Sata schijf wordt niet herkend in Windows, maar wel in bios.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.011 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• StanPC
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
Beste tweakers,

Ik heb zojuist van een mede-tweaker 2 SATA-schijven ontvangen, deze schijven lijken in orde, maar ik heb er nu slechts 1 in mijn PC geplaatst. Deze wordt in BIOS wel herkend, maar in windows niet; deze computer, computerbeheer, apparaatbeheerd Everest Ultimate edition, merken allemaal deze schijf niet op. Ik heb de FAQ doorgelezen, en heb geen oplossing voor mijn probleem gevonden. Ook Norton Partitionmagic vindt mijn schijf niet terug. Ik heb ook op google gezocht, maar daar zag ik wel oplossingen, maar die hielpen niet voor mij. Er zijn wel jumper mogelijkheden, maar ik heb geen idee waar ik de jumper dan zou moeten plaatsen. Ook staat er op de harde schijf dat het aanwijzen van slave en master niet noodzakelijk is.

Mijn PC specificaties:
- Intel Core 2 Duo E4400 @ 2x 2,4 GHZ
- 2 x 1 GB DDR 2 Corsair PC6400 geheugen
- MSI X1950 Pro 256MB DDR3
- ATA 80 GB Hitache Dekstar
- Asrock 775-DUAL-VSTA (ja die met PCIe, en AGP)

De schijf is een Western Digital 160 GB SATA II

Met vriendelijke groet,

Stan

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:53
Als het een WD schijf is kun je toch gewoon op de site van WD kijken voor de jumpersettings ? En is de s-ata controller in Windows ook goed geinstalleerd ?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als Windows die schijf niet ziet, vermoed ik dat je controller niet geinstalleerd is. Geen apparaten in je device manager met een vraagteken/uitroepteken ?

Ey!! Macarena \o/

• StanPC
RaZ schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 20:31:
Als Windows die schijf niet ziet, vermoed ik dat je controller niet geinstalleerd is. Geen apparaten in je device manager met een vraagteken/uitroepteken ?
Ja, 2 vraagetekens:

De RAID controller, en de Systeeminterruptcontroller, maar die zal het vast niet zijn.
Nu moet ik vast die RAID controller installeren, ik heb alleen geen floppy drive :p, en er ook niet zo één voor de hand.

• StanPC
Nielson schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 20:27:
Als het een WD schijf is kun je toch gewoon op de site van WD kijken voor de jumpersettings ? En is de s-ata controller in Windows ook goed geinstalleerd ?
Die jumper setting heb ik al geprobeerd, maar dan wordt bij mij de hele schijf niet meer herkend, ook niet in bios.

• Nielson
StanPC schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 21:31:
[...]

Ja, 2 vraagetekens:

De RAID controller, en de Systeeminterruptcontroller, maar die zal het vast niet zijn.
Nu moet ik vast die RAID controller installeren, ik heb alleen geen floppy drive :p, en er ook niet zo één voor de hand.
Die floppy heb je alleen nodig als je de schijf als systeemschijf wil gebruiken, aangezien Windows setup de schijf anders niet herkent. Heb je Windows al draaien op een andere schijf dan kun je de driver natuurlijk gewoon vanuit Windows installeren.

• StanPC
Ow, nu voel ik me wel heel erg dom, waar vind ik die driver dan? Op www.asrock.com?
Want volgens mij staat daar alleen de floppy versie. :\
Ik neem dus aan dat die omgezet moet worden naar een windows versie, maar ik snap van die dingen helemaal niks. hoe krijg ik dat voor elkaar?

[ Voor 58% gewijzigd door StanPC op 30-10-2007 22:16 ]

• Nielson
Inderdaad via de Asrock site, daar staat bovenaan het VIA HyperionPro pakket, deze bevat alle drivers voor je chipset, waaronder de s-ata/raid drivers. Tevens kun je ook op de site van VIA zelf zoeken, dan kom je ook op een nieuwere HyperionPro of op een speciaal s-ata/raid driver pakketje (zelfde versie zit dus ook in nieuwste Hyperion pakket).

[ Voor 12% gewijzigd door Nielson op 30-10-2007 22:31 ]

• StanPC
Nielson schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 22:28:
Inderdaad via de Asrock site, daar staat bovenaan het VIA HyperionPro pakket, deze bevat alle drivers voor je chipset, waaronder de s-ata/raid drivers. Tevens kun je ook op de site van VIA zelf zoeken, dan kom je ook op een nieuwere HyperionPro of op een speciaal s-ata/raid driver pakketje (zelfde versie zit dus ook in nieuwste Hyperion pakket).
Bedankt dit heeft het probleem inderdaad opgelost, ik moest vervolgens alleen nog maar even een partitie maken en een schijfletter toewijzen.

Hartelijk bedankt
Pagina: 1