vestiging nu al zo begint....

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoe ver is haar werk eigenlijk vanaf haar huis?

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 19:34

Metro2002

Memento mori

äls je kmvergoeding krijgt is vaak 19 cent per km maar wordt meestal pas gegeven als je meer dan 10km van je werk afwoont.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 17:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het is trouwens ook zo dat woon-werk-verkeer vaak niet vergoed wordt, omdat dat mede afhankelijk is van jouw eigen keuze. Je zou immers best vlak naast je werk kunnen gaan wonen, niet? Tenminste, zo is de redenatie... Het hangt allemaal af van hoe je het onderhandelt.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Juppehup
Het werk is ongeveer 30km van huis.
Het 'gemene' vind ik dat ze eerst wel woon-werkverkeer vergoed kreeg. En nu (met in feite eenzelfde contract) opeens niet meer....
Pagina: 1